Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
1234
Indlæg: 1556
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 75
Likede indlæg: 2008

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 10:40

FormerlyKnownAs skrev:
fisken80 skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Altså det jeg kan finde er at der var flere under og i årene efter finanskrisen som gik konkurs, ligesom alle mulige andre private virksomheder. Men man må sige at der lader til at være et stort opsving igen.

Jeg har selv gået i en lille skole hvor klasserne blev lagt sammen, f.eks. 5.-7. Og 8.-10. og det fungerede ganske fint.

Den skole min søn starter i nu her, er med alternative læringsmetoder ift normalen og en lille skole og der er eleverne også sammen på tværs af årgange.

Jeg er så uenig. I min folkeskole blev vi også lagt sammen på tværs og det vil jeg aldrig udsætte mit barn for. Jeg synes simpelthen ikke, så små skoler er en god ide. Den folkeskole jeg kom på efterfølgende havde klasser omkring 15 på hvert klassetrin. Det synes jeg er langt bedre end lægge sammen på tværs, men ville som sagt personligt foretrække nærmere de 20.

Jeg har nok læst det i en videnskabelig sammenhæng så mit gæt ville være hos Vive, EVA eller lignende.


Men det kan altså sagtens fungere. Jeg kender flere skoler, der har gjort det og hvor både forældre og børn er godt tilfredse.


Enig. Og heldigvis er der efterhånden plads til alle og de ideologier vi hver især vælger skole til vores børn udfra.

Vores søn starter på en montesssori skole og der går year 1 og 2 sammen. Reception year som min søn starter i er lidt på tværs af de ældre og de mindre og man kan derudfra vurdere styrker og svagheder og hjælpe børnene med at styrke de svage sider og videreudvikle de stærke.

Min søn er elsker at være kreativ og kan være det i den årgang han passer til. Ift bogstaver og tal synes han det er vildt sjovt og derfor passer niveauet i year 1 hvor de lærer det nu ret så fint og han må hellere end gerne være med. Jeg synes det er fedt at der er tid, rum og forståelse for at man ikke nødvendigvis passer ind i en bestemt kasse fordi ens alder siger at det gør man og st man på den måde kan udvikle sig efter formåen og bliver opmuntret uanset hvad alderen måtte sige at man bør kunne. Og især at de ikke skal testes i hoved og mås.


Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.
1
FormerlyKnownAs
Indlæg: 2431
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 452
Likede indlæg: 3322

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. aug 2018, 12:08

1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
fisken80 skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Altså det jeg kan finde er at der var flere under og i årene efter finanskrisen som gik konkurs, ligesom alle mulige andre private virksomheder. Men man må sige at der lader til at være et stort opsving igen.

Jeg har selv gået i en lille skole hvor klasserne blev lagt sammen, f.eks. 5.-7. Og 8.-10. og det fungerede ganske fint.

Den skole min søn starter i nu her, er med alternative læringsmetoder ift normalen og en lille skole og der er eleverne også sammen på tværs af årgange.

Jeg er så uenig. I min folkeskole blev vi også lagt sammen på tværs og det vil jeg aldrig udsætte mit barn for. Jeg synes simpelthen ikke, så små skoler er en god ide. Den folkeskole jeg kom på efterfølgende havde klasser omkring 15 på hvert klassetrin. Det synes jeg er langt bedre end lægge sammen på tværs, men ville som sagt personligt foretrække nærmere de 20.

Jeg har nok læst det i en videnskabelig sammenhæng så mit gæt ville være hos Vive, EVA eller lignende.


Men det kan altså sagtens fungere. Jeg kender flere skoler, der har gjort det og hvor både forældre og børn er godt tilfredse.


Enig. Og heldigvis er der efterhånden plads til alle og de ideologier vi hver især vælger skole til vores børn udfra.

Vores søn starter på en montesssori skole og der går year 1 og 2 sammen. Reception year som min søn starter i er lidt på tværs af de ældre og de mindre og man kan derudfra vurdere styrker og svagheder og hjælpe børnene med at styrke de svage sider og videreudvikle de stærke.

Min søn er elsker at være kreativ og kan være det i den årgang han passer til. Ift bogstaver og tal synes han det er vildt sjovt og derfor passer niveauet i year 1 hvor de lærer det nu ret så fint og han må hellere end gerne være med. Jeg synes det er fedt at der er tid, rum og forståelse for at man ikke nødvendigvis passer ind i en bestemt kasse fordi ens alder siger at det gør man og st man på den måde kan udvikle sig efter formåen og bliver opmuntret uanset hvad alderen måtte sige at man bør kunne. Og især at de ikke skal testes i hoved og mås.


Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Jeg synes historierne om at elever bliver undervist ud fra laveste fællesnævner langt overstiger det modsatte. At der er tid og rum til det enkelte barn og fokus på dets styrker og svagheder synes ikke at være en kæmpe prioritet, primært grundet mangel på resourcer, mange elever i klassen og for lidt tid til fokus. De der 45 min til hvert fag lader heller meget tid i overskud til dette.

