"Det går alt for godt" *vagtsom"

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
LaScrooge
Kort karma: 876
Likede indlæg: 8882

"Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf LaScrooge » 29. jun 2018, 05:16

Kender I den følelse af bekymring og vagtsomhed der dukker op, når tingene ligesom går alt for godt? Jeg har den ligenu og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med den.

Jeg har, som nogle af jer måske har fulgt med i, i år købt min egen første lejlighed og har dermed for første gang mit helt eget, som er uafhængigt af andre, uafhængigt af om et forhold holder, eller om en udlejer vil bruge sit sted selv, etc.
Jeg fandt en billig andelsbolig og føler mig heldig over det.
Den er lige steget 400.000 i værdi. Jeg gav 520.000.

Derudover er jeg lige blevet forfremmet. Jeg er formelt blevet kvalitetsansvarlig dvs. fået ansvaret for virksomhedens kvalitetsafdeling, drift og udvikling af vores ISO-certficerede kvalitetsledelsessystem, for 70+ mennesker. Efter noget tid med uklarhed og diverse landede jeg i det, jeg bedst kunne se mig selv i i virksomheden, og det er endda noget med karrieremuligheder i, som jeg finder meget interessant.

Jeg forlod min eks og vores slidsomme og dysfunktionelle forhold og trives. Selvom det stadig gør ondt på forskellig vis, her snart 4 måneder efter, så er det det helt rigtige. Og jeg har desuden mødt en umiddelbart meget nice fyr, som jeg godt kan lide. Ingen ved hvad det bliver til og jeg har heller ikke travlt, men uanset hvad er der nok et venskab i det og en dør ind til en verden og et miljø, som jeg gerne vil ind i. Og det er samtidig visheden om, at der findes andet og andre og måske endda bedre, end min eks.

Det er de 3 hovedpunkter. Derudover har jeg det bare meget godt. Det glider. Jo, jeg ryger for meget, har tabt mig og skal have gang i noget motionering, men ellers. Det er umiddelbare ting, jeg kan tage konkret hånd om og som jeg ved hænger sammen med overskud.

Og det bekymrer mig. Noget må snart gå galt for at der skal være balance i tingene? Jeg kan vel ikke bare "have det godt" sådan uden noget?

Men er den tanke-følelse ikke mere angstbetonet end rationel?
Er det, jeg oplever lige nu, ikke meget normalt for de fleste? Et nogenlunde harmonisk liv, med tryghed og succes hist og her? Jeg tænker at måske bare er kontrasten til mit liv indtil nu, der gør det så slående? Og alligevel er jeg meget bekymret for at læne mig tilbage i det og slappe af og tænke, at det nok kan fortsætte, at jeg selvfølgelig stadig skal arbejde for at udvikle og opretholde hvad jeg har og gøre det, der vedligeholder det.

Jeg er bange for, at hvis jeg tillader mig at nyde det og tænke, at det varer, SÅ falder hammeren. Så jeg prøver aktivt at fylde lidt bekymring og vagtsomhed ind, hvor det faktisk ikke hører hjemme og måske ikke burde være.

Kender I følelsen og mekanismen? Hvad gør jeg her og hvad gør I? Er de ting, der lykkes for mig lige nu så vildt specielle, eller er det ikke bare meget normalt? Altså, de fleste af mine venner har hvad jeg har lige nu, selvfølgelig akkompagneret af almindelige hverdagsudfordringer: en træls kollega eller chef, en arbejdsløs periode, men grundlæggende balance i livet?
Senest rettet af LaScrooge 29. jun 2018, 06:15, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 484
Likede indlæg: 4007

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf Sophies-mor » 29. jun 2018, 06:05

Kvalitetsafdeling?
Tænker du er blevet leder af den afdeling ;)

Jeg tænker, at det er angsten for hvad kommer der nu.
Har selv en snert af det, men kan ikke sætte bedre ord på.
Og tænker at det primært er et spørgsmål om at du kan se en kontrast i forhold til før.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 1581
Likede indlæg: 11778

Indlægaf Krølle » 29. jun 2018, 06:14

Jeg havde det helt som dig, da alt pludselig klappede ift hussalg, ny bolig, god relation til eks etc.

