Hvem krammer du?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 555
Likede indlæg: 2937

Re: Hvem krammer du?

Indlægaf Falstria » 20. sep 2018, 18:18

Årh mand, jeg har det virkelig svært med krammere...
Jeg ikke vokset op med at det var en norm.
Især andre mænd der vil kramme, der bliver det meget sært og kejtet fra min side.

Det har været forbeholdt en evt. kæreste og så min lillesøster.
Men på det sidste har det udviddet sig til at omfatte en masse andre og det har jeg det faktisk svært med.
2
FletpArkett
Kort karma: 29
Likede indlæg: 609

Indlægaf FletpArkett » 20. sep 2018, 18:26

Jeg har kapituleret over for hele denne krammekultur og gør hvad der bliver forventet af mig, så tja, jeg krammer de fleste. (og heste,grise,køer og får...:D)
2
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1389

Indlægaf Lathyrus » 20. sep 2018, 19:45

Jeg krammer min mand, børn, forældre, bror, bedsteforældre og svigerfamilie. Og jeg krammer venner og veninder. Og mine kolleger og min chef. Min arbejdsplads er vældig kramme-glad :lol:

Og jeg krammer også nogle af mine kunder/brugere/borgere, som jeg har kendt i mange år og været sammen med gennem deres livs op og nedture.

Jeg er ikke så nærig med kram og “lader mig også kramme” af nogen jeg ikke selv ville ha taget initiativ til at kramme, men hvor de lægger op til det. Det er fint for mig hvis de har behov for et kram :)
1
bluetof1
Kort karma: 681
Likede indlæg: 4383

Indlægaf bluetof1 » 20. sep 2018, 20:54

Mine børn og min mand bliver krammet i vildskab og min svigerinde insisterer på goddag og farvelkram.
Jeg krammer ikke andre. Hvis folk lægger an til det så lader jeg som om jeg ikke ser det og giver hånd i stedet. Jeg kan ikke.
0
Har lige barberet ben for første gang i meget, meget lang tid. Min bodyoil kunne ikke længere fugte min hud. Til gengæld havde jeg virkelig blank pels.
bluetof1
Kort karma: 681
Likede indlæg: 4383

Indlægaf bluetof1 » 20. sep 2018, 20:56

bluetof1 skrev:Mine børn og min mand bliver krammet i vildskab og min svigerinde insisterer på goddag og farvelkram.
Jeg krammer ikke andre. Hvis folk lægger an til det så lader jeg som om jeg ikke ser det og giver hånd i stedet. Jeg kan ikke.

Det er faktisk ikke helt rigtigt. Der er nogle enkelte, der får sneget sig over "håndtryksmuren", men det hører til sjældenhederne.
0
Har lige barberet ben for første gang i meget, meget lang tid. Min bodyoil kunne ikke længere fugte min hud. Til gengæld havde jeg virkelig blank pels.
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 208
Likede indlæg: 1457

Indlægaf Artem » 20. sep 2018, 21:03

Meget få... Min ældste søster og hendes datter krammer til fødselsdage osv... Ellers sker det normalt kun med dates.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 341
Likede indlæg: 4091

Indlægaf Anilara » 20. sep 2018, 21:38

Jeg vil helst ikke - slet ikke fremmede og bekendte eller kollegaer. Åh gud, og en af mine borgere insisterer endda på det....

Nogle af mine venner giver jeg gerne kram, for det er vigtigt for mig, at de føler at jeg holder af dem og jeg ikke lægger afstand. Der vinder min glæde og taknemlighed for venskabet.
Men altså.. selv min kæreste skal ikke kramme mig meget mere end 3-4 sekunder, så begynder kampen for at slippe fri.

