Når man er ved at brække sig over....

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 360
Likede indlæg: 4428

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Æble » 30. sep 2018, 11:21

Ej men i holder jo jul med dem de fleste jule. Fordi I tog ud at rejse indimellem til jul, det er da helt ok. Hvem har bestemt at I skal være sammen hver evig eneste jul på deres/svigerindens præmisser?

I kan jo sige at I ønsker at rejse til jul, som der har været snak om nogle år, og i vil rigtig gerne have dem med. Så er det jo op til dem om de vil deltage eller ej.
10
IrmaPigen
Kort karma: 377
Likede indlæg: 4586

Indlægaf IrmaPigen » 30. sep 2018, 11:26

Kanga skrev:
IrmaPigen skrev:
Kanga skrev:
IrmaPigen skrev:
Min fortolkning: Du

1) trænger til en længerevarende break fra den dagligdag, du beskriver (du nævner det selv;orlov)

2)Trænger til en rejse væk (men uafhængigt af orloven)

Har I råd til du tager orloven? Har du evt tilbageholde noget forældreorlov i forbindelse med din barsel/dine barsler?

Edit: Nu har jeg set, du skriver I har råd til orloven, men at I ikke er enige om, hvordan den skal bruges. Men hvis du har behov for en break, er det vel også dit valg, hvordan tiden bruges? Eller faktisk, hvad præcis er det i er uenige om mht orloven (jeg tænker der er vel grænser for hvor mange måder man kan bruge en orlov til, hvor mand stadig skal på job og barn i skole/institution.

Kunne I evt også vælge at tage ud og rejse over julen. Altså jer som familie, hvor I selv køber rejsen?

Jeg ville ikke tage tre mdrs orlov for at gå hjemme. Det skulle være for at rejse fx, min lille familie og jeg. Min kæreste siger også ind i mellem, at han godt kunne bruge at holde tre mdr fri. Han ville bruge tiden på at køre rundt i Europa. Jeg ville flyve til et andet kontinent og opleve noget der. Så vi er ikke enige om, hvordan den frihed skulle bruges.

Rejse over julen. Gerne! Og svigerfar har jo inviteret, men svigerinde VIL IKKE (det blev råbt) på den ferie, svigerfar inviterer på. Og så er der bare konfliktskyhed forhold til svigerinde, for så bliver vi da alle hjemme...

Det er nok en kombi af det hele. Hverdagskedsomhed og udsigten til, igen, at holde ferie (juleferie denne gang) der dikteres indholdsmæssigt af en svigerinde, der har hovedet oppe i røven på sig selv, og ingen siger hende imod.

Kanga

Men hvorfor i alverden sætter i jer ned som ofre og venter på andre skal betale rejsen for jer.

Hvorfor tager I, ikke bare om beslutning om I holder jul et sted i udlandet, og så lader resten af familien holde jul hjemme.

I har vel trods alt selv ret til at bestemme over jeres eget liv.

Det gjorde jeg også gerne! Men i min kærestes familie lider de af hensynsbetændelse. Det betyder, at når nu svigerinde ikke vil rejse, så bliver vi alle hjemme. Ligesom vi bliver hjemme hvis hun ikke vil med på stranden, i zoo osv.
Så kunne vi, min kæreste, min søn og jeg rejse. Men så melder der sig dårlig samvittighed overfor svigerfar og svigerinde, som så skulle sidde og glo på hinanden i julen. Det er ikke vores ansvar, og da slet ikke mit. Men ikke desto mindre bliver vi/jeg fanget i det.

Kanga

Jeg siger blot du/I har et valg.

Som I undlader at træffe.

Hvilket jeg nok ikke rigtigt forstår.
8
Aragorn
Kort karma: 389
Likede indlæg: 4172

Indlægaf Aragorn » 30. sep 2018, 11:50

IrmaPigen skrev:
Kanga skrev:
IrmaPigen skrev:
Kanga skrev:
IrmaPigen skrev:

1) trænger til en længerevarende break fra den dagligdag, du beskriver (du nævner det selv;orlov)

Har I råd til du tager orloven? Har du evt tilbageholde noget forældreorlov i forbindelse med din barsel/dine barsler?

Edit: Nu har jeg set, du skriver I har råd til orloven, men at I ikke er enige om, hvordan den skal bruges. Men hvis du har behov for en break, er det vel også dit valg, hvordan tiden bruges? Eller faktisk, hvad præcis er det i er uenige om mht orloven (jeg tænker der er vel grænser for hvor mange måder man kan bruge en orlov til, hvor mand stadig skal på job og barn i skole/institution.

