Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf Prosperity74 » 7. aug 2018, 07:19

Jeg har for noget tid siden ikke haft kontakt til min far. Vi havde ikke kontakt i omkring 2 år. Jeg har et meget anstrengt forhold til ham. Han er dominerende, kommer med giftige lede bemærkninger og kontakter mig kun når han har brug for at få handlet ind. Han er alkoholiker, ryger som en skorsten, har et dårligt helbred og bor i ældre bolig. Jeg kan mærke at jeg er meget tæt på at cutte forbindelsen til ham igen
0
Rosen
Indlæg: 347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf Rosen » 8. aug 2018, 11:55

Jeg har det som man kalder "low contact" til begge mine forældre og jeg har tænkt i perioder at cutte på dem 100%, men vil alligevel ikke.

Jeg er opvokset i en meget dysfunktionel familie som bla. byder på alkoholisme, stof misbrug, vold og personlighedsforstyrrelser. Vi er 3 søskende; 1 af os er nærmest helt fortabt i selvhad og stoffer mens os andre 2 brugte mange år i terapi for at arbejde med vores opvækst. Opvæksten var ikke 100% dårlig, der var også gode ting og udefra virkede det nok okay men nedenunder overfladen var billedet et andet.

Min mor og far er skilt; mor har personlighedsforstyrrelse (borderline/narcissisme) og er meget ustabil selvom hun går til psykiater og får så mange medicine det burde være nok til at berolige en elefant ;)

Min far er kæmpe egoist som kæmper med mindreværdsfølelse og storhedsvanvid på en og samme tid. Alt drejer sig om ham og hvis man vil få ham til at gå væk kan man bare fortælle noget om sig selv og han forsvinder med det samme da andres liv (inkluderet hans børns liv) er så uinteressant at han kan ikke bruge 2 minutter på at drøfte det.

Over et årti siden flyttede jeg 2500 km fra mine forældre; det var hårdt men meget befriende. Jeg fik mit første barn og besluttede mig for at mine børn aldrig ville være del af den familie mere en i ferier og på mine præmisser. Det valg har jeg ALDRIG fortrudt.
Nu har jeg overfladisk kontakt til forældrene, ser dem 3-4 gange om året og giver dem aldrig adgang til mine private ting/tanker/problemer. Jeg stoler ikke på dem.

Jeg var meget ked af situationen nogle år tilbage, græd rigtig meget alle jul og på tidspunkter hvor vi fejrer sammen med familien og fik gentagende depressioner i en periode. Følte ikke jeg havde noget identitet men kunne alligevel ikke gå tilbage til flokken fordi jeg kunne ikke være del af volden som foregik der.

Nu har jeg mere ondt af dem; tænk sig aldrig at kunne have et reælt forhold til nogen som helst og altid føle at man skal ydmyge andre for at have det godt; selv børn. Det må være forfærdeligt.
2
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 18. aug 2018, 13:23

Jeg afbrød kontakten med min ældste bror da jeg var 16.
0
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf Honningprut » 19. aug 2018, 18:22

Jeg har i en periode ikke haft kontakt til min søster. Kontakten afbrød hun, da jeg på daværende tidspunkt var i et misbrug og meget psykisk syg. Jeg har fuldt ud respekt for den beslutning, hun tog på daværende tidspunkt. Hun har netop for lidt tid siden taget kontakt til mig igen efter en længere årrække, og jeg har nu en smule kontakt med hende igen.

Jeg har selv i flere omgange valgt at afbryde kontakten til min mor. Min mor forstod ikke min situation, da jeg kom ud af mit misbrug, og hun havde meget svært ved at forstå, hvad et misbrug kan gøre ved et menneske psykisk. Når hun i dag kommer med bemærkninger omkring min fortid i misbrugsmiljøet, eller kommer med lede kommentarer om den tid, så gør jeg hende det klart, at hvis vi skal have nogen former for reel kontakt, så taler vi ikke om det, og ellers så erkender hun at tingene var sådan som de var.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf Kanga » 22. aug 2018, 14:21

Efter min mors død i 2017 har jeg ikke længere kontakt med min stedfar og halvsøster.
Min stedfar har været min far næsten hele mit liv.... kun af navn, absolut ikke af gavn.

Vi er en dysfunktionel familie. Alt har altid set godt ud på overfladen. Men kradser man lidt i lakken, så er det ret skidt.