Det er noget af det jeg sætter pris på ved den min søn skal gå på. 45 min undervisning findes ikke. Det giver imo langt mere tid til fordybelse af det de nu engang arbejder med. De følger jo samtidig de officielle UK læringsmål.
0
/Dullen
1234
Indlæg: 1556
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 75
Likede indlæg: 2008

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 12:43

FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
fisken80 skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Altså det jeg kan finde er at der var flere under og i årene efter finanskrisen som gik konkurs, ligesom alle mulige andre private virksomheder. Men man må sige at der lader til at være et stort opsving igen.

Jeg har selv gået i en lille skole hvor klasserne blev lagt sammen, f.eks. 5.-7. Og 8.-10. og det fungerede ganske fint.

Den skole min søn starter i nu her, er med alternative læringsmetoder ift normalen og en lille skole og der er eleverne også sammen på tværs af årgange.

Jeg er så uenig. I min folkeskole blev vi også lagt sammen på tværs og det vil jeg aldrig udsætte mit barn for. Jeg synes simpelthen ikke, så små skoler er en god ide. Den folkeskole jeg kom på efterfølgende havde klasser omkring 15 på hvert klassetrin. Det synes jeg er langt bedre end lægge sammen på tværs, men ville som sagt personligt foretrække nærmere de 20.

Jeg har nok læst det i en videnskabelig sammenhæng så mit gæt ville være hos Vive, EVA eller lignende.


Men det kan altså sagtens fungere. Jeg kender flere skoler, der har gjort det og hvor både forældre og børn er godt tilfredse.


Enig. Og heldigvis er der efterhånden plads til alle og de ideologier vi hver især vælger skole til vores børn udfra.

Vores søn starter på en montesssori skole og der går year 1 og 2 sammen. Reception year som min søn starter i er lidt på tværs af de ældre og de mindre og man kan derudfra vurdere styrker og svagheder og hjælpe børnene med at styrke de svage sider og videreudvikle de stærke.

Min søn er elsker at være kreativ og kan være det i den årgang han passer til. Ift bogstaver og tal synes han det er vildt sjovt og derfor passer niveauet i year 1 hvor de lærer det nu ret så fint og han må hellere end gerne være med. Jeg synes det er fedt at der er tid, rum og forståelse for at man ikke nødvendigvis passer ind i en bestemt kasse fordi ens alder siger at det gør man og st man på den måde kan udvikle sig efter formåen og bliver opmuntret uanset hvad alderen måtte sige at man bør kunne. Og især at de ikke skal testes i hoved og mås.


Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Jeg synes historierne om at elever bliver undervist ud fra laveste fællesnævner langt overstiger det modsatte. At der er tid og rum til det enkelte barn og fokus på dets styrker og svagheder synes ikke at være en kæmpe prioritet, primært grundet mangel på resourcer, mange elever i klassen og for lidt tid til fokus. De der 45 min til hvert fag lader heller meget tid i overskud til dette.

Det er noget af det jeg sætter pris på ved den min søn skal gå på. 45 min undervisning findes ikke. Det giver imo langt mere tid til fordybelse af det de nu engang arbejder med. De følger jo samtidig de officielle UK læringsmål.

Nu har brok altid været mere normalt end ros. Jeg har i min skole, studie og arbejdstid ( arbejder indenfor skoleverdenen) mødt lærere der var både gode og dårlige til det, men anekdoter er næppe det rette at vurdere eet på, men der findes så vidt jeg ved heller ikke en videnskabelig afdækning af området.
1
FormerlyKnownAs
Indlæg: 2431
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 452
Likede indlæg: 3322

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. aug 2018, 12:47

1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
fisken80 skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Altså det jeg kan finde er at der var flere under og i årene efter finanskrisen som gik konkurs, ligesom alle mulige andre private virksomheder. Men man må sige at der lader til at være et stort opsving igen.

Jeg har selv gået i en lille skole hvor klasserne blev lagt sammen, f.eks. 5.-7. Og 8.-10. og det fungerede ganske fint.

Den skole min søn starter i nu her, er med alternative læringsmetoder ift normalen og en lille skole og der er eleverne også sammen på tværs af årgange.

Jeg er så uenig. I min folkeskole blev vi også lagt sammen på tværs og det vil jeg aldrig udsætte mit barn for. Jeg synes simpelthen ikke, så små skoler er en god ide. Den folkeskole jeg kom på efterfølgende havde klasser omkring 15 på hvert klassetrin. Det synes jeg er langt bedre end lægge sammen på tværs, men ville som sagt personligt foretrække nærmere de 20.

Jeg har nok læst det i en videnskabelig sammenhæng så mit gæt ville være hos Vive, EVA eller lignende.


