Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
MissIce
Kort karma: 56
Likede indlæg: 538

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf MissIce » 29. sep 2018, 23:01

SurSødSovs skrev:Prøv linket om midlertidig dom i stedet. Som handler om uenighed, når en forælder f.eks. Fjerner/tilbageholder barnet.

Det er ret beset den lovgivning, der efterspørges. Dog kræver det, man gør noget.

Jeg kan simpelthen ikke se, hvor der står noget om tilbageholdelse. Vil du udpege det nøjagtige sted for mig?

Jeg kan kun finde dette:

Mødrehjælpen skrev:Hvis der opstår en situation, hvor barnet kommer i klemme mellem jer, kan I søge Statsforvaltningen om at træffe en midlertidig afgørelse om, hvor barnet skal have bopæl, mens sagen om (endelig) bopæl behandles.

Men uanset hvad, så er det først når barnet har hovedophold på bopælsforælderen, at bopælsregistreringen skal ændres. Om det så sker ad frivillighedens vej eller ved fogedens hjælp.
0
Brugeravatar
MissIce

Indlægaf MissIce » 29. sep 2018, 23:09

SurSødSovs skrev:
MissIce skrev:
SurSødSovs skrev:På de fem dage man har til at registrere, når man ikke at have hovedophold. Så man når ikke at blive registreret, før barnet bringes hjem med fogedens hjælp. Det er jeg selv blevet. De møder op med politi og alt muligt. Så bare rolig - du ender ikke i det dilemma, hvis man anvender andet end cpr-lovgivningen.

Alle flytteanmeldelser på personer under 18 år skal behandles af en sagsbehandler, fordi begge forældre skal partshøres om barnets faktiske ophold. Typisk går der ca. 14 dage (partshøringsfrist) fra flytteanmeldelsen til registreringen gennemføres hvis forældrene er enige. Hvis forældrene ikke er enige går der minimum 2 x 14 dage ( partshøringsfrister) + 2 x 10 dages sagsbehandlingstid (og ikke sjældent væsentlig længere tid i højkonfliktsagerne) før registreringen foretages.

På 2 x 14 dage + 2 x 10 dage (= 48 dage) kan man godt skifte hovedophold.

Der er ingen børnesager der bliver godkendt automatisk i Folkeregistret. Der er altid en sagsbehandler inde over.

Men før det kører den anden sag, hvis man ønsker bopælen. Det er humlen.

Barnet kan heller ikke skifte institution (kommunen nægter indskrivning - hvilket igen får Statsforvaltningen hurtigt ud med en midlertidig afgørelse)

Det, du taler om, er de mange tilfælde, hvor den anden mest græder over ikke at kunne gøre noget, fordi moren er ond. I stedet for at gøre noget. Og ja. Så kan det blive for sent.

Det er lige netop ikke humlen! Det er to forskellige lovgivninger, og sagerne kan sagtens køre samtidig, men uafhængigt af hinanden.

Hvad skal der til, før I anerkender CPR-lovens eksistens??????
1
SurSødSovs
Kort karma: 121
Likede indlæg: 864

Indlægaf SurSødSovs » 29. sep 2018, 23:43

Jeg anerkender dens eksistens. Jeg fastslår blot, at den anden lovgivning gør, man ikke blot kan flytte et barn. Der findes både foged og politi
0
Brugeravatar
MissIce

Indlægaf MissIce » 30. sep 2018, 07:48

SurSødSovs skrev:Jeg anerkender dens eksistens. Jeg fastslår blot, at den anden lovgivning gør, man ikke blot kan flytte et barn. Der findes både foged og politi

CPR-loven trumfer Forælderansvarsloven:

Vejledning om folkeregistrering skrev:Der tages efter CPR-loven ikke hensyn til de retsvirkninger, som anden lovgivning tillægger registreringen af en persons bopæl i CPR. Hvis der i anden lovgivning knyttes umiddelbare retsvirkninger til folkeregistreringen, forudsættes det, at dette sker ud fra en viden om folkeregistreringens principper.

