Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 1385
Likede indlæg: 10302

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf Krølle » 27. jun 2018, 22:49

For at udvide emnet lidt - mine bedsteforældre har givet mig kreativ tankegang og glæden ved natur og have. Jo ældre jeg bliver, jo mere værdsætter jeg de egenskaber hos mig selv.
2
Selma156
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1107

Indlægaf Selma156 » 29. jun 2018, 07:16

Nåh ja - jeg har også lært at sige tak og overholde aftaler. Dét er godt nok en mangelvare blandt mange, synes jeg.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1275
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12022

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jul 2018, 17:35

De har lært mig altid at have mine egne børns ryg, som de havde min.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 147
Likede indlæg: 2261

Indlægaf Skorstenen » 3. jul 2018, 18:09

Min mor er sanger, og jeg boede så at sige i hendes kuffert fra fødsel til jeg skulle begynde i skole, da hun altid var på job. Det har jeg lært rigtig meget af, især meget om omgangen med andre mennesker, og i mange tilfælde fremmede mennesker.

Og så gik hun meget op i at lære mig, at vi er lige allesammen. Ingen er over mig, ingen er under mig. Vi er lige for Gud, om vi er grever eller vagabonder.

Og så lærte hun mig aldrig at finde mig i noget som helst pis. :D
0
Allmost_Famous
Kort karma: 356
Likede indlæg: 6668

Indlægaf Allmost_Famous » 3. jul 2018, 18:13

Jeg har to meget forskellige forældre.

Af min far har jeg fået:
- God arbejdsmoral. Man melder sig ikke syg, hvis man ikke er meget syg (medmindre man fejler noget meget smitsomt). Så må man bruge sin fritid på at restituere.
- Sund tilgang til økonomi. Man må selvfølgelig godt forkæle sig selv og andre med ting der koster penge, men man skal altid stræbe efter at leve så fornuftigt, at man kan klare sig lidt tid uden en indkomst.
- Integritet og retfærdighed. Man skal altid gøre det rette, uanset om nogen opdager det eller ej.
- Stabilitet. Ens børns behov skal altid komme først, og er markant vigtigere end hvad man som voksen har lyst til.

Af min mor har jeg fået:
- Lyst til at læse
- Kreativitet
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Muspel
Kort karma: 260
Likede indlæg: 3746

Indlægaf Muspel » 4. jul 2018, 10:47

Min far har lært mig rigtig mange gode ‘klar dig selv’ ting.

Vi fik lov at lave mad tidligt. Og kokken bestemte menuen.

Jeg lærte at vaske tøj som 12-14 årig (mest fordi min far ikke sorterede grundigt nok dog)

Jeg lærte at man hjælpes af med opgaver, så man kan slappe af sammen bagefter. Fx rydde af og vaske op.

Og så lærte jeg at spare op og behovsudsætte indkøbsmæssigt. Fx ville han da jeg var teenager næsten altid gerne betale halvdelen af noget, hvis jeg sparede resten op selv. Også selvom han måske synes det var en fjollet dyr kjole fx - hvis jeg holdt min del af aftalen gjorde han også.

Grundlæggende er jeg glad for at have lært at tage ansvar for mine Beslutninger. Men også at man godt kan lade andre bestemme noget- sådan som hvad skal vi spise men også større ting. Og når man har sagt ‘det må du beslutte’ så skal man også altid acceptere det, de beslutter.
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 213
Likede indlæg: 5554

Indlægaf Santa » 4. jul 2018, 11:04

Jeg kunne nævne rigtig mange ting, for jeg har haft en god barndom og opdragelse af begge mine forældre.
Så jeg har rigeligt med selvstændighed, selvværd og selvtillid til at skabe mig et godt liv - og jeg er sq halvvejs i livet, så det er rart!

Men lige i dag tænker jeg især på mine håndværker- og kreative evner. For jeg er i gang med at sætte gamle møbler i stand og sy betræk og puder til.
Min far var meget en meget dygtig DIY håndværker, som satte stort hele deres 120 år gamle hus i stand og byggede til. Både min morfar og farfar var ligesådan. Min mor er meget dygtig til håndarbejde og er superkreativ. I de sidste år har hun kastet sig over at lave smykker og min far nåede at sætte et profesionelt guldsmedeværksted op til hende i kælderen, så hun kan smelte, slibe og støbe i fred.
Den aktive og kreative tilgang til fritiden er et mål for mig, absolut, og jeg er lykkelig for at have arvet deres evner og gåpåmod.
Især når man bor i en gammel lejlighed.
0
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 93
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 1993

Indlægaf Alkaia » 4. jul 2018, 13:53

Krøllet hår.
Og flair for sprog. Det kommer mig rigtig meget til gode som voksen.
1
I always dance like no one is watching. :pompom:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 172
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 2633

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 4. jul 2018, 14:40

Empati (ikke at forveksle med sympati), økonomisk ansvarlighed og at elske dyr.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 944
Likede indlæg: 8018

Indlægaf Rapfisk » 4. jul 2018, 14:46

Selma156 skrev:Nåh ja - jeg har også lært at sige tak og overholde aftaler. Dét er godt nok en mangelvare blandt mange, synes jeg.

