Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. aug 2018, 14:22

vibbsen skrev:Jeg synes faktisk ikke at Artem er helt skævt på den. Ihvertfald ikke for hovedstaden hvor jeg bor. Og jeg må indrømme at jeg opfatter Lilleskole & Privatskole som 2 ret forskellige koncepter. Og så dog. Vi har et hold venner hvis datter startede i Lilleskole sidste år. Og de har blankt erkendt at det handlede om at de ikke ønskede at deres datter skulle i den lokale folkeskole.

Vores datter starter i skole i morgen. Og den eneste årsag til at hun skal starte i folkeskolen, er at den folkeskole som vi hører til har meget meget få børn fra sociale boligbyggerier. There. I said it. Mit barns fremtid er for vigtig til at jeg kan tillade at hun bliver trukket ned af socialt belastede børn. Det står jeg gerne ved. Også selvom jeg ved at det får mig til at fremstå som et ikke særlig sympatiske menneske....Jeg væmmes faktisk lidt ved mig selv. Men står alligevel ved mine holdninger.

Vi har 9 folkeskoler i vores kommune. Der er 3 af disse som jeg ville overlade min datter til. Resten bliver det et "Nej Tak" til herfra....Kommunen byder på adskillige belastede sociale boligbyggerier, som hvis elever er jævnt fordelt på de sidste 6 med de problematikker som det nu indebærer. Og havde vi hørt til en af dem, så var det blevet den privatskole som åbnede for 2 år siden, primært på initiativ fra ressourcestærke forældre i et af de virkelig belastede områder.
Man har i de 6 år vi har boet i kommunen ikke lavet andet end at skære og lægge sammen i folkeskolerne. Og det går ud over det faglige niveau. Det går ud over kvaliteten. Det går ud over de fysiske rammer . Og ikke mindste så har det betydet masser af uro på de pågældende skoler hvor der har været stor udskiftning i både ledelser såvel som personale...Et sted gik lederen i frustration. Fulgt af resten af ledergruppen. Hvorefter der blev ansat en ny skoleleder som passede bedre ind i den "profil"som man fra kommunalbestyrelsen ønskede. Hvorpå 3/4 dele af personalet sagde op fordi denne var helt umulig at samarbejde med....Lederen er nu fyret og man har valgt at omrokerer en skoleleder fra byens mest velfungerende folkeskole til at rette op på tingene. Hvilket afstedkom at formanden for skolebestyrelsen på den skole hvor vedkommende kom fra, blev så vred at han gik i vrede. Og den person som blev fravalgt som skolekleder i første omgang blev rykket op som skoleleder (Hun er iøvrigt rigtig kompetent og sød - så lad os se hvor længe hun bliver på posten) Det har jeg ikke tænkt mig at lægge barn til. Nøjagtig ligesom den forældregruppe som står bag byens seneste privatskole heller ikke ville. De havde gennem flere år været udsat for det, vi i vores skoledistrikt (Hvor dette "drama" udspillede sig" ) kun har oplevet en gang.
Inden denne privatskole åbnede var der kun 1 privatskole i kommunen. Og her var ventelisten for børnehaveklasseårgangene fyldt når vi nåede Juni i det år hvor børnene blev født....D.v.s. blev dit barn født fra Juli og frem så var det bare ærgerligt...Så var der så mange børn på venteliste allerede at du havde en virkelig lille chance for at få dit barn ind med mindre der var store søskende som kunne give søskendefordel på ventelisten...SÅ vi kan umuligt være de eneste som har det på den måde....

Jeg har en veninde hvis søn har været tilknyttet specialområdet. Fordi han er autist. De valgte helt bevidst privatskole fra. Fordi privatskolerne IKKE har ressourcerne til at håndterer disse børn. Det har været et gedemarked uden lige. Personaleudskiftninger. Manglende vilje, eller rettere ressourcer til tilpasse tilbuddet til det som var relevant og nødvendigt (min veninde er slet ikke urimelig) og virkelig tung sagsbehandling. Deres søn er lige startet i 2.klasse i et specialtilbud uden for kommunen. Men det har været en lang og selv vej.

Når det er sagt, så vil jeg rigtig gerne folkeskolen. Jeg synes tanken bag folkeskolen er rigtig god. Men den bliver desværre ødelagt af manglende ressourcer og tung "forretningsgang". Og jeg forstår derfor sagtens de ressourcestærke forældre som vælger dette fra. Det ville jeg også selv have gjort hvis det var nødvendigt.

