Begraves eller brændes?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Begraves eller brændes?

Indlægaf HerErJeg » 20. sep 2018, 00:17

Jeg har lige været til bisættelse, det er der ikke noget mærkeligt i, for tendensen er støt stigende i alle aldersgrupper.
Selv her ovre vest på i Jylland, som jo nok er de sidste som slipper 'det som man plejer'
Alligevel kan jeg ikke lade være med at spørge om I allerede nu har bestemt hvad I vil? Og hvorfor det ene frem for det andet?
Prisen er helt sikkert forskellig, men der kan også være mange andre overvejelser.

Jeg er selv lidt mod strømmen og vil vælge begravelse. Det er bare noget som virker mere færdigt og afsluttet for mig, urner der bliver sat ned en forblæst dag, godt tid efter dødsfaldet virker lidt forloren. Der skal pludselig hives op i de tunge følelser igen, nu hvor der er kommet god afstand til nogle kaotiske dage.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Sangius » 20. sep 2018, 01:01

Jeg vil helst puttes i sådan en pose i fosterstilling, hvor man så planter et træ he over. Men det er ikke lovligt i DK.

Begravelse freaker mig ud, da det tager urimeligt længe for liget at forsvinde. Efter flere år ligger man stadig der med hud og hår, og ligner noget fra en gyser. Synes det er unaturligt. Hvis jeg skal begraves skal det være uden kisten, fortrinsvis i en blød muldjord - så er man væk på et par uger.
Men det er heller ikke lovligt.

Så som det ser ud lige nu, vil jeg gerne brændes. Vil ikke have gravsted der skal passes, for de efterladtes skyld.

Men i bund og grund er jeg ret ligeglad hvad man gør med min krop, når jeg er død.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16840
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20889

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Misantropen » 20. sep 2018, 01:16

I kan bare frysetørre mig og bruge mig til gødning eller hakke mig til foder. Evt. lave mig til hundefoder. Det ville være ret meget i min ånd at give noget til hunde selv efter jeg er død.

Hvis jeg skal vælge mellem at blive begravet eller brændt hælder jeg nok mod at blive brændt, men jeg har aldrig brudt mig om nogle af delene. Jeg er bange for at blive begravet levende og jeg vil ikke ligge i jorden "for evigt" når det ikke er nødvendigt. Hvis jeg bliver brændt er det i det mindste hurtigt overstået, men det forurener vist ret meget.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf hotlips » 20. sep 2018, 01:21

Jeg har tænkt mig at donere mit lig til forskning, jeg har en masse isenkram indopereret, donorknogler osv, så jeg håber det kan komme andre til gode.

Derudover vil jeg lade det være op til de efterladte, det er dem der har et liv der skal leves og hvad de har det bedst med er fint nok med mig.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Sangius » 20. sep 2018, 01:22

Misantropen skrev:I kan bare frysetørre mig og bruge mig til gødning eller hakke mig til foder. Evt. lave mig til hundefoder. Det ville være ret meget i min ånd at give noget til hunde selv efter jeg er død.

Hvis jeg skal vælge mellem at blive begravet eller brændt hælder jeg nok mod at blive brændt, men jeg har aldrig brudt mig om nogle af delene. Jeg er bange for at blive begravet levende og jeg vil ikke ligge i jorden "for evigt" når det ikke er nødvendigt. Hvis jeg bliver brændt er det i det mindste hurtigt overstået, men det forurener vist ret meget.


Der er vist næsten ingen forskel i hvor meget det forurener. Det er i hvert fald peanuts :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16840
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20889

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Misantropen » 20. sep 2018, 01:35

Sangius skrev:
Misantropen skrev:I kan bare frysetørre mig og bruge mig til gødning eller hakke mig til foder. Evt. lave mig til hundefoder. Det ville være ret meget i min ånd at give noget til hunde selv efter jeg er død.

