Plastik

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Plastik

Indlægaf lillebjoern » 16. okt 2018, 10:06

Jeg hopper ikke rigtig på den der med, at man gør det for sin egen skyld. Hvis man var det eneste menneske på planeten tror jeg næppe, at man ville bruge mange tusinde kroner, gå igennem smerteforløb og blive opereret i for sin egen skyld. Man gør det "for sin egen skyld" for at se godt ud i andres øjne.

Jeg kunne aldrig finde på at få lavet kosmetiske operationer, medmindre det var for at lempe fysiske gener. Jeg vil ikke vise overfor mine børn, at man behøver at ændre på sig selv i sådan en grad, at man skal have indoperet plastik/silikone eller andre fillers for fx at mindske rynker. Og i øvrigt synes jeg slet ikke makeup og plastikoperationer kan sammenlignes. Jeg kan se, at flere her i tråden sidestiller hårfarvning og makeup med indgribende operationer, der koster 20.000+, og det er jo ikke reelt. Makeup er ikke en permanent ændring, men derimod en midlertidig forskønnelse af fx øjne eller mund, som har været anvendt siden egypterne og er dermed langt mere kulturel acceptabelt end plastikoperationer. Man ændrer ikke markant på, hvordan man ser ud fra naturens hånd, men understreger de træk, man i forvejen har (selvfølgelig med undtagelse af kraftig læbestift og øjenskygge).

Jeg synes i øvrigt, at vi som samfund i langt højere grad end det er tilfældet idag, bør tage ansvar for at skabe en fortælling om, at vi allesammen er gode nok, som vi ser ud. Jeg synes plastikoperationer og anvendelse af fillers og andre kosmetiske indgreb styrker en fortælling om, at vi ikke må se gamle ud, have lange/små bryster eller en krum næse, og jeg kan godt gå rundt og blive bekymret for, at mine børn vokser op og bliver gamle i et samfund, hvor rynker og slappe bryster er forkert - sat på spidsen selvfølgelig.
Senest rettet af lillebjoern 16. okt 2018, 12:46, rettet i alt 1 gang.
9
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Plastik

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. okt 2018, 10:06

Fru Sunshine skrev:Jeg har forresten lige snakket med min mand igen - blandt andet på baggrund af denne tråd.
Han synes stadig, at de indgreb, jeg ønsker mig, er overflødige, men han hører også til "hvis det virkelig er det, du vil"-gruppen, fordi han mener, at mit velvære er vigtigere end hans holdning. Hvis jeg altså selv betaler :lol:


Nu er jeg jo gravid og mine bh’er er alt andet end store nok for tiden. Jeg tog så meget befriende min bh af forleden og min mand sad og kiggede lidt og sagde så “Hvor hurtigt kan du få lavet kasser efter fødsel og amning?” :lol: Han skal nok betale :P
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Plastik

Indlægaf HappyPaww » 16. okt 2018, 11:45

FormerlyKnownAs skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg har forresten lige snakket med min mand igen - blandt andet på baggrund af denne tråd.
Han synes stadig, at de indgreb, jeg ønsker mig, er overflødige, men han hører også til "hvis det virkelig er det, du vil"-gruppen, fordi han mener, at mit velvære er vigtigere end hans holdning. Hvis jeg altså selv betaler :lol:


Nu er jeg jo gravid og mine bh’er er alt andet end store nok for tiden. Jeg tog så meget befriende min bh af forleden og min mand sad og kiggede lidt og sagde så “Hvor hurtigt kan du få lavet kasser efter fødsel og amning?” :lol: Han skal nok betale :P

Den var jeg blevet smæk-fornærmet over :lol: (med mindre der selvfølgelig er en historik hos jer om emnet/en standing joke eller noget :genert:)...
7
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Plastik

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. okt 2018, 11:54

HappyPaww skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg har forresten lige snakket med min mand igen - blandt andet på baggrund af denne tråd.
Han synes stadig, at de indgreb, jeg ønsker mig, er overflødige, men han hører også til "hvis det virkelig er det, du vil"-gruppen, fordi han mener, at mit velvære er vigtigere end hans holdning. Hvis jeg altså selv betaler :lol:


Nu er jeg jo gravid og mine bh’er er alt andet end store nok for tiden. Jeg tog så meget befriende min bh af forleden og min mand sad og kiggede lidt og sagde så “Hvor hurtigt kan du få lavet kasser efter fødsel og amning?” :lol: Han skal nok betale :P

Den var jeg blevet smæk-fornærmet over :lol: (med mindre der selvfølgelig er en historik hos jer om emnet/en standing joke eller noget :genert:)...


Siden jeg var 16 har jeg villet have dem lavet...så der er ret meget en historie :D
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Plastik

Indlægaf LadyFox » 16. okt 2018, 14:55

lillebjoern skrev:Jeg hopper ikke rigtig på den der med, at man gør det for sin egen skyld. Hvis man var det eneste menneske på planeten tror jeg næppe, at man ville bruge mange tusinde kroner, gå igennem smerteforløb og blive opereret i for sin egen skyld. Man gør det "for sin egen skyld" for at se godt ud i andres øjne.