Men det kan altså sagtens fungere. Jeg kender flere skoler, der har gjort det og hvor både forældre og børn er godt tilfredse.


Enig. Og heldigvis er der efterhånden plads til alle og de ideologier vi hver især vælger skole til vores børn udfra.

Vores søn starter på en montesssori skole og der går year 1 og 2 sammen. Reception year som min søn starter i er lidt på tværs af de ældre og de mindre og man kan derudfra vurdere styrker og svagheder og hjælpe børnene med at styrke de svage sider og videreudvikle de stærke.

Min søn er elsker at være kreativ og kan være det i den årgang han passer til. Ift bogstaver og tal synes han det er vildt sjovt og derfor passer niveauet i year 1 hvor de lærer det nu ret så fint og han må hellere end gerne være med. Jeg synes det er fedt at der er tid, rum og forståelse for at man ikke nødvendigvis passer ind i en bestemt kasse fordi ens alder siger at det gør man og st man på den måde kan udvikle sig efter formåen og bliver opmuntret uanset hvad alderen måtte sige at man bør kunne. Og især at de ikke skal testes i hoved og mås.


Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Jeg synes historierne om at elever bliver undervist ud fra laveste fællesnævner langt overstiger det modsatte. At der er tid og rum til det enkelte barn og fokus på dets styrker og svagheder synes ikke at være en kæmpe prioritet, primært grundet mangel på resourcer, mange elever i klassen og for lidt tid til fokus. De der 45 min til hvert fag lader heller meget tid i overskud til dette.

Det er noget af det jeg sætter pris på ved den min søn skal gå på. 45 min undervisning findes ikke. Det giver imo langt mere tid til fordybelse af det de nu engang arbejder med. De følger jo samtidig de officielle UK læringsmål.

Nu har brok altid været mere normalt end ros. Jeg har i min skole, studie og arbejdstid ( arbejder indenfor skoleverdenen) mødt lærere der var både gode og dårlige til det, men anekdoter er næppe det rette at vurdere eet på, men der findes så vidt jeg ved heller ikke en videnskabelig afdækning af området.


Når der ikke er en afdækning, så er man jo nødt til at basere sine valg på egne og andres erfaringer. Sådan er det jo gerne. For slet ikke at tale om mavefornemmelse og ideologi. Forstår ikke helt hvorfor det skal forsvares så meget at man vælger noget som er udenfor normen?
0
/Dullen
1234
Indlæg: 1556
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 75
Likede indlæg: 2008

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 13:07

FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
fisken80 skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Altså det jeg kan finde er at der var flere under og i årene efter finanskrisen som gik konkurs, ligesom alle mulige andre private virksomheder. Men man må sige at der lader til at være et stort opsving igen.

Jeg har selv gået i en lille skole hvor klasserne blev lagt sammen, f.eks. 5.-7. Og 8.-10. og det fungerede ganske fint.

Den skole min søn starter i nu her, er med alternative læringsmetoder ift normalen og en lille skole og der er eleverne også sammen på tværs af årgange.

Jeg er så uenig. I min folkeskole blev vi også lagt sammen på tværs og det vil jeg aldrig udsætte mit barn for. Jeg synes simpelthen ikke, så små skoler er en god ide. Den folkeskole jeg kom på efterfølgende havde klasser omkring 15 på hvert klassetrin. Det synes jeg er langt bedre end lægge sammen på tværs, men ville som sagt personligt foretrække nærmere de 20.

Jeg har nok læst det i en videnskabelig sammenhæng så mit gæt ville være hos Vive, EVA eller lignende.


Men det kan altså sagtens fungere. Jeg kender flere skoler, der har gjort det og hvor både forældre og børn er godt tilfredse.


Enig. Og heldigvis er der efterhånden plads til alle og de ideologier vi hver især vælger skole til vores børn udfra.

Vores søn starter på en montesssori skole og der går year 1 og 2 sammen. Reception year som min søn starter i er lidt på tværs af de ældre og de mindre og man kan derudfra vurdere styrker og svagheder og hjælpe børnene med at styrke de svage sider og videreudvikle de stærke.

Min søn er elsker at være kreativ og kan være det i den årgang han passer til. Ift bogstaver og tal synes han det er vildt sjovt og derfor passer niveauet i year 1 hvor de lærer det nu ret så fint og han må hellere end gerne være med. Jeg synes det er fedt at der er tid, rum og forståelse for at man ikke nødvendigvis passer ind i en bestemt kasse fordi ens alder siger at det gør man og st man på den måde kan udvikle sig efter formåen og bliver opmuntret uanset hvad alderen måtte sige at man bør kunne. Og især at de ikke skal testes i hoved og mås.


Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Jeg synes historierne om at elever bliver undervist ud fra laveste fællesnævner langt overstiger det modsatte. At der er tid og rum til det enkelte barn og fokus på dets styrker og svagheder synes ikke at være en kæmpe prioritet, primært grundet mangel på resourcer, mange elever i klassen og for lidt tid til fokus. De der 45 min til hvert fag lader heller meget tid i overskud til dette.

