Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
FormerlyKnownAs
Kort karma: 462
Likede indlæg: 3425

Re: Hvor kunne du bo udover i Danmark?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 1. okt 2018, 08:23

Ubiquitous skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Spøjst. Kommer nok også an på så mange faktorer for den enkelte hvad der er liveable.

Dubai er blevet absurd dyrt henover de 10 år vi er kommet der og der skulle en solid kontrakt på bordet for at det ville være noget for os. Og da min mand primært er konsulent på udviklingsprojekter i u-lande er det ikke top aktuelt :D

(Der er også for mange Bengalere i UAE :P)

Nu kan jeg heldigvis få en obskøn løn i UAE, så der er ingen tvivl om, at det økonomisk bedst kunne betale sig at tage afsted igen, men det gør ondt på de lavtlønnede lige nu. Til gengæld virker det som om, at alle expats mentalt er på vej videre hele tiden og uden familien som base kan det hele virke meget midlertidigt. Man bor nærmest i en lufthavn. Det at finde en kæreste er principielt nemt nok, eftersom jeg er mand, hvid og højtlønnet, men jeg havde svært ved at undlade at føle mig som en lotterigevinst. Højtuddannede singlekvinder med en fornuftig work/life balance er der ikke mange af.

Man glemmer også den der lille detalje med, at samfundet fungerer super smooth i Danmark og at man ikke skal bruge tid på at slås med offentligt ansatte og banker. Det er dog svært at slippe af med expat mentaliteten igen.

Åh jeg synes st det er meget 50/50 med serviceniveauet i Dk både offentligt og privat. Herude er vi så vant til at man bare betaler for alt og så kommer man til og at forsikring er vejen til enden af regnbuen.

Men så er der jo alle mulige andre dødsyge åndsvage ting at bøvle med. F.eks. nr 4 chauffør på 2 mdr :rulle:

Det sværeste synes jeg er det med at slå sig ned, finde hverdagen og få et netværk. Hvor er bedste supermarked, hvor er hæveautomat, hvor får man øko, hvor langt er der til x-y-z osv. Hvem svinger man med og hvem vil man se tit, hvor længe er de her og hvor meget af sig selv investerer man i nye relationer.

Tror gerne på det med at være en meal ticket. Vietnam var forfærdelig på det punkt for det var alle hvide mænd- uanset om de var gift eller ej
0
/Dullen
Brugeravatar
paint
Kort karma: 339
Likede indlæg: 13996

Indlægaf paint » 1. okt 2018, 08:30

Hvis man som dansker gerne vil bo i udlandet, og man enten har en masse penge eller kan tage sin løn med sig - og man derudover, gerne ser lidt bedre vejr - ser Spanien og Portugal ud til at være gode kandidater. Grækenland, kan også godt være med i selskabet. Man får væsentligt mere for sine surt tjente penge.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/r ... ountry.jsp
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1959

Indlægaf billiebean » 1. okt 2018, 08:38

Synes det svære ved at bo i udlandet er, at man skal vænne sig til en anden mentalitet - primært ifh. offentlige tjenester og arbejdsmarked. Og så selvfølgelig at skabe et netværk. Og når man har børn bliver uddannelse og pædagogik også vigtigt.

Men hvis jeg ser bort fra de udfordringer, så tiltrækker Frankrig, Spanien og Italien mig.

Der er også expatmiljøer en del steder, men den midlertidighed der er over det, kan jeg ikke rigtig forliges med længere.
0
Brugeravatar
Ladysparrow
Kort karma: 109
Likede indlæg: 1800

Indlægaf Ladysparrow » 1. okt 2018, 09:41

Jeg har boet i Sverige siden 2004 og kan ikke rigtig se mig selv flytte retur til Danmark, eller flytte til et andet land. Jeg elsker England, men kunne ikke tænke mig at bo der. Jeg bliver nok hængende i Sverige...
2
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 650
Likede indlæg: 12092

Indlægaf Persnikedy » 1. okt 2018, 10:03

Må jeg spøger hvorfor Canada ikek er på listen?