Jeg kunne aldrig finde på at få lavet kosmetiske operationer, medmindre det var for at lempe fysiske gener. Jeg vil ikke vise overfor mine børn, at man behøver at ændre på sig selv i sådan en grad, at man skal have indoperet plastik/silikone eller andre fillers for fx at mindske rynker. Og i øvrigt synes jeg slet ikke makeup og plastikoperationer kan sammenlignes. Jeg kan se, at flere her i tråden sidestiller hårfarvning og makeup med indgribende operationer, der koster 20.000+, og det er jo ikke reelt. Makeup er ikke en permanent ændring, men derimod en midlertidig forskønnelse af fx øjne eller mund, som har været anvendt siden egypterne og er dermed langt mere kulturel acceptabelt end plastikoperationer. Man ændrer ikke markant på, hvordan man ser ud fra naturens hånd, men understreger de træk, man i forvejen har (selvfølgelig med undtagelse af kraftig læbestift og øjenskygge).

Jeg synes i øvrigt, at vi som samfund i langt højere grad end det er tilfældet idag, bør tage ansvar for at skabe en fortælling om, at vi allesammen er gode nok, som vi ser ud. Jeg synes plastikoperationer og anvendelse af fillers og andre kosmetiske indgreb styrker en fortælling om, at vi ikke må se gamle ud, have lange/små bryster eller en krum næse, og jeg kan godt gå rundt og blive bekymret for, at mine børn vokser op og bliver gamle i et samfund, hvor rynker og slappe bryster er forkert - sat på spidsen selvfølgelig.


Jeg synes godt make up og hårfarve kan sammenlignes med operationer og botox når konteksten er at en slet ikke kan forstå hvorfor nogle ikke bare er tilfredse med hvordan de ser ud, og undre sig over folks lyst til at "pynte" sig. Ikke at "indgrebet" er det samme, men jeg synes nu at godt at man kan argumentere for at formålet er det samme. Og så synes jeg ikke at snakken længere handler om at man ikke kan forstå behovet, for man har det jo selv, man kan bare ikke forstå at andres behov er større og mere permanent.
Filler og botox er også midlertidigt, og kan også være en understregning af de træk man har i forvejen, der er jo altså nuancer mellem hel naturel og bloggeren Sarah Louise. Der er jo også forskel på i hvilken grad folk bruger make up, og at gøre det til make up jo bare bruges til at understrege træk er en sandhed med modifikationer, jeg ser i hvert fald jævnligt eksempler på make up der dagligt i overdreven stil bruges på samme måde som filler og botox, det er nærmest fascinerende hvor meget man kan ommøblere et ansigt alene med sminke.

Jeg synes så ikke det er mit ansvar at opdrage andres børn til forståelsen af at vi alle er gode nok præcis som vi er skabt, det synes jeg virkelig at forældrene selv må ligge og rode med, eller, jeg vil da gerne behandle børnene pænt, men jeg vil ikke indrette mit liv efter at skulle være rollemodel for alle mulige børn jeg møder på min vej. Grundlæggende synes jeg egentlig at folk må selvom hvornår de er gode nok, jeg vil i hvert fald gerne selv have lov til at bestemme hvornår jeg er den bedst mulige udgave af mig selv. En ting er i hvert fald sikkert, jeg gider ikke leve med hverken mine irriterende bryster eller de tænder der som bivirkning af medicin (og misbrug) ærlig talt er rædselsfulde at se på.
3
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Plastik

Indlægaf Sangius » 16. okt 2018, 15:10

Personligt har jeg aldrig sidestillet makeup med operationer.
Spørgsmålet gik på hvorfor man fik lavet operationerne, og jeg mener, at man får dem lavet af samme årsag til at man laver alt muligt andet udelukkende for udseendets skyld.
Nogen er så bare villige til at gå længere end andre.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Plastik

Indlægaf lillebjoern » 16. okt 2018, 16:13

LadyFox skrev:Jeg synes godt make up og hårfarve kan sammenlignes med operationer og botox når konteksten er at en slet ikke kan forstå hvorfor nogle ikke bare er tilfredse med hvordan de ser ud, og undre sig over folks lyst til at "pynte" sig. Ikke at "indgrebet" er det samme, men jeg synes nu at godt at man kan argumentere for at formålet er det samme. Og så synes jeg ikke at snakken længere handler om at man ikke kan forstå behovet, for man har det jo selv, man kan bare ikke forstå at andres behov er større og mere permanent.
Filler og botox er også midlertidigt, og kan også være en understregning af de træk man har i forvejen, der er jo altså nuancer mellem hel naturel og bloggeren Sarah Louise. Der er jo også forskel på i hvilken grad folk bruger make up, og at gøre det til make up jo bare bruges til at understrege træk er en sandhed med modifikationer, jeg ser i hvert fald jævnligt eksempler på make up der dagligt i overdreven stil bruges på samme måde som filler og botox, det er nærmest fascinerende hvor meget man kan ommøblere et ansigt alene med sminke.