Min mor havde kræft og var til sidst meget syg. Hele hendes sygdomsperiode har jeg følt mig skubbet til side. Det kulminerede da hun blev rigtig dårlig og især da hun kom på hospice. Min stedfar har løjet og fortiet. Både overfor mig og min mormor. På den måde så jeg ikke meget til min mor i hendes sidste tid. Dels fordi jeg troede reglerne på hospice var som min stedfar fortalte. Dels fordi der vær skrækkeligt at være, når han og min halvsøster var der. De talte ikke til en, jeg følte mig overvåget af dem.
Da min mor døde blev jeg udelukket fra samtale ned bedemanden, fra begravelsessamtale med præsten. Jeg har ikke måtte arve ting, der er mine: dåbsgaver, dåbskjole mv.
På min mors dødsdag bad jeg om at få ti minutter på stuen alene. Hun var ukontaktbar, men jeg havde brug for det. Det ville han ikke give mig lov til, og min halvsøster bakkede ham op i det. Det er simpelthen det ondeste og det laveste man i mine øjne kan udsætte andre for. Og det er grundlæggende årsagen til, at der ikke er kontakt. Så er der en masse andre detaljer, der add`er up.

Min stedfar vil jeg aldrig have med at gøre igen. Han heller ikke mig, så det må siges at være gensidigt. Må han dø i synden og i ærgerlse over, at han har testamenteret sin formue til deling mellem mig og min halvsøster og hans ældste datter.
Min søster.... det skulle være for vores børn. Men hende og jeg får aldrig et søsterligt forhold. Hun er så ego og har stukket mig så eftertrykkeligt i ryggen, at jeg tvivler på, det nogensinde vil blive godt.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11499
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18522

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf PaleSeptember » 22. aug 2018, 15:24

Jeg har ikke set min mor siden februar 2010 af MANGE årsager. Dengang bad jeg hende først kontakte mig, når hun kunne respektere mig, som jeg er. Hun har ikke gjort det endnu, såeh.....

Af samme årsag er min bror og meget af min mors familie også faldet fra. De har åbenbart ikke behov for at høre tingene fra min side af, og så har jeg ikke behov for dem.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf Mila_H » 23. aug 2018, 13:11

Jeg har for nylig brudt med min ene bror.

Han har så mange gange overskredet grænsen for, hvordan man bør behandle andre mennesker.
Og nu var det bare nok. Han har såret mig og resten af familien så mange gange. En af de sidste gange opdagede jeg, hvordan min søn på ti måneder kiggede på mig, fordi jeg græd. Og så tog jeg beslutningen.

Jeg skrev det til ham pænt - han tog ikke telefonen. Det var efter at have modtaget mange beskeder, hvor han svinede en anden af mine søskende til og ligeledes mig for ikke at være enig med min bror.
Derefter blokerede jeg ham og hans kæreste på Facebook (han er særdeles aktiv på Messenger). Da han opdagede det, sendte han mange grimme beskeder på min telefon, så nu er han også blokeret der.

Når jeg tvivler på min beslutning, kigger jeg på nogle screenshots af, hvad han har skrevet, og så forsvinder al tvivl igen.

Jeg tror, mit liv bliver bedre. Han opfører sig desværre på en måde, som jeg ikke kan acceptere.
Jeg har i mere end måske tyve år slugt så mange kameler og grædt mange gange over hans måde at være på.

Indser han en dag, at han har opført sig utilstedelig og lærer af det, er han velkommen i mit liv igen. Men jeg ved, at det ikke sker.

Jeg har ikke gjort det før, fordi jeg elsker ham som bror og virkelig har forsøgt og forsøgt. Og fordi jeg ved, hvor meget det påvirker mine forældre.
Samtidig er jeg alene med min søn, og vi plejer alle at være hos mine forældre i julen. Nu vil jeg simpelthen ikke være der, hvis min bror og hans kæreste er der. Så må min søn og jeg sidde alene. Alt andet er bedre.

Jeg kan mærke, at selvom det gør mig ked af at tænke på det, så er det klart det bedste for mig.
6
weenuts
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:34
Kort karma: 58
Likede indlæg: 996

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf weenuts » 28. aug 2018, 09:43

Jeg savner min mor og far. Jeg har ikke snakket med dem siden 2012.

Jeg ved at de har det godt (min mor har været igennem et kræftforløb, hvor jeg rakte hånden ud, men den blev ikke taget) for har en smule kontakt med min søster. Det er dog ikke meget, da jeg ikke vil, at hun skal føle sig klemt mellem os.

Jeg ville rigtig gerne, at vi kunne have kontakt, men de forstod mig ikke dengang jeg havde det værst og jeg tror ikke vi ville kunne lægge det bag os.
Jeg er for stolt til at tage kontakt (har ligesom forsøgt) og jeg tror at de har det på samme måde. Jeg har tudet og tudet, især da jeg en dag kunne læse at min far i en beskrivelse af sit liv på nettet, havde skrevet at han har én dejlig datter...

