Hvordan kontrollerer jeg min angst for kontroltab?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Hvordan kontrollerer jeg min angst for kontroltab?

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2018, 14:56

På lørdag skal min kæreste og jeg på ferie. Og jeg er allerede ved at dø over det. Altså ikke at vi skal på ferie, det glæder jeg mig vildt til, men over alt det, der potentielt kan gå galt så vi ikke kommer afsted...
Jeg er allerede begyndt at bygge skrækscenarier i hovedet.

Vi skal med toget, vi kommer til at være i lufthavnen tre timer før. Men hvad nu, hvis toget bliver forsinket eller aflyst? I dag kan jeg se flere skrive på Facebook, at DSB har forsinkelser og aflyste tog.
Vi skal mellemlande. Hvad nu, hvis det første fly er forsinket og vi ikke når det næste?

Jeg kan seriøst næsten ikke være i det. Og sådan er det hver eneste gang jeg skal ud og flyve. Jeg er simpelthen så hundeangst for, at der går noget galt så vi ikke kommer med flyet.

Hvordan styrer jeg dog min angst?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvordan kontrollerer jeg min angst for kontroltab?

Indlægaf girl_beat » 8. okt 2018, 15:15

Sørg for ordentlig planlægning :)

Tre timer i lufthavnen er fx en rigtig god start, så der er en tidsmæssig buffer at trække på, hvis toget skulle blive forsinket. Og bestil flybilletter direkte hos flyselskabet, så det er deres ansvar at få jer med næste fly, hvis ét eller andet skulle forhindre jer i at nå det næste ved mellemlandingen. Tænk på at titusindvis af danskere rejser hver eneste dag, og medarbejderne i lufthavnen er der for at hjælpe jer, hvis der skulle ske ændringer i planlagte flyafgange.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvordan kontrollerer jeg min angst for kontroltab?

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2018, 15:43

girl_beat skrev:Sørg for ordentlig planlægning :)

Tre timer i lufthavnen er fx en rigtig god start, så der er en tidsmæssig buffer at trække på, hvis toget skulle blive forsinket. Og bestil flybilletter direkte hos flyselskabet, så det er deres ansvar at få jer med næste fly, hvis ét eller andet skulle forhindre jer i at nå det næste ved mellemlandingen. Tænk på at titusindvis af danskere rejser hver eneste dag, og medarbejderne i lufthavnen er der for at hjælpe jer, hvis der skulle ske ændringer i planlagte flyafgange.


Planlægning, tjek. Det er bare som om det ikke er nok i mit hoved.

Med hensyn til fly, så har jeg købt det som en pakke hos Spies. Ikke charter, men samlet fly og hotel gennem dem. Det er samme flyselskab hele vejen (Lufthansa) så vi skal ikke videre med et andet selskab ved mellemlandingen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvordan kontrollerer jeg min angst for kontroltab?

Indlægaf Slettet bruger » 8. okt 2018, 15:54

Spiller worst case ud i hovedet. Det er en ferie. Selv hvis det imod al forventning går helt i hegnet, og I strander i en lufthavn et sted, er det højst lidt ærgerligt, det er ikke noget I kan bruge ret lang tid på at begræde efterfølgende.
3
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvordan kontrollerer jeg min angst for kontroltab?

Indlægaf girl_beat » 8. okt 2018, 16:08

fisken80 skrev:
girl_beat skrev:Sørg for ordentlig planlægning :)

Tre timer i lufthavnen er fx en rigtig god start, så der er en tidsmæssig buffer at trække på, hvis toget skulle blive forsinket. Og bestil flybilletter direkte hos flyselskabet, så det er deres ansvar at få jer med næste fly, hvis ét eller andet skulle forhindre jer i at nå det næste ved mellemlandingen. Tænk på at titusindvis af danskere rejser hver eneste dag, og medarbejderne i lufthavnen er der for at hjælpe jer, hvis der skulle ske ændringer i planlagte flyafgange.


Planlægning, tjek. Det er bare som om det ikke er nok i mit hoved.

Med hensyn til fly, så har jeg købt det som en pakke hos Spies. Ikke charter, men samlet fly og hotel gennem dem. Det er samme flyselskab hele vejen (Lufthansa) så vi skal ikke videre med et andet selskab ved mellemlandingen.

Det lyder som et rigtig godt udgangspunkt :gogo: Rigtig god ferie! :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvordan kontrollerer jeg min angst for kontroltab?

Indlægaf Pax Romana » 8. okt 2018, 18:18

Der er en brutal sandhed i livet: Du har ingen kontrol over mange af de ting der sker i dit liv.

Fokuser på de ting, du har kontrol over. Du kan ikke forhindre toget er forsinket, men du kan forberede dig på det. Indse, at alt, hvad du kan kontrollerer, er din egen indsats og holdning. Du kan påvirke omstændigheder, men du kan ikke tvinge ting til at gå din vej. Spørg dig selv, hvad du er bange for, vil ske: Forudser du et katastrofalt resultat? Tvivler du på din evne til at klare skuffelse? Normalt er det værste tilfælde ikke så tragisk som du måske forestiller dig. Der er en god chance for at du er stærkere end du tror. At tænke på katastrofale resultater igen og igen er ikke nyttigt. Men at løse et problem er. Spørg dig selv, om din tænkning er produktiv og hvis ikke, skift kanal i din hjerne. Accepter at dine tanker ikke er nyttige, og gør så noget andet i et par minutter for at få din hjerne fokuseret på noget mere produktivt.

