Hvordan er din vennekreds sat sammen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mavis
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1063

Hvordan er din vennekreds sat sammen?

Indlægaf Mavis » 29. jul 2018, 00:10

Inspireret af "hvordan er din familie sat sammen", synes jeg det kunne være sjovt at se hvordan folks vennekreds er sat sammen.

Det er selvfølgelig sværere at definere end en familie. Men jeg tænker på sådan noget som, om du har en fast gruppe? Flere faste grupper? Kun enkeltstående venskaber? Hvem er dine helt tætte venner, tætte venner og dine bekendte -eller kan det ikke defineres sådan? Hvor mødte du hver enkelt ven/gruppe?

Fortæl, fortæl!
0
Det gode brød. Fra Schulstad. Smager frisk. Og er. I skiver.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3123

Re: Hvordan er din vennekreds sat sammen?

Indlægaf Falstria » 29. jul 2018, 02:43

Ungdomsvennerne, det er dem der holder fast. nogle af dem siden børnehaveklassen andre kom først til omkring 9. klasse.
Det er de næreste venner i dag.

Det var det også for 20 år siden... Det ændrer sig ikke om så man ikke lige ser hinanden i et års tid og sådan.
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 854
Likede indlæg: 5911

Indlægaf Bøtte » 29. jul 2018, 05:18

De venner vi ser mest sammen er 3 af min mands venner og deres koner og børn, en af mine veninder + mand og børn, et par ( + børn) vi har mødt til bryllup hos nogle andre venner.
Derudover har jeg en veninde, jeg har mødt for 2 år siden til et arrangement for gravide, vi ses primært uden mænd og ind i mellem har vi vores jævnaldrende piger med. Derudover ses jeg også med især to fra min mødregruppe med den største.

Min mand ses ind i mellem med sine venner alene, og jeg ses ind i mellem med deres koner alene.

Man kan godt mærke, vi er et sted i livet hvor små børn (og egentlig også huse) fylder meget. For 5 år siden (da der kun var enkelte små babyer i vennekredsen) så vi hinanden meget oftere. Gerne flere gange om ugen og ofte spiste vi sammen. Nu begrænser det sig til weeeknder og skal planlægges i god tid, så alle har plads i kalenderen.

Jeg håber det med tiden bliver lidt mere igen, når børnene ikke længere skal i seng kl 19 og i det hele taget bliver lidt mere selvhjulpne.

Jeg er et ret socialt menneske, så jeg forsøger at få set mine veninder alene fx om aftenen eller til frokost på fridage. Min mand derimod trives fint med at vi ikke ses venner i hverdagene.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 481
Likede indlæg: 8819

Indlægaf HappyPaww » 29. jul 2018, 05:18

Jeg har nogle faste “grupper”. Vi ses desværre ikke så tit som vi gerne ville da de fleste har travlt med børnefamilielivet.

Gymnasiekliken - vi er 6 piger der stadig prøver at ses nogle gange om året (vi bor spredt på Sjælland). Nogle ser jeg 1-1 andre ser jeg mest når vi samles i gruppen).

Så har jeg en tidligere studieveninde og en anden veninde som jeg lærte at kende gennem hende.

Min næreste veninde lærte jeg at kende på vores dengang fælles arbejdsplads for 9 år siden. Vi ses igen stadig ikke noget nær så ofte som vi gerne ville men har det skønt når vi ses både med og uden børn.

Det er dem jeg betragter som ægte venskaber der holder på trods af manglende tid til at ses særlig tit. Derudover kommer bekendtskaber som fx mødregruppe, gennem aktiviteter mm., hvor vi snakker rigtig godt sammen men jeg er i tvivl om, om vi fortsætter med at ses efter vi ikke længere kan mødes regelmæssigt...

