Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf HerErJeg » 7. sep 2018, 05:02

Jeg har været til en rund fødselsdag i familien. Sådan en godt oppe i årene, og derfor er der også inviteret både ældre og yngre.
På trods af mine godt og vel 40 år var jeg blevet sat i ungdomsafdelingen, langborde med bordkort og hele molevitten.
Jeg ved godt hvem de unge er, det er mine fætters og kusiners børn, alder vel omkring de 25-30 år (+/-)
Jeg har sjældent haft så lang en aften. Hele snakken er 100% intern dem imellem og ting kun de ved noget om. Jeg forsøger så godt jeg kan at blande mig og kommentere, og får da så også svar i den forbindelse, hvis ikke jeg havde gjort noget var der ingen som havde sagt et ord til mig.

Efter hovedretten brød de unge mennesker op gik ud i havemøblerne, så hele langbordet var pludselig reduceret til mig og 2-3 andre. Som sådan var der ikke sagt velbekomme eller noget, og alle andre (ældre) blev også siddende ved deres borde, men mit bord blev tømt. Der gik jeg godt lige en tur rundt omkring husene, jeg vidste simpelthen ikke hvor jeg skulle gøre af mig selv. Jeg kiggede lige om på terrassen, men de sad i deres interne flok, og et eller andet sted hvad jeg overhovedet ikke lyst til at sidde yderst på vippen som et 3. hjul.

Endelig , som i ENDELIG, var der almindelig opbrud, og man kunne begynde at flyde imellem hinanden. Og så kommer der sjove: Den ældre generation, 60-70-80 år vil hellere end gerne snakke og spørger bredt ind eller snakker om generelle ting i samfundet, ting fra nyhederne og den slags. Det er til at være med i, det er ikke akavet, og snakken går faktisk godt, også selv om jeg ikke aner hvem pokker jeg har overfor mig.
Jeg synes de yngre burde vide bedre med den alder de trods alt har, end at lave egotripperen. De ved jo også hvem jeg er, men det er 100% deres egen lille boble som dyrkes der.
Der er den lille tilføjelse at de er 100% akademikere eller på vej til det, der er store drømme og udlandsophold, penge er ikke er problem overhovedet. Jeg er den sammenhæng en bonderøv med mellemlang uddannelse der ikke drømmer stort og som næsten ikke har råd til det alligevel. Det spiller måske også ind at jeg dermed er "kedelig" og ikke værd at høre på eller spørge ind til.

Derfor: Hvor gode er I til at forsøge at snakke med de folk I er iblandt, hvis det er både kendte og ukendte. Falder I også i fælden og snakker internt og glemmer dem som ikke lige har nogen at snakke med?
0
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf Petrix » 7. sep 2018, 05:27

Jeg er personligt temmelig genert og holder mig generelt fra “grupper” hvor jeg ikke kender nogen - jeg bryder mig ligesom dig ikke om at være det 3. Hjul.
Min generthed bliver derimod fortrængt, hvis jeg selv føler der er nogen der sidder som dette 3. Hjul.
Nok fordi jeg selv kender følelsen.
0
27102021
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf Sophies-mor » 7. sep 2018, 05:57

Ja. Til at begynde med.
Men så kommer man altid til at snakke på kryds og tværs.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf Sangius » 7. sep 2018, 06:14

Jeg elsker at snakke med folk, og elsker at more mig til fester. Jeg havde helt sikkert snakket til dig hvis du sad nær. Men ærligt, hvis du kedede mig, og andre om bordet var sjovere, havde jeg også helt sikkert endt med at glemme dig lidt. Især hvis jeg sidder og hyggedrikker.

Mon ikke bare det er en ret almen adfærd. Havde du blevet placeret ved en bord med en masse ligesindede som du snakkede godt med, havde du sikkert heller ikke "ofret" din aften på en gæst du egentlig ikke havde så meget tilfælles med, eller havde lyst at snakke med.

