Komplimenter

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43972

Re: Komplimenter

Indlægaf paint » 9. aug 2018, 19:45

dgd2007 skrev:"Næh, har du været i bad? Du lugter ikke så slemt som du plejer!" :lun:


Den skal du nok blive populær på - månedens medarbejder, eller noget... :P
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Komplimenter

Indlægaf JoyNips » 9. aug 2018, 19:47

Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:Hvad må man egentlig i dag, og hvad må man ikke?

Hvis en mand f.eks. siger "du dufter godt" til en fremmed kvinde på gaden, så er det vel lidt creepy /grænseoverskridende? Hvis han siger det til en kvindelig kollega, er det så mere ok, eller stadig lidt over grænsen? :gruble: Hvis han siger det til konen/kæresten så er det vel helt fjong?

Og hvordan med komplimenter gående på udseende, skal man helt holde sig fra det, eller er det ok at en mand siger "flot kjole du har på i dag" eller "du ser vel nok godt ud i dag" til en kvinde. Eller er vi igen ude i en graduering, ikke ok når det er en fremmed, ok når det er en bekendt? :gruble:


"Du dufter godt" er et fint eksempel på en kompliment, der vil falde under reglen: Lad være med at sige noget til en kvinde på gaden, som du ikke ville bryde dig om, at en anden mand sagde til dig i fængsel.


Jeg har lige præsenteret fængselsreglen herhjemme og vi er enige om, at den er en god huskeregel til at navigere i, hvad man skal afholde sig fra at sige.

Jeg oplever iøvrigt, at jeg ret frit kan give komplimenter til mænd nu hvor jeg er sat med barn og hus og alt sådan noget. Forleden sagde jeg fx til min mandlige kollega at han er pæn uden at det på nogen måde var akavet og uden at han på nogen måde tog anstød af det.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Komplimenter

Indlægaf Fru Sunshine » 10. aug 2018, 05:12

Jeg fik mit livs kompliment på en tankstation. Den unge mand bag disken kludrede lidt i kasseapparatet og siger så:"Når der kommer en, så smuk som dig, kan man jo godt blive lidt forvirret."

Det synes jeg er en smuk kompliment, selv om det ikke passer.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: Komplimenter

Indlægaf Purple Haze » 10. aug 2018, 05:17

Som andre siger.
Der er forskel på at kommentere fx tøj, hår, makeup, parfume, sko mv
Og så personens fysik.

Sikke en flot kjole er OK
Sikke flotte dine ben er i dag, not so much
Den bluse sidder godt over din barm, no go.

Og ja, så betyder afleveringen altså også noget.
Mandlig kollega der begejstret udbryder at min halskæde er flot mens han ser mig i øjnene, var helt fin.
Anden mandlig kollega der mumler at det er godt nok et pænt halssmykke, mens han slikkede sig om munden og så ud som om han var på vej ned i min kavalergang, not so much.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Komplimenter

Indlægaf oOxXxOo » 10. aug 2018, 07:25

Jeg kommentere eller komplimentere ikke komplet fremmede mennesker, men jeg er ikke bleg for at komplimentere mine veninder, kollegaer eller familie. Jeg fortæller gerne hvis jeg synes min kollega dufter dejligt, og spørger interesseret ind til hvad det er for en duft osv.

Jeg tror man skal vælge sine komplimenter med omhu hvis det er folk man ikke har en relation til, da visse ting kun høre til inde for intimsfæren f.eks. sådan noget som duft.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Komplimenter

Indlægaf Jedi » 10. aug 2018, 08:58

Hvis man evner at se forskel på et kompliment (jf ordbogen: rosende eller smigrende bemærkning) og forulempelse (igen jf ordbogen: genere eller krænke med en nedsættende eller hensynsløs udtalelse/handling), så er man godt på vej.

