Begraves eller brændes?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Selma156
Indlæg: 2341
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6808

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Selma156 » 20. sep 2018, 14:35

Jeg vil gerne brændes, kremeres eller hvad det nu hedder. Og denne tråd har fået mig til at overveje, at jeg gerne vil have asken spredt over havet. Jeg har et nært forhold til havet. Jeg er ligeglad med, om jeg får et gravsted eller ej. Når jeg er død, er jeg borte.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Mani » 20. sep 2018, 14:57

fisken80 skrev:
Mani skrev:Det er op til mine efterladte. Jeg det har jeg faktisk ikke den helt store holdning til.
Min mand vil gerne brændes, så det bliver han naturligvis såfremt det er ham der dør først. Gør jeg må det være op til vores børn at beslutte.


Et eller andet sted synes jeg det er en ret urimelig tilgang til det. Jeg ville, som barnet, virkelig være ked af det, hvis min mor ikke havde gidet tage stilling til, hvad hun ønskede, men blot overlod det til min bror og jeg. Jeg synes oprigtigt, at man skylder sine efterladte at tage stilling, så de ikke også skal spekulere over dét midt i sorgen.

Dengang min far døde var det en kæmpe lettelse for både min mor og min bror og jeg, at han selv havde besluttet, at han ville brændes og havde valgt to salmer der skulle synges.
Salmerne kan jeg leve med at skulle vælge selv, men hvad der skal ske med de jordiske rester, det synes jeg man bør have taget stilling til selv.

Altså nu har jeg for det første ikke små børn længere. For det andet har vi siden de var små talt om døden mv. Jeg synes ærlig talt ikke det er min beslutning om de skal have et gravsted at passe eller om en sten i en plæne eller de ukendtes grav er det de helst vil. Det er for mig vigtigere for de efterladte end for mig som afdød.
Hvis de ikke har nogen ønsker bliver vi bisat med en flad sten i en plæne. Men hvis de efterladte har andre ønsker står det dem frit for at vælge noget andet.

Jeg ved mine forældre ønsker gravsteder med blomster, sten etc. Helt ærligt - det skal de nok få, men jeg kommer til at betale mig fra at få det passet og bliver næppe en hyppig gæst. For mig ville en sten i en plæne være mindre dårlig samvittighed.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22015
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51941

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf fisken80 » 20. sep 2018, 15:14

Mani skrev:
fisken80 skrev:
Mani skrev:Det er op til mine efterladte. Jeg det har jeg faktisk ikke den helt store holdning til.
Min mand vil gerne brændes, så det bliver han naturligvis såfremt det er ham der dør først. Gør jeg må det være op til vores børn at beslutte.


Et eller andet sted synes jeg det er en ret urimelig tilgang til det. Jeg ville, som barnet, virkelig være ked af det, hvis min mor ikke havde gidet tage stilling til, hvad hun ønskede, men blot overlod det til min bror og jeg. Jeg synes oprigtigt, at man skylder sine efterladte at tage stilling, så de ikke også skal spekulere over dét midt i sorgen.

Dengang min far døde var det en kæmpe lettelse for både min mor og min bror og jeg, at han selv havde besluttet, at han ville brændes og havde valgt to salmer der skulle synges.
Salmerne kan jeg leve med at skulle vælge selv, men hvad der skal ske med de jordiske rester, det synes jeg man bør have taget stilling til selv.

Altså nu har jeg for det første ikke små børn længere. For det andet har vi siden de var små talt om døden mv. Jeg synes ærlig talt ikke det er min beslutning om de skal have et gravsted at passe eller om en sten i en plæne eller de ukendtes grav er det de helst vil. Det er for mig vigtigere for de efterladte end for mig som afdød.
Hvis de ikke har nogen ønsker bliver vi bisat med en flad sten i en plæne. Men hvis de efterladte har andre ønsker står det dem frit for at vælge noget andet.

Jeg ved mine forældre ønsker gravsteder med blomster, sten etc. Helt ærligt - det skal de nok få, men jeg kommer til at betale mig fra at få det passet og bliver næppe en hyppig gæst. For mig ville en sten i en plæne være mindre dårlig samvittighed.


