Give betalt materiale videre til 3. person

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. sep 2018, 12:28

Jeg ved ikke om overskriften giver mening, men forklaringen er som følger.

Jeg har taget en uddannelse som har kostet mange penge. Nu tager jeg en anden uddannelse, samme regi men med fokus på noget specifikt, hvor den anden var almen. De to uddannelser har udover at være indenfor samme felt, intet med hinanden at gøre. Det er forskellige skoler, ejere, undervisere osv.

Vi har en aktiv facebookgruppe og der har flere gange været et emne oppe at vende som jeg har særlig meget viden om og jeg har lovet at dele hvad jeg har af links og materiale omkring det. Men kun mit eget materiale som jeg har udarbejdet ifb. med min hovedopgave omkring emnet. Jeg havde det egentlig lidt svært ved det fordi jeg lagde virkelig meget arbejde i det og brugte mange mange timer på det. Så jeg endte med at sende min synopsis hvor der var links, bogliste osv., mine cue cards og min præsentation. Alt i pdf. Det kan jo stadig kopieres og det er jo ikke den hellige gral, trods alt. Der er bare nogle ting i det oprindelige dokument jeg gerne vil beskytte og som ikke bliver brugt af andre ift opsætning osv.

Jeg har naturligvis en masse undervisningsmateriale også, men det vil jeg egentlig ikke give videre. Jeg har betalt for uddannelsen, materialer osv.

Vedkommende jeg lige sendte det til svarer tilbage med et tak og hvis jeg havde mere måtte jeg endelig sende det. Hun ville også gerne have noget om emne x og y.

Jeg har en masse om omtalte emne, plus x og y. Men igen... det er materiale jeg har betalt for, er undervist i osv. Jeg synes det er helt fint at vi på denne uddannelse kan sparre med hinanden om viden og erfaringer, naturligvis. Men jeg kvier mig ved det andet der, det må jeg indrømme.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg er nærig med at videregive og dele, eller om det er en fair nok holdning udfra grundlaget.

Hvad ville i gøre?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf Rapfisk » 4. sep 2018, 12:37

Jeg vil tro, at materialet fra din anden uddannelse er beskyttet af ophavsretten, og at du som deltager ikke må videregive materiale.

Da jeg tog et (selv)betalt kursus, stod det i betingelserne, at man ikke måtte dele undervisningmateriale, som kursusudbyderen havde produceret.
5
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf Mi55y » 4. sep 2018, 12:37

Altså - jeg ville da bare sætte en pris på det og sælge det? Nu er jeg selvfølgelig uddannet på et tidspunkt, før alt blev online, men jeg har da solgt masser af bøger og kompendier videre i min studietid. Jeg mindes faktisk også, at der var nogen, der tog penge for at lade andre kopiere fra deres tekstbøger... Det må da være lidt det samme.
4
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. sep 2018, 12:40

Mi55y skrev:Altså - jeg ville da bare sætte en pris på det og sælge det? Nu er jeg selvfølgelig uddannet på et tidspunkt, før alt blev online, men jeg har da solgt masser af bøger og kompendier videre i min studietid. Jeg mindes faktisk også, at der var nogen, der tog penge for at lade andre kopiere fra deres tekstbøger... Det må da være lidt det samme.


Det er ikke bøger og kompendier, men materiale som er udarbejdet af underviserne selv som de underviste udfra. Giver det mening?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. sep 2018, 12:42

Rapfisk skrev:Jeg vil tro, at materialet fra din anden uddannelse er beskyttet af ophavsretten, og at du som deltager ikke må videregive materiale.

Da jeg tog et (selv)betalt kursus, stod det i betingelserne, at man ikke måtte dele undervisningmateriale, som kursusudbyderen havde produceret.


Ja det gør der vel egentlig nok. For det er materiale som hver enkelt lærer selv har udarbejdet og underviste udfra. Det meste er PowerPoints som blev brugt i undervisningen og undervist udfra og så havde vi naturligvis bøger som pensum som vi skulle læse. Ligesom at de PP var en del af pensum.
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf Bergen » 4. sep 2018, 12:43

Tjek med din skole, hvad du må i forhold til at sælge og dele matwrialet. Min holdning er, at folk (fremmede) selv må købe deres ting. Jeg låner da en bog til venner og familie af og til, men ikke til fremmede på nettet.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf Mi55y » 4. sep 2018, 12:43

FormerlyKnownAs skrev:
Mi55y skrev:Altså - jeg ville da bare sætte en pris på det og sælge det? Nu er jeg selvfølgelig uddannet på et tidspunkt, før alt blev online, men jeg har da solgt masser af bøger og kompendier videre i min studietid. Jeg mindes faktisk også, at der var nogen, der tog penge for at lade andre kopiere fra deres tekstbøger... Det må da være lidt det samme.


Det er ikke bøger og kompendier, men materiale som er udarbejdet af underviserne selv som de underviste udfra. Giver det mening?


Men som du har betalt for? Eller mener du, at det er inklusive i uddannelsens pris? Når jeg har været afsted på kursus og fået sådan materiale, så har der ofte stået noget om, at det ikke må videregives.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. sep 2018, 12:45

Mi55y skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Mi55y skrev:Altså - jeg ville da bare sætte en pris på det og sælge det? Nu er jeg selvfølgelig uddannet på et tidspunkt, før alt blev online, men jeg har da solgt masser af bøger og kompendier videre i min studietid. Jeg mindes faktisk også, at der var nogen, der tog penge for at lade andre kopiere fra deres tekstbøger... Det må da være lidt det samme.


Det er ikke bøger og kompendier, men materiale som er udarbejdet af underviserne selv som de underviste udfra. Giver det mening?


