Skal jeg blive solomor?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Duplonumerouno
Indlæg: 16
Tilmeldt: 4. jul 2018, 18:52
Kort karma: 10
Likede indlæg: 49

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf Duplonumerouno » 9. jul 2018, 19:31

Jeg ved ikke, hvad min mavefornemmelse er. Nogle gange tænker jeg, at det er så pissebesværligt, hvis man skal være mor. Alle de ting, man ikke kan. Og min erfaring er, at min mor var virkeligt dårlig til at behovsudsætte - så hvad skulle gøre mig bedre? Inden I siger, jamen, du er opmærksom på det osv. Så ja, men mit liv er ekstremt præget af min manglende evne til at behovsudsætte. Hvorfor skulle det blive bedre af, at jeg bliver mor. Hvis jeg så bare havde en at dele med. Samtidigt er der en irrationel del af mig (og det er en meget lille del). En lille bitte sommerfugl nede i min mave, der basker lidt med vingerne en gang i mellem og siger...jaaaaehh...men måske...

Jeg ved stadig ingenting. Men på fredag har jeg en tid hos min læge, og så prøver jeg at komme mavefornemmelsen lidt nærmere der.
5
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jul 2018, 20:00

Jeg blev aldrig overbevist om at det var verdens bedste idé st blive mor. Det på trods af fertilitetsbehandling, 1 skønt barn og nu nr 2 i vente efter endnu flere behandlinger og et meget ufedt forløb. Jeg er stadig ikke sikker på at det er en god idé.

Jeg er stadig heller ikke typen som synes at det er mega fedt at lege. Eller at andres børn er fantatiske. Osv osv osv.

Der er ikke rigtig og forkert ift trangen og behovet.
1
Duplonumerouno
Indlæg: 16
Tilmeldt: 4. jul 2018, 18:52
Kort karma: 10
Likede indlæg: 49

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf Duplonumerouno » 14. jul 2018, 11:25

Jeg var ved lægen i går. Det er ikke min faste læge, for han havde ikke tid. Men min fornemmelse var, at hun ikke syntes, det var en god ide. Hun henviste mig til at snakke med Mødrehjælpen.

Det, jeg fik ud af det, var, at jeg måske faktisk gerne vil være mor.
9
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf Bergen » 14. jul 2018, 11:41

Jeg ville nok tale med andre mødre om deres oplevelser frem for Mødrehjælpen.
3
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. jul 2018, 11:43

Bergen skrev:Jeg ville nok tale med andre mødre om deres oplevelser frem for Mødrehjælpen.


Men det kan man jo her fra og til juleaften. Hele tråden er et godt eksempel på hvor forskelligt det kan opleves lige fra at opnå en graviditet, til hvordan moderskabet er, småbørnsfasen, osv osv.
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf Bergen » 14. jul 2018, 11:52

FormerlyKnownAs skrev:
Bergen skrev:Jeg ville nok tale med andre mødre om deres oplevelser frem for Mødrehjælpen.


Men det kan man jo her fra og til juleaften. Hele tråden er et godt eksempel på hvor forskelligt det kan opleves lige fra at opnå en graviditet, til hvordan moderskabet er, småbørnsfasen, osv osv.



Hekt sikkert men andre solomødre er nok et fornuftigt sted hvis man vil udforske at være solomor før man bliver det. Mødrehjælpens input har jeg svært ved at se i den sammenhæng
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. jul 2018, 11:55

Bergen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Bergen skrev:Jeg ville nok tale med andre mødre om deres oplevelser frem for Mødrehjælpen.


Men det kan man jo her fra og til juleaften. Hele tråden er et godt eksempel på hvor forskelligt det kan opleves lige fra at opnå en graviditet, til hvordan moderskabet er, småbørnsfasen, osv osv.



Hekt sikkert men andre solomødre er nok et fornuftigt sted hvis man vil udforske at være solomor før man bliver det. Mødrehjælpens input har jeg svært ved at se i den sammenhæng


Du skrev mødre, ikke eksplicit solomødre, så det var svært at se det som andet end en generel henvisning til andre mødre.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf Bergen » 14. jul 2018, 12:06

FormerlyKnownAs skrev:
Bergen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Bergen skrev:Jeg ville nok tale med andre mødre om deres oplevelser frem for Mødrehjælpen.


Men det kan man jo her fra og til juleaften. Hele tråden er et godt eksempel på hvor forskelligt det kan opleves lige fra at opnå en graviditet, til hvordan moderskabet er, småbørnsfasen, osv osv.



Hekt sikkert men andre solomødre er nok et fornuftigt sted hvis man vil udforske at være solomor før man bliver det. Mødrehjælpens input har jeg svært ved at se i den sammenhæng




Du skrev mødre, ikke eksplicit solomødre, så det var svært at se det som andet end en generel henvisning til andre mødre.


