Kim Larsen er død

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 152
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 3130

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf landsbytossen » 30. sep 2018, 16:18

zembra1986 skrev:Har Kim Larsen nogensinde lavet et decideret scene-show? :gruble:

Ja, jeg spørger oprigtigt (ifgl. Artem's indlæg) fordi det er bare slet ikke det jeg forbinder med Kim Larsen. Hans "ting" var da netop bare at sidde på en stol (eller stå på et sted), synge, spille guitar, fortælle gavtyv historier imellem sangene og måske ryge en smøg imens :-p altså egentligt bare være sig selv. Jeg har aldrig selv været til koncert med ham (hvad sker der egentlig for det?!) men har set adskillige videoer fra hans koncerter og det er altid det der "sker".

At dømme efter hans kæmpe fanbase af folk i alle aldre, så var det vist noget de fleste elskede, inkl. mig selv.

Cirkus Himmelblå turneen og Gorilla Galla havde sceneshows
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9715

Indlægaf fisken80 » 30. sep 2018, 16:24

zembra1986 skrev:Har Kim Larsen nogensinde lavet et decideret scene-show? :gruble:

Ja, jeg spørger oprigtigt (ifgl. Artem's indlæg) fordi det er bare slet ikke det jeg forbinder med Kim Larsen. Hans "ting" var da netop bare at sidde på en stol (eller stå på et sted), synge, spille guitar, fortælle gavtyv historier imellem sangene og måske ryge en smøg imens :-p altså egentligt bare være sig selv. Jeg har aldrig selv været til koncert med ham (hvad sker der egentlig for det?!) men har set adskillige videoer fra hans koncerter og det er altid det der "sker".

At dømme efter hans kæmpe fanbase af folk i alle aldre, så var det vist noget de fleste elskede, inkl. mig selv.

Ikke med Kjukken i hvert fald. Og det er alligevel mange år han har spillet med dem.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4071

Indlægaf Confucius » 30. sep 2018, 16:57

Ja, jeg spørger oprigtigt (ifgl. Artem's indlæg) fordi det er bare slet ikke det jeg forbinder med Kim Larsen.

Nej, han har nemlig ej. Ikke engang i Gasolin-dagene. Han går ind imellem lidt rundt på scenen og står et andet sted et øjeblik, og så er han normalt tilbage. Sjældent længere tid end en solo varer. Derfor er det også helt åndssvagt at begynde at øffe over at han til sidst var bovlam og begrænset til at sidde på en stol det samme sted på scenen.

Stemmen var nøjagtigt den samme uanset hvor han befandt sig.
6
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4071

Indlægaf Confucius » 30. sep 2018, 17:00

landsbytossen skrev:Cirkus Himmelblå turneen og Gorilla Galla havde sceneshows

Det var heller ikke Kim Larsen-koncerter. Det var optrædener af et kollektiv, hvor Kim Larsen tilfældigvis var med.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 30. sep 2018, 17:12

Confucius skrev:
landsbytossen skrev:Cirkus Himmelblå turneen og Gorilla Galla havde sceneshows

Det var heller ikke Kim Larsen-koncerter. Det var optrædener af et kollektiv, hvor Kim Larsen tilfældigvis var med.

:lol:
0

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 30. sep 2018, 17:26

For 2 dage siden lagde Tommy Bas orignalen af "Sikken en følelse" på Youtube. Tommy har skrevet tekst og musik. Larsen gjorde den kendt i hele landet,

0

Brugeravatar
MilleMercy
Kort karma: 21
Likede indlæg: 239

Indlægaf MilleMercy » 30. sep 2018, 18:42

På Christianshavn har Vor Frelser kirkens tårn spillet Om lidt bliver her Stille og en masse andre numre, i dag. Det synes jeg er en fin hilsen til en mand, der satte sine spor i kvarteret i hans yngre dage.
4
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 131
Likede indlæg: 1985

Indlægaf twinkle » 30. sep 2018, 18:51

Jeg tror jeg har set den dokumentar de sender på DR2 lige nu en 3-4 gange, og jeg synes virkelig den er god. Særligt fortolkningen af Kims sange, især pianomand. Den udgave giver mig gåsehud over hele kroppen.
0
kattekonen
Kort karma: 6
Likede indlæg: 57

Indlægaf kattekonen » 30. sep 2018, 18:56

Artem skrev:Han har helt klart lavet nogle fantastiske sange Men han skulle være stoppet med at spille for flere år siden.
De sidste gange jeg så ham der sad han bare i et hjørne og sang Som på ingen måde kunne får mig med...