Hvis jeg skal vælge mellem at blive begravet eller brændt hælder jeg nok mod at blive brændt, men jeg har aldrig brudt mig om nogle af delene. Jeg er bange for at blive begravet levende og jeg vil ikke ligge i jorden "for evigt" når det ikke er nødvendigt. Hvis jeg bliver brændt er det i det mindste hurtigt overstået, men det forurener vist ret meget.


Der er vist næsten ingen forskel i hvor meget det forurener. Det er i hvert fald peanuts :)

Nå, det hjalp desværre ikke på min lyst til at blive brændt eller begravet :D

Jeg satser på at der findes andre muligheder når det bliver aktuelt for mig. Hvis jeg skal brændes vil jeg gerne "smides" i naturen(findes der et pænere begreb når man ikke vil have sat urnen i jorden eller spredes i et hav?)
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2142
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4971

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Anne Droid » 20. sep 2018, 03:48

Misantropen skrev:
Sangius skrev:
Misantropen skrev:I kan bare frysetørre mig og bruge mig til gødning eller hakke mig til foder. Evt. lave mig til hundefoder. Det ville være ret meget i min ånd at give noget til hunde selv efter jeg er død.

Hvis jeg skal vælge mellem at blive begravet eller brændt hælder jeg nok mod at blive brændt, men jeg har aldrig brudt mig om nogle af delene. Jeg er bange for at blive begravet levende og jeg vil ikke ligge i jorden "for evigt" når det ikke er nødvendigt. Hvis jeg bliver brændt er det i det mindste hurtigt overstået, men det forurener vist ret meget.


Der er vist næsten ingen forskel i hvor meget det forurener. Det er i hvert fald peanuts :)

Nå, det hjalp desværre ikke på min lyst til at blive brændt eller begravet :D

Jeg satser på at der findes andre muligheder når det bliver aktuelt for mig. Hvis jeg skal brændes vil jeg gerne "smides" i naturen(findes der et pænere begreb når man ikke vil have sat urnen i jorden eller spredes i et hav?)


Jeg har valgt begravelse, netop fordi det miljømæssigt er bedst. Men ingen af dem er supergode. Af den grund har jeg planer om først at dø når man må blive frysetørret og strøet ud på jorden (eller hvad man nu gør med det tiloversblevne). Det er vist det det er muljøvenligt.

Da min far døde, ønskede han bisættelse. Jeg bad bedemanden om den mest miljøvenlige urne. Han blev helt forvirret, for det havde han ikke hørt før.
0
Klimatosse
fisken80
Indlæg: 22015
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51941

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf fisken80 » 20. sep 2018, 04:33

HerErJeg skrev:Jeg har lige været til bisættelse, det er der ikke noget mærkeligt i, for tendensen er støt stigende i alle aldersgrupper.
Selv her ovre vest på i Jylland, som jo nok er de sidste som slipper 'det som man plejer'
Alligevel kan jeg ikke lade være med at spørge om I allerede nu har bestemt hvad I vil? Og hvorfor det ene frem for det andet?
Prisen er helt sikkert forskellig, men der kan også være mange andre overvejelser.

Jeg er selv lidt mod strømmen og vil vælge begravelse. Det er bare noget som virker mere færdigt og afsluttet for mig, urner der bliver sat ned en forblæst dag, godt tid efter dødsfaldet virker lidt forloren. Der skal pludselig hives op i de tunge følelser igen, nu hvor der er kommet god afstand til nogle kaotiske dage.


Hvad er det for noget vrøvl? Man skal jo ikke være til stede når urnen sættes ned. Det har vi da aldrig været ved nogen i familien, og jeg kender kun få, der gør det. De fleste afslutter det til bisættelsen og så får man en besked når urnen er sat i jorden, thats it.