Jeg synes så ikke det er mit ansvar at opdrage andres børn til forståelsen af at vi alle er gode nok præcis som vi er skabt, det synes jeg virkelig at forældrene selv må ligge og rode med, eller, jeg vil da gerne behandle børnene pænt, men jeg vil ikke indrette mit liv efter at skulle være rollemodel for alle mulige børn jeg møder på min vej. Grundlæggende synes jeg egentlig at folk må selvom hvornår de er gode nok, jeg vil i hvert fald gerne selv have lov til at bestemme hvornår jeg er den bedst mulige udgave af mig selv. En ting er i hvert fald sikkert, jeg gider ikke leve med hverken mine irriterende bryster eller de tænder der som bivirkning af medicin (og misbrug) ærlig talt er rædselsfulde at se på.


Nu taler jeg om 'almindelige mængder' makeup, og ikke Kim Kardashian-style hver eneste dag. Det fremgår selvfølgelig ikke af mit indlæg, men det er det, jeg mener :) Med 'midlertidig' mener jeg, at makeup kan tages af med det samme - selvom filler og botox ikke er permanent, kan man jo ikke bare lige tage det i én aften og så ud igen, når man kommer hjem.

Jeg tager Kaffes undren som, "hvorfor vil man pynte sig til sådanne 'ekstremer'?". Jeg mener hun selv skrev, at hun gik med makeup, så jeg går ud fra hun er klar over, hvorfor hun selv gør det. Og jeg synes ikke man kan komme med "hvorfor bruger du makeup"? som modsvar til den undren, for det er to vidt forskellige måder at 'pynte sig' på - ifølge mig. Det er ikke ofte, man hører folk undre sig over, at andre går med makeup - jeg synes derimod oftere man høre folk undre sig over, hvorfor man vælger at få større bryster eller numse. Der er altså en forskel, som jeg ikke synes kan ignoreres eller forkastes. Man kan ikke bare lige fortryde to implantater med det samme eller få sine mange tusinde kroner tilbage efter en brystoperation. At få en plastikoperation - om det er bryster, næse, mund, numse, etc. - er en erkendelse af, at man (relativt) permanent ønsker at ændre den måde, man er skabt på. Jeg vil gerne medgive, at fx fillers og botox er en særskilt kategori, da det ikke er permanent på samme måde, men jeg synes stadig ikke det er en markering eller understregning (?) af ens træk. Du fylder unaturlig kemi ind i din krop for at ændre dens form. Det synes jeg ikke er det samme som makeup.

Nej, det er der nok mange der synes, og jeg ved godt, at jeg nok er ret alene med den holdning. Men jeg synes det er en usund tendens at mange efterhånden begynder at ændre på sig selv så drastisk. Jeg tror hverken det er sundt for dem, der får det lavet, eller os andre. Jeg er naturligvis klar over, at vi ikke skal gå og være rollemodeller for andres børn, men jeg taler om problematikken som en samfundstendens- og diskurs, hvor det bliver mere og mere udbredt at få foretaget plastikoperationer og andre mere indgribende kosmetiske operationer. Og det synes jeg er udtryk for nogle usunde værdier.
7
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Plastik

Indlægaf lillebjoern » 16. okt 2018, 16:14

Sangius skrev:Personligt har jeg aldrig sidestillet makeup med operationer.
Spørgsmålet gik på hvorfor man fik lavet operationerne, og jeg mener, at man får dem lavet af samme årsag til at man laver alt muligt andet udelukkende for udseendets skyld.
Nogen er så bare villige til at gå længere end andre.


Det mener jeg er at sidestille det, for det lyder som om, at svaret er det samme på, om man går med makeup eller får foretaget plastikoperationer. Og det mener jeg ikke det er. :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Plastik

Indlægaf Sangius » 16. okt 2018, 16:33

lillebjoern skrev:
Sangius skrev:Personligt har jeg aldrig sidestillet makeup med operationer.
Spørgsmålet gik på hvorfor man fik lavet operationerne, og jeg mener, at man får dem lavet af samme årsag til at man laver alt muligt andet udelukkende for udseendets skyld.
Nogen er så bare villige til at gå længere end andre.


