Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf ExCoastal » 1. okt 2018, 05:30

Som overskriften siger, hvor i verden kunne du bo? Og hvorfor?

Jeg har boet i USA i 22 år, men jeg har rejst en hel del via arbejde, og har som regel arbejdet med lokale. Min liste er begrænset af, hvor jeg kan finde arbejde med engelsk eller dansk som mit hovedsprog, men er dog farvet af de steder jeg elsker, hvor jeg ville være nødt til at lære et andet sprog. Listen er på ingen måde prioriteret, det ville være umuligt.

Singapore. Multinationalt, masser af jobs, mange IT firmaer har pan-asiatiske afdelinger her. Jeg elsker landet, men jeg er bekymret over, hvor dyrt det er at bo der. Ville gerne tilføje Bangkok til listen i samme åndedrag, men jobs der er oftest lokale,og jeg har ingen ambitioner om at lære thai.

UK. Uanset hvordan Brexit ender, så er det et godt marked for, hvad jeg laver. Men det er dyrt at bo der, og lønningerne er ikke vildt høje. London er selvfølgelig værst, så Irland ville måske være at foretrække. Mange IT virksomheder har europæisk hovedkvarter i Irland pga. de meget lempelige skatter.

Colombia. Et land i rivende udvikling, og der er fart på IT industrien. Jeg taler ikke spansk, og Colombia er ikke ligefrem et center for hele sydamerika. Jeg har gode venner der, men sproget vil være en forhindring.

Kenya. Fordi landet er rimeligt stabilt er det ofte et center for IT virksomheder, der vil ind i hele Afrika. Jeg har venner, der taler meget varmt om at bo i Kenya som udlænding. Forretningssproget er engelsk. Sjovt nok har jeg lige set Anthony Bourdains afsnit om Kenya, så jeg er ikke ligefrem afvisende :D Jeg har rejst i både nord- og sydafrika, så jeg er ikke ubekendt med udfordringerne.

Skandinavien. Naturligvis, fordi sproget falder mig naturligt, så det ville ikke være svært. Jeg er nordjyde, vokset op med svensk og norsk fjernsyn, så det er nemt nok.

Holland og Belgien. Mange IT firmaer har hovedkvarterer i de lande, og her er koncernsproget også engelsk.

Italien. Jeg har nær familie der, som kunne hjælpe mig, men igen, sproget er en forhindring.

Tyskland. Mange gode jobs, men oftest ikke valgt som hovedkvarter for amerikanske IT firmaer. Jeg har været flydende i sproget, men jeg ville behøve intensiv undervisning.

Okay, lang smøre. Jeg er nysgerrig....hvor stor er udlængslen, kunne i seriøst bo i et andet landet.

FormerlyKnownAs er naturligvis udelukket...nej, just kidding, dine betragtninger ville naturligvis være interessante.
0
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf Bergen » 1. okt 2018, 05:41

Alle steder - fraregnet muslimske lande, diktaturer og svært fremkommtlige steder.
2
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf Kattefjæs » 1. okt 2018, 05:42

Hvis job/økonomi ikke var et problem, så havde jeg boet i Grækenland nu. :lol: Et herligt land hvor jeg har arbejdet før i tiden, inden det gik helt galt med økonomien.

Nu bor og arbejder jeg i UK og det er sådan set fint nok. Det er ikke verdens fedeste sted, men det var dér der var job. Så det er jo okay. Man skal jo have tingene til at løbe rundt.

Jeg kunne nemt se mig selv bo i Norge, Sverige, Tyskland, Island, Grønland, Italien, Grækenland, Spanien, Skotland.... Alle mulige steder :gruble: Hvis altså økonomi, job osv. ikke var noget problem. Jeg ville dog foretrække et sted med et rimelig køligt klima. Men hvis det bliver Grækenland, så overlever jeg nok også. :lol:
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf JoyNips » 1. okt 2018, 05:46

Schweiz.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 1. okt 2018, 06:38

Åbenbart mange steder når jeg tænker over hvor vi har boet allerede. Det er nemmere med steder jeg ikke kan/vil bo. I sagens natur ligger Bangladesh helt i top på den liste. Jeg troede egentlig jeg var lidt done med u-lande efter tiden der, men nu bor vi igen i et u-land og det er fuldstændig uden sammenligning med Bangla selvom at de er naboer.