Kunne I evt også vælge at tage ud og rejse over julen. Altså jer som familie, hvor I selv køber rejsen?

Jeg ville ikke tage tre mdrs orlov for at gå hjemme. Det skulle være for at rejse fx, min lille familie og jeg. Min kæreste siger også ind i mellem, at han godt kunne bruge at holde tre mdr fri. Han ville bruge tiden på at køre rundt i Europa. Jeg ville flyve til et andet kontinent og opleve noget der. Så vi er ikke enige om, hvordan den frihed skulle bruges.

Rejse over julen. Gerne! Og svigerfar har jo inviteret, men svigerinde VIL IKKE (det blev råbt) på den ferie, svigerfar inviterer på. Og så er der bare konfliktskyhed forhold til svigerinde, for så bliver vi da alle hjemme...

Det er nok en kombi af det hele. Hverdagskedsomhed og udsigten til, igen, at holde ferie (juleferie denne gang) der dikteres indholdsmæssigt af en svigerinde, der har hovedet oppe i røven på sig selv, og ingen siger hende imod.

Kanga

Men hvorfor i alverden sætter i jer ned som ofre og venter på andre skal betale rejsen for jer.

Hvorfor tager I, ikke bare om beslutning om I holder jul et sted i udlandet, og så lader resten af familien holde jul hjemme.

Det gjorde jeg også gerne! Men i min kærestes familie lider de af hensynsbetændelse. Det betyder, at når nu svigerinde ikke vil rejse, så bliver vi alle hjemme. Ligesom vi bliver hjemme hvis hun ikke vil med på stranden, i zoo osv.
Så kunne vi, min kæreste, min søn og jeg rejse. Men så melder der sig dårlig samvittighed overfor svigerfar og svigerinde, som så skulle sidde og glo på hinanden i julen. Det er ikke vores ansvar, og da slet ikke mit. Men ikke desto mindre bliver vi/jeg fanget i det.

Kanga

Man får altid lov til at vælge den pris man betaler.
0
The way of a fool is right in his own eyes, but a wise man listens to counsel.
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9700

Indlægaf fisken80 » 30. sep 2018, 11:50

Kanga skrev:
IrmaPigen skrev:
Kanga skrev:
IrmaPigen skrev:

Kanga

Kanga

Jamen så stop det mønster! Slå i bordet og sig, at du ikke holder jul sådan i år. Hvad så om din svigerfar og svigerinde skal sidde og glo på hinanden juleaften? Det er da deres eget valg.
Du bliver sgu nødt til at gro nogle nosser.
14
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
fisken80

Indlægaf fisken80 » 30. sep 2018, 11:52

IrmaPigen skrev:
Kanga skrev:
IrmaPigen skrev:
Kanga skrev:
IrmaPigen skrev:

Kanga

Kanga

Enig. Der ER et valg her. Og jeg kan ærligt sige, at jeg var ikke fortsat på den måde.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 722
Likede indlæg: 6865
Kontakt:

Indlægaf Annione » 30. sep 2018, 12:24

Hvorfor kan han ikke lide at flyve så langt?
Er det fordi han er høj og skal have masser af benplads? Så book pladser ved nødudgangen.
Er det fordi han ikke kan sove? Så køb et Nap Scarf (it’s a thing - sover som en sten med det).

Flyv evt over Island (Iceland air) og få turen kappet over.

Det er da ikke okay at I altid skal danse efter hans pibe. Han må altså også give sig lidt.

Min eks gad sjældent det samme som mig. En dagsudflugter, storby ferie, koncerter, gå-ture, museum, café-besøg, ud og drikke vin, middag hos os, middag hos andre, familie besøg (hos min familie)... så den slags gjorde jeg alene.
Nu gør jeg alt alene, på single måden, og det er så meget federe, at gøre det alene, fordi man har lyst, end fordi man er “tvunget” til at gøre det alene, fordi ens partner aldrig gider den slags

Man kan også cutte en rejse til Australien op. Mellemland i fx Qatar/Singapore/HongKong. Alle 3 er forøvrigt fine byer, som man kan se på 2 dage, før man flyver videre.
11
Kanga
Kort karma: 25
Likede indlæg: 126

Indlægaf Kanga » 30. sep 2018, 12:29

Jamen, I har ret langt henad vejen. Havde vi ikke barn, så var jeg heller ikke bleg for at rejse alene eller gøre noget andet, hvis det var det. Men der er et barn i ligningen. Og der nytter jo ikke, at jeg slår i bordet. Jeg har ligesom ikke noget modbud, idet jeg ingen familie har at smide i puljen.