Jeg gad rigtig godt have nogle nære veninder tæt på, så man hurtigt kunne mødes til en kaffe eller noget - men synes også det er lidt svært at få nye venskaber som voksen (udover de perifære som beskrevet i afsnittet ovenfor).
0
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 687
Likede indlæg: 8648

Indlægaf Dmitra » 29. jul 2018, 06:24

Min vennekreds er spredt verdenen rundt nærmest. Jeg havde en god veninde jeg mødte på en debatside men vi begge ventede os, hun flyttede dog til Thailand for nogle år siden, så vi render ikke hinanden på dørerne eller ses mere, så det er opkald og onlineforbindelse. Håber dog på at kunne besøge hende og familien engang.
Har et par veninder der bor på Sjælland, jeg i Nordjylland. En veninde der bor tæt på men har travlt med sit pt.
Samt en kammerat der bor cirka 800 meter længere oppe af samme vej som mig. Det er folk jeg kender og holder af.

De virkelig tætte, tætte venskaber er et par kammerater, en i Horsens og en i England. Ham i England ser jeg ikke så ofte som jeg kunne ønske men vi er i tæt kontakt dagligt og jeg planlægger en lille tur over til ham til hans 40 års om en lille måned. Ham i Horsens er min livline, han er der altid, også selvom han skal køre 2 timer efter det hvis jeg har brug for at lukke vand ud af ørerne og han bruger mig til det samme ved ofte de samme lejligheder, jeg har også flere gange besøgt ham (og sønnen) i uge/uger af gangen og vi laver ogsp udflugter fra tid til anden, nogle gange os to alene, andre gange med hans søn og andre gange med mine sønner også da børnene gerne indimellem vil mødes også, selvom mine sønner nu er ved at have den alder hvor de synes hans søn nogle gange er lidt for lille.

Og en kæmpeklichè, men min mand er virkelig min bedste ven. Få kender mig så godt som ham og det kan irriterer mig, specielt fordi der er områder hvor han slet ikke kender mig, men tror han gør fordi han gør på så mange andre. Selvom vi er gift og derfor er i et forhold bor vi hver for sig, så til tider kan det sammenlignes med et venskab med stærke følelser og kærlighed.

Broget flok der er spredt fra alle vinde.
0
Life is the bitch, and death is her sister.
Sleep is the cousin, we're a fuckin' family picture :deer:
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 784
Likede indlæg: 14772

Indlægaf Juki » 29. jul 2018, 06:29

Det er sådan lidt en blanding af jævnaldrende fra folkeskole, efterskole og folk jeg har lært at kende via andre, fx families eller venners venner.

Der er mange jeg kun har sporadisk kontakt med eller pga. afstanden sjældent ser irl, men når vi så skriver sammen eller er fysisk sammen er det ikke noget der mærkes.

De fleste har vist mødt hinanden på kryds og tværs hvis der har været et arrangement af en art.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6464

Indlægaf ajnaM » 29. jul 2018, 07:31

Jeg har én veninde helt tilbage fra folkeskolen og et par stykker fra gymnasiet. Min største vennegruppe er fra mit første studie på universitetet, og jeg har også nogle fra mit andet studie, jeg vil betegne som venner.

Derudover er der en masse bekendte. Blandt andet var jeg bartender en længere årrække, og jeg har en masse sjove kollegaer fra den tid, som jeg stadig kan ses med ind imellem, men som lever helt andre liv end mig, og som jeg ikke er venner med på den måde. Og så har jeg nye kollegaer, men når man ser dem +40 timer om ugen, så har jeg måske ikke det store behov for også at se dem uden for kontoret... :genert:

Jeg synes generelt, mit liv er ret præget af, at vi - og stort set alle mine veninder - har små børn. Jeg var den første, der fik børn, og der var jeg nok lidt privilegeret på den måde, at jeg kunne hoppe til og fra; mine veninder var der altid, hvis jeg havde lyst til at lave et eller andet. Nu, hvor alle andre har fået børn, synes jeg, det er svært at komme til at ses. Vi ses med børn, men det er bare ikke rigtig det samme, når man har en kæmpe børneflok om benene, og der også lige er 2, der skal sove og 3, der skal ammes. Jeg er nogle gange liiiidt træt af babyer. :genert:

Jeg kunne godt bruge nogle veninder med større børn, men jeg synes, det er svært at få nye venner nu her. Alle virker meget 'låste' i deres relationer. :gruble:
1
Hewlett
Kort karma: 36
Likede indlæg: 1530