Åh ja i en tråd om at være solomor. I get the point.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. jul 2018, 12:17

Bergen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Bergen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Bergen skrev:Jeg ville nok tale med andre mødre om deres oplevelser frem for Mødrehjælpen.


Men det kan man jo her fra og til juleaften. Hele tråden er et godt eksempel på hvor forskelligt det kan opleves lige fra at opnå en graviditet, til hvordan moderskabet er, småbørnsfasen, osv osv.



Hekt sikkert men andre solomødre er nok et fornuftigt sted hvis man vil udforske at være solomor før man bliver det. Mødrehjælpens input har jeg svært ved at se i den sammenhæng




Du skrev mødre, ikke eksplicit solomødre, så det var svært at se det som andet end en generel henvisning til andre mødre.


Åh ja i en tråd om at være solomor. I get the point.


Åh ja, i en tråd hvor alle slags mødre har svaret. I get the point
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf fisken80 » 14. jul 2018, 12:19

Marioneta skrev:
Duplonumerouno skrev:Jeg var ved lægen i går. Det er ikke min faste læge, for han havde ikke tid. Men min fornemmelse var, at hun ikke syntes, det var en god ide. Hun henviste mig til at snakke med Mødrehjælpen.

Det, jeg fik ud af det, var, at jeg måske faktisk gerne vil være mor.


Det er fuldstændigt ligegyldigt hvad hendes holdning er. Vil du have en henvisning, skal hun bare sende den.

Min egen gamle læge dengang ville ikke give mig en henvisning. Nej, det var da noget underligt noget, sådan noget kunne man jo ikke og man skulle i hvert fald udredes først og jeg ved ikke hvad der var galt. Sekretæren på fertilitetsklinikken var dog meget klar i mælet. Du skal bare have en henvisning, sagde hun, og hun ringede selv til min læge og fik den igennem. Men de var godt nok noget sure, sagde hun :D


Ej hvor flabet af lægen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Duplonumerouno
Indlæg: 16
Tilmeldt: 4. jul 2018, 18:52
Kort karma: 10
Likede indlæg: 49

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf Duplonumerouno » 19. jul 2018, 16:47

Nå, jeg har sat gang i processen - så det var åbenbart vigtigere for mig, end jeg troede.

I skal alle sammen have mange tak for jeres bidrag, alle som en er de værdsat.
25
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf vibbsen » 19. jul 2018, 18:26

Duplonumerouno skrev:Jeg var ved lægen i går. Det er ikke min faste læge, for han havde ikke tid. Men min fornemmelse var, at hun ikke syntes, det var en god ide. Hun henviste mig til at snakke med Mødrehjælpen.

Det, jeg fik ud af det, var, at jeg måske faktisk gerne vil være mor.


OK, jeg bliver lidt træt, når jeg læser den slags.....Det er sgu da ikke op til lægen at vurderer om det er en god ide. Og det er sgu da virkelig tåbeligt at henvise dig til Mødrehjælpen...Som jo ligesom har en helt anden funktion i samfundet.

Til gengæld synes jeg er det er rigtig fint at det blev "øjenåbneren for dig" og krydser alle de fingre jeg har for dig. Forældreskab er simpelthen det vildeste shiiiiit....Uanset om man er skruk eller ej før man bliver gravid, så er der noget som tager over, når man står med det der lille bitte menneske i armene, og pludselige er nogens mor...Og fordelene, glæderne og opturene opvejer så rigeligt alt det andet.
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf ajnaM » 19. jul 2018, 20:26

Bergen skrev:
Zinde skrev:
Bergen skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg må indrømme, jeg tænker lidt det samme som Zinde.

Jeg tror, det er rigtig, rigtig svært at have børn, når man har begrænset med netværk. Jeg er sikker på, du kan gøre det, og jeg er sikker på, du kommer til at elske barnet. Jeg tror bare også, du kommer til at tilbringe rigtig mange aftener i dit eget selskab og foretage rigtig mange opkald til din arbejdsplads pga. Dit barns sygdom.

De fleste har vel efterhånden krav på barnets første sygedag, men hvad gør man, hvis barnet er syg mere end én dag - og man har begrænset med netværk?

Så hvis det var mig, ville jeg overveje en regnbuefamilie, som andre foreslår


Flere i min omgangskreds bruger barnepige ved sygdom, der er harmløs og det er rigtigt meget børnesygdom. Hvis man vil prioterer benhård økonomisk, så kan det lade (ofte) sig gøre.
På min arbejdsplads har man ikke krav på noget som helst - mulighed for - og mange af mine kolleger har ikke specielt fantastisk netværk og det går alligevel.

Og det kan man blive nødt til, hvis man bliver anbragt i situationen. Men jeg ville aldrig tilvælge det. For mig er det en absolut nødløsning at få mit syge barn passet af andet end nær familie.
Derudover er min erfaring, at barnepiger, der kan træde til med kort varsel tidlige hverdagsmorgener, er meget svære at skaffe. Jeg fandt i hvert fald aldrig en.