Det mener jeg er at sidestille det, for det lyder som om, at svaret er det samme på, om man går med makeup eller får foretaget plastikoperationer. Og det mener jeg ikke det er. :)


Hvad er forskellen da? Er begge ikke for at man selv synes man ser bedre ud? :gruble:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Plastik

Indlægaf LadyFox » 16. okt 2018, 16:38

lillebjoern skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes godt make up og hårfarve kan sammenlignes med operationer og botox når konteksten er at en slet ikke kan forstå hvorfor nogle ikke bare er tilfredse med hvordan de ser ud, og undre sig over folks lyst til at "pynte" sig. Ikke at "indgrebet" er det samme, men jeg synes nu at godt at man kan argumentere for at formålet er det samme. Og så synes jeg ikke at snakken længere handler om at man ikke kan forstå behovet, for man har det jo selv, man kan bare ikke forstå at andres behov er større og mere permanent.
Filler og botox er også midlertidigt, og kan også være en understregning af de træk man har i forvejen, der er jo altså nuancer mellem hel naturel og bloggeren Sarah Louise. Der er jo også forskel på i hvilken grad folk bruger make up, og at gøre det til make up jo bare bruges til at understrege træk er en sandhed med modifikationer, jeg ser i hvert fald jævnligt eksempler på make up der dagligt i overdreven stil bruges på samme måde som filler og botox, det er nærmest fascinerende hvor meget man kan ommøblere et ansigt alene med sminke.

Jeg synes så ikke det er mit ansvar at opdrage andres børn til forståelsen af at vi alle er gode nok præcis som vi er skabt, det synes jeg virkelig at forældrene selv må ligge og rode med, eller, jeg vil da gerne behandle børnene pænt, men jeg vil ikke indrette mit liv efter at skulle være rollemodel for alle mulige børn jeg møder på min vej. Grundlæggende synes jeg egentlig at folk må selvom hvornår de er gode nok, jeg vil i hvert fald gerne selv have lov til at bestemme hvornår jeg er den bedst mulige udgave af mig selv. En ting er i hvert fald sikkert, jeg gider ikke leve med hverken mine irriterende bryster eller de tænder der som bivirkning af medicin (og misbrug) ærlig talt er rædselsfulde at se på.


Nu taler jeg om 'almindelige mængder' makeup, og ikke Kim Kardashian-style hver eneste dag. Det fremgår selvfølgelig ikke af mit indlæg, men det er det, jeg mener :) Med 'midlertidig' mener jeg, at makeup kan tages af med det samme - selvom filler og botox ikke er permanent, kan man jo ikke bare lige tage det i én aften og så ud igen, når man kommer hjem.

Jeg tager Kaffes undren som, "hvorfor vil man pynte sig til sådanne 'ekstremer'?". Jeg mener hun selv skrev, at hun gik med makeup, så jeg går ud fra hun er klar over, hvorfor hun selv gør det. Og jeg synes ikke man kan komme med "hvorfor bruger du makeup"? som modsvar til den undren, for det er to vidt forskellige måder at 'pynte sig' på - ifølge mig. Det er ikke ofte, man hører folk undre sig over, at andre går med makeup - jeg synes derimod oftere man høre folk undre sig over, hvorfor man vælger at få større bryster eller numse. Der er altså en forskel, som jeg ikke synes kan ignoreres eller forkastes. Man kan ikke bare lige fortryde to implantater med det samme eller få sine mange tusinde kroner tilbage efter en brystoperation. At få en plastikoperation - om det er bryster, næse, mund, numse, etc. - er en erkendelse af, at man (relativt) permanent ønsker at ændre den måde, man er skabt på. Jeg vil gerne medgive, at fx fillers og botox er en særskilt kategori, da det ikke er permanent på samme måde, men jeg synes stadig ikke det er en markering eller understregning (?) af ens træk. Du fylder unaturlig kemi ind i din krop for at ændre dens form. Det synes jeg ikke er det samme som makeup.

Nej, det er der nok mange der synes, og jeg ved godt, at jeg nok er ret alene med den holdning. Men jeg synes det er en usund tendens at mange efterhånden begynder at ændre på sig selv så drastisk. Jeg tror hverken det er sundt for dem, der får det lavet, eller os andre. Jeg er naturligvis klar over, at vi ikke skal gå og være rollemodeller for andres børn, men jeg taler om problematikken som en samfundstendens- og diskurs, hvor det bliver mere og mere udbredt at få foretaget plastikoperationer og andre mere indgribende kosmetiske operationer. Og det synes jeg er udtryk for nogle usunde værdier.


Men grunden til at ændre sig til sådanne ekstremer er jo den samme som grunden til at kaffe farver hår - Det er subjektivt en forbedring af ens udseende.
Og altså, når man først har set hvad en allergisk reaktion på hårfarve kan gøre, så er det heller ikke så "uskyldigt" igen skulle jeg hilse at sige.

Selvom det et forskellige måder at pynte sig på, betyder jo ikke at motivationen ikke et præcis den samme. Og derfor synes jeg det er underligt at være så uforstående, blot fordi vejen der til er forskellig, og man ikke selv lige ønsker at gå den vej. Man behøver jo ikke synes det samme er pænt, eller være villig til at gøre lige så meget for noget man synes er pænt, for at forstå andre mennesker med andre præferencer/grænser også godt kan lide at gøre sig pæne.
Jeg selv synes ikke rigtig om store muskler, og jeg finder det også sådan lidt ekstremt, men derfor kan jeg nu stadig godt se sammenligningen i mellem andres glæde ved deres voksnene muskler og den glæde jeg kan få ved at tage pænt tøj på. Fordi, på trods af ikke at være helt Det samme, så er det de samme følelser der driver værket.