Mig bekendt findes der ikke sådan et forbehold i forælderansvarsloven eller nogen anden lov.

Så jo - man kan godt bare flytte barnet, så længe man gør det fysisk.
0
Brugeravatar
MissIce

Indlægaf MissIce » 30. sep 2018, 07:51

Jeg så lige denne udtalelse i en anden tråd, og blev lidt forundret over dobbeltmoralen:

Zinde skrev:Enig! Generelt er der en tendens til, at den almindelige dansker (gerne hjulpet på vej af google eller stemningen på facebook) mener sig klogere end eksperterne. Det er uklædeligt.
3
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 447
Likede indlæg: 5315

Indlægaf Zinde » 30. sep 2018, 08:42

MissIce skrev:Jeg så lige denne udtalelse i en anden tråd, og blev lidt forundret over dobbeltmoralen:

Zinde skrev:Enig! Generelt er der en tendens til, at den almindelige dansker (gerne hjulpet på vej af google eller stemningen på facebook) mener sig klogere end eksperterne. Det er uklædeligt.

Du er ikke ekspert på hverken forældreansvarsloven eller bopælstildeling i skilsmissesager, fordi du arbejder i folkeregisteret.
0
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 30. sep 2018, 08:44

MissIce skrev:
SurSødSovs skrev:Jeg anerkender dens eksistens. Jeg fastslår blot, at den anden lovgivning gør, man ikke blot kan flytte et barn. Der findes både foged og politi

Vejledning om folkeregistrering skrev:Der tages efter CPR-loven ikke hensyn til de retsvirkninger, som anden lovgivning tillægger registreringen af en persons bopæl i CPR. Hvis der i anden lovgivning knyttes umiddelbare retsvirkninger til folkeregistreringen, forudsættes det, at dette sker ud fra en viden om folkeregistreringens principper.

Mig bekendt findes der ikke sådan et forbehold i forælderansvarsloven eller nogen anden lov.

Man kan på den måde måske få held med at få flyttet barnets folkeregisteradresse. Men det bliver man ikke bopælsforælder af.

Og nu vil jeg ikke diskutere mere med dig. Det begynder at blive lidt creepy, når du stalker mig rundt omkring på debatten for at få ret :wave:
0
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 267
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4808

Indlægaf Mistermor » 30. sep 2018, 08:52

Zinde skrev:Man kan på den måde måske få held med at få flyttet barnets folkeregisteradresse. Men det bliver man ikke bopælsforælder af.

Og nu vil jeg ikke diskutere mere med dig. Det begynder at blive lidt creepy, når du stalker mig rundt omkring på debatten for at få ret :wave:

Man behøver da ikke stalke dig for at se det indlæg; man kan bare bevæge sig rundt på debatten. Og ret beset ved du ikke, hvilken stilling MissIce betræder. Du selv derimod mener, at du er ekspert (eller i alt fald du alene vide) kun pga dine egne erfaringer. Du er ikke engang åben for, at det kunne være anderledes. Det kunne da godt tænkes, at en medarbejder ved folkeregisteret vidste mere om procedurerne der end en sygeplejerske med en skilsmisse i bagagen.

Det værste er, at du tillægger MissIce noget, hun slet ikke påstår. Hun siger ikke, at man bliver bopælsforælder af det. Hun siger, at barnet får bopæl. Der er to forskellige slags bopæl. Den ene knytter sig til, at barnet skal have adresse der, hvor det opholder sig. Den anden handler om, hvilken forælder der har det overordnede ansvar for barnet, og måske i retten har fået tildelt bopæl. To forskellige ting.
4
Brugeravatar
MissIce

Indlægaf MissIce » 30. sep 2018, 09:20

Zinde skrev:
MissIce skrev:Jeg så lige denne udtalelse i en anden tråd, og blev lidt forundret over dobbeltmoralen:

Du er ikke ekspert på hverken forældreansvarsloven eller bopælstildeling i skilsmissesager, fordi du arbejder i folkeregisteret.