Det er noget af det jeg sætter pris på ved den min søn skal gå på. 45 min undervisning findes ikke. Det giver imo langt mere tid til fordybelse af det de nu engang arbejder med. De følger jo samtidig de officielle UK læringsmål.

Nu har brok altid været mere normalt end ros. Jeg har i min skole, studie og arbejdstid ( arbejder indenfor skoleverdenen) mødt lærere der var både gode og dårlige til det, men anekdoter er næppe det rette at vurdere eet på, men der findes så vidt jeg ved heller ikke en videnskabelig afdækning af området.


Når der ikke er en afdækning, så er man jo nødt til at basere sine valg på egne og andres erfaringer. Sådan er det jo gerne. For slet ikke at tale om mavefornemmelse og ideologi. Forstår ikke helt hvorfor det skal forsvares så meget at man vælger noget som er udenfor normen?


Der er vel ikke noget som skal forsvares? Folk må gøre som de vil, men som fagperson inden for området har man vel lov til at være kritisk over for det data, der er anvendt til at træffe beslutninger. Især når man nu er uenig med konklusionen ;)

Det er jo sådan set dig selv, som startede en tråd, hvor emnet er til diskussion.
1
Brugeravatar
Mistermor
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. jan 2017, 13:57
Kort karma: 264
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4739

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Mistermor » 14. aug 2018, 13:14

1234 skrev:Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Jeg er enig i, at der er forskel på lærernes kompetencer, men de studerende bliver virkelig tudet ørerne fulde omkring differentiering.
Alt andet lige er der forskel på at skulle undervise differentieret i en klasse med 18 og en klasse med 28. Så alene klassekvotienten på en skole kan formodentlig få forældre til at vælge visse folkeskoler fra.

En anden ting er, at folkeskolen er forpligtet til at inkludere elever med vanskeligheder/særlige behov, ligesom de skal integrere børn af anden etnisk oprindelse, privatskolerne kan afvise at tage eleverne ind.

Så hårdt sat op kan en lærer stå med 22 "udvalgte" børn i en privatskole, eller 28, hvoraf der er et par inklusionsbørn og en enkelt, der kommer 2 timer om dagen, fordi visitation til specialskole ikke sker løbende, så barnet skal passes ind så vidt muligt, selvom barnet er infantil autist. Enhver kan jo regne ud, hvor det er nemmest at differentiere, og hvilket job der er hårdest.
2
1234
Indlæg: 1556
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 75
Likede indlæg: 2008

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 13:21

Mistermor skrev:
1234 skrev:Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Jeg er enig i, at der er forskel på lærernes kompetencer, men de studerende bliver virkelig tudet ørerne fulde omkring differentiering.
Alt andet lige er der forskel på at skulle undervise differentieret i en klasse med 18 og en klasse med 28. Så alene klassekvotienten på en skole kan formodentlig få forældre til at vælge visse folkeskoler fra.

En anden ting er, at folkeskolen er forpligtet til at inkludere elever med vanskeligheder/særlige behov, ligesom de skal integrere børn af anden etnisk oprindelse, privatskolerne kan afvise at tage eleverne ind.

Så hårdt sat op kan en lærer stå med 22 "udvalgte" børn i en privatskole, eller 28, hvoraf der er et par inklusionsbørn og en enkelt, der kommer 2 timer om dagen, fordi visitation til specialskole ikke sker løbende, så barnet skal passes ind så vidt muligt, selvom barnet er infantil autist. Enhver kan jo regne ud, hvor det er nemmest at differentiere, og hvilket job der er hårdest.

Det er sjovt du fremhæver de små klasser som nemmest. I den kommune jeg arbejder i er det de små skoler, der klager mest over problemer med at differentiere. Jeg ved dog ikke om de reelt er dårligere til det, da vi ikke udefra kan se nogen klar forskel på store og små skolers resultater (herunder skal også tages ting som sygefravær, trivsel osv), der spiller socioøkonomi og ledelse umiddelbart langt mere ind.

Og så tror jeg du overvurderer, hvor meget privatskolerne sorterer. Min mand arbejder på en fin gammel privat skole og der har de altså også børn med diagnoser, men til gengæld har de ingen ressourcesvage forældre nej. Der tror jeg egentlig den største forskel lægger og socioøkonomi er også ofte den faktor, der har størst forklaringskraft. De har fx også indvandrere børn. Deres forældre er så bare læger og den slags.
0
FormerlyKnownAs
Indlæg: 2431
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 452
Likede indlæg: 3322

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. aug 2018, 13:35

1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
fisken80 skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Altså det jeg kan finde er at der var flere under og i årene efter finanskrisen som gik konkurs, ligesom alle mulige andre private virksomheder. Men man må sige at der lader til at være et stort opsving igen.