Men... Sunde og usunde værdier er jo utroligt subjektivt. Personligt synes jeg selv at jeg er fuld af gode værdier, ja jeg har nærmest ikke andet. Det er jo derfor jeg har netop de værdier jeg nu engang har, jeg er overbevist om at min nabo ikke er helt enig, til gengæld så er han sikkert lige så imponeret over hvor gode værdier han selv har. Og, hvem skal samfundet så følge af os to mennesker med alle de her gode værdier?
For jeg tænker det vel næppe er kun gælder kropsændringer at vi bør modererer os selv, så ungdommen ikke forfalder under alle de dårlige værdier man kan være så uheldig at få øje på ude i offentligheden.
4
...
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Plastik

Indlægaf lillebjoern » 16. okt 2018, 17:46

LadyFox skrev:
lillebjoern skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes godt make up og hårfarve kan sammenlignes med operationer og botox når konteksten er at en slet ikke kan forstå hvorfor nogle ikke bare er tilfredse med hvordan de ser ud, og undre sig over folks lyst til at "pynte" sig. Ikke at "indgrebet" er det samme, men jeg synes nu at godt at man kan argumentere for at formålet er det samme. Og så synes jeg ikke at snakken længere handler om at man ikke kan forstå behovet, for man har det jo selv, man kan bare ikke forstå at andres behov er større og mere permanent.
Filler og botox er også midlertidigt, og kan også være en understregning af de træk man har i forvejen, der er jo altså nuancer mellem hel naturel og bloggeren Sarah Louise. Der er jo også forskel på i hvilken grad folk bruger make up, og at gøre det til make up jo bare bruges til at understrege træk er en sandhed med modifikationer, jeg ser i hvert fald jævnligt eksempler på make up der dagligt i overdreven stil bruges på samme måde som filler og botox, det er nærmest fascinerende hvor meget man kan ommøblere et ansigt alene med sminke.

Jeg synes så ikke det er mit ansvar at opdrage andres børn til forståelsen af at vi alle er gode nok præcis som vi er skabt, det synes jeg virkelig at forældrene selv må ligge og rode med, eller, jeg vil da gerne behandle børnene pænt, men jeg vil ikke indrette mit liv efter at skulle være rollemodel for alle mulige børn jeg møder på min vej. Grundlæggende synes jeg egentlig at folk må selvom hvornår de er gode nok, jeg vil i hvert fald gerne selv have lov til at bestemme hvornår jeg er den bedst mulige udgave af mig selv. En ting er i hvert fald sikkert, jeg gider ikke leve med hverken mine irriterende bryster eller de tænder der som bivirkning af medicin (og misbrug) ærlig talt er rædselsfulde at se på.


Nu taler jeg om 'almindelige mængder' makeup, og ikke Kim Kardashian-style hver eneste dag. Det fremgår selvfølgelig ikke af mit indlæg, men det er det, jeg mener :) Med 'midlertidig' mener jeg, at makeup kan tages af med det samme - selvom filler og botox ikke er permanent, kan man jo ikke bare lige tage det i én aften og så ud igen, når man kommer hjem.

Jeg tager Kaffes undren som, "hvorfor vil man pynte sig til sådanne 'ekstremer'?". Jeg mener hun selv skrev, at hun gik med makeup, så jeg går ud fra hun er klar over, hvorfor hun selv gør det. Og jeg synes ikke man kan komme med "hvorfor bruger du makeup"? som modsvar til den undren, for det er to vidt forskellige måder at 'pynte sig' på - ifølge mig. Det er ikke ofte, man hører folk undre sig over, at andre går med makeup - jeg synes derimod oftere man høre folk undre sig over, hvorfor man vælger at få større bryster eller numse. Der er altså en forskel, som jeg ikke synes kan ignoreres eller forkastes. Man kan ikke bare lige fortryde to implantater med det samme eller få sine mange tusinde kroner tilbage efter en brystoperation. At få en plastikoperation - om det er bryster, næse, mund, numse, etc. - er en erkendelse af, at man (relativt) permanent ønsker at ændre den måde, man er skabt på. Jeg vil gerne medgive, at fx fillers og botox er en særskilt kategori, da det ikke er permanent på samme måde, men jeg synes stadig ikke det er en markering eller understregning (?) af ens træk. Du fylder unaturlig kemi ind i din krop for at ændre dens form. Det synes jeg ikke er det samme som makeup.

