Har dine børn kontakt med deres far?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 278
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4988

Har dine børn kontakt med deres far?

Indlægaf Mistermor » 8. jul 2018, 01:23

Inspireret af en tråd om at blive frivilligt alenemor synes jeg, det kunne være spændende at høre, hvordan skilsmisse og samvær er blevet tacklet. Har børnene mistet kontakten til deres far? Også gerne hvordan det har været at være enlig mor.

Selv blev jeg skilt, da mine børn var 14 og 16, så de kunne selv styre samvær, for vi boede i samme by. Vi havde en "skitse" hvad weekends angik, men den kunne sagtens ændres.
Jeg fik børnepenge og bidrag, men børnenes far forærede dem en del ting, og de havde også fritidsjob.

Det første år skulle vi tale lidt forsigtigt til hinanden, men vi kunne godt lave aftaler og samarbejde f.eks i forhold til kørsel til diverse ting.

Så jeg har hverken oplevet at være under pres økonomisk eller praktisk, og jeg var jo også vældig meget hjulpet af, at børnene var så store. Jeg tænker, situationen havde været helt anderledes, hvis de havde været 3 og 5.

Min kæreste havde små børn, da vi flyttede sammen, og han flyttede langt væk fra dem. Det har helt sikkert påvirket hans forhold til dem. Hans eks var dog ikke reelt interesseret i et samarbejde; det gjorde ikke sagen bedre. Men han har haft samvær med dem, i det omfang det nu kunne lade sig gøre at aftale det. (Hveranden weekend og ferier, da de var små)
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 367
Likede indlæg: 4589

Re: Har dine børn kontakt med deres far?

Indlægaf Æble » 8. jul 2018, 03:00

Min søns biofar og jeg gik fra hinanden mens jeg var gravid. I starten boede vi i naboopgang og lavede mange ting sammen og havde ikke fast samvær fordi vi sås tit.

Så fik jeg behov for noget mere fast og vi havde 4-10 i et par år.

Så flyttede biofar til Sverige og det blev 12-2.

Sådan var det indtil for 4 år siden hvor han så flyttede om på den anden side af jorden. Så nu ser de hinanden to gang om året. Synes det er pissetarveligt at flytte fra en 11-årig. Tarveligt og forkasteligt og et svigt. Men de gode strande og det liv man kan få for alm penge dernede trækker.
1
FrkRød
Kort karma: 3
Likede indlæg: 73

Indlægaf FrkRød » 8. jul 2018, 05:31

Jeg er blevet skilt to gange. Første mand har jeg to børn med, de var 8 og 10 da vi gik hvert til sit. Det har altid fungeret nogenlunde gnidningsløst, og i dag hvor drengene er voksne har vi stadig kontakt, og har holdt 18 års fødselsdage og studentergilder sammen.

Anden mand blev jeg skilt fra, da min datter var 3 år - det har så til gengæld været nærmest modsat. Det var trægt at få samvær op at køre, i lange perioder svarede han aldrig og så hende jo så ikke, og det førte til at jeg opgav. Jeg sendte ham simpelthen en mail, hvor jeg skrev at nu ville jeg ikke plage ham mere, og at han selv kunne henvende sig, hvis han vil se hende. Det er nu 4 år siden - barnet er bliver 11 i år.

Jeg synes det var hårdt at være alene med hende de første par år, hvor jeg jo aldrig vidste hvor jeg stod mht far. Men efter jeg sendte ham mailen, og samtidig i mit hovede accepterede at nu er jeg helt alene - der blev det nemt. For jeg vidste at der kun var mig, og fik jeg brug for pasning osv, var der kun mig til at løse det. Det var faktisk en stor lettelse for mig - og samtidig et stort tab for min datter. Selvom hun jo ikke rigtig så ham i forvejen (da jeg sendte ham mailen var der gået 1 år), kan hun jo ikke forstå hvorfor han ikke kommer. Og det er skidesvært at forklare hende, for jeg forstår det jo heller ikke. Men vi har mange snakke om det, og hun har også været hos en børnepsykolog nogle gange, for at få styr på tankerne - for hun har (selvfølgelig) været fuldt overbevist om, at hun jo må være dum og grim, når nu han ikke vil.

