Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf mariannaa » 2. aug 2018, 18:19

Undskyld alle gentagelserne. Debatten bøvler også nu :lol:
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf mariannaa » 2. aug 2018, 18:25

Tanten skrev:Jeg synes, du skal alliere dig med http://llo.dk/om-llo/afdelinger/aarhus. Det koster 680 kr. at blive medlem, men de er givet godt ud og er billigere end advokat. De har engang skaffet mig 17.000 kr. retur for indskud, fordi udlejer ikke havde overholdt reglerne.

Jeg vil nu heller ikke hyre en advokat fordi de forlanger det beløb af mig. Det er det for lille til, men hvis det er ulovligt at de opkræver det så vil jeg melde dem til politiet.

Jeg har også tænkt på LLO, men det vil komme an på om det er lovligt det udlejer gør.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf Daine » 2. aug 2018, 18:27

Har du kontaktet Brunata for at bede om en forklaring? Jeg synes det ser underligt ud, at der også er opkrævet “særskilt afregning i forbindelse med flytning” oveni. Er det noget flyttegebyr?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. aug 2018, 18:31

Havde du ikke afleveret nøglen på det pågældende tidspunkt og har du evt. en kvittering på dette, der kan bevise, at du umuligt kan have opholdt dig i lejligheden og derfor heller ikke har haft et forbrug?
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf mariannaa » 2. aug 2018, 18:32

Daine skrev:Har du kontaktet Brunata for at bede om en forklaring? Jeg synes det ser underligt ud, at der også er opkrævet “særskilt afregning i forbindelse med flytning” oveni. Er det noget flyttegebyr?

Ja det er meget mærkeligt, men jeg har ikke forstand på sådan noget. Uanset hvad så har der været et forbrug af varme og el i min lejlighed i mens den har stået tom.

Jeg har ikke kontaktet Brunata men det vil jeg gøre. God ide :)
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf avdotja » 2. aug 2018, 18:38

Jeg ville bestemt også kontakte dem og spørge ind til det. Det er desværre mit indtryk at en hel del benytter sig af “går den, så går den”-metoden....
1
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf mariannaa » 2. aug 2018, 19:04

jeg har fundet det her, men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstå det https://www.bl.dk/spoergsmaal-svar/leje ... ing/gebyr/

"Gebyr for afregning af vand/varme ved fraflytning

Spørgsmål
Når en beboer flytter fra os, så bliver vand og varme aflæst ved fraflytning. Vi har Brunata som leverandør til at lave vores varmeregnskaber.

Når Brunata laver denne aflæsning, så på baggrund af det så skal der naturligvis laves et regnskab til årsskiftet. Brunata opkræver så X antal kr. for at lave denne ekstra aflæsning.

På Brunatas afregning til beboeren skriver de:
Særskilt afregning i forbindelse med flytning

Nu har jeg så en beboer som har læst i beboerbladet nr. 2 2012 side 42. Hun mener derfor hun ikke skal betalt for dette. Er det virkelig rigtig?

Det jeg læser i artiklen er, at hvis der er opkrævet et direkte flytte gebyr, så er det ikke lovligt.

Her er der tale om at ud over den årlige aflæsning, så skal der fortages en ekstra aflæsning, som leverandøren naturligvis vil have penge for.

Hvad siger i til det?

Svar
Vi mener det som der er skrevet i Beboerbladet.

Aflæsning af målere er én blandt mange andre opgaver i forbindelse med opsigelse, fraflytning og afregning. Langt de fleste opgaver i forbindelse med fraflytning udføres af boligorganisationens egne ansatte, og der opkræves ikke gebyrer hos fraflytterne for det.

Men lige netop aflæsning af målere er en administrativ detalje, som I har besluttet at outsource, altså at købe den eksternt. Derfor dukker der en faktura op hos jer – men der dukker ikke fakturaer op for alle de andre ydelser, der leveres i forbindelse med fraflytningen. Hvis I overlod opgaven til egne ansatte ville I antageligt ikke have samme ønske om netop at udskille denne lille ydelse og opkræve den særskilt.

At Brunata opkræver et gebyr hos boligorganisationen er et element i den aftale, I har lavet med Brunata, det vedrører ikke den enkelte lejer.

Men den juridiske begrundelse er, at der ikke findes en hjemmel i Lov om leje af almene boliger eller tilhørende bekendtgørelser til at opkræve et sådant gebyr.

Der er ikke frihed for boligorganisationerne til selv at fastlægge, hvad der kan opkræves hos den enkelte beboer. Der kan kun opkræves det som er nævnt i loven, de såkaldt ”lovmæssige gebyrer”, dvs. gebyrer som er nævnt i loven eller i driftsbekendtgørelsen, udlejningsbekendtgørelsen m.v."



