Lære at svømme som voksen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
FormerlyKnownAs
Kort karma: 539
Likede indlæg: 4039

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 6. nov 2018, 07:25

Artem skrev:
JessicaD skrev:Jeg undrer mig over, at du skal lære crawl først, da den vel teknisk er en af de sværere? Brystsvømning er lige til at gå til, og du lærer at forholde dig roligt og ikke gå i panik mm, mens du kommer frem af. Det er selvf sent at lave om på nu, og jeg ved godt, at du skulle lære crawl, fordi det går hurtigt og kan bruges til triathlon etc. Jeg tænker bare brystsvømning kunne give flere succesoplevelser, hvor du lærer at bevæge dig i vandet først, før du går til en mere avanceret svømmestil.

Man lærer også børn crawl først i dag, da det er en mere naturlig svømmestil der minder mere om hundesvømning.
Så selv om der er en del teknik med at dreje hovedet og trække vejret, så er arm og ben bevægelserne mere simple.

Generelt er der jo også det problem ved brystsvømning, at folk får ondt i nakken af det hvis man gør det i længere tid. Men ellers ser det da meget elegant ud når man kan svømme af sted med hovedet over vand hele tiden.

Ja det tænkte jeg også på umiddelbart efter de indlæg jeg skrev. Min søn svømmer det crawl han orker og så når armene bliver trætte tager hundetagene over.
0
/Dullen
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 432
Likede indlæg: 8795

Indlægaf sigge » 6. nov 2018, 07:30

Jeg er sikker på, at du nok skal knække koden til armtag/vejrtrækning snart. Og når den så er der, kommer det nærmest intuitivt at dreje hovedet og trække vejret, hver gang man løfter højre (eller venstre) arm. Jeg lærte det jo som barn, men teknikken sidder stadig på rygraden, så selvom der går år imellem, at jeg svømmer crawl, så kan jeg stadig gøre det. Så jeg tænker, at når du først har den, så skal det nok komme let til dig derefter.

Det er da et kæmpe fremskridt, at du efterhånden lader til at være ret komfortabel ved at have hovedet under vand.

Træner I nogensinde arme alene? Jeg kan huske fra min svømmeundervisning, at vi havde 2 korkcylindre forbundet med snore, som man kunne holde mellem benene, når man kun øvede arme. Fordi man så skulle holde benene samlet for at holde på korkdimsen, kunne man ikke lave bentag samtidig, og den hjalp med at holde benene flydende. På den måde kan du måske lettere øve armtag og vejrtrækning uden at blive forpustet, fordi benene pisker derudad. :)
0
Christmas isn't a date, it's a state of mind.
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1976

Indlægaf billiebean » 6. nov 2018, 08:12

Ja, måske en pull buoy kan hjælpe om end jeg tror man bliver nødt til at have en ret god sikkerhed i vandet for ikke at få overbalance og “vælte forover” med sådan en.

Da jeg svømmetrænede meget brugte jeg næsten heller ikke ben i crawl når jeg bare svømmede rolige baner - et spark eller et spark med hvert ben for hvert armtag.

Jeg blev i øvrigt også først rigtig god til crawl efter gymnasiet, da jeg gik på sportshøjskole.
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2067

Indlægaf Kalimsofie » 6. nov 2018, 21:17

JessicaD skrev:Jeg undrer mig over, at du skal lære crawl først, da den vel teknisk er en af de sværere? Brystsvømning er lige til at gå til, og du lærer at forholde dig roligt og ikke gå i panik mm, mens du kommer frem af. Det er selvf sent at lave om på nu, og jeg ved godt, at du skulle lære crawl, fordi det går hurtigt og kan bruges til triathlon etc. Jeg tænker bare brystsvømning kunne give flere succesoplevelser, hvor du lærer at bevæge dig i vandet først, før du går til en mere avanceret svømmestil.

Rent teknisk er brystsvømning faktisk ret svært, og lærer man det som det første, er der stor risiko for, at man simpelthen lærer det forkert. Og har man først fået et skævt bentag, er det meget svært at komme af med igen.

Så ja, før i tiden lærte børnene brystsvømning først, men nu om dage ved man, at crawl er meget bedre for børnekroppe og -motorik, som stadig er under udvikling.