For mig lyder det som et lidt træls bord-match. Men trornikke det handler så meget om, at de er unge. Tror bare det handler om interesse, ligesindethed og så alkohol og højt humør :)
12
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf Sophies-mor » 7. sep 2018, 06:15

Sangius skrev:Jeg elsker at snakke med folk, og elsker at more mig til fester. Jeg havde helt sikkert snakket til dig hvis du sad nær. Men ærligt, hvis du kedede mig, og andre om bordet var sjovere, havde jeg også helt sikkert endt med at glemme dig lidt. Især hvis jeg sidder og hyggedrikker.

Mon ikke bare det er en ret almen adfærd. Havde du blevet placeret ved en bord med en masse ligesindede som du snakkede godt med, havde du sikkert heller ikke "ofret" din aften på en gæst du egentlig ikke havde så meget tilfælles med, eller havde lyst at snakke med.

For mig lyder det som et lidt træls bord-match. Men trornikke det handler så meget om, at de er unge. Tror bare det handler om interesse, ligesindethed og så alkohol og højt humør :)

Eller modsætninger..?
Det kan altså også skabe nogle spændende festsamtaler...
0
Hæklerier på hjernen :cool:
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf HerErJeg » 7. sep 2018, 06:18

Sangius skrev:Jeg elsker at snakke med folk, og elsker at more mig til fester. Jeg havde helt sikkert snakket til dig hvis du sad nær. Men ærligt, hvis du kedede mig, og andre om bordet var sjovere, havde jeg også helt sikkert endt med at glemme dig lidt. Især hvis jeg sidder og hyggedrikker.

Mon ikke bare det er en ret almen adfærd. Havde du blevet placeret ved en bord med en masse ligesindede som du snakkede godt med, havde du sikkert heller ikke "ofret" din aften på en gæst du egentlig ikke havde så meget tilfælles med, eller havde lyst at snakke med.

For mig lyder det som et lidt træls bord-match. Men trornikke det handler så meget om, at de er unge. Tror bare det handler om interesse, ligesindethed og så alkohol og højt humør :)

Nu skal jeg skynde mig at sige, at alkohol ikke rigtig var et tema for de unge mennesker. Som så mange andre efterhånden, så vægter træning til halv- og helmaraton rigtigt højt.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf Sangius » 7. sep 2018, 06:20

Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:Jeg elsker at snakke med folk, og elsker at more mig til fester. Jeg havde helt sikkert snakket til dig hvis du sad nær. Men ærligt, hvis du kedede mig, og andre om bordet var sjovere, havde jeg også helt sikkert endt med at glemme dig lidt. Især hvis jeg sidder og hyggedrikker.

Mon ikke bare det er en ret almen adfærd. Havde du blevet placeret ved en bord med en masse ligesindede som du snakkede godt med, havde du sikkert heller ikke "ofret" din aften på en gæst du egentlig ikke havde så meget tilfælles med, eller havde lyst at snakke med.

For mig lyder det som et lidt træls bord-match. Men trornikke det handler så meget om, at de er unge. Tror bare det handler om interesse, ligesindethed og så alkohol og højt humør :)

Eller modsætninger..?
Det kan altså også skabe nogle spændende festsamtaler...


Ja, helt sikkert. Men ikke for meget modsætninger, er min erfaring:)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf Annione » 7. sep 2018, 06:21

Jeg er den inddragende type - jeg vil så gerne have at alle skal have det godt. Så jeg snakker rigtig ofte med de, som føler sig uden for. Men det kræver altså også, at de selv gør en indsats. De må altså også byde ind med et emne.

Husker et virkelig træls bryllup, hvor jeg under en laaaang forret endelig havde fået en samtale op og køre - og så skulle vi guddødeme skifte pladser igen. Så nyt bord med 8 mennesker jeg heller ikke kendte. Kors en lang middag.
Hvorfor gør folk det???