Jeg har selv gået i en lille skole hvor klasserne blev lagt sammen, f.eks. 5.-7. Og 8.-10. og det fungerede ganske fint.

Den skole min søn starter i nu her, er med alternative læringsmetoder ift normalen og en lille skole og der er eleverne også sammen på tværs af årgange.

Jeg er så uenig. I min folkeskole blev vi også lagt sammen på tværs og det vil jeg aldrig udsætte mit barn for. Jeg synes simpelthen ikke, så små skoler er en god ide. Den folkeskole jeg kom på efterfølgende havde klasser omkring 15 på hvert klassetrin. Det synes jeg er langt bedre end lægge sammen på tværs, men ville som sagt personligt foretrække nærmere de 20.

Jeg har nok læst det i en videnskabelig sammenhæng så mit gæt ville være hos Vive, EVA eller lignende.


Men det kan altså sagtens fungere. Jeg kender flere skoler, der har gjort det og hvor både forældre og børn er godt tilfredse.


Enig. Og heldigvis er der efterhånden plads til alle og de ideologier vi hver især vælger skole til vores børn udfra.

Vores søn starter på en montesssori skole og der går year 1 og 2 sammen. Reception year som min søn starter i er lidt på tværs af de ældre og de mindre og man kan derudfra vurdere styrker og svagheder og hjælpe børnene med at styrke de svage sider og videreudvikle de stærke.

Min søn er elsker at være kreativ og kan være det i den årgang han passer til. Ift bogstaver og tal synes han det er vildt sjovt og derfor passer niveauet i year 1 hvor de lærer det nu ret så fint og han må hellere end gerne være med. Jeg synes det er fedt at der er tid, rum og forståelse for at man ikke nødvendigvis passer ind i en bestemt kasse fordi ens alder siger at det gør man og st man på den måde kan udvikle sig efter formåen og bliver opmuntret uanset hvad alderen måtte sige at man bør kunne. Og især at de ikke skal testes i hoved og mås.


Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Jeg synes historierne om at elever bliver undervist ud fra laveste fællesnævner langt overstiger det modsatte. At der er tid og rum til det enkelte barn og fokus på dets styrker og svagheder synes ikke at være en kæmpe prioritet, primært grundet mangel på resourcer, mange elever i klassen og for lidt tid til fokus. De der 45 min til hvert fag lader heller meget tid i overskud til dette.

Det er noget af det jeg sætter pris på ved den min søn skal gå på. 45 min undervisning findes ikke. Det giver imo langt mere tid til fordybelse af det de nu engang arbejder med. De følger jo samtidig de officielle UK læringsmål.

Nu har brok altid været mere normalt end ros. Jeg har i min skole, studie og arbejdstid ( arbejder indenfor skoleverdenen) mødt lærere der var både gode og dårlige til det, men anekdoter er næppe det rette at vurdere eet på, men der findes så vidt jeg ved heller ikke en videnskabelig afdækning af området.


Når der ikke er en afdækning, så er man jo nødt til at basere sine valg på egne og andres erfaringer. Sådan er det jo gerne. For slet ikke at tale om mavefornemmelse og ideologi. Forstår ikke helt hvorfor det skal forsvares så meget at man vælger noget som er udenfor normen?


Der er vel ikke noget som skal forsvares? Folk må gøre som de vil, men som fagperson inden for området har man vel lov til at være kritisk over for det data, der er anvendt til at træffe beslutninger. Især når man nu er uenig med konklusionen ;)

Det er jo sådan set dig selv, som startede en tråd, hvor emnet er til diskussion.


Men det er lidt ligegyldigt hvad jeg siger så er det forkert eller ikke godt nok argument eller noget er det ene og det andet.

Vi har vores erfaringer at trække og en ideologi som gør at folkeskolen formegentlig ikke er noget vi vil gøre brug af når vi engang kommer til Dk igen. Det er vel fair nok at vi træffer det valg uden at skulle diske op med x antal studier og det ene og det andet?
0
/Dullen
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2087
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1497

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Artem » 14. aug 2018, 13:38

SurSødSovs skrev:Er du sikker på, de kalder sig en privatskole? Nu har jeg kigget. Og jeg kan se ordene skole, privat grundskole og henvisning til lovgrundlag. Men ikke privatskole.

Du må trænge til nye briller ;)
http://skipper-clement-skolen.dk/

Midt på siden.

Skipper Clement Skolen er Aalborgs største privatskole centralt beliggende i hjørnet af Kildeparken tæt på Banegården og busknudepunktet. Trods den centrale beliggenhed er vi heldige at være omringet af forskellige idrætsanlæg og andre grønne områder, som vi udnytter på mange måder. Vi ynder at kalde os et godt alternativ. Vi er ikke en eliteskole, men vi er skolen for dem, der vil. Vi stiller krav til os selv, til vore elever og til samarbejdet med jer forældre. Vi vægter værdier som respekt, ansvar og høflighed meget højt.
1
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2087
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1497

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Artem » 14. aug 2018, 13:55

fisken80 skrev:Og en hurtig søgning på friskolerne i Nordjylland viser sådan set, at der er mange af dem også har eksisteret i mange år...

