Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 368
Likede indlæg: 3299

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Little_Woman » 11. okt 2018, 01:32

Jeg tager det jeg får anbefalet og udskrevet, jeg har flere kroniske sygdomme som er medicinkrævende og jeg stoler på min egen læges dømmekraft. Jeg bliver også indluenzavaccineret uden at blink pga. ovenstående.

Panodil/ipren tager jeg ved behov, det er ikke tit, så hvis jeg føler det kan hjælpe, så gør jeg det.
1
Nu med fugl
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4227

Indlægaf Anilara » 11. okt 2018, 04:09

Jeg har ikke rigtig noget forhold til nogle af delene, da jeg aldrig har taget noget af det.
Eller, tog en ipren da jeg havde pandehulebetændelse for nogle år siden.
Plejer bare at vente til at ting går over af sig selv, men jeg har heller ikke ondt og bliver ikke syg.
Hvis/når jeg en dag gør, tager jeg nok nærmere stilling til det.
0
zembra1986
Kort karma: 165
Likede indlæg: 2842

Indlægaf zembra1986 » 11. okt 2018, 13:09

Smertestillende tager jeg som regel den første og/eller anden dag af min menstruation, da jeg som regel har ret ondt der. Det hænder at jeg har en mild menstruation som ikke kræver smertestillende men det er sjældent. Derudover tager jeg sjældent smertestillende, kun hvis jeg har meget ondt i hovedet eller et andet sted. Har jeg bare lidt ondt plejer jeg at drikke lidt mere vand og ellers slappe lidt mere af og vente på det går over.

Antibiotika har jeg ikke fået en eneste gang i løbet af mit 32-årige liv og jeg kan kun forstille mig at tage det hvis det er et spørgsmål om liv eller død, da jeg har læst antibiotika er ret giftigt for det indre øre (ototoxic) og jeg har tinnitus og vil for alt i verden gerne undgå en forværring i dette.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 549
Likede indlæg: 9205

Indlægaf Lemonella » 11. okt 2018, 14:30

Jeg tager ikke mange smertestillende piller. Er min ryg helt i udu, lægger jeg mig og håber det går væk imens jeg ser en film, eller en serie.
Penicillin tager jeg, hvis jeg får blærebetændelse. Jeg har en nyre, der ikke opfører sig ordentligt, når der er bakterier i nærheden.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2848
Likede indlæg: 18180

Indlægaf Wizzze » 11. okt 2018, 14:41

Jeg har fået antibiotika en gang de sidste 4-5 år for en bihulebetændelse jeg ellers ikke kunne komme af med, og smertestillende i form af en ipren og en pamol, er måske noget jeg tager hver anden eller tredje måned.
Jeg er nok lidt gammeldags og ret typisk mand, kan jeg undgå lægen så gør jeg det, og skal nok være mere død end levende, eller have afskårne dele før jeg måske kunne overveje at opsøge en vagtlæge/skadestue :genert:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Prosperity74
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1085

Indlægaf Prosperity74 » 11. okt 2018, 20:12

Jeg døjer rigtig meget med spændings hovedpine og slemme hovedpiner inden og i slutningen af min menstruation. Der tager jeg smertestillende ( Panodil og ibuprofen ). Da jeg fik mine bryster opereret mindre, fik jeg morfin piller med hjem - jeg tog dem ikke, da jeg synes det var lige voldsomt nok med morfin piller og jeg kunne fint klare mig med Panodil. Jeg døjer med irriteret slimsæk i min højre skulder, hvilket kan give en del smerter. Min læge udskrev nogle tramadol ( morfin lignende piller j, men jeg ville ikke have dem
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 566
Likede indlæg: 12089

Indlægaf Sangius » 11. okt 2018, 20:19

Wizzze skrev:Jeg har fået antibiotika en gang de sidste 4-5 år for en bihulebetændelse jeg ellers ikke kunne komme af med, og smertestillende i form af en ipren og en pamol, er måske noget jeg tager hver anden eller tredje måned.
Jeg er nok lidt gammeldags og ret typisk mand, kan jeg undgå lægen så gør jeg det, og skal nok være mere død end levende, eller have afskårne dele før jeg måske kunne overveje at opsøge en vagtlæge/skadestue :genert:

Det er, så vidt jeg ved, den primære årsag at mænd lever kortere end kvinder. :genert:
3
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 414
Likede indlæg: 8649

Indlægaf sigge » 17. okt 2018, 13:33

Jeg er fan af moderne medicin. Jeg ser virkelig ingen grund til at trække sygdom/smerte i langdrag, hvis det kan afhjælpes med en pille. Det kan dog tælles på én hånd, hvor mange gange i mit liv, jeg har fået antibiotika, og jeg har aldrig forsøgt at presse en læge til at udskrive det til mig.