Et lille kuriosum; Jeg har ALTID bidt negle!! Jeg boede et halvt år i udlandet i 2000 og kom tilbage med de pæneste negle, en uge efter jeg var kommet hjem, var de bidt ned.. Vi jokede med, at det var pga. familien, at jeg bed negle..
Jeg har pæne negle nu....
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf Wizzze » 28. aug 2018, 09:54

Jeg forstår slet ikke hvorfor nogen afbryder kontakt til familie medlemmer, hvor slemme kan de være ...

https://www.bt.dk/krimi/27-aarig-filmed ... kskaereste

:sarkasme:

:tie: :panik: :cuss:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf girl_beat » 6. sep 2018, 13:25

Jeg går p.t. med overvejelser om at bryde kontakten med min far. Forbindelsen har været sparsom de sidste år og blev især yderligere anstrengt, da han meldte afbud en uge inden mit bryllup fordi min mor skulle deltage :rulle:

Mine forældre har været skilt i 15 år og lever med hver deres partner, men min far tog den klassiske 'mande-nedtur' over skilsmissen dengang og hænger stadig fast i, at det helt og aldeles var min mors skyld. Han er mentalt ikke rigtigt kommet videre. Han nægter derfor at deltage i noget socialt, der involverer hele familien, men mener fint at vi bare kan ses uden. Og her kan jeg mærke, at min retfærdighedssans bliver kraftigt udfordret. For det er den tilbagevendende undskyldning med, at han får det dårligt/depressivt, hvis han skal deltage i noget sammen med den øvrige familie, samtidig med at han har brokket sig over manglende besøg og relation til fx min svigerfamilie. Han vil gerne have interessen, men mener selvsagt ikke at han skal bidrage aktivt eller sluge nogle af sine principper for min eller andres skyld. Så det er temmelig meget op ad bakke, og heller ikke med et kommende barnebarn på vej ser det ud til at ændre sig; han vil ikke deltage i barnedåb, fødselsdage m.m. for at glæde barnet :evil:

Hvad stiller man lige op i sådan en situation? :gruble:

Edit: venligst ikke quote da jeg måske sletter igen senere...
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf LaScrooge » 6. sep 2018, 14:43

girl_beat skrev:....


Man siger det til ham direkte, råt for usødet, så han får mulighed for helt klart at se hvordan han opleves af dig og hvad hans adfærd kan koste ham.
6
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf Prosperity74 » 7. sep 2018, 06:53

Girlbeat....
Det du skriver lyder som min far - og så er min far også alkoholiker, ryger som en skorsten og har et rigtig dårligt helbred. Han behandler mig dårligt, kommer med nedsættende og “giftige” bemærkninger.
Det er til november 10 år siden, at min mor gik fra ham. Alt er hendes skyld.
Min far ville heller ikke med til min søns barnedåb, fødselsdage og andre mærkedage. Grunden er at han ikke vil være i samme rum som min mor.
Jeg har prøvet samme fremgangsmåde som LaScrooge foreslår - men det har slet slet ikke hjulpet på min far. - Jeg håber at det virker for dig og, at din far er mere modtagelig
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Afbryde kontakt til nære familiemedlemmer

Indlægaf girl_beat » 7. sep 2018, 08:17

Prosperity74 skrev:Girlbeat....
Det du skriver lyder som min far - og så er min far også alkoholiker, ryger som en skorsten og har et rigtig dårligt helbred. Han behandler mig dårligt, kommer med nedsættende og “giftige” bemærkninger.
Det er til november 10 år siden, at min mor gik fra ham. Alt er hendes skyld.
Min far ville heller ikke med til min søns barnedåb, fødselsdage og andre mærkedage. Grunden er at han ikke vil være i samme rum som min mor.
Jeg har prøvet samme fremgangsmåde som LaScrooge foreslår - men det har slet slet ikke hjulpet på min far. - Jeg håber at det virker for dig og, at din far er mere modtagelig

Tak for opbakningen - selvom det er en træls ting at have til fælles :mellow:

Det har ikke været 'slemt' på den måde, at han behandler mig dårligt - slet ikke. I min familie har man altid talt pænt til og med hinanden. Det er mere den passive, stædige "det vil jeg bare ikke - basta!" attitude, der virkelig går mig på. Jeg har gjort det helt klart, hvordan jeg opfatter den opførsel, og at det er svært at have en relation, når interesse og indsats primært går den ene vej. Jeg har senest også opremset en række eksempler, så han blev mindet om situationer, hvor hans adfærd smitter negativt af på min lyst til at have kontakt. Jeg er jo i bund og grund virkelig vred, såret og forarget over, at han sætter sine egne issues over muligheden for at være en god (bedste)forælder.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Livets forhold"