Firmaet har budt på projekter med start de næste år i Kazaksthan, Niger, Mali og et par andre "stan" lande. Det kommer ikke til at ske med min deltagelse. Not a chance. Saudi skulle være ret godt som expat egentlig og kender flere der har boet der og nogle som lige er flyttet dertil. Jeg tror bare ikke selv at jeg kan med de restriktioner. Jeg fik rigeligt af det i Bangla. Hvorimod det ikke ville være et problem i UAE f.eks.
2
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 460

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf Ubiquitous » 1. okt 2018, 06:47

Jeg synes, at den største udfordring er, at man skal genstarte sin omgangskreds, hver gang man flytter land. Som single synes jeg det bliver sværere, jo ældre man bliver. Desuden virker det som om, at det gøres tungere at flytte tilbage til Danmark igen, især hvis man er så uheldig at finde sig en kone uden for EU. Pension og dagpengeretten udhules mere og mere, og befolkningen virker til hele tiden at lukke sig mere om sig selv.
3
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf Skralde » 1. okt 2018, 06:52

Jeg tænker at jeg i princippet kunne bo alle steder, men lysten til det er virkelig begrænset. Jeg elsker at bo i Danmark og har ingen udlængsel - i hvert fald ikke så stor én af slagsen, at den ikke kan blive dækket af rejser. Men dem vil jeg til gengæld gerne have mange flere af!
1
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 460

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf Ubiquitous » 1. okt 2018, 06:56

FormerlyKnownAs skrev:Åbenbart mange steder når jeg tænker over hvor vi har boet allerede. Det er nemmere med steder jeg ikke kan/vil bo. I sagens natur ligger Bangladesh helt i top på den liste. Jeg troede egentlig jeg var lidt done med u-lande efter tiden der, men nu bor vi igen i et u-land og det er fuldstændig uden sammenligning med Bangla selvom at de er naboer.

Firmaet har budt på projekter med start de næste år i Kazaksthan, Niger, Mali og et par andre "stan" lande. Det kommer ikke til at ske med min deltagelse. Not a chance. Saudi skulle være ret godt som expat egentlig og kender flere der har boet der og nogle som lige er flyttet dertil. Jeg tror bare ikke selv at jeg kan med de restriktioner. Jeg fik rigeligt af det i Bangla. Hvorimod det ikke ville være et problem i UAE f.eks.


Jeg er lige flyttet til Danmark fra UAE. Jeg har ikke hørt nogen gode ting om Saudi, tværtimod, og i det hele taget er regionen presset økonomisk pt. Jeg må dog indrømme, at jeg overvejer at rejse tilbage, eller i hvertfald ud af Danmark igen, men sådan er det altid. Man skal lige vænne sig til lukketheden, uhøfligheden og vejret igen ;)
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 1. okt 2018, 07:10

Ubiquitous skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Åbenbart mange steder når jeg tænker over hvor vi har boet allerede. Det er nemmere med steder jeg ikke kan/vil bo. I sagens natur ligger Bangladesh helt i top på den liste. Jeg troede egentlig jeg var lidt done med u-lande efter tiden der, men nu bor vi igen i et u-land og det er fuldstændig uden sammenligning med Bangla selvom at de er naboer.

Firmaet har budt på projekter med start de næste år i Kazaksthan, Niger, Mali og et par andre "stan" lande. Det kommer ikke til at ske med min deltagelse. Not a chance. Saudi skulle være ret godt som expat egentlig og kender flere der har boet der og nogle som lige er flyttet dertil. Jeg tror bare ikke selv at jeg kan med de restriktioner. Jeg fik rigeligt af det i Bangla. Hvorimod det ikke ville være et problem i UAE f.eks.


Jeg er lige flyttet til Danmark fra UAE. Jeg har ikke hørt nogen gode ting om Saudi, tværtimod, og i det hele taget er regionen presset økonomisk pt. Jeg må dog indrømme, at jeg overvejer at rejse tilbage, eller i hvertfald ud af Danmark igen, men sådan er det altid. Man skal lige vænne sig til lukketheden, uhøfligheden og vejret igen ;)


Spøjst. Kommer nok også an på så mange faktorer for den enkelte hvad der er liveable.

Dubai er blevet absurd dyrt henover de 10 år vi er kommet der og der skulle en solid kontrakt på bordet for at det ville være noget for os. Og da min mand primært er konsulent på udviklingsprojekter i u-lande er det ikke top aktuelt :D

(Der er også for mange Bengalere i UAE :P)
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf Sof » 1. okt 2018, 07:12

Jeg kunne nok bo i de fleste vestlige lande, hvis jeg kunne arbejde i et firma med engelsk som koncernsprog, hvor jeg kunne bruge min uddannelse. Hvis det var en permanent udflytning skulle jeg ikke nyde noget af at være hjemmegående, ville langsomt blive åndssvag.
Med mit tidligere arbejde har jeg været kortere eller længere perioder i Zürich, Köln og Amsterdam, kunne godt bo alle de steder.