Jeg har en sætning, som jeg bruger til at minde mig om at handle eller geare ned. "Få det til at ske." Det minder mig om, at jeg har kontrol over mine handlinger.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvordan kontrollerer jeg min angst for kontroltab?

Indlægaf paint » 9. okt 2018, 09:24

fisken80 skrev:På lørdag skal min kæreste og jeg på ferie. Og jeg er allerede ved at dø over det. Altså ikke at vi skal på ferie, det glæder jeg mig vildt til, men over alt det, der potentielt kan gå galt så vi ikke kommer afsted...
Jeg er allerede begyndt at bygge skrækscenarier i hovedet.

Vi skal med toget, vi kommer til at være i lufthavnen tre timer før. Men hvad nu, hvis toget bliver forsinket eller aflyst? I dag kan jeg se flere skrive på Facebook, at DSB har forsinkelser og aflyste tog.
Vi skal mellemlande. Hvad nu, hvis det første fly er forsinket og vi ikke når det næste?

Jeg kan seriøst næsten ikke være i det. Og sådan er det hver eneste gang jeg skal ud og flyve. Jeg er simpelthen så hundeangst for, at der går noget galt så vi ikke kommer med flyet.

Hvordan styrer jeg dog min angst?


Hvis I har tegnet eller har en afbestillingsforsikring, så dækker den hvis et offentligt transportmiddel, som man har taget i god tid, af diverse årsager ikke når frem i tide. Dækningen, siger næste fly til samme destination (evt. med et andet flyselskab)
Hvis flyet bliver forsinket og I ikke når det næste fly, så dækker flyselskabet og sender jer med det næste fly til destinationen.

Sidstnævnte har jeg selv prøvet engang i Paris. Desværre, for vores vedkommende, var det sidste aftenfly til København fra Paris. Ved flyselskabets skranke i lufthavnen, fik vi en voucher til et nærliggende lufthavnshotel. Den indbefattede overnatning, en pose med toiletsager, spise og drinks-kuponer. Vi kunne bare slå os løs på hotellet mht mad og drinks. Vi blev kørt hen til hotellet i en minibus, sammen med de andre uheldige. Næste morgen, kom bussen og hentede os, og vi blev ført fast track igennem kontrol mv og ud til gaten.

Det var egentlig en lille hyggelig oplevelse :)
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Hvordan kontrollerer jeg min angst for kontroltab?

Indlægaf LaMariposa » 9. okt 2018, 17:47

Med hensyn til toget, så kan I nok ikke gøre så meget. Men med en margin på tre timer i lufthavnen tænker jeg, at det skal gå ret galt med det tog, hvis I ikke kommer med.

Med hensyn til lufthavnen, så tænker jeg, at I kan tjekke ind hjemmefra, så I ikke skal bruge tid på det derude. Forsøgte lige at finde ud af, om Lufthansa har sådan noget self drop off med bagage i Kastrup (altså det der, hvor man printer labels og selv smider sin kuffert på et transportbånd), men det kunne jeg ikke finde ud af. Men du kunne jo ringe til Lufthansa Kbh og spørge, hvis det giver dig lidt ro i maven. Så ved du, hvad der skal ske, når I kommer af toget.

Der er mange lufthavne, hvor man kan få hjælp til at komme igennem, hvis man er i fare for ikke at nå sin connection. Og når I ikke det, så kommer I med et senere fly. Det er selvfølgelig røv og nøgler, men hvad er det værste, der kan ske? I kommer lidt senere frem til jeres feriedestination.

Jeg har misset min del af connecting flights fordi første fly var forsinket, da jeg boede i USA. Og ja, det er skide træls, når det sker. Men jeg har aldrig oplevet at skulle have penge op ad lommen for at komme med et andet fly :)
1
:lun: Be brave
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvordan kontrollerer jeg min angst for kontroltab?

Indlægaf fisken80 » 9. okt 2018, 18:23

Jeres svar giver mig faktisk lidt mere ro i maven. Man kan tjekke ind hjemmefra hos Lufthansa kan jeg se på deres hjemmeside, så det tænker jeg at vi gør. Så skal jeg ikke tænke på det. Jeg tror næsten helt sikkert de har drop of ift. bagage, og ellers så må jeg finde en medarbejder der kan hjælpe. Jeg havde slet ikke tænkt på, at alt personalet i lufthavnen jo faktisk er der for at hjælpe folk. Men selvfølgelig er de det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Hvordan kontrollerer jeg min angst for kontroltab?

Indlægaf Lalana » 9. okt 2018, 18:45

Som der skrives så dækker jeres rejseforsikring hvis et forsinket offentligt transportmiddel (fx tog) gør at I ikke når frem til jeres fly i tide, så længe I har planlagt at være i lufthavnen i god tid. (3 timer er rigtig fint)
OBS det er jeres rejseforsikring der skal dække her, ikke afbestilling som det nævnes andet sted, afbestilling dækker frem til afrejse ved fx sygdom osv, rejseforsikringen dækker når i begynder rejsen, og det gør i når i fx tager tog mod lufthavnen.

Lufthansa hjælper jer videre hvis I ikke når jeres connecting flight, og de er vant til den slags så de har helt styr på det og det eneste i kan opleve er måske lidt ventetid. Det skal nok blive en god tur, og husk at netop personalet i lufthavnen, kabinen og din forsikring er vant til at ting går galt, og de er der for at hjælpe dig hvis det gør.

God ferie :sol:
2

Tilbage til "Livets forhold"