Nej, det er der nok mange der synes, og jeg ved godt, at jeg nok er ret alene med den holdning. Men jeg synes det er en usund tendens at mange efterhånden begynder at ændre på sig selv så drastisk. Jeg tror hverken det er sundt for dem, der får det lavet, eller os andre. Jeg er naturligvis klar over, at vi ikke skal gå og være rollemodeller for andres børn, men jeg taler om problematikken som en samfundstendens- og diskurs, hvor det bliver mere og mere udbredt at få foretaget plastikoperationer og andre mere indgribende kosmetiske operationer. Og det synes jeg er udtryk for nogle usunde værdier.


Men grunden til at ændre sig til sådanne ekstremer er jo den samme som grunden til at kaffe farver hår - Det er subjektivt en forbedring af ens udseende.
Og altså, når man først har set hvad en allergisk reaktion på hårfarve kan gøre, så er det heller ikke så "uskyldigt" igen skulle jeg hilse at sige.

Selvom det et forskellige måder at pynte sig på, betyder jo ikke at motivationen ikke et præcis den samme. Og derfor synes jeg det er underligt at være så uforstående, blot fordi vejen der til er forskellig, og man ikke selv lige ønsker at gå den vej. Man behøver jo ikke synes det samme er pænt, eller være villig til at gøre lige så meget for noget man synes er pænt, for at forstå andre mennesker med andre præferencer/grænser også godt kan lide at gøre sig pæne.
Jeg selv synes ikke rigtig om store muskler, og jeg finder det også sådan lidt ekstremt, men derfor kan jeg nu stadig godt se sammenligningen i mellem andres glæde ved deres voksnene muskler og den glæde jeg kan få ved at tage pænt tøj på. Fordi, på trods af ikke at være helt Det samme, så er det de samme følelser der driver værket.

Men... Sunde og usunde værdier er jo utroligt subjektivt. Personligt synes jeg selv at jeg er fuld af gode værdier, ja jeg har nærmest ikke andet. Det er jo derfor jeg har netop de værdier jeg nu engang har, jeg er overbevist om at min nabo ikke er helt enig, til gengæld så er han sikkert lige så imponeret over hvor gode værdier han selv har. Og, hvem skal samfundet så følge af os to mennesker med alle de her gode værdier?
For jeg tænker det vel næppe er kun gælder kropsændringer at vi bør modererer os selv, så ungdommen ikke forfalder under alle de dårlige værdier man kan være så uheldig at få øje på ude i offentligheden.


Jeg er med på, at man vælger at tage makeup på og få foretaget kosmetiske operationer af den samme årsag - men jeg kan nu godt forstå, at man kan undre sig over det sidste, og ikke anser det for at være det samme. Selvom årsagen er den samme, kan man jo godt undre sig over, hvorfor folk er villige til at gå så langt og betale så mange penge, som nogle operationer kræver. Der er makeup bare mere socialt og kulturelt accepteret. Jeg er da også interesseret i at høre, hvorfor man føler man har behov for at gå så langt, som nogle er, for at ændre på sig selv, selvom jeg godt ved, at man gør det for at se pænere ud. Så ja, motivet er det samme, men selve praktiseringen er væsentlig anderledes. Man dyrker jo også sport for at være sund, tabe sig eller have det sjovt, men jeg synes da også det er interessant at høre, hvorfor nogle vælger at dyrke ekstremsport. Motivet er sikkert ofte det samme, men det er da interessant at dykke ned i, hvorfor nogen har større eller mere ekstreme behov end andre. Det synes jeg i hvert fald :)

Ift. værdier, så ja, så er det meget subjektivt. Jeg mener ikke, at man skal ændre sine vaner eller sin livsstil for at please andres måde at leve på - man skal selvfølgelig leve, som man har lyst til. :) Du er helt sikkert fuld af en masse gode værdier, som jeg er sikker på vil være sunde i manges øjne - og jeg har også nogle værdier, mange vil finde usunde. At acceptere sig selv for hvordan man ser ud og begynde at acceptere sig selv og sin krop fremfor at ændre den, er en værdi, jeg gerne vil give videre til mine børn og mine medmennesker. Jeg tror godt man kan lære at acceptere sin krop fremfor at ændre på den for at blive tilfreds - det er også en lidt 'farlig' holdning at have i tråden, kan jeg se, men det er nu engang sådan jeg ser på det.
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 16. okt 2018, 18:00

lillebjoern skrev:Jeg hopper ikke rigtig på den der med, at man gør det for sin egen skyld. Hvis man var det eneste menneske på planeten tror jeg næppe, at man ville bruge mange tusinde kroner, gå igennem smerteforløb og blive opereret i for sin egen skyld. Man gør det "for sin egen skyld" for at se godt ud i andres øjne.