Forstår ikke helt dit argument. For der er jo flere sammenlægning af kommuner gennem de sidste 50 år. Og tilsvarende også nedlagt skoler flere gange, bla i forbindelse med sammenlægningen i 1972 og 2007
De fleste af dem er blevet til lejerskoler, friskoler, forsamlingshuse, efterskoler, vandrehjem osv...

Det er dyrt at bygge en skole om til et andet formål, hvorfor en gammel nedlagt skole er meget lidt værd, hvorfor kommunerne nærmest har foræret dem væk for ikke at stå med udgiften til vedligehold.
1
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2087
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1497

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Artem » 14. aug 2018, 14:07

FormerlyKnownAs skrev:Hvorfor er det et problem at der opstår friskoler? Det der med at nedlægge og sammenlægge små skoler til store skoler som kræver lang transporttid med højt elevtal i klasserne er der ikke mange som synes er festligt. Man vælger ofte at bo på landet fordi det er en livsform som tiltaler en med alt hvad der hører til.

Det er en nederen holdning “hellere ødelægge tingene end at andre kan få glæde af det”.

Jeg kender iøvrigt ikke til nogle privat eller friskoler i min kommune som huser i gamle kommunale skoler. På Sjælland.

Når en kommune beslutter sig for at nedlægge en landsbyskole, handler det jo om at spare penge.
Da pengene følger eleven, opnår man ikke den planlagte besparelse hvis den nedlagte skole i stedet bliver til en friskole.
Her i området er det specielt et problem de har kæmpet med på Mors, hvorfor løsningen til sidst blev at nedrive de nedlagte skoler, så de ikke kunne genopstå på den måde.

Politik er jo noget frygtelig noget og handler ikke om hvad der er bedst, men at give og tage.
Kan komme med et eksempel her fra kommunen.
I forbinedeles med at der skulle nedlægges børnehaver i de små byer. Og da hovedparten af kommunalpolitikerne her i kommunen kommer fra de små landsbyer, der skulle der også nedlægges en børnehave her i hovedbyen. Ikke fordi der var mangel på børn med bare som "hævn". Valget faldt på børnehaven over for byens største skole. Da alle de andre var nye der var blevet bygget/renoveret inden for de sidste 10 år. Hvorfor den "gamle" skulle lade livet.
Men der er naturligvis brug for en børnehave ved byen største skole, så det er blevet til en privat børnehave.
1
Fra bybo til thybo
1234
Indlæg: 1556
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 75
Likede indlæg: 2008

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 14:20

FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
fisken80 skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Altså det jeg kan finde er at der var flere under og i årene efter finanskrisen som gik konkurs, ligesom alle mulige andre private virksomheder. Men man må sige at der lader til at være et stort opsving igen.

Jeg har selv gået i en lille skole hvor klasserne blev lagt sammen, f.eks. 5.-7. Og 8.-10. og det fungerede ganske fint.

Den skole min søn starter i nu her, er med alternative læringsmetoder ift normalen og en lille skole og der er eleverne også sammen på tværs af årgange.

Jeg er så uenig. I min folkeskole blev vi også lagt sammen på tværs og det vil jeg aldrig udsætte mit barn for. Jeg synes simpelthen ikke, så små skoler er en god ide. Den folkeskole jeg kom på efterfølgende havde klasser omkring 15 på hvert klassetrin. Det synes jeg er langt bedre end lægge sammen på tværs, men ville som sagt personligt foretrække nærmere de 20.

Jeg har nok læst det i en videnskabelig sammenhæng så mit gæt ville være hos Vive, EVA eller lignende.


Men det kan altså sagtens fungere. Jeg kender flere skoler, der har gjort det og hvor både forældre og børn er godt tilfredse.


Enig. Og heldigvis er der efterhånden plads til alle og de ideologier vi hver især vælger skole til vores børn udfra.

Vores søn starter på en montesssori skole og der går year 1 og 2 sammen. Reception year som min søn starter i er lidt på tværs af de ældre og de mindre og man kan derudfra vurdere styrker og svagheder og hjælpe børnene med at styrke de svage sider og videreudvikle de stærke.

Min søn er elsker at være kreativ og kan være det i den årgang han passer til. Ift bogstaver og tal synes han det er vildt sjovt og derfor passer niveauet i year 1 hvor de lærer det nu ret så fint og han må hellere end gerne være med. Jeg synes det er fedt at der er tid, rum og forståelse for at man ikke nødvendigvis passer ind i en bestemt kasse fordi ens alder siger at det gør man og st man på den måde kan udvikle sig efter formåen og bliver opmuntret uanset hvad alderen måtte sige at man bør kunne. Og især at de ikke skal testes i hoved og mås.


Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Jeg synes historierne om at elever bliver undervist ud fra laveste fællesnævner langt overstiger det modsatte. At der er tid og rum til det enkelte barn og fokus på dets styrker og svagheder synes ikke at være en kæmpe prioritet, primært grundet mangel på resourcer, mange elever i klassen og for lidt tid til fokus. De der 45 min til hvert fag lader heller meget tid i overskud til dette.

Det er noget af det jeg sætter pris på ved den min søn skal gå på. 45 min undervisning findes ikke. Det giver imo langt mere tid til fordybelse af det de nu engang arbejder med. De følger jo samtidig de officielle UK læringsmål.

Nu har brok altid været mere normalt end ros. Jeg har i min skole, studie og arbejdstid ( arbejder indenfor skoleverdenen) mødt lærere der var både gode og dårlige til det, men anekdoter er næppe det rette at vurdere eet på, men der findes så vidt jeg ved heller ikke en videnskabelig afdækning af området.


Når der ikke er en afdækning, så er man jo nødt til at basere sine valg på egne og andres erfaringer. Sådan er det jo gerne. For slet ikke at tale om mavefornemmelse og ideologi. Forstår ikke helt hvorfor det skal forsvares så meget at man vælger noget som er udenfor normen?


Der er vel ikke noget som skal forsvares? Folk må gøre som de vil, men som fagperson inden for området har man vel lov til at være kritisk over for det data, der er anvendt til at træffe beslutninger. Især når man nu er uenig med konklusionen ;)

Det er jo sådan set dig selv, som startede en tråd, hvor emnet er til diskussion.


Men det er lidt ligegyldigt hvad jeg siger så er det forkert eller ikke godt nok argument eller noget er det ene og det andet.

Vi har vores erfaringer at trække og en ideologi som gør at folkeskolen formegentlig ikke er noget vi vil gøre brug af når vi engang kommer til Dk igen. Det er vel fair nok at vi træffer det valg uden at skulle diske op med x antal studier og det ene og det andet?

Sorry jeg er nok bare miljøskadet af mit og min mands arbejde. Jeg er vant til at alt på skole- og dsgtilbudsområdet så vidt muligt skal understøttes af forskning og statistik.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 11328
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 1433
Likede indlæg: 25443

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. aug 2018, 14:22

vibbsen skrev:Jeg synes faktisk ikke at Artem er helt skævt på den. Ihvertfald ikke for hovedstaden hvor jeg bor. Og jeg må indrømme at jeg opfatter Lilleskole & Privatskole som 2 ret forskellige koncepter. Og så dog. Vi har et hold venner hvis datter startede i Lilleskole sidste år. Og de har blankt erkendt at det handlede om at de ikke ønskede at deres datter skulle i den lokale folkeskole.

Vores datter starter i skole i morgen. Og den eneste årsag til at hun skal starte i folkeskolen, er at den folkeskole som vi hører til har meget meget få børn fra sociale boligbyggerier. There. I said it. Mit barns fremtid er for vigtig til at jeg kan tillade at hun bliver trukket ned af socialt belastede børn. Det står jeg gerne ved. Også selvom jeg ved at det får mig til at fremstå som et ikke særlig sympatiske menneske....Jeg væmmes faktisk lidt ved mig selv. Men står alligevel ved mine holdninger.

Vi har 9 folkeskoler i vores kommune. Der er 3 af disse som jeg ville overlade min datter til. Resten bliver det et "Nej Tak" til herfra....Kommunen byder på adskillige belastede sociale boligbyggerier, som hvis elever er jævnt fordelt på de sidste 6 med de problematikker som det nu indebærer. Og havde vi hørt til en af dem, så var det blevet den privatskole som åbnede for 2 år siden, primært på initiativ fra ressourcestærke forældre i et af de virkelig belastede områder.
Man har i de 6 år vi har boet i kommunen ikke lavet andet end at skære og lægge sammen i folkeskolerne. Og det går ud over det faglige niveau. Det går ud over kvaliteten. Det går ud over de fysiske rammer . Og ikke mindste så har det betydet masser af uro på de pågældende skoler hvor der har været stor udskiftning i både ledelser såvel som personale...Et sted gik lederen i frustration. Fulgt af resten af ledergruppen. Hvorefter der blev ansat en ny skoleleder som passede bedre ind i den "profil"som man fra kommunalbestyrelsen ønskede. Hvorpå 3/4 dele af personalet sagde op fordi denne var helt umulig at samarbejde med....Lederen er nu fyret og man har valgt at omrokerer en skoleleder fra byens mest velfungerende folkeskole til at rette op på tingene. Hvilket afstedkom at formanden for skolebestyrelsen på den skole hvor vedkommende kom fra, blev så vred at han gik i vrede. Og den person som blev fravalgt som skolekleder i første omgang blev rykket op som skoleleder (Hun er iøvrigt rigtig kompetent og sød - så lad os se hvor længe hun bliver på posten) Det har jeg ikke tænkt mig at lægge barn til. Nøjagtig ligesom den forældregruppe som står bag byens seneste privatskole heller ikke ville. De havde gennem flere år været udsat for det, vi i vores skoledistrikt (Hvor dette "drama" udspillede sig" ) kun har oplevet en gang.
Inden denne privatskole åbnede var der kun 1 privatskole i kommunen. Og her var ventelisten for børnehaveklasseårgangene fyldt når vi nåede Juni i det år hvor børnene blev født....D.v.s. blev dit barn født fra Juli og frem så var det bare ærgerligt...Så var der så mange børn på venteliste allerede at du havde en virkelig lille chance for at få dit barn ind med mindre der var store søskende som kunne give søskendefordel på ventelisten...SÅ vi kan umuligt være de eneste som har det på den måde....