Jeg har aldrig påstået at være ekspert på andre områder end CPR-loven. Så den her udtalelse viser mig bare, at du enten ikke vil eller evner at forstå mine indlæg.

Om det er evnen eller viljen det kniber med, kan jeg kun gisne om. Men hej hej, da :wave:
2
Brugeravatar
MissIce

Indlægaf MissIce » 30. sep 2018, 09:23

Zinde skrev:
MissIce skrev:

Man kan på den måde måske få held med at få flyttet barnets folkeregisteradresse. Men det bliver man ikke bopælsforælder af.

Jeg gad faktisk godt se, hvor du finder det indlæg, hvor jeg har skrevet det.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1418
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12624

Indlægaf Fru Sunshine » 30. sep 2018, 09:41

Zinde skrev:

Du er da heller ikke ekspert i forældreansvarsloven eller bopælstildeling, fordi du er blevet skilt :stoned:
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 30. sep 2018, 10:00

Fru Sunshine skrev:
Zinde skrev:

Du er da heller ikke ekspert i forældreansvarsloven eller bopælstildeling, fordi du er blevet skilt :stoned:

Forklar mig lige, hvor jeg påstår det?
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 30. sep 2018, 10:03

Mistermor skrev:
Zinde skrev:Man kan på den måde måske få held med at få flyttet barnets folkeregisteradresse. Men det bliver man ikke bopælsforælder af.

Man behøver da ikke stalke dig for at se det indlæg; man kan bare bevæge sig rundt på debatten. Og ret beset ved du ikke, hvilken stilling MissIce betræder. Du selv derimod mener, at du er ekspert (eller i alt fald du alene vide) kun pga dine egne erfaringer. Du er ikke engang åben for, at det kunne være anderledes. Det kunne da godt tænkes, at en medarbejder ved folkeregisteret vidste mere om procedurerne der end en sygeplejerske med en skilsmisse i bagagen.

Det værste er, at du tillægger MissIce noget, hun slet ikke påstår. Hun siger ikke, at man bliver bopælsforælder af det. Hun siger, at barnet får bopæl. Der er to forskellige slags bopæl. Den ene knytter sig til, at barnet skal have adresse der, hvor det opholder sig. Den anden handler om, hvilken forælder der har det overordnede ansvar for barnet, og måske i retten har fået tildelt bopæl. To forskellige ting.

Min viden stammer først og fremmest fra min advokat. Derudover fra møder med utallige sagsbehandlere i Statsforvaltningen, et par ture i Fogedretten og en enkelt i byretten. Denne samlede ekspertise tillægger jeg mere værdi end en tilfældig internetdebattør, der arbejder i folkeregisteret.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1418
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12624

Indlægaf Fru Sunshine » 30. sep 2018, 10:12

Zinde skrev:
Fru Sunshine skrev:
Zinde skrev:

Stop nu dig selv Zinde. Det er ærligt talt uklædeligt, at du igen opfører dig som et forurettet barn, fordi du ikke får ret. Du angriber til stadighed og anklager andre for at blive personlige. Dårlig stil!

Og ja, dette er personligt rettet mod din debatstil.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 30. sep 2018, 10:17

Fru Sunshine skrev:
Zinde skrev:
Fru Sunshine skrev:
Zinde skrev:

Stop nu dig selv Zinde. Det er ærligt talt uklædeligt, at du igen opfører dig som et forurettet barn, fordi du ikke får ret. Du angriber til stadighed og anklager andre for at blive personlige. Dårlig stil!

Og ja, dette er personligt rettet mod din debatstil.

Wow.
Anmeld mig til en moderator, hvis du har en beef. Lad da være med det pis der.
1

Tilbage til "Livets forhold"