Man "må" sådan set det samme, som man altid har måtte på det punkt. Jeg har aldrig hørt nogen klage over " det er en pæn kjole du har på", og det har aldrig været comme il faut at sige til en fremmed, at man gerne vil køre pikken af i vedkommende.
2
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Komplimenter

Indlægaf Grissebassen » 10. aug 2018, 20:36

Så længe han ikke insinuerer, at han godt ku' hende eller sammenligner hende med mig på en måde, der fremstiller mig negativt, er min kæreste velkommen til at komplimentere andre kvinder så tosset han vil.

TBH bryder jeg mig ikke selv om komplimenter fra andre end dem helt tæt på, som er velkommen til at sige alt. Når jeg selv komplimenterer andre, end familie og tætte venner, er det oftest noget overfladisk smal-talk-noget, i mangel på bedre at sige. Så jeg har faktisk aldrig forholdt mig til, hvad der egentlig er grænseoverskridende.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Komplimenter

Indlægaf dgd2007 » 10. aug 2018, 20:49

JoyNips skrev:[...]
Jeg oplever iøvrigt, at jeg ret frit kan give komplimenter til mænd nu hvor jeg er sat med barn og hus og alt sådan noget. Forleden sagde jeg fx til min mandlige kollega at han er pæn uden at det på nogen måde var akavet og uden at han på nogen måde tog anstød af det.

Jeg skal ikke kunne sige om det er rigtigt bedømt - jeg har ikke drøftet spørgsmålet med andre.
Men for mit eget vedkommende har det været et pænt stort prestigetab for en kvinde at give mig komplimenter for udseende. Ikke at det er sket ret tit - men jeg har haft sådan en ikke-bekendtgjort reaktion a la: "Jamen du godeste, forstår du da slet ingenting?" :genert:
En enkelt undtagelse var en der engang sagde at jeg lignede en græsk gud der kom op af havet. :lol: Der måtte jeg give mig. Det trods alt tilpas skørt + vi var kun 18-19 år + hendes solbærvin og min vodka var faktisk en inspirerende blanding.

Men generelt synes jeg ikke kvinder skal sige at vi ser godt ud eller sådan noget. Hvis de skal rose noget, bør det være noget vi har sagt eller gjort. :)
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Komplimenter

Indlægaf 1234 » 11. aug 2018, 06:03

dgd2007 skrev:
JoyNips skrev:[...]
Jeg oplever iøvrigt, at jeg ret frit kan give komplimenter til mænd nu hvor jeg er sat med barn og hus og alt sådan noget. Forleden sagde jeg fx til min mandlige kollega at han er pæn uden at det på nogen måde var akavet og uden at han på nogen måde tog anstød af det.

Jeg skal ikke kunne sige om det er rigtigt bedømt - jeg har ikke drøftet spørgsmålet med andre.
Men for mit eget vedkommende har det været et pænt stort prestigetab for en kvinde at give mig komplimenter for udseende. Ikke at det er sket ret tit - men jeg har haft sådan en ikke-bekendtgjort reaktion a la: "Jamen du godeste, forstår du da slet ingenting?" :genert:
En enkelt undtagelse var en der engang sagde at jeg lignede en græsk gud der kom op af havet. :lol: Der måtte jeg give mig. Det trods alt tilpas skørt + vi var kun 18-19 år + hendes solbærvin og min vodka var faktisk en inspirerende blanding.

Men generelt synes jeg ikke kvinder skal sige at vi ser godt ud eller sådan noget. Hvis de skal rose noget, bør det være noget vi har sagt eller gjort. :)

Hvad for noget?
Må kvinder nu ikke give mænd komplimenter for deres udseende? Undskyld mig men hvad er det for noget sludder. Jeg giver lystigt mine mandlig venner komplimenter for der udseende. Jeg har fx en ven som har en ret god stil og bruger en formue på tøj. Jeg tror han ville blive ret skuffet hvis hans tøj aldrig fik nogen positive kommentarer.