Om der så er forskel på en boligforening og en privat administrator ved jeg ikke
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf Daine » 2. aug 2018, 19:16

Da jeg fraflyttede min lejlighed (almen bogligforening) betalte jeg ikke gebyrer for ekstra aflæsning af el, vand og varme. Men jeg betalte et flyttegebyr til Herning Vand, det er vist noget med ... ærhm ... spildevandsudledning/kloakafgift et-eller-andet. Ikke vandforbrug som sådan i lejligheden.

Men jeg er heller ikke klar over, om der er forskel på almen og privat i denne sammenhæng.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf Viskelæder » 2. aug 2018, 19:58

Det kan simpelthen ikke være lovligt, at du skal betale det. Du var fraflyttet lejligheden, og du har jo i din opsigelse skrevet ned til dem, hvornår du fraflyttede (går jeg ud fra). Du skal kun betale i de der 14 dage, hvor den sættes i stand, og så skal målerne aflæses, og så skal du ikke betale mere. Sådan har det været i alle mine lejemål.

Jeg ville helt klart alliere mig med nogle, der kunne hjælpe her.
2
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf mariannaa » 2. aug 2018, 20:51

DetSorteCirkus skrev:Havde du ikke afleveret nøglen på det pågældende tidspunkt og har du evt. en kvittering på dette, der kan bevise, at du umuligt kan have opholdt dig i lejligheden og derfor heller ikke har haft et forbrug?

Jo det har jeg en kvittering på.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. aug 2018, 20:58

mariannaa skrev:
DetSorteCirkus skrev:Havde du ikke afleveret nøglen på det pågældende tidspunkt og har du evt. en kvittering på dette, der kan bevise, at du umuligt kan have opholdt dig i lejligheden og derfor heller ikke har haft et forbrug?

Jo det har jeg en kvittering på.


Så ville jeg til at starte med spørge dem (skriftligt!) om, hvorfor du skal betale for hele perioden, og hvis de så fx. svarer, at det skal du, fordi der har været forbrug henover hele måneden, kan du gøre opmærksom på, at det er meget muligt, men at du jo slet ikke har haft adgang til lejligheden efter den og den dato (jvf. nøglekvittering).

Ja, det er "dumme spørgsmål", men jeg ville vælge den teknik, så selskabet ikke så let senere kan forsøge sig med, at du må have misforstået et eller andet. Få dem til at skære det ud i pap for dig.
2
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf Mi55y » 3. aug 2018, 09:57

Jeg har tidligere haft held med at skrive, at jeg ikke kan se, hvorfor jeg skal betale dit og dat pga. X og Y, og at jeg derfor bestrider regningen og ikke har tænkt mig at betale, medmindre jeg får en fyldestgørende forklaring. Hvis de stadig står fast med samme mangelfulde forklaring, har jeg oplyst, at jeg stadig bestrider det og evt. afventer en stævning fra dem. De må vist ikke sende til inkasso, hvis man oplyser, at man ikke er enig i regningen. De par gange, jeg har gjort det, har de givet op.

Jeg havde i øvrigt Brunata i mine to tidligere lejemål, og der var ikke noget ekstra gebyr, da opgørelsen kom - jeg betalte det, jeg plejede.
4
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf mariannaa » 3. aug 2018, 10:05

Jeg skrev til dem i går at jeg ville kontakte LLO . I dag har jeg så fået (et uforskammet -surprise) skriftligt svar tilbage, at det var jeg juridisk forpligtet til at betale dem og bla. bla. men at de ikke gad gøre mere ved det, så jeg skulle alligevel ikke betale :stoned: Den mail gemmer jeg selvfølgelig, skulle de pludselig komme i tanke om noget andet.
14
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf Mi55y » 3. aug 2018, 10:31

mariannaa skrev:Jeg skrev til dem i går at jeg ville kontakte LLO . I dag har jeg så fået (et uforskammet -surprise) skriftligt svar tilbage, at det var jeg juridisk forpligtet til at betale dem og bla. bla. men at de ikke gad gøre mere ved det, så jeg skulle alligevel ikke betale :stoned: Den mail gemmer jeg selvfølgelig, skulle de pludselig komme i tanke om noget andet.


Sådanne svar har jeg også fået: "Vi lader tvivlen komme dig til gode bla bla..." :D
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bøvl med tidliger udlejer. Opkræver penge til varme og el selv om jeg ikke har boet der i 2,5 mdr. Lovligt?

Indlægaf DenBruneMunk » 3. aug 2018, 11:17

Fedt er, at sagen nu er afsluttet. De fik sgu nok kolde fødder, og trak i land inden de brændte deres fødder istedet.

Så fin strategi.
1

Tilbage til "Livets forhold"