Kvinder der ikke vil have børn

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Kattefjæs » 31. jul 2018, 16:24

Maanii skrev:
LadyFox skrev:
Maanii skrev:Hvis de mennesker man omgåes er så kritiske omkring sine livsvalg, uanset området – Så vil jeg altså mene man med fordel kan kigge lidt på om man færdes i de rigtige kredse.

Jeg er frisk på at begrunde mine valg hvis nogen har behov for det, og vi kan til en vis grænse diskutere enmer hvis det kunne være interessant – Men jeg har ingen i mit liv, som kan tillade sig at tale til mig som nogle beskriver her i tråden. Uanset hvilket emne det omhandler.


Men det er jo altså ikke alle mennesker i ens liv der er lige lette at skære fra. Det er jo ikke alle mennesker man har frivilligt i sit liv.


Nej, men man kan sætte en grænse for hvordan man vil finde sig i at blive talt til og kræve at den bliver overholdt.


Det gør de fleste jo nok også, men det er ikke nødvendigvis de samme mennesker som bliver ved med at tage emnet op igen og igen. Jeg tror endnu jeg har til gode at behøve at sige fra overfor den samme person to gange - men jeg er så også okay til at trække grænsen. Men altså, bare fordi jeg siger fra overfor person A, forhindrer det jo ikke person B i at komme med dumme kommentarer senere hen.

Man kan gøre en hel masse for at sige fra NÅR situationen opstår, men det er ret svært helt at undgå at den opstår, og altså, you can't fix stupid.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf LadyFox » 31. jul 2018, 16:33

Men altså, selvfølgelig kan man gøre alt muligt for at undgå at folk kommer med ubehøvlede kommentarer. Jeg tror altid man kan gøre noget for at undgå at folk er ubehøvlede overfor en. Spørgsmålet er så om man virkelig skal det?

For mig er det egentlig principielt. Jeg vil ikke ændre adfærd hvis det ikke er min adfærd der er problematisk. Jeg vil ikke svare afvigende på spørgsmål omkring børn fordi folk kan finde på at svare nedladende tilbage. Jeg vil ikke tage løsere bukser på fordi nogle måske kunne finde på at råbe god røv efter mig. Jeg vil ikke spise anderledes eller alene fordi folk kan finde på at kommentare negativt på min mad. Jeg vil ikke ændre min holdning til sex fordi nogle kunne finde på at sige at jeg bare slutty. Eller hvad det nu kunne være.

Ja, selvfølgelig resulterer det i at jeg så oplever mere nederen adfærd end hvis jeg gjorde mig umage for at vige uden om alt folk nu engang kan finde på at være nederen omkring. Men den pris er jeg så villig til at betale, men jeg vil alligevel godt have lov til at blive irriteret over folk der ikke kan opføre sig ordentligt.
4
...
Brugeravatar
VanillaQueen
Indlæg: 122
Tilmeldt: 7. dec 2017, 20:32
Kort karma: 4
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 57

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf VanillaQueen » 31. jul 2018, 18:19

https://www.dr.dk/nyheder/viden/nysgerr ... d-sig-selv

Ja tak - det må gerne ske :P

så slipper vi kvinder lidt mere for det :fløjt:
1
I don't mind being described as vanilla in certain ways.
Polaris
Indlæg: 332
Tilmeldt: 14. jul 2018, 01:10
Kort karma: 18
Likede indlæg: 614

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Polaris » 1. aug 2018, 22:07

Nu er der mange mennesker, hvor jeg tænker de ikke har dårlige hensigter, som siger ting, som kan opfattes lidt forskelligt. Det er ikke kun frivilligt barnløse kvinder, som får meget personlige spørgsmål. Jeg har tre stk ønskebørn fra 1995, 1998 og 2003 og det er henholdsvis pige, dreng, pige. Så kan man få spørgsmål/kommentarer som:

Var det planlagt? Ja
Hvorfor vil I have et barn til? I har jo allerede en pige og en dreng. Øhh, vi vil gerne have et BARN til (latterlig tanke at kønnet kunne betyde noget).
Aldersforskellen er ikke helt optimal. Nå, det synes du ikke? (Fjols)
Har I råd/plads/overskud what-ever til 3 børn? Ja, det har vi ligesom tænkt igennem inden.
Nu skal I jo også tænke på at I ikke bliver yngre. Øhh, vi var 33 og 34 år med den sidste. Sjovt nok fik jeg at vide, at jeg var for ung med den første (26 år).

Man kan også få kommentarer, når man bruger en rød sut til en dreng (de kom i pakker med rød, grøn og blå - skulle vi så smide hver 3. væk?), men grundlæggende så tror jeg, at folk ind imellem siger noget bare for at sige noget (smalltalk) og ikke nødvendigvis fordi bagtanken er dårlig. Så kan det afhænge af hvordan overskud mv er den dag om det føles for tæt på. At glide af på et spørgsmål kan ind imellem være en god strategi, hvis man ikke gider snakken.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf LaScrooge » 2. aug 2018, 06:10

Sangius skrev:Desuden - sådan ER folk bare. Det hjælper ikke at få de skide børn.
Hvis du snakker om at det er hårdt at have et barn, ståe folk i kø for at sige "bare vent til du har to!".