Men når jeg læser det du skriver her, så er det også helt anderledes end det første. Så har I jo netop talt om det og du har taget stilling til, at hvis de ikke har særlige ønsker så skal du bisættes. Det var mere det med slet ikke at ville tage stilling eller tale om det jeg opponerede mod og det er jo slet ikke tilfældet her.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Mani » 20. sep 2018, 15:33

fisken80 skrev:
Mani skrev:
fisken80 skrev:
Mani skrev:Det er op til mine efterladte. Jeg det har jeg faktisk ikke den helt store holdning til.
Min mand vil gerne brændes, så det bliver han naturligvis såfremt det er ham der dør først. Gør jeg må det være op til vores børn at beslutte.


Et eller andet sted synes jeg det er en ret urimelig tilgang til det. Jeg ville, som barnet, virkelig være ked af det, hvis min mor ikke havde gidet tage stilling til, hvad hun ønskede, men blot overlod det til min bror og jeg. Jeg synes oprigtigt, at man skylder sine efterladte at tage stilling, så de ikke også skal spekulere over dét midt i sorgen.

Dengang min far døde var det en kæmpe lettelse for både min mor og min bror og jeg, at han selv havde besluttet, at han ville brændes og havde valgt to salmer der skulle synges.
Salmerne kan jeg leve med at skulle vælge selv, men hvad der skal ske med de jordiske rester, det synes jeg man bør have taget stilling til selv.

Altså nu har jeg for det første ikke små børn længere. For det andet har vi siden de var små talt om døden mv. Jeg synes ærlig talt ikke det er min beslutning om de skal have et gravsted at passe eller om en sten i en plæne eller de ukendtes grav er det de helst vil. Det er for mig vigtigere for de efterladte end for mig som afdød.
Hvis de ikke har nogen ønsker bliver vi bisat med en flad sten i en plæne. Men hvis de efterladte har andre ønsker står det dem frit for at vælge noget andet.

Jeg ved mine forældre ønsker gravsteder med blomster, sten etc. Helt ærligt - det skal de nok få, men jeg kommer til at betale mig fra at få det passet og bliver næppe en hyppig gæst. For mig ville en sten i en plæne være mindre dårlig samvittighed.


Men når jeg læser det du skriver her, så er det også helt anderledes end det første. Så har I jo netop talt om det og du har taget stilling til, at hvis de ikke har særlige ønsker så skal du bisættes. Det var mere det med slet ikke at ville tage stilling eller tale om det jeg opponerede mod og det er jo slet ikke tilfældet her.

Så har jeg udtrykt mig for kortfattet.
Altså jeg har vitterligt ikke den helt store holdning til om det skal være det ene eller det andet, men snakken om det skal bestemt heller ikke være tabu.

Personligt foretrækker jeg et sted hvor man kan mindes uden behov for pasning til mine nære. Mine bedsteforældre har valgt det sådan og jeg kommer i perioder ofte forbi og i andre slet ikke. Det ville jeg vælge hvis min mand dør først. Men hvis mine efterladtes behov er anderledes skal de endelig følge dem.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Viskelæder » 20. sep 2018, 15:34

Jeg er ret ligeglad, om det er det ene eller andet. Jeg vil dog gerne have en gravplads og en sten.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Sangius » 20. sep 2018, 15:40

Håbet ikke spørgsmålet kan tages ilde op! :)

Men jer der ønsker en gravplads med en sten - hvorfor, egentlig? Er det uafhængigt af om de efterladte ønsker det? Og hvem regner I med skal passe/betale for pasningen?

Ærligt, så tror jeg ikke, at jeg ville efterkomme sådan et ønske, hvis jeg stod for en begravelse. Med mindre de selv havde betalt til det før de døde, så må de jo selv om hvad pengene skal gå til. :)
Senest rettet af Sangius 20. sep 2018, 15:52, rettet i alt 1 gang.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Mani » 20. sep 2018, 15:51

Sangius skrev:Håbet ikke spørgsmålet kan tages ilde op! :)

Men jer der ønsker en gravplads med en sten - hvorfor, egentlig? Er det uafhængigt af om de efterladte ønsker det? Og hvem regner I med skal passe/betale for pasningen?

Ærligt, så tror jeg ikke, at jeg ville efterkomme sådan et ønske, hvis jeg stod for en begravelse. Med de selv havde betalt til det før de døde, så må de jo selv om hvad pengene skal gå til. :)

Altså medmindre tingene ændre sig væsentligt i fremtiden ville sådan en udgift snildt kunne dækkes af boet i vores tilfælde.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22015
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51941

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf fisken80 » 20. sep 2018, 15:55

Sangius skrev:Håbet ikke spørgsmålet kan tages ilde op! :)

Men jer der ønsker en gravplads med en sten - hvorfor, egentlig? Er det uafhængigt af om de efterladte ønsker det? Og hvem regner I med skal passe/betale for pasningen?