Situationen har efterhånden fundet sit leje, men det har været hårdt at være alene om alle hendes kampe - især dem der vedrører den far som hun måske aldrig ser igen. Hvis hun er interesseret når hun bliver voksen, vil jeg gerne hjælpe hende med at finde ham, så hun kan få nogle svar. Tvivler dog på at hun får dem.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 211
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 4255

Indlægaf ExCoastal » 8. jul 2018, 06:05

Jeg er en far, og selvfølgelig har jeg kontakt med min søn. Min ekskone og jeg blev skilt, da han var 5-6 år gammel, og i starten havde jeg ham hveranden weekend, det blev så senere til 3 ud af 4 weekender. Min eks flyttede så langt væk, så nu bliver det kun til omkring hver 5. eller 6. uge, at jeg kan se ham i en weekend. Men jeg kører gerne de 750 km hver vej, så vi kan have en god weekend sammen.

Søren er 13, så vi har jo allerede etableret et nært forhold, det ville være meget sværere, hvis han var meget yngre. Min eks og jeg har aldrig skændtes om mit ønske om at se min søn, hun opfordrer mig altid til at se ham. Hun er nok præget af, at hendes far forlod hendes mor, da hun blev født. Hun var åbenbart for lys i huden og så asiatisk ud, så hun mødte aldrig sin biologiske far. Hun havde til gengæld en fantastisk stedfar som aldrig var andet end hendes far og Sørens bedstefar.

Jeg elskede tiden, da Søren var lille, skulle lære at cykle og vores mange ture til stranden (lige udenfor døren). Jeg booker altid hotel med en god pool, så han kan vise mig, hvor god en svømmer han er. Jeg tænker, at surfing lektioner til efteråret er en god ide. Også for mig :lol:
4
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 930
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 9735

Indlægaf Rikke » 8. jul 2018, 06:31

Astrid blev skilsmissebarn, da hun var 8 år, hun fylder 12 om et par mdr.
Hendes far betragter jeg stadig som en af mine bedste venner.

Vi gik ikke fra hinanden af uvenskab, men i erkendelse af, at vi efterhånden bare var venner i et arbejdsfællesskab.
Det er vi stadig. Altså et venskab og arbejdsfællesskab. Nu blot med to forskellige adresser.

Jeg fik børnebidrag de første to mdr., men bad ham så om at stoppe. Børnefamilieydelsen dækker fint mine faste udgifter på hende. Vi har hende lige meget begge to og kan sagtens tale os til rette om indkøb af de større ting.

Der er ikke en fast samværsordning. Hun er 2-3-4 dage hos os hver og det fungerer rigtig godt. Hun er nu så stor, at hun selv tager frem og tilbage med bus på skoledage hos ham (jeg bor lige ved siden af skolen) og jeg forudser, at hun indenfor det næste års tid vælger at være mere eller mindre fast hos ham, trods hans skiftende arbejdstider.
Det er fint med mig. Når hun er glad, er jeg glad :)

Vi laver mange ting sammen. Skolearrangementer, fødselsdage, aftensmad, jul, IKEA, vi har sågar været på vintercharterferie de sidste to år med et vennepar og deres datter, som vi også rejste med, inden vi blev skilt.

Jeg og Astrid er nogle gange sammen med farmor og farfar uden ham - ligesom han og Astrid i morgen tager i Lalandia med min mor uden mig.

Alt i alt. Perfekt skilsmisse - hvis den slags findes :)
17
:whip:
Brugeravatar
Mavis
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1063

Indlægaf Mavis » 8. jul 2018, 08:30

Jeg er skilsmisseteenager (så jeg håber jeg må svare :P ), og jeg har i særdeleshed kontakt med min far. 7/7 siden jeg var 3. Jul har vi altid holdt sammen og også ind i mellem spontante middage.
1
Det gode brød. Fra Schulstad. Smager frisk. Og er. I skiver.
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 452
Likede indlæg: 5427

Indlægaf Zinde » 8. jul 2018, 09:01

Mine drenges far smed mig ud, da jeg blev gravid med den yngste. Den ældste var to. Så fulgte nogle grimme måneder, før Statsforvaltningen endelig traf afgørelse om, at den 2-årige, der indtil da ikke havde interesseret manden, selvfølgelig skulle bo hos mig. Det er 9 år siden, og eksen henvender sig stadig jævnligt til Statsforvaltningen for at beskylde mig for diverse langt ude ting. I starten var det utroskab, psykisk uligevægtighed og dårlig forældreevne.
På det sidste er han dog begyndt at hænge sig mere i småting i stedet for selv at opfinde store ting: Sidst han flippede ud, var det fordi vores ældste ville være langhåret. Det fik ham til at kontakte Statsforvaltningen og indkalde til møde, så de kunne tale mig til rette (alting er uden undtagelse min skyld). Jeg afviste at deltage og har ikke hørt mere til det.