Jeg har en veninde hvis søn har været tilknyttet specialområdet. Fordi han er autist. De valgte helt bevidst privatskole fra. Fordi privatskolerne IKKE har ressourcerne til at håndterer disse børn. Det har været et gedemarked uden lige. Personaleudskiftninger. Manglende vilje, eller rettere ressourcer til tilpasse tilbuddet til det som var relevant og nødvendigt (min veninde er slet ikke urimelig) og virkelig tung sagsbehandling. Deres søn er lige startet i 2.klasse i et specialtilbud uden for kommunen. Men det har været en lang og selv vej.

Når det er sagt, så vil jeg rigtig gerne folkeskolen. Jeg synes tanken bag folkeskolen er rigtig god. Men den bliver desværre ødelagt af manglende ressourcer og tung "forretningsgang". Og jeg forstår derfor sagtens de ressourcestærke forældre som vælger dette fra. Det ville jeg også selv have gjort hvis det var nødvendigt.

Jeg gik selv på folkeskole i 0-9.klasse...Og på privatskole i 10.klasse....Men hvis jeg skal være ærlig, så kan man ikke sammenligne folkeskolen anno 1979-1989 med folkeskolen anno 2018. Der er simpelthen sket for meget siden "mor var dreng og gik i folkeskolen". Min egen mor har dog indrømmet at var hun mor til børn idag. Så røg de direkte på privatskole.


Jeg væmmes ikke ved dig.
Første del af dit indlæg fik mig til at tænke på kommunen, hvor jeg arbejder (det er ikke den samme), og hvor jeg stortrives som lærer og gerne satte mit eget barn i folkeskolen*, men så fulgte det, jeg har markeret med fed, og helt ærligt - jeg kunne ikke drømme om at arbejde sådan et sted. Det lyder rædsomt og vanvittig inkompetent.

* Medmindre jeg fandt ud af, at min barns klasse skulle ledes af lærere, som jeg konkret ved ikke evner/magter opgaven.
Det er ofte der, hunden ligger begravet hos os. Ikke primært i børnegruppen. Jeg har fx. lige overtaget den mest fantastiske klasse med to elever med diagnose og en andel af tosprogede på ca. 50%. En klasse, som jeg tror, langt de fleste forældre ville elske, at deres barn var en del
2
FormerlyKnownAs
Indlæg: 2431
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 452
Likede indlæg: 3322

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. aug 2018, 14:38

1234 skrev:Sorry jeg er nok bare miljøskadet af mit og min mands arbejde. Jeg er vant til at alt på skole- og dsgtilbudsområdet så vidt muligt skal understøttes af forskning og statistik.


No worries. Det er bare trættende at man skal forsvare valg som falder udenfor normen over and over. Men så er jeg da forberedt hvis han ender på en steiner skole i dk, hvilket pt er meget nærliggende hvis det fungerer på den han skal på nu ;)
1
/Dullen
ajnaM
Indlæg: 2705
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 297
Likede indlæg: 6208

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf ajnaM » 14. aug 2018, 14:43

1234 skrev:Om en skole er i stand til at differentiere undervisningen burde ikke afhænge af om elever går på tværs af klasser eller ej. Det er sådan set et grundprincip i folkeskolen, men der selvfølgelig forskel på, hvor gode lærere er til det.


Det handler i stadigt mindre grad om lærerens evner, men om rammer og ressourcer. De starter 31 i børnehaveklasserne hvor jeg bor - lærerne har mindre end 1 minuts forberedelse per elev per time. Det siger næsten sig selv, at det ikke kan lade sig gøre at tilpasse undervisningen til den enkelte. Og så bliver det laveste fællesnævner, for læreren har en forpligtelse til at få alle med - og i modsætning til på privatskolerne er det ikke muligt at sortere laveste fællesnævner fra.
2

Tilbage til "Livets forhold"