Ærligt, så tror jeg ikke, at jeg ville efterkomme sådan et ønske, hvis jeg stod for en begravelse. Med de selv havde betalt til det før de døde, så må de jo selv om hvad pengene skal gå til. :)


Jeg tror personligt ikke jeg ville tilvælge et gravsted eller en gravplads, hvis jeg vidste, at ingen ville komme forbi den, fordi behovet ikke var der. Men skulle jeg alligevel få den trang så ville jeg helt sikkert sørge for, at der var betalt for det. Jeg ville aldrig forvente, at mine perifære pårørende (jeg har ikke børn) skulle betale for mit gravsted.
Og selv hvis jeg havde børn ville jeg afsætte penge til at betale de første 10 år med. Så kunne dee efterfølgende selv beslutte om de stadig havde behovet for et gravsted og ønskede at betale for det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. sep 2018, 15:55

Kan det være sådan her omkring urnenedsættelse?

Når personen har valgt de ukendtes gravsted, så er det et fravalg fra den døde, at der ikke er folk som kender personens grav, og personen får sin fred.
Når personen har fået et gravsted med sten, så får nærmeste muligheden for at være tilstede.

Så mon ikke der tales om forskellige forhold, jeg talte i hvert fald ukendtes grav oprindeligt, og det lyder da meget rigtigt, og nok også hvis det er den afdødes ønske.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Fru Sunshine » 20. sep 2018, 16:23

Jeg er ligeglad, så det må mine nærmeste bestemme. Har de behov for et gravsted, er det fint med mig.

Min far blev begravet. Vi vidste, at han ikke ville kremeres. Min mor vil brændes, og på min fars gravsted er der plads til en urne.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Delfin » 20. sep 2018, 16:57

Jeg vil foretrække at blive begravet i plæne med en flad sten. Jeg tror nok, det handler om, at jeg er vokset op med begravelser i min familie, og jeg har altid følt det lidt uafsluttet, når man ikke slutter af med at sætte kisten i jorden. Der skal jo også være noget til arkæologerne engang i fremtiden. Det bliver dæleme kedeligt at grave urne efter urne op ad jorden. Ønsker mine pårørende til den tid noget andet, så er det ok med mig. Det er dem, der lever videre.
Ved den seneste bisættelse blev det dog alligevel en ok oplevelse at se min veninde køre ud i det blå og sige: "Ha det godt, nu smutter jeg". Det hang sammen med hele hendes livssyn og bisættelsen som helhed, som hun selv havde tilrettelagt den på forhånd. Måske kan jeg godt vænne mig til det.
0
14 11 14
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Anilara » 20. sep 2018, 17:12

Kastet i en mose og blive den næste Egtvedpige. "Brønshøjpigen fra Sønderjylland" kalder de mig om 1500 år.
Ej. Jeg vil det som er mest miljørigtigt.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Sangius » 20. sep 2018, 18:17

Anilara skrev:Kastet i en mose og blive den næste Egtvedpige. "Brønshøjpigen fra Sønderjylland" kalder de mig om 1500 år.
Ej. Jeg vil det som er mest miljørigtigt.


Tror egentlig at det er ret fint at blive kastet i en mose, i forhold til miljøet :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Delfin » 20. sep 2018, 18:37

Anilara skrev:Kastet i en mose og blive den næste Egtvedpige. "Brønshøjpigen fra Sønderjylland" kalder de mig om 1500 år.
Ej. Jeg vil det som er mest miljørigtigt.


Det kunne være så sjovt at vide, hvad de til den tid vil lægge til grund for teorien om, at du er udvandret fra Sønderjylland
0
14 11 14
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Anilara » 20. sep 2018, 19:00

Delfin skrev:
Anilara skrev:Kastet i en mose og blive den næste Egtvedpige. "Brønshøjpigen fra Sønderjylland" kalder de mig om 1500 år.
Ej. Jeg vil det som er mest miljørigtigt.


Det kunne være så sjovt at vide, hvad de til den tid vil lægge til grund for teorien om, at du er udvandret fra Sønderjylland

Al min DNA, obviously :cool2:
2

Tilbage til "Livets forhold"