Jeg gik selv på folkeskole i 0-9.klasse...Og på privatskole i 10.klasse....Men hvis jeg skal være ærlig, så kan man ikke sammenligne folkeskolen anno 1979-1989 med folkeskolen anno 2018. Der er simpelthen sket for meget siden "mor var dreng og gik i folkeskolen". Min egen mor har dog indrømmet at var hun mor til børn idag. Så røg de direkte på privatskole.


Jeg væmmes ikke ved dig.
Første del af dit indlæg fik mig til at tænke på kommunen, hvor jeg arbejder (det er ikke den samme), og hvor jeg stortrives som lærer og gerne satte mit eget barn i folkeskolen*, men så fulgte det, jeg har markeret med fed, og helt ærligt - jeg kunne ikke drømme om at arbejde sådan et sted. Det lyder rædsomt og vanvittig inkompetent.

* Medmindre jeg fandt ud af, at min barns klasse skulle ledes af lærere, som jeg konkret ved ikke evner/magter opgaven.
Det er ofte der, hunden ligger begravet hos os. Ikke primært i børnegruppen. Jeg har fx. lige overtaget den mest fantastiske klasse med to elever med diagnose og en andel af tosprogede på ca. 50%. En klasse, som jeg tror, langt de fleste forældre ville elske, at deres barn var en del
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28062

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. aug 2018, 14:38

1234 skrev:Sorry jeg er nok bare miljøskadet af mit og min mands arbejde. Jeg er vant til at alt på skole- og dsgtilbudsområdet så vidt muligt skal understøttes af forskning og statistik.


No worries. Det er bare trættende at man skal forsvare valg som falder udenfor normen over and over. Men så er jeg da forberedt hvis han ender på en steiner skole i dk, hvilket pt er meget nærliggende hvis det fungerer på den han skal på nu ;)
0
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf ajnaM » 14. aug 2018, 14:43

1234 skrev:Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Det handler i stadigt mindre grad om lærerens evner, men om rammer og ressourcer. De starter 31 i børnehaveklasserne hvor jeg bor - lærerne har mindre end 1 minuts forberedelse per elev per time. Det siger næsten sig selv, at det ikke kan lade sig gøre at tilpasse undervisningen til den enkelte. Og så bliver det laveste fællesnævner, for læreren har en forpligtelse til at få alle med - og i modsætning til på privatskolerne er det ikke muligt at sortere laveste fællesnævner fra.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 14:43

FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:Sorry jeg er nok bare miljøskadet af mit og min mands arbejde. Jeg er vant til at alt på skole- og dsgtilbudsområdet så vidt muligt skal understøttes af forskning og statistik.


No worries. Det er bare trættende at man skal forsvare valg som falder udenfor normen over and over. Men så er jeg da forberedt hvis han ender på en steiner skole i dk, hvilket pt er meget nærliggende hvis det fungerer på den han skal på nu ;)


Jeg tror nu kun det fagnørder som mig der ville gide diskuter skolevalg ret længe. De fleste andre jeg kender reflekterer slet ikke så meget over den slags, med tager bare den nærmeste skole medmindre den har et dårligt ry, så tager de den næste
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28062

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. aug 2018, 14:46

1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:Sorry jeg er nok bare miljøskadet af mit og min mands arbejde. Jeg er vant til at alt på skole- og dsgtilbudsområdet så vidt muligt skal understøttes af forskning og statistik.


No worries. Det er bare trættende at man skal forsvare valg som falder udenfor normen over and over. Men så er jeg da forberedt hvis han ender på en steiner skole i dk, hvilket pt er meget nærliggende hvis det fungerer på den han skal på nu ;)


Jeg tror nu kun det fagnørder som mig der ville gide diskuter skolevalg ret længe. De fleste andre jeg kender reflekterer slet ikke så meget over den slags, med tager bare den nærmeste skole medmindre den har et dårligt ry, så tager de den næste


Nope, det er du ikke. Når jeg har skullet forklare hvad Montessori er for noget, så er himlende øjne set adskillige gange.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 14:51

ajnaM skrev:
1234 skrev:Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Det handler i stadigt mindre grad om lærerens evner, men om rammer og ressourcer. De starter 31 i børnehaveklasserne hvor jeg bor - lærerne har mindre end 1 minuts forberedelse per elev per time. Det siger næsten sig selv, at det ikke kan lade sig gøre at tilpasse undervisningen til den enkelte. Og så bliver det laveste fællesnævner, for læreren har en forpligtelse til at få alle med - og i modsætning til på privatskolerne er det ikke muligt at sortere laveste fællesnævner fra.

