Går tiden hurtigt eller langsomt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mavis
Kort karma: 88
Likede indlæg: 1010

Går tiden hurtigt eller langsomt?

Indlægaf Mavis » 22. sep 2018, 21:18

Inspireret af, at jeg synes alting går så sindssygt stærkt for tiden, og jeg synes det er vildt fedt. Det er ikke så længe siden at jeg syntes alting gik i sneglefart.

Så hvor hurtigt går tiden for dig for tiden? Ville du ønske den gik hurtigere? Langsommere? Kan du huske perioder i dit liv, hvor det gik hurtigt/langsomt?
0
Det gode brød. Fra Schulstad. Smager frisk. Og er. I skiver.
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 208
Likede indlæg: 1446

Re: Går tiden hurtigt eller langsomt?

Indlægaf Artem » 22. sep 2018, 21:23

Nu er jeg midt i livet, og tror de fleste på min alder kan skrive under på at tiden går hurtigere og hurtigere med alderen.
Et år er jo ikke længere langt tid, men noget der går hurtigt. Er ligefør man ikke gider at fjerne julepynt osv, for lige om lidt er det jul igen.
11
Utak er verdens løn
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 707
Likede indlæg: 6576
Kontakt:

Indlægaf Annione » 22. sep 2018, 21:29

Der er dage, hvor jeg ville ønske at tiden gik vildt hurtigt, så det hurtigt kunne blive den dag, jeg går og glæder mig til.
De dage jeg så rent faktisk glæder mig til, dem ville jeg ønske kunne vare for evigt.

Så jeg er vist på en både og.
2
kattekonen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 51

Indlægaf kattekonen » 22. sep 2018, 21:50

Lige om lige - næste år, fylder jeg 40 år. Og tiden går bare hurtigere og hurtigere. Jeg ved ikke hvor 30 erne er blevet af, men hvis 40 erne går lige så hurtigt, eller hurtigere, så bliver jeg 90 i morgen. Det er faktisk skræmmende, som tiden den bare flyver afsted. De første 25 år af mit liv tog en krig og en evighed, herefter skal jeg lige love for at bussen kørte.
0
Aragorn
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3953

Indlægaf Aragorn » 22. sep 2018, 21:56

Mavis skrev:Inspireret af, at jeg synes alting går så sindssygt stærkt for tiden, og jeg synes det er vildt fedt. Det er ikke så længe siden at jeg syntes alting gik i sneglefart.

Så hvor hurtigt går tiden for dig for tiden? Ville du ønske den gik hurtigere? Langsommere? Kan du huske perioder i dit liv, hvor det gik hurtigt/langsomt?

Som jeg bliver ældre går tiden hurtigere. Et år er ikke lang tid. Men det værste er at ens minder reduceres til essensen af hvad man har oplevet.

Så en dag er der gået 10 år, og det føles som et blink med øjnene.

Jeg bryder mig ikke om at tiden går så hurtigt. Jeg kommer for tæt på min egen dødelighed og jeg har for meget at nå endnu. Dét kan jeg godt love for jeg ikke tænkte på da jeg var 20. Livet var ikke uendeligt for mig, det har det aldrig været for mig, men 20 år var meget lang tid.

Det er et øjeblik siden, og nu er jeg 37.
0
N-I-E-T-Z-S-C-H-E
and I'll end any mother fucker
like my name in a spelling bee
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Kort karma: 11
Likede indlæg: 132

Indlægaf mindrekreativtnavn » 22. sep 2018, 22:11

I nuet går tiden langsom - men tiden i livet flyver afsted for mig hvis det giver mening?

Synes der er mange ting som trækker tænder ud i hverdagen for mig. Men jeg begriber simpelthen ikke at vi allerede er så mange måneder inde i dette år.

Da jeg var barn syntes jeg at tiden var det værste. Talte altid hvor mange gange jeg skulle sove inden en bestemt begivenhed eller ting så simple som en weekend hos min mormor og det tog eeevigheder!