I må være heldige med Jeres netværk.

Ingen eller lad os sige meget få i min omgangskreds af venner og kolleger uanset om der er 1 eller 2 forældre har et netværk, der kan tage over ved børns sygdom andet end ganske få dage om året.

I min omgangskreds og på jobbet arbejder bedsteforældre stadig fuld tid eller bor pænt langt væk og det samme kan siges om onkler og tanter.

Netværket og sammenholdet kan være nok så stærkt, men de fleste velfungerende mennesker har selv en hverdag at passe uagtet, at der kommer børn rundt omkring hos venner og familie.


Vi har ikke det netværk, så vi passer børnene selv. Der er på ingen måde mulighed for at få barnepiger til at passe - selv hvis vi gik ind for at få 'fremmede' til at passe vores syge børn, ville vi ikke kunne finde en, der a) kunne stille pålideligt op med så kort varsel, som det typisk er og b) var villig til selv at blive smittet med alt det l*rt, børnene smitter med. Ikke engang vores forældre vil passe syge børnebørn, fordi de ikke gider smittes med omgangssyge, halsbetændelse og hvad de nu ellers får.

Men barn syg er hardcore. Det gælder om at finde et arbejde, der kan fungere med det - og i øvrigt dele dagene mellem sig. Men det kan man jo så ikke, når man er alene.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf ajnaM » 19. jul 2018, 20:35

Anlewi skrev:I bund og grund handler det vel om hvor stort dit ønske om barn er.


Det havde jeg sagt, inden jeg fik børn.

Men med to små børn og et fuldtidsjob siger jeg lidt noget andet. Mit liv ville se helt anderledes ud, hvis der kun var mig. Jeg ville ikke kunne have mit arbejde, for jeg ville ikke kunne nå at både aflevere og hente. Jeg har endda et netværk, men det ville på ingen måde være nok. Mine forældre kan ikke rigtig overskue at have børnene i længere tid, og min bror og mine venner har deres egne børn og job og på ingen måde tid til at hente mine også.

Jeg tror godt, man kan få det til at fungere, men man skal have et fleksibelt arbejde - og nok også mindre end 37 timer, hvis man har ambitioner om korte dage i institutionen - og man skal være indstillet på et yderst begrænset socialt liv. Det skal man i forvejen, selvom man er to - men jeg kan bestemt kun forestille mig, at det bliver... mere intenst af at være alene om det.

Jeg synes, det har været sindssygt hårdt at få børn. Mange gange hårdere, end jeg havde regnet med. Det har været en gigantisk omvæltning i mit liv, og jeg savner ofte at have mere frihed og mere tid til mig selv og mine 'egne' relationer. Jeg kan nemt få spat af hamsterhjulet - og det er så der, min kæreste træder til, så jeg kan komme ud/væk. Jeg har oprigtigt svært ved at forestille mig, hvordan det ville være ikke at have den ventil. Man vænner sig sikkert til det, men det må fanme være hardcore.



I øvrigt havde jeg en kollega, der blev alenemor. Hun endte med at blive fyret - ikke så meget på grund af barnets sygdom, men fordi hun bare ikke kunne levere samme arbejdsindsats og samme interessetimer, og fordi hun ikke længere var fleksibel. Overhovedet. Dertil kom, at det hen ad vejen gik op for hende, at selvom det på papiret hang sammen med hente-bringe-showet, blandt andet fordi hun brugte sine forældre og søskende - så hang det jo alligevel ikke sammen. For hun havde ikke tid til at være sammen med barnet. I dag arbejder hun i et andet felt og på færre timer. Og det kunne jo så godt lade sig gøre, men det krævede et lidt andet liv.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
CassiusClay
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. jun 2018, 21:17
Kort karma: 6
Likede indlæg: 55

Re: Skal jeg blive solomor?

Indlægaf CassiusClay » 19. jul 2018, 21:29

Men er der ikke også en enorm forskel i, at vælge at blive solomor til ét barn og stå igennem de første år, som jeg tænker alle oplever som de hårdeste, og så som andre skriver at være småbørnsmor til flere uanset om man er alene om det eller ej?
Jeg ved ikke hvor udbredt det er, men jeg vil tro, at mange vælger at blive solomødre til mere end ét barn fordi de finder ud af, at de faktisk godt kan få det til at fungere - specielt hvis der er nogle års afstand imellem børnene eller de nedprioriterer karrieren lidt eller går ned i tid.

Jeg tænker også, hvis det var mig, der stod som 40-årig og skulle vælge forældreskab, så ville jeg måske et eller andet sted også føle, at jeg havde fået så rigeligt af mig-tid, så det at skabe et fantastisk lille væsen ville overrule alt andet. At stå med et barn er en helt ubeskrivelig følelse og har man først fået en snert af det ønske er det så godt som umulig at slippe, efter min mening i hvert fald.
4

Tilbage til "Livets forhold"