Og jeg tænker lidt, at det samme gør sig gældende for voksne, der skal lære at svømme. Når kroppen ikke er vant til at bevæge sig i vand, er det “sikrere” at begynde med de meget nemmere crawlbentag end de teknisk ret svære brystsvømningsben. Ved crawlben kan man desuden nemmere bruge svømmefødder, hvilket gør meget for trygheden i vandet, og man kommer hurtigere frem, hvilket gør en masse for selvtilliden og motivationen.
4
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Indlægaf Artem » 6. nov 2018, 22:47

Kalimsofie skrev:Rent teknisk er brystsvømning faktisk ret svært, og lærer man det som det første, er der stor risiko for, at man simpelthen lærer det forkert. Og har man først fået et skævt bentag, er det meget svært at komme af med igen.

Så ja, før i tiden lærte børnene brystsvømning først, men nu om dage ved man, at crawl er meget bedre for børnekroppe og -motorik, som stadig er under udvikling.

Og jeg tænker lidt, at det samme gør sig gældende for voksne, der skal lære at svømme. Når kroppen ikke er vant til at bevæge sig i vand, er det “sikrere” at begynde med de meget nemmere crawlbentag end de teknisk ret svære brystsvømningsben. Ved crawlben kan man desuden nemmere bruge svømmefødder, hvilket gør meget for trygheden i vandet, og man kommer hurtigere frem, hvilket gør en masse for selvtilliden og motivationen.

Første gang havde jeg lidt undervisning i brystsvømning, da crawl læreren ikke var der.
Men nu hvor jeg er blevet rigtig god med mine crawl ben. Kan jeg ikke lade være med at tænke om man ikke kan kombinere de to ting? Altså med crawl ben og bryst arme? :gruble:
For nogle gange hvis man bare skal svømme helt stille og roligt, mens man kan se op, tænker jeg det ville være en god kombi..
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Kalimsofie
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2067

Indlægaf Kalimsofie » 7. nov 2018, 01:45

Artem skrev:
Kalimsofie skrev:Rent teknisk er brystsvømning faktisk ret svært, og lærer man det som det første, er der stor risiko for, at man simpelthen lærer det forkert. Og har man først fået et skævt bentag, er det meget svært at komme af med igen.

Første gang havde jeg lidt undervisning i brystsvømning, da crawl læreren ikke var der.
Men nu hvor jeg er blevet rigtig god med mine crawl ben. Kan jeg ikke lade være med at tænke om man ikke kan kombinere de to ting? Altså med crawl ben og bryst arme? :gruble:
For nogle gange hvis man bare skal svømme helt stille og roligt, mens man kan se op, tænker jeg det ville være en god kombi..

Du kan da prøve! :-D
Jeg tror nu, det vil være svært at få rytme i det. Fidusen med brystsvømning er jo den helt bestemte rytme i armtag-bentag-spark-glid. Og det er netop i glidet, at man kommer fremad. Det vil lidt blive ødelagt, hvis man ikke har det kraftige benspark, som ved brystsvømningen. Så jeg ville frygte, at man simpelthen sank ned under vandet i pausen mellem to armtag, fordi crawlbenene i sig selv ikke holder en oppe...
1
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 7. nov 2018, 22:58

Kalimsofie skrev:Du kan da prøve! :-D
Jeg tror nu, det vil være svært at få rytme i det. Fidusen med brystsvømning er jo den helt bestemte rytme i armtag-bentag-spark-glid. Og det er netop i glidet, at man kommer fremad. Det vil lidt blive ødelagt, hvis man ikke har det kraftige benspark, som ved brystsvømningen. Så jeg ville frygte, at man simpelthen sank ned under vandet i pausen mellem to armtag, fordi crawlbenene i sig selv ikke holder en oppe...

Jeg synes ellers jeg kan få rimelig fart på alene med mine crawlben.
Men ellers tænkte jeg faktisk også på at den kombi kunne være god hvis man dykker? For der giver crawlben god mening, men crawlarme meget lidt mening, da man jo gerne skal have armene over vand, mens man jo ikke har det ved brystsvømning.

Nå men kan være det er noget jeg selv skal eksperimentere med når jeg bliver lidt mere erfaren.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 7. nov 2018, 23:00

Tror jeg ender med at melde mig ind i triathlon klubben efter nytår, for der kan jeg svømme tre gange om ugen med træner på, til nærmest samme pris som jeg giver i dag i svømmeklubben.
2
Fra bybo til thybo
godtnavn
Kort karma: 462
Likede indlæg: 3830

Indlægaf godtnavn » 13. nov 2018, 12:57

Kalimsofie skrev:
Artem skrev:

Du kan da prøve! :-D

Man synker ikke af det, jeg svømmer cirka sådan nu som gravid da brystsvømningben ikke anbefales i graviditeten, og jeg kan ikke crawl med hovedet under vand. Så jeg kombinerer og det går fint :)
2

Tilbage til "Livets forhold"