Desuden så overgiver jeg mig lidt i situationer, hvor jeg kan se, at alle andre giver kram. Så sukker jeg indvendigt og pligt-krammer for ikke at være den sære. Det er faktisk nedern.
0
Kaffe
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1089

Indlægaf Kaffe » 22. sep 2018, 10:57

Det er blevet moderne at kramme vidt og bredt, men jeg har ikke vænnet mig til det. Jeg føler det naturligt med kæreste og børn. Jeg krammer også noget familie, som har det som kotume, og det vil jeg ikke afvise.
Jeg kan ikke forstå, hvorfor folk krammer hinanden, og jeg opfatter det som om, der går inflation i en kærlig gestus, som til sidst ikke betyder noget som helst. Måske er vi der allerede. Jeg ser ind imellem folk give hinanden et kram, hvor jeg ved, at de ikke bryder sig om hinanden og taler dårligt om hinanden. Det er meget uærligt at give hinanden et kram så. Og det giver mig et hint om deres troværdighed.
1
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1929

Indlægaf twinkle » 22. sep 2018, 11:36

Tre af mine fem onkler inkl. deres koner, de fleste af mine fætre/kusiner og så selvfølgelig min mor, bror og min mors kæreste. Krammer vist alle i kærestens familie undtagen et par stykker.

Og nå, ja, tætte veninder - som i personer, jeg har kendt gennem flere år og ses regelmæssigt med.

Jeg kunne dog aldrig finde på at kramme på eget initiativ i professionelle sammenhænge, heller ikke ved meget tætte samarbejdspartnere jeg også ses med privat. Jeg er socialrådgiver.
Jeg har haft et par borgere der krammede mig, men det var udelukkende på deres initiativ. Det gjorde dem glade og skabte en god relation, så jeg lod det fare. Og helt ærligt, når lille udviklingshæmmede Bente står der med åbne arme og et kæmpe smil, så kan jeg simpelthen ikke ignorere det og række hånden frem i stedet.
En forældre til en borger har også er par gange krammet mig, men igen, helt på eget initiativ.
0
Brugeravatar
Chatsy
Kort karma: 118
Likede indlæg: 2037

Indlægaf Chatsy » 22. sep 2018, 17:00

Jeg er ikke opdraget med at give krammere, men det er ligesom kommet til med tiden. Siden jeg flyttede hjemmefra er jeg kommet på krammebasis med mine forældre som de eneste i familien. Til gengæld siden min fætter og hans kone fik børn er vi røget på håndtrykbasis med den del af familien. Lidt som om "Så, nu er fremtiden sikret, så behøver vi ikke at være så uformelle længere".

Mine kollegaer er jeg til dels på krammebasis med, i hvert fald dem jeg er tætte med. En kollega besøgte mig efter jeg var flyttet i hus og hun lagde an til en krammer, så jeg tænkte "Krammer? Hun skal satme få en krammer, ska' hun!" og så krammede jeg ellers til - det forskrækkede hende vist, for jeg styrketræner og har derfor en god del kræfter i armene :-D

l-15318.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 205
Likede indlæg: 4036

Indlægaf Tilly » 22. sep 2018, 17:27

Jeg krammer altid mine forældre, søskende, svoger og svigerinde, min nevø (når han gider), mine venner og veninder.

Indimellem har jeg også krammet kollegaer, men det har som regel været op til en ferie/lang weekend hvor vi ikke ville se hinanden i et stykke tid.

På mit tidligere arbejde krammede jeg også af og til nogle borgere, og brugte det faktisk som et værktøj. Jeg havde at gøre med nogle sårbare mennesker (arbejdede i socialpsykiatrien), og til tider mødte jeg nogle borgere der havde brug for den tryghed og omsorg at kram kan give. Det var dog noget jeg af og til snakkede med mine kollegaer om, fordi jeg også af og til mødte grænseløse borgere, hvor det at give dem et kram kunne have en negativ effekt. Så det var altid en bevidst handling når jeg gav en borger et kram, og ikke noget jeg "bare" gjorde. Mine kollegaer kunne i øvrigt alle også godt finde på at give kram til borgere indimellem.
1
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 205
Likede indlæg: 4036

Indlægaf Tilly » 22. sep 2018, 17:38

De af jer der ikke krammer jeres forældre, søskende, venner eller andre nære relationer, hvad gør I så i stedet? Giver I dem hånden, eller gør I bare ingenting?