Bordplaner skal altså være lagt, så de, der måske ikke kender så mange, i det mindste sidder ved siden af nogen, der kan snakke med alle!
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf Sophies-mor » 7. sep 2018, 06:21

Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:Jeg elsker at snakke med folk, og elsker at more mig til fester. Jeg havde helt sikkert snakket til dig hvis du sad nær. Men ærligt, hvis du kedede mig, og andre om bordet var sjovere, havde jeg også helt sikkert endt med at glemme dig lidt. Især hvis jeg sidder og hyggedrikker.

Mon ikke bare det er en ret almen adfærd. Havde du blevet placeret ved en bord med en masse ligesindede som du snakkede godt med, havde du sikkert heller ikke "ofret" din aften på en gæst du egentlig ikke havde så meget tilfælles med, eller havde lyst at snakke med.

For mig lyder det som et lidt træls bord-match. Men trornikke det handler så meget om, at de er unge. Tror bare det handler om interesse, ligesindethed og så alkohol og højt humør :)

Eller modsætninger..?
Det kan altså også skabe nogle spændende festsamtaler...


Ja, helt sikkert. Men ikke for meget modsætninger, er min erfaring:)

Enig ;)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf LadyFox » 7. sep 2018, 06:26

Både og.

Ved sådan et setup snakker jeg med alle der er indenfor det område hvor det et naturligt at snakke uden at råbe. Så jeg snakker også med dem jeg ikke kender så godt, dem i andre generationer osv. Men jeg snakker også internt med dem jeg kender godt.
Jeg vil gerne at alle ved bordet har det godt og jeg vil gerne lære folk bedre at kende, men omvendt vil jeg også gerne snakke med dem jeg er tættere på. Er snakken sådan meget intern på den der måde hvor man skulle have været der prøver jeg dog at indtage den der ikke er helt inde i hvad det handler om ved lige at sige ting som "grunden til vi lavet den joke om Peter, er fordi den gang vi var i sommerhus det gjorde han sådan og sådan...." eller hvad det nu kunne være.
1
...
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf Ado » 7. sep 2018, 09:02

Annione skrev:Jeg er den inddragende type - jeg vil så gerne have at alle skal have det godt. Så jeg snakker rigtig ofte med de, som føler sig uden for. Men det kræver altså også, at de selv gør en indsats. De må altså også byde ind med et emne.

Husker et virkelig træls bryllup, hvor jeg under en laaaang forret endelig havde fået en samtale op og køre - og så skulle vi guddødeme skifte pladser igen. Så nyt bord med 8 mennesker jeg heller ikke kendte. Kors en lang middag.
Hvorfor gør folk det???

Bordplaner skal altså være lagt, så de, der måske ikke kender så mange, i det mindste sidder ved siden af nogen, der kan snakke med alle!

Wtf? Var brudeparret pædagoger eller friskolelærere, siden de mente bordplanen skulle skifte flere gange? :nerve: Jeg ville hade det!
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf Ado » 7. sep 2018, 09:08

Jeg er kun udadvendt, når jeg føler mig tryg. Dog prøver jeg så godt som jeg kan at komme i samtale med folk. Og det går da også i de fleste tilfælde godt. Men jeg foretrækker til hver en tid at blive sat sammen med folk jeg kender eller har noget til fælles med.

Husker en 50 års fødselsdag, hvor alle jeg kendte, sad sammen. Ved et andet bord. Jeg blev proppet ned blandt en flok landmænd, som udelukkende talte om gylle og fluer. Uden overdrivelse. Aldrig har jeg kedet mig så meget. Min bordherre havde lavmålet af onkelhumor. Det var "det sagde hun også i går"-humor på vestjysk. Hver gang han hentede mad ved buffeten, slæbte han en legemesdel fra den helstegte pattegris med tilbage til bordet. Et øre, en fod osv. Da han kom slæbende med hovedet, tog jeg min taske og gik ned til bordet, hvor dem jeg kendte sad. Der var i øvrigt en ledig plads, som havde været ledig hele tiden.

