Lære at svømme som voksen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 12. sep 2019, 21:37

Velvet-Goldmine skrev:
Elverpigen skrev:Nu er jeg ikke svømmetræner, men har selv først lært at svømme som voksen.

Det er ret normalt, at folk m/k med muskuløse ben synker med benene, hvis de prøver at flyde. Hvis man ligger stille i vandet, kan det nogen gange være nok at starte med at strække armene "op" over hovedet; Tænk lungerne som en flydeponton (pga luft), og de tunge ender på hver sin side af flydepontonen.

Som du selv har observeret, så hjælper fart på at holde benene oppe, eller svømmefødder eller pullboy til at træne uhindret teknik lidt langsommere.

Hvis du ikke vil bruge hjælpemidler eller svømme hurtigt, kan det nogen gange være nok at eksperimentere lidt med hovedets placering i vandet - og her kommer jeg langt ud over mine beføjelser: Jeg har kun observationen og ikke den svømmefaglige uddannelse. Derfor får jeg muligvis stryg for følgende: Jeg har set enkelte eksempler på, at folk med dit problem (ved den ikke-hurtige hastighed) stort set har fået det løst, ved at placere hovedet lidt lavere i vandet. Igen tænker jeg vægtstangsprincippet i forhold til lungernes flydeponton.

En mere øvet svømmer i mit netværk fortæller, at vedkommende med sin lidt højere fedt% er hurtigst i svømmehallen, men så snart de kommer udendørs og har svømmedragter på, der giver lidt ekstra flydeevne, så bliver h*n overhalet af dem med lavere fedt%.

Både fra min og mit netværks erfaring kan jeg fortælle, at der kan være meget stor forskel på svømmetrænere.

Mvh fra en, der ikke har svømmetrænet i årevis, og et eller andet sted føler, at jeg burde. God træning :)


Det er overhovedet ikke en tosset observation! Det gør meget om man har nakken i stejl vinkel og altså løfter hovedet højt, eller om man har en mere lige vinkel gennem rygsøjle og op til hovedet.
Det kræver at man har svømmebriller og ved hvordan man skal trække vejret optimalt så man ikke bliver nervøs over at have munden og øjnene under vand når man puster ud. Man skal faktisk slet ikke op hvor man kigger op og fremad over vandet ved hver indånding, men man skal følge striben i bunden af bassinet for retning, ved hver udånding (selvfølgelig ikke direkte under sig selv, men lidt fremme i den retning man svømmer)

Til TS: Jeg tænker ikke at en pullboy vil gøre ret meget på den længere bane, da det jo sætter dine ben ud af funktion og egentlig hjælper med at træne dine arme. Du får selvfølgelig en 'gratis' opdrift med den, men den lærer dig ikke hvordan du holder dine ben oppe ved egen hjælp.
Som oftest, hvis benene synker når man flyder, skyldes det at man ikke har fat i sine mavemuskler og forsiden af låret. Ja, man skal slappe af i flydeposistion, men det betyder ikke at man skal give slip på al tonus, og ved at engagere sine mavemuskler og lårets forside kan man holde benene oppe. Det samme gælder i selve svømningen.
Det er helt korrekt at folk med fedt på benene får lidt foræret ift. at flyde, men det er absolut ikke hele hemmeligheden, og der er uendeligt mange mænd uden fedt på benene der kan flyde lige så godt som visse kvinder kan, og ligeså mange kvinder der synker som blylodder selv om de har fedt på kroppen og benene.
Prøv næste gang når du flyder at engagere dine mavemuskler og forsiden på låret bare en smule og gøre det samme i en rygcrawl (her kommer lårene helt af sig selv, men hav fokus på forsiden), og når du svømmer på maven som i bryst eller bytterfly at engagere dine nedre ryg- og ballemuskler så du *vipper' dine ben op i vandet og hav fokus på dit hoveds position. Jeg er sikker på at du vil mærke en forskel. I starten vil det synes 'hårdt' men så snart det bliver inkorporeret i din svømmestil og musklerne trænes, vil det hårde gå væk igen.

Det var faktisk min plan at jeg ville have taget på svømmecamp her i sommerferien på en højskole, eller med klub la santa, evt her i efteråret.
Men nu bliver det ikke nogle af delene.
Det interessante der var ud over den intensive undervisning, at de også laver film med hvordan man svømmer. For det er jo ikke til selv at se.
Der burde faktisk være spejle under vandet man kan se ind i. Altså i siden. :gruble:

Jeg ved at min hovedstilling ikke er så god som den burde være, og når jeg drejer hovedet så løfter jeg det også lidt. Men synes virkelig det er svært at lade være. For skal jo op og have luft uden vand i munden, og vil åbenbart også gerne orientere mig lidt når jeg har hovedet oppe. :genert:

Kan godt følge logikken lidt i at gøre sig stiv når man skal flyde, og vil prøve det med armene over hovedet og ikke ud til siden. For netop at bruge dem som modvægt til de tunge ben.