Taknemmeligheden er også vigtig for mig. Min mor sagde altid “tak for i dag”, når hun slukkede lyset. Det sidder stadig i mig.
3
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Sorenspige
Kort karma: 345
Likede indlæg: 1878

Indlægaf Sorenspige » 4. jul 2018, 18:23

Allmost_Famous skrev:Jeg har to meget forskellige forældre.

Af min far har jeg fået:
- God arbejdsmoral. Man melder sig ikke syg, hvis man ikke er meget syg (medmindre man fejler noget meget smitsomt). Så må man bruge sin fritid på at restituere.
- Sund tilgang til økonomi. Man må selvfølgelig godt forkæle sig selv og andre med ting der koster penge, men man skal altid stræbe efter at leve så fornuftigt, at man kan klare sig lidt tid uden en indkomst.
- Integritet og retfærdighed. Man skal altid gøre det rette, uanset om nogen opdager det eller ej.
- Stabilitet. Ens børns behov skal altid komme først, og er markant vigtigere end hvad man som voksen har lyst til.

Af min mor har jeg fået:
- Lyst til at læse
- Kreativitet

Din far lyder som min mor. Det er netop de ting, jeg har fået med hjemmefra + delen med lyst til at læse.

Jeg ved ikke, hvad jeg har fået med fra min far :genert:. Altså han er ikke noget dårligt mennesker, men jeg har ikke haft ret meget med ham at gøre.

Eller jo, at man skal engagere sig i frivilligt arbejde.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 260
Likede indlæg: 3042

Indlægaf Mani » 4. jul 2018, 18:36

Viljestyrke og evnen til at rejse mig igen.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 236
Likede indlæg: 4008

Indlægaf hotlips » 20. jul 2018, 00:15

At være aktiv,og at have brug for at være ude, jeg har aldrig gidet gå til sport ret længe af gangen og jeg har heller ikke dyrket andre hobbyer i klubber eller lignende, men jeg gider generelt godt at deltage eller at gå med til hvad der nu er, det er aldrig mig der har sagt nej til en aftentur og det er meget sjældent jeg ikke gider gå med på legepladsen og jeg vil også gerne fægte eller hvad det nu er på vejen.

Og så har vi helt generelt lært en masse nyttige ting og at det kan betale sig at prøve, vi har været med til at rive vægge ned fra vi var helt små og til at bygge dem op igen, vi har skullet deltage i alt fra at rense maling af til at støbe trapper, vi har kunnet male og bruge det mest almindelige værktøj, lappe en cykel og den slags og vi har da også begge to lavet en del selv, jeg har selv bygget skabe og sadelbomme da jeg passede dyr, jeg har engang bygget et køkken og vi har bygget fuglehuse og støbt fuglebade efter jeg fik barn, og sat stolper i haven, bygget rosenbuer, lavet en dam og så videre.. I dag har jeg lagt sten på det meste af terrassen, jeg har ordnet det forberedende over 2 år så jeg skal kun lige vippe stenene ned på plads men det går fint og min drengs bliver fuldstændig mystificeret hver gang, det er slet ikke noget der er en mulighed overhovedet at forsøge i hans hoved.. Og det sker forbløffende tit at min drengs venner siger noget om at det er mærkeligt at jeg gør den slags når jeg er en pige.

Der er ikke noget af det jeg har tænkt over så længe men fordi jeg nu har en hvor de ting slet ikke har været en del af billedet så er det de sidste par år gået op for mig hvor fremmed en tanke det kan være for andre, men det kan jo også være en god måde at se sig selv på, ved at blive sat op imod andres normer.
2
Brugeravatar
SAGA
Kort karma: 6
Likede indlæg: 129

Indlægaf SAGA » 21. jul 2018, 09:41

LadyFox skrev:Inspireret af Mavis tråd om "Fejl dine forældre begik"..

Så, hvad gjorde dine forældre rigtigt? Hvilke gode ting har du taget med videre?

De har lært mig rigtig mange ting :lun:

- Jeg er ret jordnær. Har ingen fine fornemmelser, føler mig utilpas på finere spisesteder (eller til fester).
- Jeg bruger mine penge fornuftigt.
- Jeg kan snakke sønderjysk.
- Min mor har lært mig at lave god mad.
- At hjælpe hvor jeg kan.
- At lære af mine fejl.
- Min far lærte mig at køre bil inden jeg tog kørekort.
- At det ikke kan betale sig at være uvenner med folk fordi jeg ikke vil sige undskyld (hvis det er mig der er forkert på den.
- At det ikke kan betale sig at skændes/diskutere bare fordi jeg kan. Der skal være en mening med det.
- Min far har lært mig at elske Tour de France.
0
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 249
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 3942

Indlægaf Tanten » 21. jul 2018, 09:51

Min mor sagde altid: Vær mod andre, som du gerne vil have, de skal være mod dig. Det er en udmærket leveregel, selvom den naturligvis skal fortolkes sådan, at hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.

Mine forældre var gode til at snakke med mig om min bror om de ting, vi så og oplevede omkring os, også de ting, der rørte sig ude i verden.

De har altid bakket op om, at vi skulle passe vores skole, og de var gode til at læse bøger for os.
1

Tilbage til "Livets forhold"