Og min mand giver jeg konstant komplimenter. Det det han nu heller ikke ud til at have noget i mod :lol:
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Komplimenter

Indlægaf LaScrooge » 11. aug 2018, 06:10

:deer:
Falstria skrev:Foor hælve hvor laver du god mad!


Med mit kendskab til lolsk burde det være:

Foor hælve hvor lave du go maa.

---
Til emnet:
Man må anvende sin situationsfornemmelse, være klar over, at man kan risikere at overskride nogens grænse og derefter være klar til at undskylde for det. Så går det nok.
0
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Komplimenter

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 06:10

1234 skrev:
dgd2007 skrev:
JoyNips skrev:[...]
Jeg oplever iøvrigt, at jeg ret frit kan give komplimenter til mænd nu hvor jeg er sat med barn og hus og alt sådan noget. Forleden sagde jeg fx til min mandlige kollega at han er pæn uden at det på nogen måde var akavet og uden at han på nogen måde tog anstød af det.

Jeg skal ikke kunne sige om det er rigtigt bedømt - jeg har ikke drøftet spørgsmålet med andre.
Men for mit eget vedkommende har det været et pænt stort prestigetab for en kvinde at give mig komplimenter for udseende. Ikke at det er sket ret tit - men jeg har haft sådan en ikke-bekendtgjort reaktion a la: "Jamen du godeste, forstår du da slet ingenting?" :genert:
En enkelt undtagelse var en der engang sagde at jeg lignede en græsk gud der kom op af havet. :lol: Der måtte jeg give mig. Det trods alt tilpas skørt + vi var kun 18-19 år + hendes solbærvin og min vodka var faktisk en inspirerende blanding.

Men generelt synes jeg ikke kvinder skal sige at vi ser godt ud eller sådan noget. Hvis de skal rose noget, bør det være noget vi har sagt eller gjort. :)

Hvad for noget?
Må kvinder nu ikke give mænd komplimenter for deres udseende? Undskyld mig men hvad er det for noget sludder. Jeg giver lystigt mine mandlig venner komplimenter for der udseende. Jeg har fx en ven som har en ret god stil og bruger en formue på tøj. Jeg tror han ville blive ret skuffet hvis hans tøj aldrig fik nogen positive kommentarer.

Og min mand giver jeg konstant komplimenter. Det det han nu heller ikke ud til at have noget i mod :lol:


Jeg tror I skal regne med at mange mænd der får komplimenter for deres udseende af en kvinde, vil tænke "hun vil have min krop".
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Komplimenter

Indlægaf 1234 » 11. aug 2018, 06:12

abcd skrev:
1234 skrev:
dgd2007 skrev:
JoyNips skrev:[...]
Jeg oplever iøvrigt, at jeg ret frit kan give komplimenter til mænd nu hvor jeg er sat med barn og hus og alt sådan noget. Forleden sagde jeg fx til min mandlige kollega at han er pæn uden at det på nogen måde var akavet og uden at han på nogen måde tog anstød af det.

Jeg skal ikke kunne sige om det er rigtigt bedømt - jeg har ikke drøftet spørgsmålet med andre.
Men for mit eget vedkommende har det været et pænt stort prestigetab for en kvinde at give mig komplimenter for udseende. Ikke at det er sket ret tit - men jeg har haft sådan en ikke-bekendtgjort reaktion a la: "Jamen du godeste, forstår du da slet ingenting?" :genert:
En enkelt undtagelse var en der engang sagde at jeg lignede en græsk gud der kom op af havet. :lol: Der måtte jeg give mig. Det trods alt tilpas skørt + vi var kun 18-19 år + hendes solbærvin og min vodka var faktisk en inspirerende blanding.