Indlægaf Hewlett » 29. jul 2018, 09:18

Mine tætteste veninder består af en lille gruppe på 4.
Den ene har jeg kendt siden børnehaveklassen og vi fulgtes hele vejen til gymnasiet sammen, hvor vi mødte nr. 2 veninde og derfor blev til en trekløver :) Vi ses så ofte vi kan, men én er flyttet til Tyskland så det er absolut ikke så tit som vi gerne vil, men venskabet består :)

Nr. 3 veninde mødte jeg da jeg læste videre. Vi sås næsten daglige under studietiden men da vi blev færdige fik vi begge jobs med så skiftende arbejdstider at det er et puslespil der skal gå op når vi vil ses :lol: Men vi holder fast i hinanden og når vi ses er det som om vi sås igår-agtigt.

Den sidste veninde gik jeg i børnehave sammen med, men var ikke som sådan én jeg legede så meget med. Havde ingen kontakt til hende som jeg voksede op, indtil hun en dag stod som den nye praktikant på mit dengang arbejde :lol:
I dag bor hun i Sønderjylland, men vi har jævnligt kontakt over tlf og ses stort set hver gang hun er i KBH for at besøge sin familie :) Jeg har også været og besøge hende i Jylland.

Resten af mine vennegruppe består primært af arbejdskolleger eller folk jeg har lært at kende gennem træning. Det er mere "loose" og ikke nogen jeg får dårlig samvittighed over ikke at have snakket med i lang tid. Det kommer og går i lidt større grad :)
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 361
Likede indlæg: 4279

Indlægaf Anilara » 29. jul 2018, 11:02

1 fra den første efterskole
1 fra den anden efterskole
1 fra den by jeg flyttede hjemmefra til
1 fra højskole
3 fra nettet
2 fra studiet
1 fra jobbet

Mildest talt en spraglet, men vidunderlig, forsamling.
Jeg har aldrig haft en vennegruppe som sådan. Det gik mig lidt på før, men ikke længere. Mine venner scorer højest på "god ven" skalaen, så fuck om de kender hinanden. De ses vel til mit bryllup :P
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1320
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 22231

Indlægaf LadyFox » 29. jul 2018, 11:05

Vi er en venindegruppe på 4 der kender hinanden punker/gother-miljøerne. Det første venskab startede for 14 år siden, og den nyeste er er kommet til for 12 år siden. Og jeg vil mene vi har været hvad der kan betegnes som en fasttømret gruppe på 4 i 10 år. Igennem årene har der ind i mellem kommet nye til i perioder og folk er gledet fra igen, men vi 4 har holdt sammen.
Vi er alle 4 meget forskellige, og har udviklet os en del mens vi er blevet voksne, og ikke nødvendigvis i samme retning - men det fungere alligevel.
Jeg er så den eneste der ikke er enlig mor til enten et småt barn eller en baby, og det kan godt gøre tingene lidt besværlige ind i mellem.

Så har jeg fået to nye veninder på mit studie - den ene minder på mange punker ret meget om mig selv, og den anden overhovedet ikke, hun er nepalesisk og hinduist og verdens sødeste menneske uden overdrivelse så jeg er lykkelig for hun gider være venner med mig.

Så har jeg min ekskæreste jeg gik fra i august. Han er en vanvittig god ven, på trods af vores forhold var temmelig dysfunktionelt.

Min flirt har jeg kendt i 14 år, hvor vi én gang var venner indtil et mislykket dating forsøg gjorde vi ikke snakkede sammen en del år, men nu snakker vi igen. Han kender jeg også igennem det alternative miljø.

Så har jeg en ven der er på grænsen mellem ven og bekendt, som jeg vel også har kendt i 14 år, I perioder har vi været virkelig tætte og i andre ikke. Han er et temmelig kaotisk menneske med en del problemer. Men også virkelig sød og dejlig og et godt menneske.

Og så har jeg et par døde bedste venner. Som jo så ikke er mine venner mere, fordi de ikke er her - men det virker bare også mærkeligt ikke at anse dem som venner.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 301
Likede indlæg: 3550

Indlægaf Mani » 29. jul 2018, 11:08

En flok fra studietiden og så en del fra hvor vi bor nu. Derudover enkelte tidligere kolleger og en af min mands barndomsveninder.