Nu er der gået så lang tid, at jeg forsigtigt begynder at tro på, at mit gode humør og følelsen af ro og balance er fortjent og the new normal :genert:
5
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 366
Likede indlæg: 4580

Indlægaf Æble » 29. jun 2018, 06:15

Er der ikke fordi du har været nede i en bakkedal og lissom er “inde i rutinen” med at tingene skal være svære? Er det ikke længe siden du har været lykkelig og rolig og bare kunne nyde uden at være kampberedt?

Når man stresser og har det svært udskiller kroppen stresshormoner. Det behøver den ikke nu, men det tager noget tid at få beredskabet ned.

Mit råd til dig er at være god ved dig selv og passe på dig som var du et lille barn der havde brug for omsorg. Prioriter ting der gør dig glad og er sundt for din krop. Motion vil nok også være gavnligt for stresshormonerne, evt i form af en gåtur med en latte i hånden hvis det gør dig glad.

Vær god ved krop og sjæl. Så skal det nok blive rigtig godt.
9
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 366
Likede indlæg: 4580

Indlægaf Æble » 29. jun 2018, 06:18

Og kender det i øvrigt godt. Var igennem en stor sorg og krise for et par år siden. Og da det hele vendte blev jeg pludselig panisk for nu kunne jeg jo miste den lykke jeg følte. Ikke rationelt, men efterdønninger af lang tids ubalance og usikkerhed. For mig kom det ligeså stille, roen.
2
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 29. jun 2018, 06:19

Sophies-mor skrev:Kvalitetsafdeling?
Tænker du er blevet leder af den afdeling ;)

Jeg tænker, at det er angsten for hvad kommer der nu.
Har selv en snert af det, men kan ikke sætte bedre ord på.
Og tænker at det primært er et spørgsmål om at du kan se en kontrast i forhold til før.

:-D yep!

Ja. Hvad der kommer nu, af dårlige ting. For jeg er ikke vant til ikke at have kæmpestore bekymringer og stressorer galore. Noget, der lurer i horisonten, som forhindrer mig i at slappe af og dyrke tilværelsen lig livet i sig selv.
0
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 29. jun 2018, 06:24

Æble skrev:Er der ikke fordi du har været nede i en bakkedal og lissom er “inde i rutinen” med at tingene skal være svære? Er det ikke længe siden du har været lykkelig og rolig og bare kunne nyde uden at være kampberedt?

Når man stresser og har det svært udskiller kroppen stresshormoner. Det behøver den ikke nu, men det tager noget tid at få beredskabet ned.

Mit råd til dig er at være god ved dig selv og passe på dig som var du et lille barn der havde brug for omsorg. Prioriter ting der gør dig glad og er sundt for din krop. Motion vil nok også være gavnligt for stresshormonerne, evt i form af en gåtur med en latte i hånden hvis det gør dig glad.

Vær god ved krop og sjæl. Så skal det nok blive rigtig godt.

Det er måske en rigtig god pointe: at bekymringen er et udtryk for et kemisk beredskab, stresshormoner. At vagtsomheden kommer derfra. At jeg skal være forberedt på det næste bump på vejen, den næste modstand, den næste ulykke. Og hvis jeg ikke er forberedt, går det galt?

Men kan det godt lade sig gøre bare at have et relativt roligt liv, der glider nogenlunde på skinner? Er det normalen?
4
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 29. jun 2018, 06:25

Jeg har grundlæggende været inundtsgelsestilstand af den ene eller anden grund i hele mit voksenliv.

Nu - som i lige nu - er første gang nogensinde, hvor der faktisk er ro på alle fronter og ingen kriser, der lurer i horisonten. Det tog et par måneder at vænne sig til, men overall er jeg virkelig positivt overrasket over, hvor hurtigt min hjerne har vænnet sig til det. Bevares, jeg får stadig “Nej, nej, NEJ - det stopper lige om lidt”-paniktanker, men de holder ikke længe og kommer allerede med længere mellemrum.