Men som du har betalt for? Eller mener du, at det er inklusive i uddannelsens pris? Når jeg har været afsted på kursus og fået sådan materiale, så har der ofte stået noget om, at det ikke må videregives.


Det er en del af prisen. Jeg tænker egentlig at der nok også står det med at det ikke må videregives.

Det er materiale som hver enkelt lærer selv har udarbejdet og underviste udfra. Det meste er PowerPoints som blev brugt i undervisningen og undervist udfra og så havde vi naturligvis bøger som pensum som vi skulle læse. Ligesom at de PP var en del af pensum.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf Tilly » 4. sep 2018, 12:46

Det er et svært spørgsmål. Som udgangspunkt ville mine beslutning blive taget med baggrund i tanken "kan jeg selv miste noget ved at dele". Hvis svaret er nej, så ville jeg nok i mange tilfælde dele.

Men samtidig så er det selvfølgelig mere komplekst end det. På mange studier oplever man nok medstuderende der har det med at nasse på andre. Og i de tilfælde ville jeg nok være mere forbeholden. Især hvis det gælder noget materiale jeg selv har brugt lang tid på at udarbejde. Men til en god studiekammerat, der ville jeg da dele. Og det gjorde jeg da også ofte i min studietid.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf Mi55y » 4. sep 2018, 12:50

FormerlyKnownAs skrev:
Det er en del af prisen. Jeg tænker egentlig at der nok også står det med at det ikke må videregives.

Det er materiale som hver enkelt lærer selv har udarbejdet og underviste udfra. Det meste er PowerPoints som blev brugt i undervisningen og undervist udfra og så havde vi naturligvis bøger som pensum som vi skulle læse. Ligesom at de PP var en del af pensum.


I det tilfælde ville jeg kun dele med venner og familie - folk man stoler på ikke deler det videre.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. sep 2018, 13:06

Tilly skrev:Det er et svært spørgsmål. Som udgangspunkt ville mine beslutning blive taget med baggrund i tanken "kan jeg selv miste noget ved at dele". Hvis svaret er nej, så ville jeg nok i mange tilfælde dele.

Men samtidig så er det selvfølgelig mere komplekst end det. På mange studier oplever man nok medstuderende der har det med at nasse på andre. Og i de tilfælde ville jeg nok være mere forbeholden. Især hvis det gælder noget materiale jeg selv har brugt lang tid på at udarbejde. Men til en god studiekammerat, der ville jeg da dele. Og det gjorde jeg da også ofte i min studietid.


Jeg vil jo ikke miste noget, men det føles ikke rigitg at give noget videre som et privatfirma lever af. Det ville jeg heller ikke selv synes var fedt hvis det var mit eget.

Jeg har jo taget uddannelsen og betalt for den for at kunne leve af det på sigt.

Samtidig synes jeg egentlig også at det er fesent at spørge om. Hun ved jo at jeg med al sandsynlighed har materialet, men også at jeg har og købt og betalt set.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf Tilly » 4. sep 2018, 13:15

FormerlyKnownAs skrev:
Tilly skrev:Det er et svært spørgsmål. Som udgangspunkt ville mine beslutning blive taget med baggrund i tanken "kan jeg selv miste noget ved at dele". Hvis svaret er nej, så ville jeg nok i mange tilfælde dele.

Men samtidig så er det selvfølgelig mere komplekst end det. På mange studier oplever man nok medstuderende der har det med at nasse på andre. Og i de tilfælde ville jeg nok være mere forbeholden. Især hvis det gælder noget materiale jeg selv har brugt lang tid på at udarbejde. Men til en god studiekammerat, der ville jeg da dele. Og det gjorde jeg da også ofte i min studietid.


Jeg vil jo ikke miste noget, men det føles ikke rigitg at give noget videre som et privatfirma lever af. Det ville jeg heller ikke selv synes var fedt hvis det var mit eget.

Jeg har jo taget uddannelsen og betalt for den for at kunne leve af det på sigt.

Samtidig synes jeg egentlig også at det er fesent at spørge om. Hun ved jo at jeg med al sandsynlighed har materialet, men også at jeg har og købt og betalt set.

Under alle omstændigheder skal du jo i hvert fald ikke gøre noget du ikke har det godt med eller ikke har lyst til :) Og det lyder det ikke til du har? Så synes jeg da bare at du skal sige at det kan du ikke være behjælpelig med. Og det er da helt ok sige nej.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf LaScrooge » 4. sep 2018, 13:18

Hvis du ikke har lyst, så lad være. Men hun bliver ikke dig og kan ikke dét du kan, bare fordi du deler materialer med hende. Jeg ville i din situation stole på mine egne kompetencer og ikke frygte at dele mine egne indsigter. Hvis du ikke må aht ophavsretten, så skal du selvfølgelig ikke.
4
And we both know: I will be delicious
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf ajnaM » 4. sep 2018, 15:03

Jeg synes, der er flere ting i det. Du er bekymret omkring ophavsretten, og der skal du naturligvis ikke dele, hvis du ikke må. Men derudover har du ikke lyst til at dele det, fordi du synes, det er viden, du gerne vil holde for dig selv? Det er der jo ikke andre, der kan bestemme, om du skal - det styrer du helt selv. Personligt tænker jeg ikke, der ville gå noget af mig ved at dele min viden, men det kommer jo nok også an på situationen.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf Lys » 4. sep 2018, 18:58

Det vil være i strid med ophavsretten, hvis du kopierer materialet og giver kopien til en uden for husstanden. Du må gerne sælge/forære væk dit eget eksemplar - ligesom man må sælge andre bøger etc., men det forudsætter selvfølgelig, at der er tale om materiale, som du kun har fået i fysisk/papirudgave.
0

Tilbage til "Livets forhold"