Smertestillende tager jeg primært for menstruationssmerter og hovedpine. Ved hovedpine ser jeg det som oftest lige an lidt og prøver, om det hjælper at drikke vand eller spise noget, inden jeg tager smertestillende. Jeg har også taget smertestillende ifm. hold i ryggen, hvor jeg dog supplerede med øvelser og behandling ved kiropraktor.
0
:deer: :deer: :deer: :deer: :deer:
Skal du ikke være med til at skrive årets debatjulekalender? Tilmeld dig her: http://debatten.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=12933
Shmartiesh
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1170

Indlægaf Shmartiesh » 18. okt 2018, 19:39

Tager gerne pamol ved hovedpine og ipren ved stærkere smerter. Jeg har kun fået antibiotika 3-4 gange i mit liv så det ville jeg ikke have kvaler ved at tage hvis det var nødvendigt.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1417
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12603

Indlægaf Fru Sunshine » 18. okt 2018, 20:37

Mit forhold til medicin er yderst afslappet.
Jeg tager, hvad lægen foreskriver, hvis der er behov for antibiotika, og smertestillende tager jeg, hvis jeg har smerter.

Min læge udskrev i forbindelse med stressrelateret søvnløshed ti indslumringspiller, som jeg kunne tage en halv af, når jeg ikke kunne hænge sammen. Jeg havde ikke sovet ordentligt i en måned, da han gav mig dem, så min læge smider ikke om sig med recepter.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 655
Likede indlæg: 8801

Indlægaf Zombie » 19. okt 2018, 07:09

I Danmark er vi førende på hjerteklap området. Det et vi blandt andet, fordi en ubehandlet streptokok i fx halsen (smitsom halsbetændelse) ødelægger hjerteklapperne, så man som ældre kan få behov for nye.

Så når jeg hører om folk, der kæmper sig igennem en bakteriel halsbetændelse uden antibiotika, så tænker jeg, det er virkelig dumt.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 655
Likede indlæg: 8801

Indlægaf Zombie » 19. okt 2018, 07:16

Wizzze skrev:Jeg har fået antibiotika en gang de sidste 4-5 år for en bihulebetændelse jeg ellers ikke kunne komme af med, og smertestillende i form af en ipren og en pamol, er måske noget jeg tager hver anden eller tredje måned.

Ret tidligt i vores forhold sagde jeg til min kæreste, at jeg ikke gad sådan noget macho pis. Da var han mega syg, men ville ikke til lægen. For ærligt, jeg gider det ikke. Jeg gider ikke byrden ved at bekymre mig, skulle tage mig af en syg person der ikke behøver være det eller ultimativt sørge over en, som ikke behøvede være død.
Det er fuldstændig på linje med anti-vaxxers, og så kan de gå og smitte os andre, og koste penge hen ad vejen når alle deres ubehandlede sygdomme slider på kroppen - i stedet for at gå til lægen, få en recept og så er det overstået på et par dage, max en uge.

Sorry min rant, men fordi der er så mange mænd, der har det sådan, er I faktisk en byrde på samfundet - og jeres nærmeste. Handler det om en form for fobi så er det trist og skal arbejdes med, men hvis det bare er en dårlig indstilling, må I tage jer sammen.
5
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2992

Indlægaf Falstria » 19. okt 2018, 17:17

Sangius skrev:

Det er, så vidt jeg ved, den primære årsag at mænd lever kortere end kvinder. :genert:

Det er nu også praktisk at den som lever længst, selv kan koge et æg og sådan.
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 337
Likede indlæg: 13950

Indlægaf paint » 19. okt 2018, 21:28

Falstria skrev:
Sangius skrev:

Det er nu også praktisk at den som lever længst, selv kan koge et æg og sådan.

Man lever sikkert længere, hvis man kan (koge et æg) Mad har ligesom en vis livsforlængende effekt :P
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
LaMariposa
Kort karma: 358
Likede indlæg: 5996

Indlægaf LaMariposa » 20. okt 2018, 07:28

Må jeg spørge, hvorfor du har det sådan? Altså, du er jo langt fra den eneste mand, der tænker sådan, men jeg kan bare ikke rigtigt forstå hvorfor?
0
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...

Tilbage til "Livets forhold"