Lære at svømme som voksen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 06:59

I forbindelse med at jeg igen er begyndt med at løbe og cykle en del, og har fået mange nye løbevenner som også gør i mindre triathlon stævner, adventure races, og bare at slutte løbeturen med en dukkert. Der generer det mig mere og mere at jeg ikke kan være med til de ting fordi jeg ikke kan svømme. :genert:

Historien er at da jeg skulle lære at svømme som barn, der gik det galt og jeg var lige ved at drukne hvor livredderen måtte hoppe i vandet og fiske mig op. Og som den stædige unge jeg var, ville jeg ikke svømme mere.

Har som sådan ikke vandskræk, og har da et par gange som voksen tænkt at jeg da godt ville kunne finde ud af at svømme, men det kan jeg virkelig ikke.

Så planen er at jeg vil have lært at svømme her hen over vinteren, så jeg kan være med til adventure races osv til næste år.
Nogle af jer andre der har lært at svømme som voksen? Altså er det til at lære en gammel hund på 43 år at svømme?

Hmm ja og så er jeg lidt udfordret her i min by. Da det ikke ser ud til at vi har deciderede nybegynder hold for voksne. Men hvor det ligger inde under motionssvømning, hvor der er en halv time hver mandag aften, hvor man kan få hjælp og undervisning. Synes bare ikke at det lyder særligt målrettet og intens. Hvorfor jeg også har set lidt på højskoler som tilbyder sådan en uge. Men det er måske næsten også for meget af det gode, og det skal jo også følges op på. :gruble:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf IrmaPigen » 5. aug 2018, 07:14

Sjovt, jeg har også tænkt på at lære og svømme igen efter jeg er startet på at ro kajak.

Jeg kan sagtens brystsvømme, men kan ikke crawl. Og crawl er nok det mindst energikrævende at svømme i havvand og evt med en kajak på slæb.

Anyway, jeg har ikke rigtig undersøgt mulighederne.

Kunne det være en løsning for dig, at finde en privat træner?
Senest rettet af IrmaPigen 5. aug 2018, 09:19, rettet i alt 1 gang.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 07:23

Jeg tror det er svært at finde decideret svømmehold, hvor man lærer at svømme fra bunden, da de fleste voksne jo kan basis, men bare skal have forbedret deres teknik. Hvis jeg var dig ville jeg kontakte den lokale svømmeklub og høre om de kan hjælpe dig.
Måske kan du få et par alene timer før du kan komme med på et normalt motionshold fx.
4
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 07:25

IrmaPigen skrev:Sjovt, jeg har også tænkt på at lære og svømme igen efter jeg er startet på at ro kajak.

Jeg kan sagtens brystsvømme, men kan ikke crawl. Og crawl er nok det mindst energikrævende at svømme i havvand.

Anyway, jeg har ikke rigtig undersøgt mulighederne.

Kunne det være en løsning for dig, at finde en privat træner?

Jeg har også før overvejet flere former for sejlads, men det er også faldet lidt til jorden ved at man nok burde kunne svømme inden.

Privat træner? Næ har jeg ikke tænkt på, men ud over det så er der jo nærmest også booket til alle mulige specielle hold i hallen hele tiden.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 07:29

1234 skrev:Jeg tror det er svært at finde decideret svømmehold, hvor man lærer at svømme fra bunden, da de fleste voksne jo kan basis, men bare skal have forbedret deres teknik. Hvis jeg var dig ville jeg kontakte den lokale svømmeklub og høre om de kan hjælpe dig.
Måske kan du få et par alene timer før du kan komme med på et normalt motionshold fx.

Ved nu at jeg langt fra er den eneste voksne der ikke kan svømme. Men du har sikkert ret i at der ikke er så mange, og slet ikke som gerne vil lære det. Som jeg også går ud fra at der er problemet i forhold til min lokale svømmehal, med at det ikke er en så stor by igen, og at de derfor ikke vil kunne samle et hold nybegyndere som de nemmere kan i feks Aalborg og større byer.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf paint » 5. aug 2018, 07:56

Bor du langt fra Aalborg? Jeg kunne godt forestille mig, at hende der nævnes som svømmetræner i linket også vil kunne undervise dig. Holdet ser ud til at være for folk, der kan mest basale, men mon ikke også hun kan levere lidt undervisning i begyndersvømning?

https://gigantium.dk/anvendelse/svoemme ... nsvoemning
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Nilin
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. okt 2016, 14:41
Kort karma: 8
Likede indlæg: 54

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Nilin » 5. aug 2018, 08:13

Jeg har lige meldt mig til svømning, fordi jeg også er ved at være lidt træt af ikke at kunne svømme ordenligt. Jeg kan svømme lidt brystsvømning, men kun med hovedet over vand og ikke i særlig lang tid.

Jeg bor så i København og har meldt mig til hos HSK, der har en del hold for voksne, som ikke kan svømme.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14696

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 5. aug 2018, 09:55

Jeg har kunne svømme siden jeg var barn, da langt størstedelen af min familie har været involveret i sejlads. Men jeg havde en patient, som jeg lavede hydroterapi med og han kunne virkelig ikke svømme.

Det var sådan en underlig blanding af hundesvømning, crawl og desperation. Det virkede ikke særlig godt.
Han var godt nok ikke i 40’erne, men han var et godt stykke ældre end man normalt er når man lærer at svømme.
Han lærte at svømme indenfor de 3-4 uger vi havde pool sessioner. 1 til 1 i 5-10 minutter før han begyndte sine øvelser og til sidst var han faktisk ganske hæderlig.