Det viste sig at værten vist havde troet han kunne lege Karsten Giftekniv mellem mig og ham bondeknolden, der ævlede om gylle og slæbte grisestumper ned til bordet. :tie:
4
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf LadyFox » 7. sep 2018, 09:14

Mistermor skrev:Nu er jeg jo selv den ældre generation (årgang 1961), og jeg synes helt klart, at mange unge mennesker mangler pli.

Sidst vi var til fest, var vi anbragt ved kvadratiske borde, hvor vi sad 11 -12 personer. Det gjorde, at man kun kunne tale med sine "naboer" og til nød naboens nabo. Jeg sad ved siden af min kæreste og min fætter, som jeg ikke har set i årevis. Så jeg fik talt rigtig meget med ham og hans kone.

Mine børn derimod, som er 26 og 29 var blevet anbragt ved ungdomsbordet. De havde heldigvis deres egen kæreste ved deres side, men imellem sig havde de et par, der valgte at sidde og spille skak sammen på deres telefoner. Mine børn er i stand til at tale med de fleste mennesker, i alt fald hvis de mennesker har lyst til at tale med nogen. Men mens der stadig var spisning, var det jo ikke muligt at bytte plads, og flere af de yngre forlod simpelthen bordet. (mine børn var de ældste)

De ældre var anbragt ved et bord, og mine børn var de eneste børnebørn, der satte sig hen og talte med min mor i løbet af aftenen. (Hun har gigt og gik ikke så godt den dag)

Mine svigerbørn er begge rygere, og de talte med alle mulige mennesker, når de var ude at ryge (det var deres første møde med familien). Især min svigerdatter kan og vil gerne tale med alle.

Jeg tror, det har noget med opdragelsen at gøre. Mine børn er fra de havde en vis alder blevet ved bordet og har først lyttet og senere deltaget i samtalen, når vi havde mindre familiesammenkomster, hvor mine søskendebørn altid er gået fra bordet. Selv når det er deres egen fødselsdag. Så kommer de bare igen til desserten.

Samtidig er folk også generelt bange for at blive sat udenfor gruppen. Så de tør ikke bryde kredsen. Jeg har deltaget i forældremøder i skoleregi, hvor der er kommet et nyt barn og dermed en ny forælder, men folk har aldrig følt ansvar og sat sig ved det menneske, som ingen kender.... Nej de skynder sig hen til deres "faste gruppe". Så valgte jeg selvfølgelig at sætte mig hos den nye - taget i betragtning, at det var en situation, jeg nødig selv ville være i.

Nu er jeg mindre tilbøjelig til at kontakte en masse mennesker, fordi jeg bliver meget træt af sådan en fest pga mine helbredsmæssige udfordringer.

Min kæreste er til så en virkelig kedelig bordherre at få. Han skal lære folk at kende, før han taler ret meget med dem, og han opsøger overhovedet ikke folk.

Jeg synes det et lidt sjovt at du starter med at "lange ud" efter de unge for ikke at være inkluderende, men i anden halvdel af indlægget egentlig påpeger at de andre forældre heller ikke var det, du selv er det mindre end du har været og din kæreste heller ikke er det :)

Min erfaring er at det ikke er en alders ting om om man er god til at inkluderer andre, nogle er det, andre er det ikke. Jeg kender i hvert fald en del i alle aldersgrupper der ikke er de fedeste at skulle side ved bord med.
2
...
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf Misantropen » 7. sep 2018, 09:40

Det er forskelligt.

Afhængig af arrangementet er det ikke altid jeg er interesseret i at lære de andre gæster at kende og lige så tit er det pga. larm der gør det svært at "navigere" og overdøve de øvrige gæster.

Nye mennesker vil jeg gerne lige se an og vurdere først, om det er nogle der er til at føre en fornuftig samtale med eller om det kun er deres mening der er sandheden. Den sidste type gider jeg sjældent indlede andet end smalltalk med da det er spild af energi og ikke særlig festligt.

