Når man er ved at brække sig over....

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Kanga » 28. sep 2018, 14:09

.... sin leverpostejs-lortebrune hverdag, hvad gør man så?
Jeg er simpelthen ved at kløjs i hverdagen og forudsigeligheden i livet. Vi står nu her på tærkslen til, at der kun er en fjerdedel af året tilbage, og hvad har man nået? Ikke en skid! Livet flyver forbi vinduerne mens man smører den ene dødsyge madpakke efter den anden, vasker det samme tøj, laver den evigt besværlige madplan. Ugerne ligner hinanden: stå op, aflevere barn, på job, hente barn, handle, lave mad, spise, bad i seng, og så starter det forfra.

Jeg er ved at kløjs i tanken om, hvilken jul der venter. Jeg KAN næsten ikke overskue den aften i selskab med svigerfamilien. Og nej, vi kan ikke bare holde jul med min familie, for jeg har ingen. Når det kommer til familie, så følger jeg med som det tynde øl i min kærestes familie.

Jeg gad godt holde tre måneders orlov, tage knægten ud af 0. klasse, rejse, nyde livet, opleve, besøge steder, jeg ellers ikke ville komme. Jeg gad godt, at vi skulle på den ferie til jul, som svigerfar nu i to år har inviteret på. Men svigerinde vil ikke, så vi bliver jo selvfølgelig alle hjemme.

Hvordan pepper man sin hverdag op? Hvordan får man kæresten med i parløb, og finder på noget, begge gider? Hvordan får man rystet posen?

Kanga
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf kidkomb » 28. sep 2018, 14:18

Måske forsøge at frigøre nogle penge til mere rejse eller nedsat arbejdstid.
Bo billigt nok til at der er rum i økonomien til det?
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Sangius » 28. sep 2018, 14:24

Eller - bare sådan nogle simple ting som aftenskoler eller lignende. Noget du gerne vil lære at gøre?

Hold øje med billetlugen og køb jer til en lokal oplevelse i ny og næ, så man har noget at se frem til.

Tag spontane ture ud og gør noget I ikke plejer - f.eks. en kold dukkert i havet her om efteråret, og så godt med varmt tøj på bagefter og lav aftensmad på en engangsgrill på stranden. Det er virkelig noget der får gang i lattermusklen.

For mig kan dagens kedelig trommerum ikke gøres bedre af en ferie om 6 måneder - det er for sjældent og for kortvarigt.

Men når vi gør de her lidt skøre, anderledes ting, så går jeg pludselig og glæder mig til at få fri, fordi vi skal et eller andet. Nogle gange noget så hjernedødt som en tur på et loppemarked, eller at vi har aftalt at vi kører den ekstra lange tur for at få churros.

For mig giver de her små afbræk livsglæde :)
18
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Jedi » 28. sep 2018, 14:32

Hvis du fantaserer lidt og forestiller dig din perfekte hverdag, hvad består den så af? Hvis du prøver at tænke tanken til ende, UDEN at afbryde dig selv med tanker som "nå nej, det kan lille August ikke", "det vil kæresten nok ikke", "det er der ikke råd til", "jeg er nok for gammel" og andre negativiteter.
Måske det handler om, at du gerne vil se dine venner mere til rødvin, også selvom I alle har børn. Eller du vil gerne rejse, lære at stå på skateboard eller andet. Nogle ting kan man få meget hurtigt ind i små bidder f.eks. via musik og valg af madvarer, andre kræver mere planlægning.

Jeg kender godt til følelsen af, at pludselig er året omme og hvad skete der egentligt af nyt de sidste 12 måneder? Nada. For mig har det været planlægning, der skulle til. Og selvfølgelig effektueriing af planerne. Du har nok en ret planlagt hverdag i forvejen, måske du kan planlægge lidt af det, du gerne gider?
9
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10662

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf BlueBunny » 28. sep 2018, 14:46