Men generelt synes jeg ikke kvinder skal sige at vi ser godt ud eller sådan noget. Hvis de skal rose noget, bør det være noget vi har sagt eller gjort. :)

Hvad for noget?
Må kvinder nu ikke give mænd komplimenter for deres udseende? Undskyld mig men hvad er det for noget sludder. Jeg giver lystigt mine mandlig venner komplimenter for der udseende. Jeg har fx en ven som har en ret god stil og bruger en formue på tøj. Jeg tror han ville blive ret skuffet hvis hans tøj aldrig fik nogen positive kommentarer.

Og min mand giver jeg konstant komplimenter. Det det han nu heller ikke ud til at have noget i mod :lol:


Jeg tror I skal regne med at mange mænd der får komplimenter for deres udseende af en kvinde, vil tænke "hun vil have min krop".


Det håber jeg da min mand tænker :lol:
Jeg tvivler nu på mine venner lægger noget i det, at jeg siger det er en pæn skjorte eller sko. De er nemlig også ret gode venner med min mand ;)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Komplimenter

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 06:16

1234 skrev:Det håber jeg da min mand tænker :lol:
Jeg tvivler nu på mine venner lægger noget i det, at jeg siger det er en pæn skjorte eller sko. De er nemlig også ret gode venner med min mand ;)


Det tror jeg heller ikke, for der er fokus på en beklædningsgenstand. Men hvis du f.eks. siger til en mand "du er pæn" som var udgangspunktet i det indlæg du svarede på, tror jeg der er en betragtelig risiko for at han tænker at du nok ville være frisk på noget hvis det ikke lige var fordi I begge var optaget til anden side.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Komplimenter

Indlægaf JoyNips » 11. aug 2018, 06:20

dgd2007 skrev:
JoyNips skrev:[...]
Jeg oplever iøvrigt, at jeg ret frit kan give komplimenter til mænd nu hvor jeg er sat med barn og hus og alt sådan noget. Forleden sagde jeg fx til min mandlige kollega at han er pæn uden at det på nogen måde var akavet og uden at han på nogen måde tog anstød af det.

Jeg skal ikke kunne sige om det er rigtigt bedømt - jeg har ikke drøftet spørgsmålet med andre.
Men for mit eget vedkommende har det været et pænt stort prestigetab for en kvinde at give mig komplimenter for udseende. Ikke at det er sket ret tit - men jeg har haft sådan en ikke-bekendtgjort reaktion a la: "Jamen du godeste, forstår du da slet ingenting?" :genert:
En enkelt undtagelse var en der engang sagde at jeg lignede en græsk gud der kom op af havet. :lol: Der måtte jeg give mig. Det trods alt tilpas skørt + vi var kun 18-19 år + hendes solbærvin og min vodka var faktisk en inspirerende blanding.

Men generelt synes jeg ikke kvinder skal sige at vi ser godt ud eller sådan noget. Hvis de skal rose noget, bør det være noget vi har sagt eller gjort. :)


Et prestigetab? Det må du simpelthen forklare nærmere.

Jeg spurgte i øvrigt min kollega om det i går. Han havde slet ikke tænkt noget om udvekslingen, som var noget i retning af:
Mig: “yadda yadda, noget om fest, vogt dig for xx, han elsker når vi får nye unge, pæne mænd i huset”
Kollega: “ha, er jeg da en pæn ung mand?”
Mig: “Ja, du er da, nå men festerne plejer at foregår sådan her...”
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Komplimenter

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 06:26

JoyNips skrev:Et prestigetab? Det må du simpelthen forklare nærmere.

Jeg spurgte i øvrigt min kollega om det i går. Han havde slet ikke tænkt noget om udvekslingen, som var noget i retning af:
Mig: “yadda yadda, noget om fest, vogt dig for xx, han elsker når vi får nye unge, pæne mænd i huset”
Kollega: “ha, er jeg da en pæn ung mand?”
Mig: “Ja, du er da, nå men festerne plejer at foregår sådan her...”


Forventer du et oprigtigt svar på sådan et spørgsmål?
1

Tilbage til "Livets forhold"