Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Lisva
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2211

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Lisva » 19. sep 2018, 10:16

Jeg synes, der skal sættes en stopper for statens indblanding og afgrænsning af den enkeltes personlige frihed. Så meget for en liberal regering. :nej:
9
LaScrooge
Kort karma: 877
Likede indlæg: 8939

Indlægaf LaScrooge » 19. sep 2018, 10:45

Det åbner helt nye chikanemuligheder i konfliktsager, og derudover: det er absurd at man vil detailstyre hvor folk kan bo, men ikke vil sikre faderen barsel.
5
Nemon.
Kort karma: 8
Likede indlæg: 99

Indlægaf Nemon. » 19. sep 2018, 10:48

LaScrooge skrev:Det åbner helt nye chikanemuligheder i konfliktsager, og derudover: det er absurd at man vil detailstyre hvor folk kan bo, men ikke vil sikre faderen barsel.

Hvordan åbner det op for nye chikane muligheder ?
0
1234
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2176

Indlægaf 1234 » 19. sep 2018, 10:48

LaScrooge skrev:Det åbner helt nye chikanemuligheder i konfliktsager, og derudover: det er absurd at man vil detailstyre hvor folk kan bo, men ikke vil sikre faderen barsel.

Ja jeg undrer mig også. 2 måneder øremærket barsel til faren er væsentlig mindre indgribende i folks personlige frihed end et krav om, at man skal bo 30 km fra ens ekspartner i 18 år.
4
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 19. sep 2018, 10:59

Nemon. skrev:

Man kan chikanere hinanden ved at holde medforælderen et sted uden muligheder for ansættelse eller uddannelse, venner, familie, netværk og bolig. Hvis konsekvensen af at bryde reglerne er at man mister forældrerettigheder ender vi med ulykkelige mennesker fanget i en urimelig livssituation, som overhovedet ikke hører et moderne samfund til.

---
Det er naturligvis ikke det fedeste i verden at køre med tog, men så ER det heller ikke værre; og det et klart overkommeligt set i forhold til alternativet: voldsom indskrænkning af den personlige frihed. Det er decideret absurd.
6
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 238
Likede indlæg: 1429

Indlægaf Panton » 19. sep 2018, 11:11

Som udgangspunkt synes jeg ikke forældre der deler et barn kan tillade sig at flytte landsdel. Men er det som i tilfældet at mor vil flytte 200+ km væk, så må hun spørge om faren vil have bopæl i den kommune hvor barnet nu har sin gang og hvor begge forældre boede hidtil.

jeg gætter bare, men tænker ikke at MV sådan lige afgiver bopælen og datteren, men vil have i pose og sæk. Kæresten, det jyske hus og datteren, som bare må følge med. MV burde blive samværsforældre efter sådan et stunt.
5
Winners never quit
Quitters never win
FormerlyKnownAs
Kort karma: 541
Likede indlæg: 4098

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. sep 2018, 11:15

Panton skrev:Som udgangspunkt synes jeg ikke forældre der deler et barn kan tillade sig at flytte landsdel. Men er det som i tilfældet at mor vil flytte 200+ km væk, så må hun spørge om faren vil have bopæl i den kommune hvor barnet nu har sin gang og hvor begge forældre boede hidtil.

jeg gætter bare, men tænker ikke at MV sådan lige afgiver bopælen og datteren, men vil have i pose og sæk. Kæresten, det jyske hus og datteren, som bare må følge med. MV burde blive samværsforældre efter sådan et stunt.

De boede ikke i samme kommune. Faderen har holdt fast på kun ville have hver 2. weekend selvom hun i 6 år har efterspurgt mere.
2
/Dullen
Nemon.
Kort karma: 8
Likede indlæg: 99

Indlægaf Nemon. » 19. sep 2018, 11:28

LaScrooge skrev:
Nemon. skrev:

Man kan chikanere hinanden ved at holde medforælderen et sted uden muligheder for ansættelse eller uddannelse, venner, familie, netværk og bolig. Hvis konsekvensen af at bryde reglerne er at man mister forældrerettigheder ender vi med ulykkelige mennesker fanget i en urimelig livssituation, som overhovedet ikke hører et moderne samfund til.

---
Det er naturligvis ikke det fedeste i verden at køre med tog, men så ER det heller ikke værre; og det et klart overkommeligt set i forhold til alternativet: voldsom indskrænkning af den personlige frihed. Det er decideret absurd.

Jeg mener ikke at der skal lovgives om at miste forældremyndighed.
Men den form for chikane du beskriver, er ikke meget anderledes end de muligheder der er nu.
Hvis man gerne vil chikanere, så kan man jo netop tage sit barn og flytte til den anden ende af landet.

Jeg synes normalt også en tog tur, ikke er noget særligt.
Men hvis samværet tidligere har været aftalt til , at barnet ( et skolebarn ) har været hos fx far fra torsdag til søndag , så ændre mor længden på samværet, når hun flytter fra København til Hirtshals. Torsdag falder helt naturligt bort, fordi barnet skal i skole og barnet ankommer først sent fredag aften, hos far, fordi tog turen er lang. Yderligere skal barnet tidligere hjem søndag.
Hvis man oven i det ikke bryder sig om at barnet tager turen alene, så bliver det en temmelig dyr fornøjelse, at eksen valgte kærligheden .

- at det er mor der flytter, er et eksempel.