Jeg skal bisættes. Jeg skal ikke ligge og rådne i jorden.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf HerErJeg » 20. sep 2018, 04:47

fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Jeg har lige været til bisættelse, det er der ikke noget mærkeligt i, for tendensen er støt stigende i alle aldersgrupper.
Selv her ovre vest på i Jylland, som jo nok er de sidste som slipper 'det som man plejer'
Alligevel kan jeg ikke lade være med at spørge om I allerede nu har bestemt hvad I vil? Og hvorfor det ene frem for det andet?
Prisen er helt sikkert forskellig, men der kan også være mange andre overvejelser.

Jeg er selv lidt mod strømmen og vil vælge begravelse. Det er bare noget som virker mere færdigt og afsluttet for mig, urner der bliver sat ned en forblæst dag, godt tid efter dødsfaldet virker lidt forloren. Der skal pludselig hives op i de tunge følelser igen, nu hvor der er kommet god afstand til nogle kaotiske dage.


Hvad er det for noget vrøvl? Man skal jo ikke være til stede når urnen sættes ned. Det har vi da aldrig været ved nogen i familien, og jeg kender kun få, der gør det. De fleste afslutter det til bisættelsen og så får man en besked når urnen er sat i jorden, thats it.

Jeg skal bisættes. Jeg skal ikke ligge og rådne i jorden.

Det er da overhovedet ikke vrøvl. De gange det har været aktuelt har allernærmeste familie mødt op, hvor det så er graveren der styrer slagets gang. Det er også det med at urnen vises frem, navnet passer og pårørende for lov at sænke den ned i hullet hvis man ønsker det.
12
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf 1234 » 20. sep 2018, 04:53

Jeg foretrækker at blive begravet. Ikke fordi jeg som sådan har en holdning til, hvad der sker med min krop, men fordi jeg synes en bisættelse, hvor liget bliver kørt væk er en rigtig dårlig afslutning. Jeg føler ihvertfald ikke at det er et ordentligt farvel, mens jeg ved en begravelse føler, at jeg får sagt rigtig farvel og ligesom får afsluttet et kapitel.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16011
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1396
Likede indlæg: 29805

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf TinaW » 20. sep 2018, 05:00

Jeg skal bisættes.
Vi satte min fars urne ned, da han fik/har en gravplade. Min mor ønskede ikke en plade, så der bliver (er måske blevet) urnen sat ned i de ukendtes grav. Men vi kan vist få koordinaterne.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf BlueBunny » 20. sep 2018, 05:11

Brændes og på de ukendtes.
Hvis jeg tror der er efterliv, så er det løsrevet fra kroppen. Så væk med den, så ingen er forpligtet til at passe en gravplads.
Mht ceremoni så kun ren praktik. Men de efterladte må gerne mødes og snakke/sørge/hygge men ingen grund til at gøre det nær en død krop hvor jeg ikke vil være alligevel.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Mani » 20. sep 2018, 05:18

Det er op til mine efterladte. Jeg det har jeg faktisk ikke den helt store holdning til.
Min mand vil gerne brændes, så det bliver han naturligvis såfremt det er ham der dør først. Gør jeg må det være op til vores børn at beslutte.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf HerErJeg » 20. sep 2018, 05:26

Hvad med størrelsen på gravpladsen? Urnepladser er jo typisk de der meget små pladser eller bare en plade i plænen.
Kan man få en stor kisteplads og så bare sætte en urne ned?
Min kone vil brændes, men jeg vil så ikke nøjes med at skulle passe en mikroskopisk plads med kneben plads til 2 blomster.
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 514
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 819

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf SonataA » 20. sep 2018, 05:27

Jeg vil gerne brændes og have asken spredt ud over vandet. Ikke på grund af en eller anden romantisk Forestilling, men vandet er nu engang der hvor jeg har der bedste. Jeg er opvokset ved havet, har valgt at bosætte mig der. Min indtægtskilde var i mange år forbundet med havet, så jeg synes det er passende. Og så er der ikke et gravsted af passe, og jeg bliver ikke ædt af klamme dyr.
0

Tilbage til "Livets forhold"