Så tror ikke det er umuligt. Det bedste er nok at se om du kan finde en der vil give privatundervisning, for det går altså lidt hurtigere end hvis man er et hold. Plus der er ofte mere fokus på de små detaljer eftersom der kun er en :)
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Flora » 5. aug 2018, 10:14

Nu ved jeg ikke om det giver mening i forhold til, hvor du bor, men der er i hvert fald en svømmeklub i Nørresundby, der har begynderhold for voksne. Måske det er noget?
http://svommeklubbennord.dk/svoemmeskole/holdbeskrivelser/begyndersvoemning-for-voksne.aspx
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 11:19

Nu er der flere som nævner Aalborg og Nørresundby, og der har jeg en gang boet, men i dag er det over 1 times kørsel væk, og tilsvarede også i den modsatte retning med Holstebro, som en anden skriver i en grønært, ikke at jeg ikke er villig til at køre efter det, men er for langt hvis det er en tur jeg skal tage hver uge i længere tid.

Men der er et nr på en svømmetræner i den lokale klub som jeg nok hellere må prøve.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. aug 2018, 11:26

rigtig mange svømmeklubber tilbyder voksensvømning og fra scratch...
Tjek evt beskrivelsen af voksen "vandskræk" ud - for tit handler manglende evne til at svømme jo om at man enten ikke har lært det, og ikke har haft interesse i at lære det, eller at man har været ude for en dårlig oplevelse der gjorde at man enten bare sagde nej tak, som du, eller decideret er bange for det.
Men grundlæggende handler de hold om at få lært at svømme, og deale med evt. usikkerhed.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf fisken80 » 5. aug 2018, 11:57

Nu skriver jeg lige noget som muligvis er megadumt, men så må I bære over med mig. Men de helt gængse svømmetag er ret basale og nemme at lære, så hvad med at kigge på youtube hjemme i stuen og så øve tagene imens. Hen over en stol f.eks. Og så gå i svømmehallen når du har tid og øve dig i vandet i den ende, hvor du kan bunde.
Da jeg gik til svømning som barn startede vi med at øve tagene på land inden vi prøvede i vandet, så det er ikke taget ud af den blå luft.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf LadyFox » 5. aug 2018, 12:15

Artem skrev:Nu er der flere som nævner Aalborg og Nørresundby, og der har jeg en gang boet, men i dag er det over 1 times kørsel væk, og tilsvarede også i den modsatte retning med Holstebro, som en anden skriver i en grønært, ikke at jeg ikke er villig til at køre efter det, men er for langt hvis det er en tur jeg skal tage hver uge i længere tid.

Men der er et nr på en svømmetræner i den lokale klub som jeg nok hellere må prøve.

Hvad med f.eks. at tage turen på en time i en måned, få så meget ud af det som muligt, og derefter begynde på det motionshold der er i din by, og derudover selv supplere op med at øve dig med dig selv uden for holdet.
0
...
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Aragorn » 5. aug 2018, 12:22

Artem skrev:
1234 skrev:Jeg tror det er svært at finde decideret svømmehold, hvor man lærer at svømme fra bunden, da de fleste voksne jo kan basis, men bare skal have forbedret deres teknik. Hvis jeg var dig ville jeg kontakte den lokale svømmeklub og høre om de kan hjælpe dig.
Måske kan du få et par alene timer før du kan komme med på et normalt motionshold fx.

Ved nu at jeg langt fra er den eneste voksne der ikke kan svømme. Men du har sikkert ret i at der ikke er så mange, og slet ikke som gerne vil lære det. Som jeg også går ud fra at der er problemet i forhold til min lokale svømmehal, med at det ikke er en så stor by igen, og at de derfor ikke vil kunne samle et hold nybegyndere som de nemmere kan i feks Aalborg og større byer.


Nu hvor du siger, du slet ikke kan svømme, selv om du troede du kunne lidt - ret mig, hvis jeg misforstår dig - så tænker jeg på, om du spænder, når du er i vandet? Hvis der nu sidder en lille smule angst i kroppen, fordi du er bange for at gentage hvad der skete for dig, da du var barn, så er det måske ikke utænkeligt at du spænder dine muskler op, og det er ret kontraproduktivt at gøre, når man skal lære at svømme.

Naturligvis skal man bruge sine muskler når man svømmer, men til at starte med, ville jeg nok forsøge at lære at flyde - og det kræver at man slapper af på den rigtige måde. Ellers synker man.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 15:31

Aragorn skrev:Nu hvor du siger, du slet ikke kan svømme, selv om du troede du kunne lidt - ret mig, hvis jeg misforstår dig - så tænker jeg på, om du spænder, når du er i vandet? Hvis der nu sidder en lille smule angst i kroppen, fordi du er bange for at gentage hvad der skete for dig, da du var barn, så er det måske ikke utænkeligt at du spænder dine muskler op, og det er ret kontraproduktivt at gøre, når man skal lære at svømme.

Naturligvis skal man bruge sine muskler når man svømmer, men til at starte med, ville jeg nok forsøge at lære at flyde - og det kræver at man slapper af på den rigtige måde. Ellers synker man.

Nu er det efterhånden rigtig mange år siden jeg sidst har prøvet på at svømme som voksen. Men problemet ligger vil i at jeg ikke kan lide at få vand og hovedet og under vand. Sammen med at jeg lidt føler at jeg mister kontrollen hvis jeg ikke længere har fast grund under fødderne eller noget at holde i.
Er nok mest på de ting fokus skal være på. Men naturligvis skal jeg også lære at lave korrekte svømme tag osv.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Livets forhold"