Begraves eller brændes?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 38
Likede indlæg: 985

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Misantropen » 21. sep 2018, 09:18

Sangius skrev:
Misantropen skrev:Jeg har ikke skrevet du er en grådig grib? :)

Nårh nej nej, det var ikke ment som at jeg tog det personligt :D

Men bare at jeg muligvis godt kunne finde på ikke at bruge den efterladtes penge på en begravelse, hvis ingen af de efterladte havde interesse i det.
Så skulle det virkelig kun være fordi jeg var blevet bedt direkte om det, og havde lovet. :)

Godt godt :D

Det var heller ikke ment sådan.
1

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 158
Likede indlæg: 2788

Indlægaf zembra1986 » 21. sep 2018, 11:03

1234 skrev:
DetSorteCirkus skrev:]

Og omvendt kom det bag på mig, at det var noget, som nogle valgte til, fordi man i min familie bruger bisættelse + De Ukendtes.
Jeg tror virkelig, at meget på det her område afhænger af, hvad man selv har været til af ceremonier, og om noget har været fremherskende.

.

Jeg tror virkelig også der er meget forskel på familiers traditioner. I min familie synger man den døde ud, hvis de er døde derhjemme.
Altså man mødes den dag de døde, ser den den afdøde og siger farvel, hvorefter man bærer personen ud mens man synger.
Det er faktisk ligeså vigtig som selve begravelse og jeg er selv ret svær ved indse at personen er død, hvis ikke jeg har været med til den del af processen. Jeg er den dag i dag stadig ked af jeg ikke nåede med til at synge min bedstemor ud :(

Det er tilgengæld en tradition de færrest andre praktisere eller har hørt om.

Det gjorde vi også med min mormor, da hun døde på plejehjemmet. Og vi var der så ved urnenedsættelse også.
0
Petrix
Kort karma: 54
Likede indlæg: 575

Indlægaf Petrix » 21. sep 2018, 13:33

Jeg regner med at blive smidt på genbrug
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1276
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21210

Indlægaf LadyFox » 21. sep 2018, 19:31

Jeg vil begraves, og have den fineste gravplads med en fantastisk (og personlig) sten, som hvis jeg kunne betale for gravpladsen i hundredevis af år så ville det være perfekt.

Og hvorfor? Fordi jeg muligvis er Københavns mest trofaste kirkegårdsgænger, og jeg elsker den tidsrejse det er at gå rundt på kirkegårdende og se de forskellige grave fra forskellige tider og forskellige kulture. Jeg synes det er både hyggeligt og fascinerende og så elsker jeg at gå og spekulere på hvem de forskellige mennesker mon var. Det vil jeg gerne bidrage til.

Da jeg ikke får nogle efterkommere så er det jo noget jeg selv skulle betale, og jeg ved ikke lige hvordan man får arrangeret sådan noget når der ikke er nogle at tildele ansvaret efter min død.
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1389

Indlægaf Lathyrus » 21. sep 2018, 19:48

LadyFox skrev:Jeg vil begraves, og have den fineste gravplads med en fantastisk (og personlig) sten, som hvis jeg kunne betale for gravpladsen i hundredevis af år så ville det være perfekt.

Og hvorfor? Fordi jeg muligvis er Københavns mest trofaste kirkegårdsgænger, og jeg elsker den tidsrejse det er at gå rundt på kirkegårdende og se de forskellige grave fra forskellige tider og forskellige kulture. Jeg synes det er både hyggeligt og fascinerende og så elsker jeg at gå og spekulere på hvem de forskellige mennesker mon var. Det vil jeg gerne bidrage til.

Da jeg ikke får nogle efterkommere så er det jo noget jeg selv skulle betale, og jeg ved ikke lige hvordan man får arrangeret sådan noget når der ikke er nogle at tildele ansvaret efter min død.

Kan du ikke lave en opsparing og hyre en advokat til at bestyre den konto og efterkomme dine ønsker?
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 208
Likede indlæg: 1451

Indlægaf Artem » 21. sep 2018, 19:48

Jeg ville da foretrække at blive brændt.
Men når jeg er død er jeg jo ligeglad, og hvis man kunne finde en bedre måde at bruge døde mennesker på går jeg ind for det.
Feks finder jeg det skørt at man ikke må bruge overskudsvarmen fra et krematorium til fjernvarme.
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1276
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21210

Indlægaf LadyFox » 21. sep 2018, 19:50

Lathyrus skrev:
LadyFox skrev:Jeg vil begraves, og have den fineste gravplads med en fantastisk (og personlig) sten, som hvis jeg kunne betale for gravpladsen i hundredevis af år så ville det være perfekt.

Kan du ikke lave en opsparing og hyre en advokat til at bestyre den konto og efterkomme dine ønsker?