Men ja, jeg er nødt til at få en snak med kæresten. Hvad er det, han gerne vil. Hvad er det, jeg gerne vil. Og hvad er det VI gerne vil.

Kanga
3
Kisser
Kort karma: 32
Likede indlæg: 336

Indlægaf Kisser » 30. sep 2018, 12:35

Jeg tænker, at det er super vigtigt at du tager din egen følelse alvorligt, for den slags gnavende utilfredshed kan godt risikere at blive til en benhård bitterhed, hvis der ikke gøres noget ved den.

Jeg kan ikke helt læse mig til, hvor meget du har talt med din mand om det. Det synes jeg absolut er første skridt!

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan du har det, men den type af følelser kan hos mig godt blive forstærket, hvis jeg føler at jeg er i en fastlåst situation, som jeg ikke selv kan ændre på. Dét tror jeg, at du er nødt til at gøre op med.

Derudover, så prøv at overvej, hvornår du er FRI for følelsen af "leverpostej". Hvad er dens modsætning? Og hvad er den aller mindste ting, som du kan gøre for at komme af med den? Måske kan du allerede nu indføre små åndehuller?

Ift at være det tynde øl i din kærestes familie: det mindset synes jeg, at du skal vende om. Du er ikke det tynde øl i din kærestes familie. Du er det lækre pizzafyld (sammen med din mand og barn) i jeres familie. Når din dreng bliver voksen, vil han tænke på dig og din mand. Lidt groft sagt, så er det nu DIG der steger mors frikadeller og jeg synes bestemt at I som familie skal definere jeres egne traditioner/måder at gøre tingene på.
18
fisken80

Indlægaf fisken80 » 30. sep 2018, 12:39

Kanga skrev:Jamen, I har ret langt henad vejen. Havde vi ikke barn, så var jeg heller ikke bleg for at rejse alene eller gøre noget andet, hvis det var det. Men der er et barn i ligningen. Og der nytter jo ikke, at jeg slår i bordet. Jeg har ligesom ikke noget modbud, idet jeg ingen familie har at smide i puljen.

Men ja, jeg er nødt til at få en snak med kæresten. Hvad er det, han gerne vil. Hvad er det, jeg gerne vil. Og hvad er det VI gerne vil.

Kanga

Jo, du har da så. I kan rejse sammen væk i julen, dig, mand og barn. Men I kan da også holde jul sammen hjemme bare jer tre. Man SKAL altså ikke nødvendigvis være sammen med sin familie juleaften. Sit barn og sin ægtefælle, selvfølgelig. Men da ikke alle andre.
Vi holdt f.eks. jul alene to sidste år. Det var dét, der gav mest mening for os den jul.
15
IrmaPigen
Kort karma: 377
Likede indlæg: 4586

Indlægaf IrmaPigen » 30. sep 2018, 13:02

Kanga skrev:Jamen, I har ret langt henad vejen. Havde vi ikke barn, så var jeg heller ikke bleg for at rejse alene eller gøre noget andet, hvis det var det. Men der er et barn i ligningen. Og der nytter jo ikke, at jeg slår i bordet. Jeg har ligesom ikke noget modbud, idet jeg ingen familie har at smide i puljen.

Kanga

Hvorfor i alverden kræver det en familie for at du siger fra og I gør, hvad du vil?!?

Du vil jo ud og rejse og gerne ud over Europas grænser. Hvorfor kræver det en familie?

Ejmen men jeg forstår dig virkelig ikke.

Ser man kun begrænsninger, så får man begrænsninger.
Senest rettet af IrmaPigen 30. sep 2018, 20:46, rettet i alt 1 gang.
9
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4648

Indlægaf abcd » 30. sep 2018, 13:45

1234 skrev:
abcd skrev:Et andet regnestykke kunne være at 3 uger i Canada for hele familien nok er 50-60.000 kroner. Så man skal tjene omkring 90-100.000 for at betale sådan en ferie. Hvis man tjener 300 kroner i timen, er det 300 timer man skal arbejde. Det er 7,5 ugers fuldtidsarbejde, eller næsten 2 måneder. Fordelt ud over de 45 arbejdsuger på et år er det ca. 7 timer om ugen eller ca. en arbejdsdag om ugen man kunne holde fri hvis man ikke skulle betale for sådan en ferie. Alternativt kunne man bruge pengene på at gøre hverdagen lettere. Det er godt 1.000 kroner om ugen. Det kan man vel få to takeout-måltider og en times rengøringshjælp for.