Desværre er jeg enig. Han lavede nogle sange for mange år siden, som på en helt fantastisk måde indrammer den tid. Men nu lever vi en anden tid - hvor rygere er et jaget folkefærd, hvor det ikke længere er velansat at drikke på en arbejdsplads, og hvor arbejderklassen stort set er ikke eksisterende på grund af kompetencekrav og konkurrence fra udenlandsk arbejdskraft. Selv en tømrer og murer skal i dag kunne engelsk, læse, skrive og regne på et væsentligt højt niveau. Og havde han overhovedet kontakt til nogen af hans børn??
1
Brugeravatar
twinkle

Indlægaf twinkle » 30. sep 2018, 19:00

kattekonen skrev:
Artem skrev:Han har helt klart lavet nogle fantastiske sange Men han skulle være stoppet med at spille for flere år siden.
De sidste gange jeg så ham der sad han bare i et hjørne og sang Som på ingen måde kunne får mig med...

Desværre er jeg enig. Han lavede nogle sange for mange år siden, som på en helt fantastisk måde indrammer den tid. Men nu lever vi en anden tid - hvor rygere er et jaget folkefærd, hvor det ikke længere er velansat at drikke på en arbejdsplads, og hvor arbejderklassen stort set er ikke eksisterende på grund af kompetencekrav og konkurrence fra udenlandsk arbejdskraft. Selv en tømrer og murer skal i dag kunne engelsk, læse, skrive og regne på et væsentligt højt niveau. Og havde han overhovedet kontakt til nogen af hans børn??

Jeg synes jeg læste noget om, at han havde kontakt til en 2-3 stykker ud af sine 6 børn.
0
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9715

Indlægaf fisken80 » 30. sep 2018, 19:16

twinkle skrev:
kattekonen skrev:

Jeg synes jeg læste noget om, at han havde kontakt til en 2-3 stykker ud af sine 6 børn.

Alle hans børn var da til stede da han døde ifølge pressemeddelelsen. Og hans søn har udtalt sig om hvordan det gik med ham under hans sygdom.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
twinkle

Indlægaf twinkle » 30. sep 2018, 19:23

fisken80 skrev:
twinkle skrev:
kattekonen skrev:

Alle hans børn var da til stede da han døde ifølge pressemeddelelsen. Og hans søn har udtalt sig om hvordan det gik med ham under hans sygdom.

Ja, det læste jeg også. Den eneste kilde jeg kunne finde på den manglende kontakt er tilbage fra 2011 ifm. den biografi der blev udgivet
0
Brugeravatar
JumboJette
Kort karma: 37
Likede indlæg: 383

Indlægaf JumboJette » 30. sep 2018, 21:41

Det er så åndssvagt trist og jeg mindes flere gode situationer:

Da jeg som 5-årig hørte Rita på repeat (trods besværet med at spole tilbage hele tiden, nogle af jer husker det nok) på båndoptageren hjemme hos min farmor.
Da jeg som 10-årig gjorde lørdagsrent i stuen sammen med mine forældre, mens Kim Larsen & Bellami strømmede ud af højttalerne.
Da jeg som 16-årig skrålede med på alle viserne fra Værsgo' i festligt lag, lige til de billige ALDI-øller smagte ekstra godt.
Da jeg som 25-årig genlyttede Gasolins Sorte Box fra biblioteket og konstaterede, at det stadig holdt max vand!
Da jeg som 34-årig introducerede mine børn til Kim Larsen, Gasolin, Bellami -you name it, altid på bilture- mens de rockede løs på bagsædet.

Øv, mand, hvor er jeg trist over, at der er slukket.

For omkring to timer siden, da Midt Om Natten (filmen) startede på TV2, så stod han sgu endda og sang:
tik tik
tik tik
klokken slår og slår
tiden går og går
vi levede igår.

:(
7
Er du cykelrytter eller liderkarl?
Bergen
Kort karma: 13
Likede indlæg: 726

Indlægaf Bergen » 1. okt 2018, 01:08

kattekonen skrev:

Hans sommerturne i år var 100% udsolgt, så nogle må jo synes, at det gav mening.

Jeg hørte ham (igen) forrige år og det var genialt. Jeg er så også ligeglad med andres forhold til børn, rygere, engelskkundskaber og arbejderklasse, når jeg går til koncert.
2
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 203
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 4060

Indlægaf ExCoastal » 1. okt 2018, 06:20

Jeg var Gasolin' fan meget tidligt, min familie forstod det slet ikke, og alligevel lå Gas'3 under juletræet i 1973. Min elskede morfar døde få dage før jul, så jeg brugte musikken til at bearbejde min sorg. Jeg var 12 år gammel og elskede min morfar højt. Min mor og mormor gav os os børn en god jul på trods af alt, og det inkludererede en plade med Gasolin'.

Gasolin og Kim Larsen var virkeligt lydsporet til mit liv, som barn med den musik i min barndom og mine teenage år, P4 Tværs med Tine Bryld, altid startet med "Kun en dråbe", som aldrig blev spillet andre steder.

Jeg var nok mere til rock i de følgende år, og Larsen blev mere poppet. Men hans sange står for sig selv, der har har aldrig været nogen som ham (og Shubidua), der kunne samle folket, unge som gamle. Min Spotify har kørt Larsen hele dagen.
1

Tilbage til "Livets forhold"