Jeg kunne virkelig ikke forestille mig ikke at være på kram med eksempelvis mine forældre, og er nok lidt overrasket over at ikke alle er det, hvis man da ellers har en nær relation. Ikke at jeg siger at det er forkert ikke at kramme, jeg er bare overrasket over at det ikke er naturligt for alle, og at man måske slet ikke har lyst :)
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 1509
Likede indlæg: 11124

Indlægaf Krølle » 22. sep 2018, 18:46

Tilly skrev:De af jer der ikke krammer jeres forældre, søskende, venner eller andre nære relationer, hvad gør I så i stedet? Giver I dem hånden, eller gør I bare ingenting?

Jeg kunne virkelig ikke forestille mig ikke at være på kram med eksempelvis mine forældre, og er nok lidt overrasket over at ikke alle er det, hvis man da ellers har en nær relation. Ikke at jeg siger at det er forkert ikke at kramme, jeg er bare overrasket over at det ikke er naturligt for alle, og at man måske slet ikke har lyst :)

Med alderen er jeg blevet mere fysisk overfor folk, jeg holder af. Nær familie og venner bliver både krammet og kindkysset på smækkysmåden (det sidste er så kun mig der gør :genert:), og egentlig kan jeg også sagtens finde på at kindkysse på den-ikke-franske-omend-ikke-decideret-våde-måde på folk, jeg ikke er tæt-tæt med men har en god personlig relation til og bare er glad for at se, hvis de ikke virker afvisende overfor konceptet.

Jesus. Måske er jeg i virkeligheden blevet sådan en grænseoverskridende kyssemaskine med årene :lol:

Min far er for øvrigt vestjysk ingeniør. Han ville aldrig selv gøre det, men jeg mistænker ham kraftigt for at elske mine - i jysk regi - overdrevne fysiske kærlighedserklæringer :-D
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 555
Likede indlæg: 2937

Indlægaf Falstria » 22. sep 2018, 21:40

Tilly skrev:De af jer der ikke krammer jeres forældre, søskende, venner eller andre nære relationer, hvad gør I så i stedet? Giver I dem hånden, eller gør I bare ingenting?

Giver hånd ja :)

Har aldrig krammet mine forældre, måske et lidt akavet kram til min mor engang men ellers ikke.

Det er er til særlige lejligheder...
Krammede f.eks. min bedstemors lillesøster, da min bedstemor blev begravet, dér var det på sin plads, selvom jeg egentlig ikke var så tæt med lillesøsteren.
Det afgøres først når man står midt i situationen om det er en gensidig positiv ting.
1
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4574

Indlægaf abcd » 23. sep 2018, 05:08

Med mine forældre og min bror gør vi normalt bare ikke noget fysisk hvis vi mødes i uformelle rammer. Vi siger hej og snakker, men vi rører ikke hinanden. Hvis det er et arrangement med invitation hvor man siger goddag og farvel, giver vi hånd ligesom vi gør til alle andre.

Jeg vil mene at jeg har en nær relation til mine forældre, vi ses ugentligt, og de er meget engagerede i deres børnebørn, men det der med at kramme har bare aldrig været en del af det. Det var også håndtryk med mine bedsteforældre dengang de levede.

Hvad er formålet med et kram? Jeg synes nærheden i et kram kan fungere godt som trøst, det giver en følelse af at et andet menneske er der for en. Det er oftest det jeg bruger det til over for mine børn når de er kede af det, eller synes tingene er svære, og hvis jeg selv er i dårligt humør, kan det være rart med et kram fra min kone. Men ud over det forstår jeg ikke hvad formålet er. Hvad giver det helt konkret at hilse med et kram? For mig giver det ingenting, mødet bliver ikke beriget på nogen måde, jeg synes bare det er lidt akavet ritual som sociale normer nogle gange byder mig at skulle igennem.
1

Tilbage til "Livets forhold"