Men det er jo en prioritering ligesom alt mulig andet, men det er nu ikke alle der har mulighed for mere fri.
I min branche er det 37 timer eller mere, så pengene kan ikke konvertere til mere fritid, medmindre jeg skifter branche, men jeg ville kun kunne skifte til brancher med en lavere løn, hvilket ville gøre, at jeg nok så alligevel ville være nødt til at arbejde 37 timer.
Jeg gætter på min situation langt fra er unik.

Hvad man så vælger at bruge sine penge til er jo en smagssag?
Jeg ville hellere have 3 ugers ferie uden for Europa end jeg ville have rengøringshjælp eller takeaway.

Rengøringshjælp og takeaway var bare eksempler. Pointen var at for de penge 3 ugers ferie på et andet kontinent koster, kan man aflaste hverdagen på mange forskellige måder - 1.000 kroner om ugen er mange penge - og jeg synes det virker som det oplagte at bruge pengene på hverdagen som er sur, i stedet for at bruge dem på at prøve at flygte fra hverdagen for en kort stund.
1
1234
Kort karma: 76
Likede indlæg: 2038

Indlægaf 1234 » 30. sep 2018, 13:49

abcd skrev:
1234 skrev:
abcd skrev:Et andet regnestykke kunne være at 3 uger i Canada for hele familien nok er 50-60.000 kroner. Så man skal tjene omkring 90-100.000 for at betale sådan en ferie. Hvis man tjener 300 kroner i timen, er det 300 timer man skal arbejde. Det er 7,5 ugers fuldtidsarbejde, eller næsten 2 måneder. Fordelt ud over de 45 arbejdsuger på et år er det ca. 7 timer om ugen eller ca. en arbejdsdag om ugen man kunne holde fri hvis man ikke skulle betale for sådan en ferie. Alternativt kunne man bruge pengene på at gøre hverdagen lettere. Det er godt 1.000 kroner om ugen. Det kan man vel få to takeout-måltider og en times rengøringshjælp for.

Men det er jo en prioritering ligesom alt mulig andet, men det er nu ikke alle der har mulighed for mere fri.
I min branche er det 37 timer eller mere, så pengene kan ikke konvertere til mere fritid, medmindre jeg skifter branche, men jeg ville kun kunne skifte til brancher med en lavere løn, hvilket ville gøre, at jeg nok så alligevel ville være nødt til at arbejde 37 timer.

Jeg ville hellere have 3 ugers ferie uden for Europa end jeg ville have rengøringshjælp eller takeaway.

Rengøringshjælp og takeaway var bare eksempler. Pointen var at for de penge 3 ugers ferie på et andet kontinent koster, kan man aflaste hverdagen på mange forskellige måder - 1.000 kroner om ugen er mange penge - og jeg synes det virker som det oplagte at bruge pengene på hverdagen som er sur, i stedet for at bruge dem på at prøve at flygte fra hverdagen for en kort stund.

Men det er jo fordi du ser det som en flugt.
For mig er rejser ikke en flugt fra hverdagen men oplevelser for livet. Dyrebare minder jeg skaber sammen med mine nærmeste. På linje med et bryllup fx. Det bruger folk jo også tit en sjat penge på.
4
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4648

Indlægaf abcd » 30. sep 2018, 14:01

1234 skrev:
abcd skrev:
1234 skrev:

Men det er jo fordi du ser det som en flugt.
For mig er rejser ikke en flugt fra hverdagen men oplevelser for livet. Dyrebare minder jeg skaber sammen med mine nærmeste. På linje med et bryllup fx. Det bruger folk jo også tit en sjat penge på.

Der er ikke noget galt med rejser, men det skal netop ikke være en flugt. Og det synes jeg det lyder til at ville være i det her tilfælde når hverdagen er røv og nøgler og rejsen bliver en drøm for at slippe væk fra hverdagen.
0
avdotja
Kort karma: 238
Likede indlæg: 4511

Indlægaf avdotja » 30. sep 2018, 15:38

Jeg synes modsat det er helt fair at din mand gerne vil holde jul hjemme, sammen med familien. Jul er noget som for mange er forbundet med rigtig mange traditioner og jeg synes måske det er en anelse fjollet at en evt rejse død og pine skal foregå der.