Min mand er mere udadvendt og har en langt mere broget vennekreds.

De fleste af vores venner kender efterhånden hinanden på kryds og tværs, da vi holder en stor fest hvert år og adskillige uformelle sammenkomster, hvor alle er velkomne.

PS. Jeg har faktisk ikke nogen venner, hvor vi ikke ser dem begge, hvis de er par. Har aldrig været en del af en veninde gruppe - det har altid været blandede grupper. Selvfølgelig er der par, hvor jeg har mere tilfældes med den ene end den anden.
0
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
CassiusClay
Kort karma: 6
Likede indlæg: 53

Indlægaf CassiusClay » 29. jul 2018, 12:05

Der skal nok mere end én ven til en kreds, formoder jeg.
Jeg døjer med psyken, har en mild grad af Aspergers og har kun en reel veninde, jeg har kendt igennem en del år, som jeg ser hver 2.-3. måned. Så har jeg en anden veninde, men efter jeg har haft en nedtur og været indlagt, har hun trukket sig lidt fra mig, hvilket jeg måske godt forstår. Jeg har ikke de vilde kræfter til at være opsøgende heller.
Min mand har social fobi og ser kun sin familie og sin brors kammerat en gang om året.
Vi har en datter, og jeg vil virkelig gøre hvad jeg kan for, at hun får en socialt bedre barndom. Hun er en livlig og glad pige nu.
Hvad mig selv angår er jeg alt for sortseende p.t. til at forestille mig mit sociale liv ret meget anderledes fremover.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1003
Likede indlæg: 8691

Indlægaf Rapfisk » 29. jul 2018, 12:11

I kronologisk rækkefølge:

1 fra barndommen
2 fra højskolen
1 fra mit første studium
3 fra mit andet studium
2 fra ungdomspolitik
En gigantisk gruppe fra Debatten, som samles på kryds og tværs
Enkeltpersoner fra Debatten

Derudover er der en masse perifere venner, nuværende og tidligere kolleger og andre, jeg ses med, når tiden er til det, men det er den desværre sjældent.
0
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Mavis
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1063

Indlægaf Mavis » 29. jul 2018, 14:41

Jeg har

-1 fra jeg var ca. 4. Der er desværre gået halve år mellem vi har set hinanden den seneste tid, men hun virker ikke så responsiv og interesseret, så hun er nok mere en bekendt
-1 fra da jeg var ca. 8. Vi havde oprindeligt et tæt trekløver, fordi vores fædre også var venner. Jeg var nok bedst venner med dem hver for sig end de var med hinanden, for det er gledet ud. Vi "reunitede" (på tomandshånd) her forleden og det var rigtig hyggeligt
-1 fra efterskolen, som jeg stoppede på før tid, det vil sige 4-5 måneders tid siden
-1 fra for nogle måneder siden. Mødte hende ved et tilfælde hvor det viste sig at hun kendte begge overstående uafhængigt, dog tættest med hende fra jeg var 8. Vi har tænkt os at mødes at alle tre på et tidspunkt, men fortsat er hun "enkeltstående"
-En masse klassekammerater som jeg er ret trist over at skulle sige farvel til om alt for kort tid

Kunne godt tænke mig en form for "gruppe" lidt mere end jeg har nu.
0
Det gode brød. Fra Schulstad. Smager frisk. Og er. I skiver.
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1589

Indlægaf Lathyrus » 29. jul 2018, 14:54

Mine venner er en blandet flok fra forskellige tidspunkter i mit liv

1 barndomsveninde - vi var naboer som børn
1 veninde fra mit første studie
1 veninde fra mit andet studie
1 veninde som også er min kollega
1 tidligere genbo
1 fra mødregruppe med mit andet barn

Det er altså en blandet gruppe af enkeltstående venskaber, hvilket jeg sommetider ærgrer mig lidt over. Kunne være fedt at have en gruppe af venner der kendte hinanden.

Udover dem jeg betragter som venner, har jeg en rigtig god kollega-flok som har det rigtig godt sammen og arrangerer ting sammen i fritiden.
0

Tilbage til "Livets forhold"