Du har nævnt det med de 31 før, men er altså meget få klasser, der er så store. Og ja jeg er da helt enig i så store klasser, især indskolingen og mellemtrinnet er meget uhensigtsmæssig. Det tror jeg sådan set ingen vil forsvare.

Men problemet med diskutere den danske folkeskole generelt er at der helt enorm forskel kommunerne i mellem. Jeg har i forbindelse med mit arbejdet siddet og de sidst par uger og læst statistik, hvor de forskellige kommuner bliver sammenlignet på tværs og der virkelig enorme forskelle. De 31 elevsklasser du snakker om er fx nærmest ikke eksisterende i min landsdel.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. aug 2018, 14:53

ajnaM skrev:
1234 skrev:Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Det handler i stadigt mindre grad om lærerens evner, men om rammer og ressourcer. De starter 31 i børnehaveklasserne hvor jeg bor - lærerne har mindre end 1 minuts forberedelse per elev per time. Det siger næsten sig selv, at det ikke kan lade sig gøre at tilpasse undervisningen til den enkelte. Og så bliver det laveste fællesnævner, for læreren har en forpligtelse til at få alle med - og i modsætning til på privatskolerne er det ikke muligt at sortere laveste fællesnævner fra.


Enig. Det var også derfor, jeg skrev "hos os" i mit indlæg ovenfor.
På en skole, hvor klassekvotienten gennemsnitligt ligger omkring 20 elever, og hvor der er gode fysiske rammer og materialer til stede og en fornuftig arbejdsaftale for de ansatte (og værdsættelse af vores indsats), kan en kompetent lærer for det meste få noget godt ud af sin klasse, men med 31 elever...

I forbindelse med valg kommer jeg på min egen gamle folkeskole, der ligger i Københavns kommune, og jeg er hver gang rystet over, hvordan bygningen hænger i laser sammenlignet med min nuværende og tidligere arbejdsplads.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 14:59

Mistermor skrev:
1234 skrev:
Mistermor skrev:
1234 skrev:Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Jeg synes ikke, man kan kalde mine eksempler med 18 eller 22 forsmå klasser. :) Jeg tænker også, at klasser kan blive så små, at det bliver en udfordring af variere undervisningen, fordi du eksempelvis ikke kan lave grupper efter niveau, som man jo godt må ind imellem. Men så tænker jeg i alt fald under 18.

Jeg er faktisk enig med dig i, at det mest af alt handler om forældrenes ressourcer, men jeg har nu stadig oplevet, at forældre har fået nej tak fra den realskole, jeg kender til, - men det har jo også handlet om, at forældrene ikke havde et realistisk billede af deres barn.

https://skoleliv.dk/nyheder/art6599256/ ... folkeskole

Ovenstående viser, at der i alt fald er noget om, at de kan vælge og også gør det.


Men der findes jo heller ikke privatskoler med decideret specialtilbud, så de er selvfølgelig nogle af type elever de simpelthen ikke har kapacitet til. Eleverne i specialtilbud får jo også mange gange flere midler sendt efter sig end en privatskoleelev gør. Men jeg tror da du har ret I, at nogle privatskoler sorterer med hård hånd, men det er jo heldigvis ikke alle.

Ja for store eller små begge dele er klart et problem. Og jeg tror du ret i 18-22 er omkring idealer. Jeg synes bare også debatten forherliger små skoler/klasser, men det nok også fordi de færreste uden for udkantsdanmark har oplevet så små skoler som jeg har :lol:
0
fisken80
Indlæg: 22310
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52481

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf fisken80 » 14. aug 2018, 15:11

Artem skrev:
fisken80 skrev:Og en hurtig søgning på friskolerne i Nordjylland viser sådan set, at der er mange af dem også har eksisteret i mange år...