Min kæreste er en del af et forløb på hans arbejde, hvor der om et par år skal placeres nogle danske ledere i Taiwan, Sydkorea, Costa Rica og USA (Minnesota), så vi forbereder os mentalt på nogle RET forskellige steder. Jeg ville helst til Taipei eller Minneapolis, hvis jeg ku vælge.
I Costa Rica ligger det nye sted lidt langt fra San José og kan godt være lidt bange for at der ikke er så gode, engelskprogede tilbud og forhold for vores dreng, som vil være 3-5 år når vi er afsted. Men klimaet ville være helt fint til mig! I Seoul er der en dansker pt, som min kæreste har været i team med, hun er meget lidt begejstret og siger at "stemningen" generelt er lidt presset i byen, ift situationen med Nordkorea. Det tænker jeg ikke at jeg gad bo i, heller ikke bare for 2 år. Maden derimod gad jeg godt :-D
0
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf Petrix » 1. okt 2018, 07:21

Jeg bor delvist i Hong Kong.
Det er dyrt, men atmosfæren er international og årstiderne er skiftende.
0
27102021
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf Annione » 1. okt 2018, 07:22

Jeg kunne rigtig godt tænkte mig at prøve at bo i Australien, New Zealand, Singapore, Japan, Hawaii samt det meste af Europa.
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 460

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf Ubiquitous » 1. okt 2018, 08:14

FormerlyKnownAs skrev:Spøjst. Kommer nok også an på så mange faktorer for den enkelte hvad der er liveable.

Dubai er blevet absurd dyrt henover de 10 år vi er kommet der og der skulle en solid kontrakt på bordet for at det ville være noget for os. Og da min mand primært er konsulent på udviklingsprojekter i u-lande er det ikke top aktuelt :D

(Der er også for mange Bengalere i UAE :P)


Nu kan jeg heldigvis få en obskøn løn i UAE, så der er ingen tvivl om, at det økonomisk bedst kunne betale sig at tage afsted igen, men det gør ondt på de lavtlønnede lige nu. Til gengæld virker det som om, at alle expats mentalt er på vej videre hele tiden og uden familien som base kan det hele virke meget midlertidigt. Man bor nærmest i en lufthavn. Det at finde en kæreste er principielt nemt nok, eftersom jeg er mand, hvid og højtlønnet, men jeg havde svært ved at undlade at føle mig som en lotterigevinst. Højtuddannede singlekvinder med en fornuftig work/life balance er der ikke mange af.

Man glemmer også den der lille detalje med, at samfundet fungerer super smooth i Danmark og at man ikke skal bruge tid på at slås med offentligt ansatte og banker. Det er dog svært at slippe af med expat mentaliteten igen.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 1. okt 2018, 08:23

Ubiquitous skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Spøjst. Kommer nok også an på så mange faktorer for den enkelte hvad der er liveable.

Dubai er blevet absurd dyrt henover de 10 år vi er kommet der og der skulle en solid kontrakt på bordet for at det ville være noget for os. Og da min mand primært er konsulent på udviklingsprojekter i u-lande er det ikke top aktuelt :D

(Der er også for mange Bengalere i UAE :P)


Nu kan jeg heldigvis få en obskøn løn i UAE, så der er ingen tvivl om, at det økonomisk bedst kunne betale sig at tage afsted igen, men det gør ondt på de lavtlønnede lige nu. Til gengæld virker det som om, at alle expats mentalt er på vej videre hele tiden og uden familien som base kan det hele virke meget midlertidigt. Man bor nærmest i en lufthavn. Det at finde en kæreste er principielt nemt nok, eftersom jeg er mand, hvid og højtlønnet, men jeg havde svært ved at undlade at føle mig som en lotterigevinst. Højtuddannede singlekvinder med en fornuftig work/life balance er der ikke mange af.

Man glemmer også den der lille detalje med, at samfundet fungerer super smooth i Danmark og at man ikke skal bruge tid på at slås med offentligt ansatte og banker. Det er dog svært at slippe af med expat mentaliteten igen.


Åh jeg synes st det er meget 50/50 med serviceniveauet i Dk både offentligt og privat. Herude er vi så vant til at man bare betaler for alt og så kommer man til og at forsikring er vejen til enden af regnbuen.

Men så er der jo alle mulige andre dødsyge åndsvage ting at bøvle med. F.eks. nr 4 chauffør på 2 mdr :rulle:

Det sværeste synes jeg er det med at slå sig ned, finde hverdagen og få et netværk. Hvor er bedste supermarked, hvor er hæveautomat, hvor får man øko, hvor langt er der til x-y-z osv. Hvem svinger man med og hvem vil man se tit, hvor længe er de her og hvor meget af sig selv investerer man i nye relationer.

Tror gerne på det med at være en meal ticket. Vietnam var forfærdelig på det punkt for det var alle hvide mænd- uanset om de var gift eller ej
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf paint » 1. okt 2018, 08:30

Hvis man som dansker gerne vil bo i udlandet, og man enten har en masse penge eller kan tage sin løn med sig - og man derudover, gerne ser lidt bedre vejr - ser Spanien og Portugal ud til at være gode kandidater. Grækenland, kan også godt være med i selskabet. Man får væsentligt mere for sine surt tjente penge.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/r ... ountry.jsp
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Livets forhold"