Lav en mini bucket liste. Sådan en med ting du skal inden for feks det næste år. Ting du også kan glæde dig til.
Få gerne manden med på ideen. Eller i det mindste skab forståelse for at du har lavet en.
Når listen er lavet, så sæt et mål om at krydse mindst en ting af hver måned.
Feks:
Koncert med en god veninde (inviter hende, giv billettten)
Stand-up show øgendahl/Hvam med manden.
Starte til træning. Eller sæt et mål.
Tilmelde dig et aftenskole kursus (mad, mal, skriv?)
Tag på en weekendtur alene.
Lav en bogliste med et par bøger og kryds af.
Besøg xx (Eiffeltårnet? Bigeye/London)
Riv en dag ud til selvforkælelse (massage, ansigtsbehandling)
Hold en pjækkedag med knægten hvor i går i teatret el andet “anderledes”
... find selv på nogen som du har lyst til og som udfordrer lidt.
10
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Kanga » 28. sep 2018, 16:16

Hvis jeg virkelig skulle leve en drøm ud, så var der min. 3 ugers rundrejse i Canada, evt. i kombi med USA. Min kæreste gider ikke flyve i så mange timer.
Han er glad for at køre rundt i Europa, evt. bare Tyskland. Det keder mig. Vi har været SÅ meget i Tyskland.
På den lange bane ville jeg også gerne til Australien og New Zealand. Det siger ikke ham noget.

Dilemmaet er, om jeg så bare skulle gøre det selv. Lade mand og barn hjemme, og så tage afsted?

Kærestens søster bor i London. Vi har besøgt hende to gange, begge gange boede vi på hotel og mødtes ude i byen med hende. Vi har aldrig været inviteret hjem til hende. Det gider jeg ikke igen. I alt har jeg været i London seks gange. Nu vil jeg gerne noget andet, hvis vi alligevel bare skal bo på hotel og ses ude i byen. Paris, Barcelona... Han gider ikke flyve efter det.
Så kunne han besøge hende i en uge, og så kunne jeg gøre noget andet i en uge? Er det overhovedet det, vi gerne vil, holde ferie hver for sig?

Orlov kunne jeg/vi godt tage. Vi ville ikke behøve optage lån eller andet. Så økonomisk er vi frie. Vi er bare ikke enige om, hvordan friheden skal forvaltes.
Vi er udfordret af vores forskellige interesser. Hvis han vil til DAD-koncert, så bil jeg til Tina Dickow. Hvis jeg vil flyve et sted hen, så vil han køre i bil et andet sted hen.

Fritidswise, så synger jeg i kor. Han går op i sine biler.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Kattefjæs » 28. sep 2018, 17:06

Er der en veninde du svinger godt med og kan forestille dig at rejse sammen med til nogle af de steder som du gerne vil se?

Det er dejligt at rejse sammen, men min mand er også "besværlig", og ærligt talt, det er sjældent sjovt i længden. Så hvis jeg skal noget, så gør jeg det selv - eller med en ven. Det er fantastisk.
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. sep 2018, 17:44

Selvom man er et par behøver man jo ikke gøre alle de ting sammen, gør nogle af dem alene, eller med veninder, eller find en rejsemakker der vil det samme som dig.
DU kan sagtens tillade dig at bruge tid på at fylde godt på dig selv, for mand og barn får i den grad en gevinst ud af det i den anden ende.
Eller tag barnet med alene på 1-2 ugers ferie, snart...

Og det er sgu vigtigt at bryde hamsterhjulet indimellem, for det trættende og surt, at køre rundt, rundt, rundt, rundt...
Men man får lidt flere kræfter til det, når man husker at putte overskud ind på kontoen :kys:
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf TomKah » 28. sep 2018, 17:57

Hvis din søn er 6 år er han måske også så gammel at I to bare kunne rejse sammen?
7
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf 1234 » 28. sep 2018, 18:00

TomKah skrev:Hvis din søn er 6 år er han måske også så gammel at I to bare kunne rejse sammen?