Forstår ikke helt dit argument. For der er jo flere sammenlægning af kommuner gennem de sidste 50 år. Og tilsvarende også nedlagt skoler flere gange, bla i forbindelse med sammenlægningen i 1972 og 2007
De fleste af dem er blevet til lejerskoler, friskoler, forsamlingshuse, efterskoler, vandrehjem osv...

Det er dyrt at bygge en skole om til et andet formål, hvorfor en gammel nedlagt skole er meget lidt værd, hvorfor kommunerne nærmest har foræret dem væk for ikke at stå med udgiften til vedligehold.


En stor del af dem jeg gik ind og læste om har eksisteret i 50+ år. Jeg tror næppe de er oprettet på baggrund af skolelukninger...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22310
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52481

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf fisken80 » 14. aug 2018, 15:15

FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:Sorry jeg er nok bare miljøskadet af mit og min mands arbejde. Jeg er vant til at alt på skole- og dsgtilbudsområdet så vidt muligt skal understøttes af forskning og statistik.


No worries. Det er bare trættende at man skal forsvare valg som falder udenfor normen over and over. Men så er jeg da forberedt hvis han ender på en steiner skole i dk, hvilket pt er meget nærliggende hvis det fungerer på den han skal på nu ;)


Jeg tror nu kun det fagnørder som mig der ville gide diskuter skolevalg ret længe. De fleste andre jeg kender reflekterer slet ikke så meget over den slags, med tager bare den nærmeste skole medmindre den har et dårligt ry, så tager de den næste


Nope, det er du ikke. Når jeg har skullet forklare hvad Montessori er for noget, så er himlende øjne set adskillige gange.


Og det er det samme med Steiner. Kors hvor folk har mange meninger om den skoleform. Min kæreste er steinerbarn og hvis jeg nævner det er der folk der går fuldkommen i selvsving over, hvor vanvittig den skole er.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 15:19

Mistermor skrev:
Men der findes jo heller ikke privatskoler med decideret specialtilbud, så de er selvfølgelig nogle af type elever de simpelthen ikke har kapacitet til. Eleverne i specialtilbud får jo også mange gange flere midler sendt efter sig end en privatskoleelev gør. Men jeg tror da du har ret I, at nogle privatskoler sorterer med hård hånd, men det er jo heldigvis ikke alle.

Ja for store eller små begge dele er klart et problem. Og jeg tror du ret i 18-22 er omkring idealer. Jeg synes bare også debatten forherliger små skoler/klasser, men det nok også fordi de færreste uden for udkantsdanmark har oplevet så små skoler som jeg har :lol:


Jeg forstår ikke dit argument? Folkeskolen er jo heller ikke et specialtilbud.[/quote]

Nej og jo. Diverse støttemuligheder er jo tilgængelig hvis dit barn er i folkeskolen, men ikke altid hvis du går på privatskole.
Nogle er dem er selvfølgelig, men ofte er det mere besværligt at få adgang til.
0
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf ajnaM » 14. aug 2018, 15:22

1234 skrev:
ajnaM skrev:
1234 skrev:Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Det handler i stadigt mindre grad om lærerens evner, men om rammer og ressourcer. De starter 31 i børnehaveklasserne hvor jeg bor - lærerne har mindre end 1 minuts forberedelse per elev per time. Det siger næsten sig selv, at det ikke kan lade sig gøre at tilpasse undervisningen til den enkelte. Og så bliver det laveste fællesnævner, for læreren har en forpligtelse til at få alle med - og i modsætning til på privatskolerne er det ikke muligt at sortere laveste fællesnævner fra.

Du har nævnt det med de 31 før, men er altså meget få klasser, der er så store. Og ja jeg er da helt enig i så store klasser, især indskolingen og mellemtrinnet er meget uhensigtsmæssig. Det tror jeg sådan set ingen vil forsvare.

Men problemet med diskutere den danske folkeskole generelt er at der helt enorm forskel kommunerne i mellem. Jeg har i forbindelse med mit arbejdet siddet og de sidst par uger og læst statistik, hvor de forskellige kommuner bliver sammenlignet på tværs og der virkelig enorme forskelle. De 31 elevsklasser du snakker om er fx nærmest ikke eksisterende i min landsdel.


Der er store forskelle, ja. København er ekstremt - og herinde er der også forskel fra år til år. Jeg har hørt, at i år bliver bedre end sidste år. Men generelt går udviklingen mod stadigt større klasser. Og på de skoler, hvor klasserne er små, er risikoen større for sammenlægninger eller skolelukninger.