Nu har jeg snart to, så nu venter jeg bare "bare vent til du har tre!" kommentarerne.

Folk kan godt lide at tro, at de ved meget mere om alting end du gør, også selvom det er dit eget liv.

Enten må man sige klart fra, eller så må man finde sætninger der ikke trigger folk. At ændre på den der "jeg ved bedre end dig" mentalitet er umulig, desværre.


Jeg har enkelte gange svaret med at opliste de ting man kan som barnløs, som modvægt til de glæder, fortalerne for børn kommer med, for at sætte tingene i perspektiv. Typisk fordi den, som spørger, har en hensigt og den er et behov for at få deres eget valg legitimeret ved at andre vælger det samme. Så svaret kan fx lyde "Nej, det skal jeg godt nok ikke. Jeg synes det er åndssvagt fedt at kunne gøre som jeg vil, når jeg vil, mere eller mindre. Jeg elsker at have masser af penge, at jeg kan rejse når jeg lyster, den frihed jeg har til spontant at følge indskydelser til ting, jeg gerne vil opleve og gøre. Jeg elsker, at jeg kan fokusere på de ting, som er vigtige for mig, at jeg kan fordybe mig uhindret i noget meget meningsfuldt. Jeg elsker, at jeg kan bevare min krop og mit gode udseende længere, fordi jeg ikke bliver hærget af graviditet og søvnmangel. Jeg elsker den frihed jeg har til at dyrke mine venskaber og interesser. Livet med børn ville begrænse mig i de ting i mange år og jeg nyder det simpelthen for meget til, at jeg ønsker at opgive det."

Når folk har sådan en "Jamen, du går glip!"-agtig forsvarstale, så kan jeg sagtens opridse de ting, de går glip af. Så kan vi begge nyde et øjeblik med fokus på alt det vi mister jævnfør vore livsvalg :sarkasme:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Anlewi » 2. aug 2018, 06:23

Jeg har læst alle indlæg og ved ikke om jeg tør komme med mit besyv, da debatten virker ekstrem følelsesladet både for og i mod, men nu prøver jeg alligevel

Det skønne ved at være menneske i Danmark, er at vi lever i et demokratisk samfund hvor vi har retten til at bestemme over eget lov. Børn er ikke en nødvendighed i forhold til vores levestandard eller vores generelle vilkår når vi bliver gamle.

Nogle kvinder vælger et liv med børn, andre fravælger det og en sidste gruppe ønsker det men kan af mange forskellige grunde ikke få børn.

Kvinder (og mænd) der fravælger børn er jo ganske almindelige mennesker der har valgt den livsform der passer, på samme måde som en veganer eller vegetar har taget en valg om en livsform.

Jeg kender flere kvinder der ikke frivilligt ikke har børn og
jeg syntes det er skørt at høre hvad de bliver fyldt med af bemærkninger fra andre, oftest perifære bekendtskaber.

Jeg syntes det er skørt at diskutere hvad der er bedst - livet med eller uden børn, det er en diskution uden nogen vinder.

Jeg syntes det er skørt at man skal forklare sig overfor andre i valget om livet med eller uden børn, skal vi så også diskutere valget om ægteskab eller ej?

Lad os give plads til forskellighed og være nysgerrige og ikke dømmende
8
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Anilara » 2. aug 2018, 12:55

1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. aug 2018, 13:41

Mit forhold til børn har egentlig været ret konstant livet igennem.
Jeg vil gerne have børn - eller rettere: et barn - men livet er også fint uden. Jeg har aldrig prøvet at være skruk eller at gå og bekymre mig om, hvorvidt jeg nu fandt en partner i tide. Det sidste skyldes så også, at jeg er kommet frem til, at jeg af forskellige årsager skal have barn alene. Dét er, er min erfaring, lige så usædvanligt. At soloforælderskab ikke er en nødløsning eller forbundet med et kæmpe ønske om at få børn, nærmest koste hvad det vil.

Jeg oplever, at mit ståsted, et sted mellem "Aldrig" og "Mit liv vil være ufuldendt uden", ikke fylder særlig meget i samfund og medier. Sikkert fordi det i grunden ikke er særlig interessant. Og det er sikkert også den primære grund til, at jeg sjældent får kommentarer.
3
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Rullegardinia » 4. aug 2018, 14:22

I starten af 20’erne mente jeg vist mest, at jeg ikke kunne fordrage børn. Den holdning er mildnet en del. Jeg synes folk skal være søde og omsorgsfulde overfor børn, men jeg er selv bare pissedårlig til børn. Det siger mig ikke det store at få en mini me, som jeg skal rende rundt og forsøge at gøre til et ordentligt menneske.

Og med den holdning, så kan jeg ikke se, hvorfor jeg skulle få børn. Det har egentlig heller aldrig været et ønske hos mig.
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.

Tilbage til "Livets forhold"