Men det er logisk for mig. Da man var barn havde man ingen forpligtelser, udover skole. Maden blev serveret for sig, tøjet vasket og lagt på plads. Tag over hovedet uden at tænke over hvorfor. Når man er voksen er der alle de ting som fylder i hverdagen - som man SELV skal sørge for. Og et arbejde ved siden af.. I mit tilfælde 40-45 timer om ugen. Det er jo ikke et under at tiden flyver :gruble:
1
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:
Aragorn
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3953

Indlægaf Aragorn » 22. sep 2018, 22:25

^ et barn kan vel næppe have et begreb om hvad lang tid er fordi det kræver erfaring med tid, hvilket børn i sagens natur har meget lidt af.
0
N-I-E-T-Z-S-C-H-E
and I'll end any mother fucker
like my name in a spelling bee
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1330
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12394

Indlægaf Fru Sunshine » 22. sep 2018, 22:39

Den går så sindssygt hurtigt, at det er skræmmende.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 332
Likede indlæg: 13384

Indlægaf paint » 22. sep 2018, 22:40

Tid kan måles i objektiv tid og i subjektiv tid. Den objektive tid, ændrer sig naturligvis ikke og er den samme uanset om man er 5 eller 100 år. Det gælder, ifølge de fleste forskere ikke, når det drejer sig om subjektiv tid.
Nogle mener at vi oplever tid i antallet af oplevelser, som gør indtryk på os. Som børn har vi en masse oplevelser som gør et vældigt indtryk, fordi vi ikke har oplevet det før. Når vi bliver ældre og har oplevet en masse, skal der mere og mere til at det opfattes som noget der gør særligt indtryk. Derfor synes vi ikke at der sker så meget på f.eks 1 år (som derved opleves som gående hurtigere) i forhold til et barn eller en ung, som synes der sker en masse.

Den subjektive tidsfornemmelse er altså influeret af, at vi bliver gamle og hærdede (og allerede har oplevet det meste). Derfor går tiden hurtigt.

Den gamle (og afdøde) skuespiller Poul Reumert, skulle en gang have sagt til en ung skuespiller, der havde sagt noget om, at man snart kunne skimte julen "Unge mand. I min alder, er det jul hver fjortende dag"
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Kort karma: 332
Likede indlæg: 13384

Indlægaf paint » 22. sep 2018, 22:51

I forlængelse af ovenstående. Man hører ofte udtrykket 'langt som et ondt år', om noget der er ulideligt langstrakt. Oversætter man 'ondt år', som noget præget af lidelse, betyder det altså at lidelse opleves som langsomt/får tiden til at gå langsommere.

Dvs. hvis man nu indførte en rutine, hvor man hver morgen hamrede løs på sin ene storetå med en hammer (og dermed fik meget ondt) ville dagen føles meget længere.
Tippet er hermed givet videre. :devil:
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Jedi
Likede indlæg: 469

Indlægaf Jedi » 22. sep 2018, 23:01

paint skrev:Tid kan måles i objektiv tid og i subjektiv tid. Den objektive tid, ændrer sig naturligvis ikke og er den samme uanset om man er 5 eller 100 år. Det gælder, ifølge de fleste forskere ikke, når det drejer sig om subjektiv tid.
Nogle mener at vi oplever tid i antallet af oplevelser, som gør indtryk på os. Som børn har vi en masse oplevelser som gør et vældigt indtryk, fordi vi ikke har oplevet det før. Når vi bliver ældre og har oplevet en masse, skal der mere og mere til at det opfattes som noget der gør særligt indtryk. Derfor synes vi ikke at der sker så meget på f.eks 1 år (som derved opleves som gående hurtigere) i forhold til et barn eller en ung, som synes der sker en masse.

Den subjektive tidsfornemmelse er altså influeret af, at vi bliver gamle og hærdede (og allerede har oplevet det meste). Derfor går tiden hurtigt.

Den gamle (og afdøde) skuespiller Poul Reumert, skulle en gang have sagt til en ung skuespiller, der havde sagt noget om, at man snart kunne skimte julen "Unge mand. I min alder, er det jul hver fjortende dag"

Jeg har førhen altid opfattet mig selv som spontan; der skete blot ikke så meget og tiden gik bare. Nu er jeg blevet mere en planlægger, og jeg synes faktisk jeg får mere tid, måske nok fordi jeg oplever mere? Nu formår jeg at gøre nogle af de ting, som jeg for et par år siden kunne tænke "det ville da være cool" og aldrig fik gjort.
2
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 36
Likede indlæg: 940

Indlægaf Misantropen » 22. sep 2018, 23:31

Hvis jeg venter på noget går tiden oftest langsomt, men hvis jeg ser tilbage er tiden ofte gået hurtigt.