Jeg vil ikke bo sydliger end europa, jeg er ikke god med varme. Men de fleste her på nordside af kloden ville jeg gerne. Der er engelsk gangbart for de fleste nu hvor jeg ikke arbejder - men fx island er højt på min liste over "Hvis alt går helt af helved til ville jeg flytte til"
Andet end varme er det mere deres syn på rettigheder som jeg ville stryge lande af listen på. Fx Tyrkiet og Rusland er på en liste over steder jeg slet ikke ville besøge.
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 447
Likede indlæg: 5315

Indlægaf Zinde » 1. okt 2018, 10:10

Jeg har delebørn, så jeg er stavnsbundet til DK. Det gør heller ikke noget, jeg har ingen udlængsel.
0
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Selina
Kort karma: 5
Likede indlæg: 96

Indlægaf Selina » 1. okt 2018, 10:18

I alle vesteuropæiske lande.
Jeg gad simpelthen ikke bo i et land som kulturelt ligger for langt fra vores eget.
Men skulle jeg vælge et, ville det være Spanien. Min far var spansk, jeg taler sproget og har familie der.
0
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 225
Likede indlæg: 4392

Indlægaf Tilly » 1. okt 2018, 10:29

Jeg kunne godt tænke mig at flytte til Lissabon hvis det var en mulighed :love2:

Jeg var på 3 måneders udveksling ifbm mit studie i 2011, og jeg forelskede mig virkelig i byen og i portugiserne.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 161
Likede indlæg: 2495

Indlægaf Skorstenen » 1. okt 2018, 10:37

Jeg kunne sikkert bo mange steder, jeg adapter ganske fint. Men et sted jeg faktisk rigtig godt kunne tænke mig at flytte til, er Sverige.
Jeg kan lide svenskerne og vi har mere familie der end her. Familie som vi konstant savner og som konstant savner os.
0
Brugeravatar
Maanii
Kort karma: 141
Likede indlæg: 1003

Indlægaf Maanii » 1. okt 2018, 10:40

Jeg gider ikke lære et nyt sprog, så listen er rimelig kort.

Jeg gad godt prøve at bo midt ude i ingenting omringet af smuk natur og direkte ned til noget vand.

Det tror jeg godt man kunne finde i USA, Canada eller Australien. Alternativt Island, Grønland eller Færøerne.
0
Put egg on my house, I kill what you love!
Mamaseraptor
Kort karma: 48
Likede indlæg: 670

Indlægaf Mamaseraptor » 1. okt 2018, 11:15

Tjekkiet.
0
Lulu
Kort karma: 92
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 1335

Indlægaf Lulu » 1. okt 2018, 11:24

Min mand og jeg kunne som ingeniør og økonom bo stort set alle steder i verden.
Vi har også begge gode sprogøre og kan en håndfuld sprog hver, også til mere end husbehov.

Ingen af os kunne holde ud at bo steder som Hong Kong eller lignende, der er for mange mennesker på for få m2.

Vi er åbne for at flytte, hvis den rigtige mulighed byder sig, men jeg ville nok gøre det til noget permanent fremfor midlertidigt.
Ingen af os har dog udlængsel i så voldsom grad at vi aktivt søger udlands.
0
godtnavn
Kort karma: 452
Likede indlæg: 3763

Indlægaf godtnavn » 1. okt 2018, 11:30

Malmø :genert:

Jeg er meget tryghedsnarkoman, kan godt lide at rejse men vil gerne have min faste base tæt på familie og venner som alle er i København, så jeg ville synes selv Ballerup var alt for langt væk :lol:
0
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 810
Likede indlæg: 4787

Indlægaf Planten » 1. okt 2018, 11:31

Jeg tror, jeg kunne bo alle steder - hvor jeg følte mig tryg. Jeg skaber mig et hjem uanset land og hvor meget plads jeg har. Og min uddannelse kan nok godt bruges flere steder.
1
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 104
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 2294

Indlægaf Alkaia » 1. okt 2018, 11:33

Jeg ville kunne bo de fleste steder, men jeg ville foretrække Indien, Japan, Hongkong, Sydkorea, Australien, New Zealand, Canada, Sydafrika og størstedelen af Europa.

Det er dog meget afhængig af min kæreste, som har en meget specifik uddannelse der ikke kan bruges mange steder.

Jeg er god til at lære sprog, og har boet i udlandet af flere omgange.
0
I always dance like no one is watching. :pompom:

Tilbage til "Livets forhold"