Om det er for kærlighed eller karrierer man flytter, er egentlig ligegyldigt. Valget er taget for forældrens skyld, ikke for barnets.
Igen jeg mener ikke at der skal lovgives.
4
Akehurst2
Kort karma: 597
Likede indlæg: 13080

Indlægaf Akehurst2 » 19. sep 2018, 11:29

FormerlyKnownAs skrev:
Panton skrev:Som udgangspunkt synes jeg ikke forældre der deler et barn kan tillade sig at flytte landsdel. Men er det som i tilfældet at mor vil flytte 200+ km væk, så må hun spørge om faren vil have bopæl i den kommune hvor barnet nu har sin gang og hvor begge forældre boede hidtil.

De boede ikke i samme kommune. Faderen har holdt fast på kun ville have hver 2. weekend selvom hun i 6 år har efterspurgt mere.

I de tilfælde, hvor samværsforælderen ikke ønsker at blive bopælsforælder synes jeg det ligger lige for, at de har mindre at skulle have sagt, for en bopælsforælder, der har barnet langt størstedelen af tiden trækker jo et helt andet ansvar for barnet og bør indrømmes større frihed i forhold til at indrette sig hensigtsmæssigt i forhold til ansættelse/uddannelse, venner, familie, netværk og bolig.

Ellers ville jeg mene, at en samværsforælder, der ønsker at blive bopælsforælder burde have den ret, hvis det derved kan sikres at barnet ikke skal flyttes så langt væk, fordi bopælsforælderen ønsker det.

Jeg taler her generelt - aner ikke noget om MV og Kiesas forhold.
5
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 19. sep 2018, 11:39

Uanset hvad man indfører af kontrol og regulering kan det udnyttes til at gøre livet dårligere for nogen. Jeg så klart hellere, at man prøvede med rådgivning og familieterapi end ved at gøre alting sværere for det flertal, der klarer en skilsmisse uden problemer.

Og nej, igen, det er ikke optimalt at skulle rejse etc, men det er heller ikke Jordens undergang for børn. De færreste har en ideel barndom og jeg synes faktisk det er absurd at kræve, at den skal være MERE ideel for børn, som i forvejen gennemgår noget svært, end for børn der bor i kernefamilier (defineret ved to samboende, biologiske forældre). De flytter jo også rundt, kan have masser af uro og opbrud og problematiske ting i deres familieliv.
7
Brugeravatar
Misantropen
Likede indlæg: 1997

Indlægaf Misantropen » 19. sep 2018, 11:40

Hvad bygger du sidste afsnit på?
0
Draw me like one of your french squirrels
Billede
Brugeravatar
Misantropen
Likede indlæg: 1997

Indlægaf Misantropen » 19. sep 2018, 11:48

thomassneum skrev:Personligt mener jeg at fraflytter i en familie, må være den som giver afkald - det er dig som indfører ændringer i familien (med mindre at det er en fælles beslutning). Men jeg kan ikke se at det skal nedfældes ved lov. Du bliver ikke gode venner, forældre ved lov.

Hvis jeg forstår dig ret vil det ramme den forælder der lever i et skadeligt forhold. Det kan være pga. utroskab, vold, psykisk terror, at partneren ikke er interesseret i sin familie, aldrig er hjemme, misbrug, overgreb osv.

Eller fordi far/mor udramatisk vuderer at det vil være bedre for børnene at han/hun flytter fra den anden forælder.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl for sådan som jeg forstår det afsnit i dit indlæg virker vanvittigt.
1
Draw me like one of your french squirrels
Billede
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 811
Likede indlæg: 10852

Indlægaf vibbsen » 19. sep 2018, 12:18

Nej, det synes jeg bestemt ikke.

Jeg mener faktisk godt ,at vi kan tillade os at kræve, at man som forældre selv har styr på sine prioriteringer. At man når man er skilsmisseforældre lige husker at tage børnene med i sine mellemregninger når man træffer beslutninger om f.eks. at flytte....

Jeg er helt med på at det ikke altid er sådan ude i den virkelige verden. Men et eller andet sted så synes jeg vi skal holde op med at forsøge at lovgive os ud af alle uhensigtsmæssigheder på den måde....
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 88
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1593

Indlægaf thomassneum » 19. sep 2018, 12:43

Misantropen skrev:
thomassneum skrev:Personligt mener jeg at fraflytter i en familie, må være den som giver afkald - det er dig som indfører ændringer i familien (med mindre at det er en fælles beslutning). Men jeg kan ikke se at det skal nedfældes ved lov. Du bliver ikke gode venner, forældre ved lov.

Hvis jeg forstår dig ret vil det ramme den forælder der lever i et skadeligt forhold. Det kan være pga. utroskab, vold, psykisk terror, at partneren ikke er interesseret i sin familie, aldrig er hjemme, misbrug, overgreb osv.

Eller fordi far/mor udramatisk vuderer at det vil være bedre for børnene at han/hun flytter fra den anden forælder.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl for sådan som jeg forstår det afsnit i dit indlæg virker vanvittigt.

Ville måske give mere mening, hvis nu du ikke klippede essentielle dele ud af helheden. :/

...(med mindre at det er en fælles beslutning)...
0
Med bov skal man mad lave, men...
Kisser
Kort karma: 33
Likede indlæg: 349

Indlægaf Kisser » 19. sep 2018, 13:00

Jeg synes ikke, at man skal lovgive sig ud af det. Men jeg synes, at det er helt rimeligt at forlange, at voksne mennesker må kunne leve med et kærlighedsforhold på distance fremfor børn. For hvis børnenes samværdsforældre faktisk har dem 7/7 eller ser dem ofte i hverdagene og er engagerede i deres liv, så vil jeg flytning være ekstremt skadelig for børnene. Omvendt, hvis samværdsforældren er fint tilfreds med hver anden weekend og ikke deltager ret meget ud over det, så kan jeg ikke se problemet i at flytte, da det ikke vil gå nævneværdigt udover samværet - kun den hypotetiske mulighed for det.
2

Tilbage til "Livets forhold"