Tror nu jeg skal have fat i sådan en pullboy for mit armtag kan også blive meget bedre. Ja generelt er der jo vildt meget teknik at finpudse endnu.
Skal nok gå lidt tilbage og netop begynde med at svømme med plade foran mig for at træne ben, og med pullboy og fødder for at træne arme.
En af dem på holdet startede på samme niveau for mig 2 år før, og har træner stadig med de 3 ting ud over at svømme helt uden hjælpemidler.
Som han netop gør for at kunne fokuserer mere på teknikken til de enkelte ting. På trods af at han altså svømmer rimelig godt nu.
For der har jeg nok været lidt dum. For efter at jeg i foråret fandt ud af at jeg kunne svømme uden hjælpemidler. Har jeg faktisk ikke brugt dem siden, og har tænkt at jeg nok skulle blive bedre. Men virkeligheden er bare at jeg ikke bliver bedre.

Skal nu også prøve at bruge mine neopren jammer igen som jo også burde hjælpe med at benene op. Synes bare ikke rigtigt at de gjorde en forskel. Men det gør de sikkert trods alt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2306

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Elverpigen » 12. sep 2019, 23:02

Artem skrev:Det var faktisk min plan at jeg ville have taget på svømmecamp her i sommerferien på en højskole, eller med klub la santa, evt her i efteråret.
Men nu bliver det ikke nogle af delene.
Det interessante der var ud over den intensive undervisning, at de også laver film med hvordan man svømmer. For det er jo ikke til selv at se.
Der burde faktisk være spejle under vandet man kan se ind i. Altså i siden. :gruble:
(.....)


Helt generelt kan jeg varmt anbefale, at man prøver lidt forskellige trænere (med mindre man selvfølgelig virkelig har fundet guldet).

Jeg har selv som udøver glæde af inspirationen fra forskellige trænere, der stort set alle har deres specielle gode sider. Normalt står ingen enkeltperson med hele sandheden, lige som de blinde, der bliver bedt om at beskrive elevfnten. Det er også forskelligt, hvilke metoder og forklaringer, der virker for den enkelte.

Billede

Som træner må jeg også erkende, at jeg har mine egne ganske velvoksne kæpheste, som kan skygge for nogle typer succesoplevelser hos mine deltagere :whip: På trods af at jeg selv synes, at jeg vokser med opgaven og kan have en grundlæggende uenighed med trænere med en anden stil, så prøver jeg af og til at tiltrække gæstetrænere, for at både jeg selv og mine deltager kan få noget ny inspiration :engel:
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 13. sep 2019, 18:48

Elverpigen skrev:Helt generelt kan jeg varmt anbefale, at man prøver lidt forskellige trænere (med mindre man selvfølgelig virkelig har fundet guldet).

Jeg har selv som udøver glæde af inspirationen fra forskellige trænere, der stort set alle har deres specielle gode sider. Normalt står ingen enkeltperson med hele sandheden, lige som de blinde, der bliver bedt om at beskrive elevfnten. Det er også forskelligt, hvilke metoder og forklaringer, der virker for den enkelte.

Som træner må jeg også erkende, at jeg har mine egne ganske velvoksne kæpheste, som kan skygge for nogle typer succesoplevelser hos mine deltagere :whip: På trods af at jeg selv synes, at jeg vokser med opgaven og kan have en grundlæggende uenighed med trænere med en anden stil, så prøver jeg af og til at tiltrække gæstetrænere, for at både jeg selv og mine deltager kan få noget ny inspiration :engel:

Har ikke så god mulighed for at prøve andre trænere normalt. Som er en af grundene til at jeg godt vil prøve sådan et intensivt forløb en dag.

I første omgang vil jeg lige prøve at svømme med de neopren jammer igen på mandag. For de er netop købt for at skulle hjælpe mig med at holde benene oppe. Synes bare ikke jeg har kunne mærke en forskel, hvorfor jeg kun har brugt dem et par gange.

Det går mig jo ellers en del på at teknikken halter så meget. For er en alt for langsom svømmer i forhold til min form. Hvor min løbe og cykelform er meget god for min alder. Ja og så kan gamle mennesker der ikke er i særlig god form svømme fra mig. :wacko:

Men tror virkelig at vejen frem er at jeg får øvet noget mere arme og ben hver for sig.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 19. sep 2019, 09:28

Havde mine neopren jammer på i mandags, og føler at jeg ligger højere i vandet og at det på den måde går nemmere.
Prøvede også en af de andres pullboy. Lidt specielt men holder da helt klar underkroppen oppe. Men det er jo ikke til at bruge benene i mens. Men det gør så også at jeg har mere luft og kan tage dobbelt antal armtag mellem luftindtag.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Livets forhold"