Atletik umoderne?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9705

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf fisken80 » 13. aug 2018, 11:01

Confucius skrev:Bortset fra det, har jeg altid synes godt om Atletik, og det er must see tv under ol. Jeg elskede når vi havde det til idræt i skolen, om end jeg er klart mere til field-delen end track-delen. Jeg har aldrig brudt mig om at løbe - udover tilløb - men jeg foretrækker at træne op til eksempelvis Coopertest på en atletikbane, så jeg hele tiden har en idé om hvor langt jeg er.

Jeg er totalt med dig her. OL starter først for alvor når atletik-konkurrencer begynder.
Jeg havde det også i folkeskolen og modsat meget andet idræt så var jeg faktisk ret vild med atletik. I de mindre klasser elskede jeg løb, især 800 meteren, hvor jeg faktisk havde en ret ok tid. Da jeg blev ældre kunne jeg godt lide højde- og længdespring.

Vi kunne tage atletikmærker, hvor man samlede point og så kunne man få bronze, sølv, sølv med emalje og guld. Jeg har både et bronze, et sølv og et sølv med emalje. Det var fedt at konkurrere mod sig selv på den måde.

Men jeg har så heller aldrig rigtig været til holdsport.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 265
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4769

Indlægaf Mistermor » 13. aug 2018, 12:14

Jeg ved i alt fald, at de lærerstuderende skal til en meget omfattende prøve, når de afslutter faget. Jeg har ikke lige hørt ordet atletik, men de har da redskabsgymnastik og dans, så alt er ikke boldspil. Men jeg gætter på, at ligesom musik (som også har en omfattende prøve med syv kategorier) må lærerne undervise ud fra de forhold, de har på den enkelte skole.

Jeg har selv gået i 5. til 10 på en skole, der havde baner til løb, højdespring og længdespring, og da skolen var beliggende lige ved siden af hallen, var der også fodboldbaner, hvor vi f.eks. løb 1500 m løb omkring. Det var i 70´erne, og vi skulle tage idrætsmærker. Det var en plage! (Min idrætslærer snød og tildelte mig et bronzemærke, da jeg havde forsøgt i flere år. Jeg kunne bare ikke kaste så langt.) Indendørs kunne vi have redskabsgymnastik, spille bold, lave rytmegymnastik eller lave mere træningsagtige øvelser. - Det var en noget mere varieret undervisning end i gymnasiet, hvor vi stort set kun spillede volleyball.

Mine børn, som har gået i folkeskole fra 95 og frem, har oplevet det samme. De har også haft atletik ude - og banerne var der stadig, da vi gik tur for et par måneder siden. Men de spillede nok mest bold.

Idræt er jo blevet et eksamensfag og der er Fælles Mål, undervisningen skal leve op til.https://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6r ... idr%C3%A6t

I fritiden kunne mine unger gå til gymnastik, og der var også rene springgymnastikhold. Hvis man var særlig interesseret, tog man til de større byer, ligesom man gjorde med fodbold.
0
Petrix
Kort karma: 55
Likede indlæg: 580

Indlægaf Petrix » 13. aug 2018, 12:27

Måske er det en af årsagerne til at verdensrekorden i længdespring har stået urørt i mere end 20 år :(
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2302
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 22129

Indlægaf kidkomb » 13. aug 2018, 13:16

V havde atletik kan jeg huske.
Jeg synes at det var virkelig sjovt at prøve længdespring, højdespring, kuglestød og spydkast.
Løb har jeg aldrig været så meget til.
Redskabsgymnastik var også rigtig sjovt.
De gjorde vist i det hele taget meget ud af præsentere os for forskellige slags sport i idræt.
Vi var meget aktive i fritiden og mødtes og spillede rundbold, basket, fodbold osv.
Men jeg gik også på en rigtig god skole sådan i det hele taget.
0
Min yndlingsstilling er søstjernen.
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 261
Likede indlæg: 4814

Indlægaf hotlips » 21. aug 2018, 09:23

Vi skulle tage bronze og så sølvmærket i skolen, jeg fik aldrig nogen af dem for jeg kunne ikke løbe hurtigt nok på 60 meteren men der var en årlig atletik dag hvor alle kommunens skoler konkurrerede, vi vandt.
Da jeg var blevet voksen og gik på hf lykkedes det mig faktisk at komme under de der 50 sekunder jeg mener det er, men det er ikke noget jeg nogensinde har overvejet at bruge et kvart sekund på hvis jeg kunne blive fri.

Jeg gider altid godt at røre mig hvis jeg kan, jeg ser da også lidt sport, mest ishockey og lidt fodbold, men det der med at måle alt på centimeter og millisekunder, det synes jeg er dræbende både at udøve og at se på.

Jeg har mig bekendt aldrig kendt en eneste der dyrkede det som deres egen sport så jeg tror ikke det er særligt udbredt, men det er måske også en sportsgren der ligger lidt under for at det jo er et punkt hvor man ser mange gå op i hvad der nu er moderne, så var det thai chi, så blev det zumba, så var det spinning og nu ved jeg ikke hvad der er, men måske kunne det vinde lidt hvis det blev markedsført så de mest støvede associationer blev taget op til overvejelse blandt de mange forældre på min alder der slet ikke får det som en mulig sportsgren når vi taler med poderne om hvad de måske ville synes om at gå til.
0
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9705

Indlægaf fisken80 » 21. aug 2018, 11:08

hotlips skrev:Vi skulle tage bronze og så sølvmærket i skolen, jeg fik aldrig nogen af dem for jeg kunne ikke løbe hurtigt nok på 60 meteren men der var en årlig atletik dag hvor alle kommunens skoler konkurrerede, vi vandt.
Da jeg var blevet voksen og gik på hf lykkedes det mig faktisk at komme under de der 50 sekunder jeg mener det er, men det er ikke noget jeg nogensinde har overvejet at bruge et kvart sekund på hvis jeg kunne blive fri.

Jeg gider altid godt at røre mig hvis jeg kan, jeg ser da også lidt sport, mest ishockey og lidt fodbold, men det der med at måle alt på centimeter og millisekunder, det synes jeg er dræbende både at udøve og at se på.

Jeg har mig bekendt aldrig kendt en eneste der dyrkede det som deres egen sport så jeg tror ikke det er særligt udbredt, men det er måske også en sportsgren der ligger lidt under for at det jo er et punkt hvor man ser mange gå op i hvad der nu er moderne, så var det thai chi, så blev det zumba, så var det spinning og nu ved jeg ikke hvad der er, men måske kunne det vinde lidt hvis det blev markedsført så de mest støvede associationer blev taget op til overvejelse blandt de mange forældre på min alder der slet ikke får det som en mulig sportsgren når vi taler med poderne om hvad de måske ville synes om at gå til.

50 sekunder på 60 meteren? Det tror jeg nu ikke. Den burde man kunne løbe på omkring 10-12 sekunder. Verdensrekorden er 6,92 for kvinder.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Tilbage til "Livets forhold"