Jeg kunne aldrig finde på at få lavet kosmetiske operationer, medmindre det var for at lempe fysiske gener. Jeg vil ikke vise overfor mine børn, at man behøver at ændre på sig selv i sådan en grad, at man skal have indoperet plastik/silikone eller andre fillers for fx at mindske rynker. Og i øvrigt synes jeg slet ikke makeup og plastikoperationer kan sammenlignes. Jeg kan se, at flere her i tråden sidestiller hårfarvning og makeup med indgribende operationer, der koster 20.000+, og det er jo ikke reelt. Makeup er ikke en permanent ændring, men derimod en midlertidig forskønnelse af fx øjne eller mund, som har været anvendt siden egypterne og er dermed langt mere kulturel acceptabelt end plastikoperationer. Man ændrer ikke markant på, hvordan man ser ud fra naturens hånd, men understreger de træk, man i forvejen har (selvfølgelig med undtagelse af kraftig læbestift og øjenskygge).

Jeg synes i øvrigt, at vi som samfund i langt højere grad end det er tilfældet idag, bør tage ansvar for at skabe en fortælling om, at vi allesammen er gode nok, som vi ser ud. Jeg synes plastikoperationer og anvendelse af fillers og andre kosmetiske indgreb styrker en fortælling om, at vi ikke må se gamle ud, have lange/små bryster eller en krum næse, og jeg kan godt gå rundt og blive bekymret for, at mine børn vokser op og bliver gamle i et samfund, hvor rynker og slappe bryster er forkert - sat på spidsen selvfølgelig.


Jeg er meget enig!
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 16. okt 2018, 18:27

lillebjoern skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes godt make up og hårfarve kan sammenlignes med operationer og botox når konteksten er at en slet ikke kan forstå hvorfor nogle ikke bare er tilfredse med hvordan de ser ud, og undre sig over folks lyst til at "pynte" sig. Ikke at "indgrebet" er det samme, men jeg synes nu at godt at man kan argumentere for at formålet er det samme. Og så synes jeg ikke at snakken længere handler om at man ikke kan forstå behovet, for man har det jo selv, man kan bare ikke forstå at andres behov er større og mere permanent.
Filler og botox er også midlertidigt, og kan også være en understregning af de træk man har i forvejen, der er jo altså nuancer mellem hel naturel og bloggeren Sarah Louise. Der er jo også forskel på i hvilken grad folk bruger make up, og at gøre det til make up jo bare bruges til at understrege træk er en sandhed med modifikationer, jeg ser i hvert fald jævnligt eksempler på make up der dagligt i overdreven stil bruges på samme måde som filler og botox, det er nærmest fascinerende hvor meget man kan ommøblere et ansigt alene med sminke.

Jeg synes så ikke det er mit ansvar at opdrage andres børn til forståelsen af at vi alle er gode nok præcis som vi er skabt, det synes jeg virkelig at forældrene selv må ligge og rode med, eller, jeg vil da gerne behandle børnene pænt, men jeg vil ikke indrette mit liv efter at skulle være rollemodel for alle mulige børn jeg møder på min vej. Grundlæggende synes jeg egentlig at folk må selvom hvornår de er gode nok, jeg vil i hvert fald gerne selv have lov til at bestemme hvornår jeg er den bedst mulige udgave af mig selv. En ting er i hvert fald sikkert, jeg gider ikke leve med hverken mine irriterende bryster eller de tænder der som bivirkning af medicin (og misbrug) ærlig talt er rædselsfulde at se på.


Nu taler jeg om 'almindelige mængder' makeup, og ikke Kim Kardashian-style hver eneste dag. Det fremgår selvfølgelig ikke af mit indlæg, men det er det, jeg mener :) Med 'midlertidig' mener jeg, at makeup kan tages af med det samme - selvom filler og botox ikke er permanent, kan man jo ikke bare lige tage det i én aften og så ud igen, når man kommer hjem.

Jeg tager Kaffes undren som, "hvorfor vil man pynte sig til sådanne 'ekstremer'?". Jeg mener hun selv skrev, at hun gik med makeup, så jeg går ud fra hun er klar over, hvorfor hun selv gør det. Og jeg synes ikke man kan komme med "hvorfor bruger du makeup"? som modsvar til den undren, for det er to vidt forskellige måder at 'pynte sig' på - ifølge mig. Det er ikke ofte, man hører folk undre sig over, at andre går med makeup - jeg synes derimod oftere man høre folk undre sig over, hvorfor man vælger at få større bryster eller numse. Der er altså en forskel, som jeg ikke synes kan ignoreres eller forkastes. Man kan ikke bare lige fortryde to implantater med det samme eller få sine mange tusinde kroner tilbage efter en brystoperation. At få en plastikoperation - om det er bryster, næse, mund, numse, etc. - er en erkendelse af, at man (relativt) permanent ønsker at ændre den måde, man er skabt på. Jeg vil gerne medgive, at fx fillers og botox er en særskilt kategori, da det ikke er permanent på samme måde, men jeg synes stadig ikke det er en markering eller understregning (?) af ens træk. Du fylder unaturlig kemi ind i din krop for at ændre dens form. Det synes jeg ikke er det samme som makeup.