Hvis det virkelig er så frygteligt at holde jul sammen med svigerinde og -far, tænker jeg at det giver mere mening at forsøge at få din mand med på en ordning hvor I hvert andet år holder det sammen alle sammen og hvert andet år er hjemme, kun jer tre.

Jeg tror ikke nødvendigvis at rejser er den store forkromede redning, men nu hvor du virker så fokuseret på det, synes jeg bestemt det fortjener en chance. Hvis din mand vitterlig ikke er interesseret i samme typer rejser som dig, synes jeg seriøst du skulle overveje enten at gøre det alene eller sammen med en ven eller dit barn. Der er jo ikke tale om at I så skal holde AL ferie hver for sig, men måske en enkelt uge om året eller en længere ferie på 3-4 uger hver anden eller tredje år :).

Jeg ville, i dine sko, gå efter at få en af nedenstående ferier opfyldt til næste sommer:

• Sommerferie alle tre, et andet sted end Tyskland. Kan evt være kør-selv
  • Kortere ferie (forlænget weekend eller en enkelt uge) uden mand og barn, enten alene eller sammen med ven
  • Kortere ferie (forlænget weekend eller en enkelt uge) uden mand, men med barn
  • Længere ferie (feks 3-4 ugers rundrejse i USA) alene eller sammen med ven
Når du så har prøvet det af, kan I finde ud af hvad der passer jer fremadrettet. Det behøver jo heller ikke være det samme hvert år. I kan evt opererer med 5 års planer, hvor der er planlagt en længere rejse for dig+barn hvert 5. år.
4
Kanga
Kort karma: 25
Likede indlæg: 126

Indlægaf Kanga » 30. sep 2018, 19:00

avdotja skrev:Jeg synes modsat det er helt fair at din mand gerne vil holde jul hjemme, sammen med familien. Jul er noget som for mange er forbundet med rigtig mange traditioner og jeg synes måske det er en anelse fjollet at en evt rejse død og pine skal foregå der.

Hvis det virkelig er så frygteligt at holde jul sammen med svigerinde og -far, tænker jeg at det giver mere mening at forsøge at få din mand med på en ordning hvor I hvert andet år holder det sammen alle sammen og hvert andet år er hjemme, kun jer tre.

Jeg tror ikke nødvendigvis at rejser er den store forkromede redning, men nu hvor du virker så fokuseret på det, synes jeg bestemt det fortjener en chance. Hvis din mand vitterlig ikke er interesseret i samme typer rejser som dig, synes jeg seriøst du skulle overveje enten at gøre det alene eller sammen med en ven eller dit barn. Der er jo ikke tale om at I så skal holde AL ferie hver for sig, men måske en enkelt uge om året eller en længere ferie på 3-4 uger hver anden eller tredje år :).

Jeg ville, i dine sko, gå efter at få en af nedenstående ferier opfyldt til næste sommer:

• Sommerferie alle tre, et andet sted end Tyskland. Kan evt være kør-selv
  • Kortere ferie (forlænget weekend eller en enkelt uge) uden mand og barn, enten alene eller sammen med ven
  • Kortere ferie (forlænget weekend eller en enkelt uge) uden mand, men med barn
  • Længere ferie (feks 3-4 ugers rundrejse i USA) alene eller sammen med ven
Når du så har prøvet det af, kan I finde ud af hvad der passer jer fremadrettet. Det behøver jo heller ikke være det samme hvert år. I kan evt opererer med 5 års planer, hvor der er planlagt en længere rejse for dig+barn hvert 5. år.

Jeg synes også, det markerede undervurderes i tråden. For de fleste, og også for os. Jul er bare = familie for de fleste. Det er svært at argumentere for at holde jul uden svigerfar og svigerinde... Bare fordi. Jeg kunne godt melde ud, at jeg ikke gider svigerindes skingre skrigeri og jeg er træt af, at hun sætter dagsorden. Men så forudser jeg, at min kæreste kommer i klemme. Mere end han er nu.

Ferie/rejsedelen er jeg mere fortrøstningsfuld om. Tak for input til det.

Kanga
1

Tilbage til "Livets forhold"