I det hele taget har jeg efter 9 år efterhånden lært, at det der virker allerbedst er at ignorere ham. Og det er svært, for han kører en regulær smædekampagne. Men jeg er ved at være god til det.

Vi har en samværsaftale fastlagt i Statsforvaltningen. Og så mailer vi lidt frem og tilbage. Derudover er det kun goddag og farvel. Jeg får det fysisk dårligt, bare jeg hører ham eller lugter ham (han lufter ikke ud, fordi han mener at bliver syg af træk. Så alt omkring ham lugter af gammel sur træningstaske).
Senest rettet af Zinde 8. jul 2018, 10:15, rettet i alt 1 gang.
0
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 452
Likede indlæg: 5427

Indlægaf Zinde » 8. jul 2018, 09:06

Udover kampene med eks’en trivedes jeg ok som enlig mor. Jeg havde ikke rigtigt noget liv udover børnene og mit arbejde (når jeg mødte op :tie:), og det var nogle gange ensomt, men alt i alt var det ok.
Nu har jeg masser af muligheder og har alligevel valgt et liv, der består mest af at tage mig af børnene. Havde jeg nu været karrieremenneske, ville jeg have haft det skidt i livet som enlig mor.
0
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 839
Likede indlæg: 12029

Indlægaf dgd2007 » 8. jul 2018, 12:22

Vi havde - først hver søndag (vi gik jo i skole om lørdagen :gammel:) og senere hveranden weekend.
Som voksen havde jeg i periode næsten ingen kontakt med nogen af dem, og som lidt ældre har jeg haft mere kontakt med min far, faktisk.

Vi er ikke selv skilt, så det gav selvfølgelig sig selv.
0
Brugeravatar
Pyjamas
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1582

Indlægaf Pyjamas » 8. jul 2018, 19:11

Min søns far og jeg gik fra hinanden, da han var 3 måneder. Jeg blev i boligen med sønnen, og han flyttede et stenkast herfra. Vi skiltes faktisk som gode venner, og vi var enige om samvær dengang.
Jeg syntes, at far traf nogle helt stupide valg, og han havde så svært ved samværet, at jeg er sikker på, at han havde givet op og ikke set sin søn, hvis ikke han havde sine forældres forventninger at leve op til. I et år havde han en pædagog til at støtte ham ved hvert samvær, og trods dette søgte han alligevel om at blive bopælsforælder i samme periode :stoned: (han fik de 3 x 2 timer om ugen, han havde haft hele tiden).
Vores søn er 5 nu, og samværet er torsdag-mandag hver anden uge. Far er blevet en markant bedre far med tiden, vores søn elsker ham, og de hygger sig sammen. Jeg synes stadig, at far træffer nogle åndssvage valg, og sommetider fortæller han mig ret private ting, men samtidig har han stadig ikke oplyst mig sin nuværende adresse, selvom jeg har bedt om den. Jeg forstår det ikke, men jeg vælger ikke at hænge mig i det, for jeg kender ham og ved, at hans valg ikke altid giver mening.

Jeg syntes, det var rockerhårdt at være alene med et spædbarn og samtidig have en kamp med faderen. Jeg havde et meget begrænset netværk, så pasning var på et minimum (en aften har en venindes mand passet ham, en kusine har gået en tur med ham i en time), og jeg havde ingen hjælp til rengøringen osv. Derfor startede min søn også i vuggestue, da han var 8 måneder, fordi jeg manglede aflastning. Det tog så 3 måneder at køre ham ind, men det er en anden snak :lol:

Jeg drømmer om et barn til, og jeg håber, at jeg får det. Jeg leger med tanken om at få et alene, men jeg er nervøs for, at jeg igen vil sidde herhjemme og glo, og nu oveni købet med klassisk dårlig samvittighed overfor min store søn, for han vil naturligvis blive begrænset af, at der pludselig er en, der er mindst 7 år yngre. Jeg tror ikke, at jeg tør få et selv, men måske ønsket om en mere er større end min frygt om en 5 års tid.
0
Brugeravatar
Zorglup
Kort karma: 20
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 385

Indlægaf Zorglup » 8. jul 2018, 19:22

Jep. Min største knægt på 27 har jeg altid haft kontakt til, selv om hans mor og jeg ikke altid var gode til samarbejde. Mine 3 andre børns mor, er jeg stadig sammen med, så det gir sig selv :)
1
>>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<<
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 259
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 4255

Indlægaf Tanten » 8. jul 2018, 21:10

Da vi blev skilt i 2001 kom mine sønner til at bo hos deres far. Det skyldtes dels, at jeg havde det psykisk dårligt - men i lige så høj grad, at han havde mulighed for at blive boende i deres barndomshjem, få hundrede meter fra deres skole og fritidshjem, mens jeg fik en akut lejlighed i et helt andet, ret belastet skoledistrikt.

Vi endte med en 6/8 ordning, og til sidste flyttede vores ældste retur til mig efter eget valg. Da drengene var store teenagere, var samvær ikke fast, men de kom og gik, som det passede ind i deres ungdomsliv.

Vi har altid boet i samme kommune, og i en længere periode også i samme mindre by, og selvom vores samarbejde på nogle områder har været katastrofalt dårligt, hvilket også er gået voldsomt ud over vores børn, så har samvær altid fungeret på nær en meget kort periode umiddelbart efter skilsmissen, hvor jeg var meget syg. Vi har altid kunnet aftale os frem til ferier, højtider og festligheder i familierne, og har været gode til at bytte ved behov.

Jeg er, som tidligere samværsforældre, dybt taknemmelig for, at min eks ikke valgte at flytte fra Aarhus til Bornholm eller København.
2
Brugeravatar
Prosperity74
Kort karma: 83
Likede indlæg: 1124

Indlægaf Prosperity74 » 9. jul 2018, 13:34

Ja min datter har kontakt til sin far. Hun er hos ham hver anden uge og hos mig hver anden uge
1
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 269
Likede indlæg: 5024

Indlægaf hotlips » 9. jul 2018, 13:46

Ja, han er på weekend hver anden uge og hans far kommer her tirsdag og torsdag og er sammen med ham i er par timer.
Om en måned skal han med sin far på ferie for første gang nogensinde, jeg håber det bliver normalt at det sker men det er ikke noget jeg forventer.

Vi har godt nok været i min families sommerhus på ferier sammen tidligere men det har kun gjort dårlige ting for deres forhold og jeg er hver gang kommet hjem med en dreng der har været umådeligt vred og følt sig dårligt behandlet så det er slut med det, jeg håber det har en positiv effekt at hans far har ansvaret og bliver mere bevidst om at der er altså et barn og det kommer man til at tage hensyn til.

Jeg har ikke selv ret meget kontakt med min far, vi ses til familiehalløj og der omgås vi også normalt men vi har ingen kontakt ellers.
Min mor så sin far meget i hans sidste år, men det meste af hendes barndom og i hele hendes mindre søskendes var han væk, min mormor blev skilt da den yngste var et halvt år og den næstyngste knap 2, så tog han til den anden ende af landet og fik en ny kone og et nyt kuld så han var fraværende fra 68 og til en gang i starten af 90erne hvor han flyttede til København og sneg sig til at besøge os for hans daværende kone syntes ikke han skulle have kontakt til sine ældre børn.

Jeg har tænkt på jeg gerne ville se noget statistik på hvor mange mænd der frivilligt går fra deres børn, hvis nogen er faldet over en så smid den lige op her.
0
Brugeravatar
didas
Kort karma: 341
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 4189

Indlægaf didas » 20. jul 2018, 12:15

Nu er det ikke mit barn, men bonusdatter :) Mig hendes far bor sammen og han er bopælsforælder. Vi har ca. en 7/7 ordning, det svinger fra måned til måned, da hendes mor har skiftende vagtplan, så samværet lægges ud fra hendes arbejdsskema.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:

Tilbage til "Livets forhold"