Det giver i øvrigt god mening ud fra et økonomisk perspektiv, for noget af det allerdyreste er at drive de helt små klasser i områder, hvor der ikke er elever nok til at fylde klasserne ud. Det er bare et lidt ufedt perspektiv for den enkelte elev.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4226

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Fræksak » 14. aug 2018, 15:29

JoyNips skrev:Vi har iøvrigt bevidst valgt en vuggestue, der ligger lige op ad socialt boligbyggeri og som er så “indvandrertung”, at der på skiltene på lågen er skrevet på både arabisk og dansk. Der er nemlig tilført rigtig mange ressourcer og lederen er helt fantastisk og medarbejderne brænder for arbejdet med de små. Så fra flere sider (folk, der bor i den by, vi er flyttet til) har vi hørt, at det måske nok er den bedste vuggestue i byen. Bedre end de private også.

Og så ligger den iøvrigt skidegodt for os.


Sådan valgte vi faktisk i sin tid folkeskole til vores ældste datter - vi søgte en anden skole end distriktsskolen, og de må have undret sig lidt på den skole, vi søgte. Den ligger tæt på et såkaldt ghettoområde og har mange ressourcesvage familier. Af samme årsag har skolen historisk set tiltrukket rigtig dygtige lærere, der brændte efter at gøre noget spændende med de her børn.

Desværre fungerede det ikke rigtig for vores datter, så vi tog hende ud midt i 1. klasse, og hun kom lidt tilfældigt på den lokale Steinerskole. Her har hun nu gået i seks år (og vores yngste datter i to), og det er virkelig en bonus. Struktur, rytmer, stor faglighed, masser af håndværk og musik og først og fremmest godt kammeratskab og lærere, der brænder for undervisningen.

Vi ville rigtig gerne folkeskolen, men dér hvor vi havnede, trivedes vores datter ikke, og vi så ingen grund til at afprøve flere folkeskoler, før vi flyttede hende til en friskole. Jeg synes, at det er en kæmpe skam, at folkeskolen ikke støttes bedre, men sådan er det blevet for os herhjemme.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 15:30

ajnaM skrev:
Der er store forskelle, ja. København er ekstremt - og herinde er der også forskel fra år til år. Jeg har hørt, at i år bliver bedre end sidste år. Men generelt går udviklingen mod stadigt større klasser. Og på de skoler, hvor klasserne er små, er risikoen større for sammenlægninger eller skolelukninger.

Det giver i øvrigt god mening ud fra et økonomisk perspektiv, for noget af det allerdyreste er at drive de helt små klasser i områder, hvor der ikke er elever nok til at fylde klasserne ud. Det er bare et lidt ufedt perspektiv for den enkelte elev.


Jeg er ikke helt enig i det altid er ufedt fra elevens perspektiv. Jo det er ufedt, hvis ens klasse er 31 elever! Men de små skoler, hvor der sker lukninger og sammenlægninger kan være helt nede på under 5 elever i klasserne. Og der mener jeg helt ærligt det er for elevernes eget bedste, at de kommer i større klasser. Så er det for mig bare en win-win, at det også er økonomisk det mest fornuftige.

Idealet ligger jo et sted i mellem de to ekstremer, vi snakker om, men der er åbenbart ikke ret mange stemmer i en målsætning om klasser på omkring 20 elever.
1
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4226

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Fræksak » 14. aug 2018, 15:39

Mht klassestørrelse er min erfaring fra ungernes klasser, at store klasser fungerer bedre end små. Min ældste datters klasse var nede på 18 elever på et tidspunkt, og det synes jeg er på kanten til at være for lidt. Ikke mindst i forhold til det sociale. Nu er de 24 i begge mine døtres klasser, og det fungerer supergodt. Og det fungerede også, da de var 28 et års tid forrige år. Så længe lærerne evner det, er det efter min mening kun en bonus med mange elever.

Forældregruppen er i øvrigt ikke specielt homogen på vores skole (som altså er en Steinerskole). Den kreative middelklasse er overrepræsenteret, men derudover er der alle mulige typer mennesker og også folk, der ikke har specielt mange ressourcer men som spinker og sparer, fordi de mener, at det er det rette tilbud til deres børn.
0

Tilbage til "Livets forhold"