Jeg kan ikke se hvorfor man absolut skal være interesseret i andre mennesker til festlige lejligheder bare fordi man er i familie eller ved hvem hinanden er. Hvis man var oprigtig interesseret er der vel rig mulighed for at opbygge en relation resten af tiden så det ikke skal være så akavet når man så mødes engang imellem.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Til fester og lign., snakker I internt med dem I kender?

Indlægaf ajnaM » 7. sep 2018, 09:44

HerErJeg skrev:Jeg har været til en rund fødselsdag i familien. Sådan en godt oppe i årene, og derfor er der også inviteret både ældre og yngre.
På trods af mine godt og vel 40 år var jeg blevet sat i ungdomsafdelingen, langborde med bordkort og hele molevitten.
Jeg ved godt hvem de unge er, det er mine fætters og kusiners børn, alder vel omkring de 25-30 år (+/-)
Jeg har sjældent haft så lang en aften. Hele snakken er 100% intern dem imellem og ting kun de ved noget om. Jeg forsøger så godt jeg kan at blande mig og kommentere, og får da så også svar i den forbindelse, hvis ikke jeg havde gjort noget var der ingen som havde sagt et ord til mig.

Efter hovedretten brød de unge mennesker op gik ud i havemøblerne, så hele langbordet var pludselig reduceret til mig og 2-3 andre. Som sådan var der ikke sagt velbekomme eller noget, og alle andre (ældre) blev også siddende ved deres borde, men mit bord blev tømt. Der gik jeg godt lige en tur rundt omkring husene, jeg vidste simpelthen ikke hvor jeg skulle gøre af mig selv. Jeg kiggede lige om på terrassen, men de sad i deres interne flok, og et eller andet sted hvad jeg overhovedet ikke lyst til at sidde yderst på vippen som et 3. hjul.

Endelig , som i ENDELIG, var der almindelig opbrud, og man kunne begynde at flyde imellem hinanden. Og så kommer der sjove: Den ældre generation, 60-70-80 år vil hellere end gerne snakke og spørger bredt ind eller snakker om generelle ting i samfundet, ting fra nyhederne og den slags. Det er til at være med i, det er ikke akavet, og snakken går faktisk godt, også selv om jeg ikke aner hvem pokker jeg har overfor mig.
Jeg synes de yngre burde vide bedre med den alder de trods alt har, end at lave egotripperen. De ved jo også hvem jeg er, men det er 100% deres egen lille boble som dyrkes der.
Der er den lille tilføjelse at de er 100% akademikere eller på vej til det, der er store drømme og udlandsophold, penge er ikke er problem overhovedet. Jeg er den sammenhæng en bonderøv med mellemlang uddannelse der ikke drømmer stort og som næsten ikke har råd til det alligevel. Det spiller måske også ind at jeg dermed er "kedelig" og ikke værd at høre på eller spørge ind til.

Derfor: Hvor gode er I til at forsøge at snakke med de folk I er iblandt, hvis det er både kendte og ukendte. Falder I også i fælden og snakker internt og glemmer dem som ikke lige har nogen at snakke med?


Hmm, det er nok forskelligt. I min familie kan jeg godt have en tendens til at tale med den 'faste gruppe' af yngre mennesker, der tæller mig, min bror, min onkel og moster og alle deres kærester. Vi er nogenlunde samme alder, vi ses privat og vores kærester kender hinanden, så det er jo klart dem, jeg 'foretrækker' at tale med. Men det kan så godt betyde, at jeg ikke får talt lige så meget med gran-onklerne, bedsteforældrene og den generation. Jeg tror, jeg regner med, at de også har deres 'tætte gruppe', som det er mere naturligt for dem at tale med? :gruble:

Hvis det ikke er i familien bestræber jeg mig i højere grad på at få alle til at deltage i samtalen. Men nok stadig kun til et vist punkt. Hvis folk ikke selv byder ind, eller jeg vedvarende ikke tænker, at de har nogen (for mig) interessante input, så har jeg nok en tendens til ikke at blive ved og ved med at få dem ind i samtalen.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Livets forhold"