Det tror jeg også kunne være fedt. Min kollega har lige haft sin 6 årige med på storbysferie. Det lød virkelig til at have været en succes.
0
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 992

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Iforbifarten » 28. sep 2018, 18:17

Jeg har heller ikke en særlig stor fællesmængde af interesser med min mand og han er ikke så vild med at rejse som jeg. Både før og efter vi har fået børn delte vi os og lavede og laver rigtig mange ting hver for sig. Jeg var før børn også udstationeret på den anden side af jorden i nogle måneder uden han besøgte mig fordi han ikke kunne se det fede i det land jeg boede i.
Alle tingene hver for sig giver os energi og pause fra leverpostejen og når vi så gør noget sammen er det noget vi begge rigtig gerne vil, så den ene ikke sidder og prøver at udtænke en byggevejledning til en teleporter imens.
Det fungerer ikke for alle at være så adskilt, men det gør for os. Jeg kan da godt savne vi laver noget sammen indimellem, men det er lige som jeg ogå kan savne noget at det jeg laver alene eller med venner fordi der bare ikke er tid nok i hverdagen.
3
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Æble » 28. sep 2018, 19:08

Mht rejser så synes jeg du skal presse din mand lidt mere. Synes man har pligt til så vidt muligt at opfylde hinandens drømme når man er er par. Måske siger det ham umiddelbart ikke noget, men så må han gøre det for din skyld. Det lyder som on det kun er sig der går på kompromis mht rejser og “eventyr” og ikke ham overhovedet.

Jeg har mere lyst til at rejse end min mand. Han har det også fint med kør selv ferie i Europa hvor jeg gerne vil længere ud i verden. Så vi skiftes, så begge får opfyldt vores ønsker. Sidste år var vi 10 dage i Østrig i egen bil og i år var vi tre uger i Californien på det vildeste eventyr.

Med de forholdsvis beskedne ønsker du har, så burde det være muligt at gå på kompromis. Du beder jo ikke om at I flytter til Peru og bor i en landsby, det er bare ferier.

Og hvorfor skal i altid være sammen med hans familie til jul? Hvert andet år kunne i da godt tage ud og rejse.

Jeg siger ikke at han skal få din kedsomhed og leverpostejsfølelse til at forsvinde, men han bør møde dig i højere grad.

Jeg tager 1-2 gange årligt på weekend med veninder. Får sladret, shoppet og hygget og drukket drinks og savnet dem derhjemme. Kommer altid hjem med fornyet energi. Kan varmt anbefales.
15
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf oOxXxOo » 28. sep 2018, 19:15

Man vælger selv sin lykke.
Hvis du ikke trives med hvordan tingene fungere nu, må du finde ud af hvad der skal til. Jeg tror ikke at 3 mdr rundt i verden vil gøre dig lykkelig, for når du så kommer tilbage er der stadig leverpostejsmadder der skal smøres, vasketøj der skal vaskes, og du er stadig det tynde øl. Du vil om muligt have det endnu værre.

Det jeg prøver at sige er, at du er nødt til at se på din hverdag og finde ud af hvordan du vil leve dit liv, og om du kan leve med at din kæreste og dig er forskellige? Tænker måske det lige så meget er der den ligger?
4
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8897

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf D.itsen » 28. sep 2018, 19:33

Hvad lavede du og din mand sammen, inden der kom barn ind i ligningen?
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Sophies-mor » 28. sep 2018, 20:38

Enten så går I hveranden gang til en koncert I "hader" for at gøre noget for kæresten og næste gang til én I elsker og således fremad på skift. Altså sammen til begge slags had/kærligheds-koncert.
Eller også går I til hver sin.
Hvis I slet ikke kan finde en musiker I begge kan holde ud.
(Og jeg er slet ikke glad for hverken Tina D eller DAD, men hvis det gjorde kæresten glad, og han gør noget for mig også, så fint - så kan jeg godt overleve. Og så har vi det at tale om, der samtidig bryder leverpostejen.)

Find ud af, at I enten skal finde noget samlet - eller også må I pleje hver jeres interesser og så tale om dem, når hjemme.
Hvad gjorde I, før I fik barn?
Deles I om opgaverne?

Og jo, jeg hader også hverdagen.
Jeg bliver SÅ provokeret, når min mand siger, at han er helt med på Dan Turélls "allermest holder jeg af hverdagen" --- men det er bare mig, og mit eget problem, at gøre MIN hverdag tålelig, så den ikke bare er brun leverpostej.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Livets forhold"