Det er nok lidt en blanding af at jeg har haft en masse gode oplevelser og at jeg ikke føler jeg har fået nok "synligt" ud af tiden i lange perioder. Ikke fordi jeg havde sat mig for nogle ting og nu er i panik(børn inden jeg blev 25 år osv) Men bare at jeg har brugt så mange år på noget, hvor andre har brugt det på at følge strømmen som jeg hellere ville.

Jeg synes dog jeg er blevet bedre til at nyde nuet i stedet for at se tilbage og ærgre mig eller se så meget fremad at jeg ikke får noget ud af mit liv her og nu. Jeg tager ikke mit liv og mange ting for givet mere, på samme måde som da jeg var yngre.. Uden der skal gå for meget Billede i det.
1

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4528

Indlægaf hotlips » 23. sep 2018, 00:11

Jeg synes den går hurtigt, det er jo lige før man kan mærke der ryger 3 timer af døgnet når man får et barn, jeg når knap at blinke så er der gået en hel måned igen, det er fuldstændig vanvittigt.

Det er nu overvejende noget jeg tænker på som noget positivt, jeg synes vi er gode til at bruge den tid vi har, og til at køre en fin fordeling af at lave noget aktivt, dovne eller ihvertfald lave noget der er nede i gear.
Selvom vi har ting vi må vente på så synes jeg ikke det nogensinde bliver til at vi bare ønsker at tiden indtil ville forsvinde, vi har næsten altid også en masse småting i hverdagen vi ser frem til, så skal vi have en af vennerne med hjem mandag og tirsdag, fredag skal han selv ud og føjte, jeg har tjent lidt penge på at sælge planter og de skal bruges på en sølvvin og en alpin benved, og vi går og planlægger at få flæskesteg og brunede kartofler en af dagene.. Vi har altid sådan en håndfuld ting vi ser frem til hvoraf de fleste kan flyttes som det passer os og det bliver de så, de kan godt være på listen længe men vi holder ret godt på at man ikke kan tvinge hygge frem, så er vi trætte så er den bedste tid den der er blevet brugt på at få nattøj på så snart vi kommer hjem om eftermiddagen, så sætter vi os med tæpper og film i sofaen og får havregrød til aftensmad.
1
fisken80
Kort karma: 276
Likede indlæg: 9272

Indlægaf fisken80 » 23. sep 2018, 08:33

mindrekreativtnavn skrev:I nuet går tiden langsom - men tiden i livet flyver afsted for mig hvis det giver mening?

Synes der er mange ting som trækker tænder ud i hverdagen for mig. Men jeg begriber simpelthen ikke at vi allerede er så mange måneder inde i dette år.

Da jeg var barn syntes jeg at tiden var det værste. Talte altid hvor mange gange jeg skulle sove inden en bestemt begivenhed eller ting så simple som en weekend hos min mormor og det tog eeevigheder!

Men det er logisk for mig. Da man var barn havde man ingen forpligtelser, udover skole. Maden blev serveret for sig, tøjet vasket og lagt på plads. Tag over hovedet uden at tænke over hvorfor. Når man er voksen er der alle de ting som fylder i hverdagen - som man SELV skal sørge for. Og et arbejde ved siden af.. I mit tilfælde 40-45 timer om ugen. Det er jo ikke et under at tiden flyver :gruble:

Åh ja. Jeg satswr på tiden begynder at gå langsomt igen når jeg sidder på plejehjemmet...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Likede indlæg: 132

Indlægaf mindrekreativtnavn » 23. sep 2018, 19:55

fisken80 skrev:
mindrekreativtnavn skrev:I nuet går tiden langsom - men tiden i livet flyver afsted for mig hvis det giver mening?

Åh ja. Jeg satswr på tiden begynder at gå langsomt igen når jeg sidder på plejehjemmet...

Ja det er også sådan ca min forestilling :lol2:
0
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:

Tilbage til "Livets forhold"