Muligvis :) Jeg har ikke undersøgt det, så det er derfor jeg ikke ved det. Men det er jo nok muligt, hvis jeg efterlader mig penge nok.
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
godtnavn
Kort karma: 438
Likede indlæg: 3667

Indlægaf godtnavn » 22. sep 2018, 03:34

Synes det er en mærkelig diskussion om man SKAL komme til urnenedsættelsen, altså selvfølgelig SKAL man ikke det, ligesom man ikke SKAL komme til en bisættelse, begge ting gør man vel hvis man har lyst? Jeg kender dog endnu ingen der ikke har haft lyst til at være der når deres nære kom i jorden, så at møde op til urnenedsættelse ville for mig være lige så naturligt som at komme til bisættelsen, men selvfølgelig er alting valgfrit :)

Jeg ved sgu ikke hvad jeg vil, uanset hvad der vælges så er jeg død og nok temmelig ligeglad så jeg tænker de efterladte skal gøre hvad de føler for. De ved at jeg er ligeglad så de vil ikke være bange for at vælge forkert :)
0
TomKah
Kort karma: 61
Likede indlæg: 894

Indlægaf TomKah » 22. sep 2018, 05:53

Jeg har læst tråden med en vis form for fascination. Jeg var slet ikke klar over at det var noget man kunne gå op i. Jeg troede det var meget drevet af traditioner i den enkelte familie.
Hvordan får man den idet at overveje frysetørring? Hel? Hvorfor?

I min familie bruger vi bisættelse og ukendt gravsted (dvs ingen deltagelse i urnenedsættelsen). Det er fint for mig.
I min mands familie har de urnegravsted og der deltager man i nedsættelsen.
I hele mit liv har jeg kun været til en enkelt begravelse.
0
fisken80
Kort karma: 276
Likede indlæg: 9277

Indlægaf fisken80 » 22. sep 2018, 06:16

Artem skrev:Jeg ville da foretrække at blive brændt.
Men når jeg er død er jeg jo ligeglad, og hvis man kunne finde en bedre måde at bruge døde mennesker på går jeg ind for det.
Feks finder jeg det skørt at man ikke må bruge overskudsvarmen fra et krematorium til fjernvarme.

Det må man da også. Det har man gjort siden 2012 her i Odense.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 158
Likede indlæg: 2788

Indlægaf zembra1986 » 22. sep 2018, 11:59

TomKah skrev:Jeg har læst tråden med en vis form for fascination. Jeg var slet ikke klar over at det var noget man kunne gå op i. Jeg troede det var meget drevet af traditioner i den enkelte familie.
Hvordan får man den idet at overveje frysetørring? Hel? Hvorfor?

I min familie bruger vi bisættelse og ukendt gravsted (dvs ingen deltagelse i urnenedsættelsen). Det er fint for mig.
I min mands familie har de urnegravsted og der deltager man i nedsættelsen.
I hele mit liv har jeg kun været til en enkelt begravelse.

Jeg skrev om frysetørring og jeg skrev også hvorfor jeg evt. ville frysetørres, og ja selvfølgelig hel :D. Jeg får ingen børn, så det er ikke noget, nogen familie skal forholde sig til.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 613
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 8989

Indlægaf Delfin » 22. sep 2018, 13:33

Du kan udfylde 'Min sidste vilje' og få det registeret i et centralt register for bedemænd. https://www.bedemand.dk/brochurer/min-sidste-vilje/
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 208
Likede indlæg: 1451

Indlægaf Artem » 22. sep 2018, 15:18

fisken80 skrev:
Artem skrev:Jeg ville da foretrække at blive brændt.

Det må man da også. Det har man gjort siden 2012 her i Odense.

Ok det var nu heller ikke mit indtryk at det var et direkte forbud, men noget man ikke vælger at gøre de fleste steder af etiske grunde. Hvor jeg ved at det bla har været på tale i Holstebro.
Men kan godt være at det er et unødvendigt hensyn at tage.
0
Utak er verdens løn
Bergen
Kort karma: 12
Likede indlæg: 614

Indlægaf Bergen » 22. sep 2018, 15:20

Du sørger for, at der er penge til et legatgravsted og anvisning på, hvad du ønsker og at dette "testamente" er tilgængeligt ved din død fx gennem 'Min sidste vilje'.
1
Smiling_Goat
Kort karma: 785
Likede indlæg: 12998

Indlægaf Smiling_Goat » 22. sep 2018, 15:26

I min familie har vi tradition for at lade de efterladte bestemme.

Rationalet er, at man er død alligevel (og altså ret ligeglad) og det er de efterladte, der kommer til at skulle passe gravstedet. Hvis de gider det og har brug for at have et sted at gå hen, skal de have lov til det, ellers skal de bare brænde én, og smide én hvor det nu er mest belejligt :D

Min mor har også spurgt mig, om det er okay, at hun donerer sin krop til forskning efter sin død. Det er jo egentligt hendes krop og beslutning, men det er bare ikke sådan det fungerer hos os.
(Jeg har i øvrigt sagt, at det er fint med mig, fordi mit rationale er, at så gør hendes død da lidt nytte :D)
0

Tilbage til "Livets forhold"