Jeg satser på, at jeg på sigt ender med at have en mindre forkvaklet normalitetsopfattelse og bare nyder en hverdag, der ikke er konstante crash courses i krisehåndtering :-D
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 365
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 3593

Indlægaf Lurende Peber » 29. jun 2018, 06:32

Det kan sagtens gå godt i perioder.
Nyd det og lad batterierne op
:gogo:

Og tillykke med alt det, der kører for dig
:blomst:
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 29. jun 2018, 06:36

Supplerende tanke som jeg tror, du også kan bruge; en del af min nye ro kommer også fra, at jeg er blevet meget bedre til at sige fra. Helt bogstaveligt at stoppe situationer, der ellers ville gå over min grænse og gøre grimme ting ved mit mentale helbred - det gælder både i privat og professionel sammenhæng og er uden tvivl den største ændring ift at leve et mere harmonisk liv.

Selvfølgelig kan man ikke gardere sig imod alt, men ved at anerkende egen værdi og gøre det til min fornemste opgave at tage vare på mig selv, er det lykkedes at skabe en meget bedre base for mig. Jeg prøver stadig at være hjælpsom og rar og betænksom og alt det der, men jeg har først og fremmest fokus på mig og kravler ikke over i andre mennesker. At begynde at tage mig selv såderiøst, som jeg fortjener, tror jeg er den grundlæggende forskel ift tidligere.
3
Selma156
Kort karma: 122
Likede indlæg: 1560

Indlægaf Selma156 » 29. jun 2018, 07:09

Jeg kender godt lidt følelsen, og ting plejer at crashe for mig, når tingene går lidt for godt. Ikke altid, men du ved, ens hukommelse kan svigte lidt.

Jeg ved ikke, om universet kun kan unde mig en vis portion glæde, held og succes :D Det er længe siden jeg har haft følelsen af, at alt gik lidt for godt, så har næsten glemt den. Men du er ikke alene om at tænke sådan.

Det er dejligt at høre, at du er sådan et godt sted i livet. Prøv at holde fast i det, og forsøg at gemme de andre tanker lidt væk. Det er jo i og for sig irrationelt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1316
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 22137

Indlægaf LadyFox » 29. jun 2018, 08:11

Jeg kender det rigtig godt, jeg er selv på vagt når alt går godt. Jeg nærmest bare venter på at noget dårligt sker, hvilket gør det svært at nyde det gode helt, for jeg ser det lidt som en smagsprøve på det gode, før end en "krise" rammer. Og problemet er at jeg jo bliver bekræfter i at der altid kommer en krise efter en god periode. For der vil jo altid ske et eller andet på et eller andet tidspunkt. Men det sker jo ikke fordi at jeg har det godt, eller fordi jeg nyder at have det godt. Det sker jo fordi sådan er livet, og man vil slipper jo aldrig for at møde modgang. Så det er spild af at have det godt, hvis man går og bekymre sig over hvad der mon kan ske.
Jeg ville smadder gerne være bedre til bare at være i det, og nyde det 100% når tingene bare kører.

Jeg at det der gør at jeg er endt med at have sådan er at jeg igennem lange perioder af mit liv er blevet vandt til det hele bare er kaos, og faktisk også har lært mig selv at trives i "ekstreme" situationer, hvilket gør det andet til en ret stor kontrast. Og dels har jeg også en irriterende del af mig som synes jeg lidt har fortjent at dårlige ting rammer mig.

Tingene går også virkelig godt her, og har gjort det længe - og jeg øver mig virkelig i bare at nyde det, og rose mig selv for at det er da fordi jeg har arbejdet hårdt for at nå her til, og at er her og at jeg har det skide godt.

Og hey, tillykke med alt det nye og gode :)
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
IrmaPigen
Kort karma: 394
Likede indlæg: 4693

Indlægaf IrmaPigen » 29. jun 2018, 08:56

Når man lytter til sig selv og plejer sig selv, så sker gode ting for en.
0
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 452
Likede indlæg: 5419

Indlægaf Zinde » 29. jun 2018, 09:13

IrmaPigen skrev:Når man lytter til sig selv og plejer sig selv, så sker gode ting for en.

Sikke noget vrøvl.
5
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 29. jun 2018, 09:15

Zinde skrev:
IrmaPigen skrev:Når man lytter til sig selv og plejer sig selv, så sker gode ting for en.

Sikke noget vrøvl.

Det forstår jeg ikke?

Bevares, det forhindrer da ikke al dårligdom i at ramme, men det forhindrer da en del af det selvskabte kaos, mange af os er mestre i at skabe :-D
2

Tilbage til "Livets forhold"