Nej, det er der nok mange der synes, og jeg ved godt, at jeg nok er ret alene med den holdning. Men jeg synes det er en usund tendens at mange efterhånden begynder at ændre på sig selv så drastisk. Jeg tror hverken det er sundt for dem, der får det lavet, eller os andre. Jeg er naturligvis klar over, at vi ikke skal gå og være rollemodeller for andres børn, men jeg taler om problematikken som en samfundstendens- og diskurs, hvor det bliver mere og mere udbredt at få foretaget plastikoperationer og andre mere indgribende kosmetiske operationer. Og det synes jeg er udtryk for nogle usunde værdier.


Nej, jeg har ingen undring over brug af makeup, både til hverdag og fest. Jeg bruger det selv hver dag og har f.eks også et hav af tøj. Det må være en anden i tråden, som også lægger afstand til makeup. Jeg ser det som pynt, som kan tages af lige så let som det blev påført. Der er dog nogle, som bruger så meget makeup, at man ikke kan se, hvordan de ser ud i virkeligheden - og det opfatter jeg som at fjerne sig fra sig selv - ligesom ved de mere permanente løsninger (jeg ser det som at lægge afstand til sig selv, men jeg kan se forkert......hvilket jo altid er en præmis).

Jeg har forresten en anden ting, som jeg personligt ikke vil bruge uden dog at kunne forklare det, for det kan sidestilles med makeup. Og det er undertøj, der strammer ind og løfter op. Så synes jeg, at jeg snyder, fordi det ikke er rigtigt, når maven mases flad. Måske er det ganske simpelt fordi, det er en nyere ting.

I det hele taget så har man forskellige afsæt for dannelse af holdninger, og vi kan allesammen indeholde dobbelmoral og fordomme. Det kan ingen altså sige sig fri for.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Plastik

Indlægaf Æble » 16. okt 2018, 18:48

Jeg har sådan en mor-delle som hænger lidt. Den er ret grim. Jeg ville gerne have den fjernet. Det ville gøre mig gladere og lykkeligere. Men så alligevel så synes jeg ikke det er en risiko jeg vil tage samt bruge næsten et helt års ferie på at komme mig samt 40.000 kr. Så det sker nok aldrig.

Men har tænkt over, at hvis jeg fik lavet min mave, så ville det pludselig være mine lår der var det grimmeste på min krop. Ville jeg så ikke bare være ked af mine lår i stedet og glemme hvor lykkelig jeg skulle være over maven? :gruble: Og sådan ville det kunne fortsætte for der er masser af ting på min 40 år gamle morkrop der ikke er smukke.

Kan huske et gammel billede af mig selv fra jeg var i starten af tyverne. Jeg havde en blå bikini på. Kan huske jeg syntes jeg så så fed ud og hadede billedet. Nu synes jeg at den fede mave jeg så dengang er en mikroskopisk hudfold og at jeg var hot på det billede. Og tænker at man altid vil synes man så bedre ud *engang*. Derfor bør man (jeg) også være lidt mere glad for min nuværende krop, for erfaringen viser at det går kun ned af bakke.

Hmm ja jeg ville være lykkeligere hvis min mordelle var væk, min lår ikke gned mod hinanden, hvis mine bryster var mindre og mere faste, hvis jeg ikke havde det modermærke på siden af hovedet, hvis mit hår var pænt når det var klippet i page, hvis jeg farvede mine øjenbryn, hvis mine vipper var længere osv osv. Men jeg orker sq ikke alt det der.

Fortærsket tangerende til plat synes jeg følgende Halfdan Rasmussen digt passer fint i denne tråd.

Hvis du vil være blid og smuk så skal du spise morgendug
og drikke aftenrøde,
og drysse stjerne i dit hår og gnide dine tynde lår
med måneskin og fløde.

Men vil du være vild og varm med hængerøv og kæmpebarm
og fuld af narrestreger,
så skal du kigge i et spejl og elske dine fejl
og være som du plejer.
7
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 16. okt 2018, 19:20

Det er en god pointe, synes jeg, at utilfredsheden muligvis vil flytte sig til noget andet, hvis man får lavet lige den der ting, man ikke kan lide. Man ser jo ind imellem diverse kendisser, som slet ikke formår at stoppe, når først de går i gang. Og jeg tror lige præcis at årsagen er, at utilfredsheden stammer fra et helt andet sted, men blot manifesterer sig som en lede over sine bryster, ben, ansigt eller whatever. Derfor mener jeg, at der er grund til at arbejde bag om ønsket om at lade sig forskønne og finde de bagvedliggende årsager.
Fuld tilfredshed er en form for ultimativ tilstand, som vi higer efter, men som evt slet ikke findes. Og det kunne man også forholde sig til.
Jeg siger ikke, at det forholder sig som ovenstående for alle, men i hvert fald for nogle. Og jeg peger ikke på nogen konkret person.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.

Tilbage til "Livets forhold"