Plastik

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46089

Re: Plastik

Indlægaf LadyFox » 16. okt 2018, 19:30

lillebjoern skrev:
LadyFox skrev:
lillebjoern skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes godt make up og hårfarve kan sammenlignes med operationer og botox når konteksten er at en slet ikke kan forstå hvorfor nogle ikke bare er tilfredse med hvordan de ser ud, og undre sig over folks lyst til at "pynte" sig. Ikke at "indgrebet" er det samme, men jeg synes nu at godt at man kan argumentere for at formålet er det samme. Og så synes jeg ikke at snakken længere handler om at man ikke kan forstå behovet, for man har det jo selv, man kan bare ikke forstå at andres behov er større og mere permanent.
Filler og botox er også midlertidigt, og kan også være en understregning af de træk man har i forvejen, der er jo altså nuancer mellem hel naturel og bloggeren Sarah Louise. Der er jo også forskel på i hvilken grad folk bruger make up, og at gøre det til make up jo bare bruges til at understrege træk er en sandhed med modifikationer, jeg ser i hvert fald jævnligt eksempler på make up der dagligt i overdreven stil bruges på samme måde som filler og botox, det er nærmest fascinerende hvor meget man kan ommøblere et ansigt alene med sminke.

Jeg synes så ikke det er mit ansvar at opdrage andres børn til forståelsen af at vi alle er gode nok præcis som vi er skabt, det synes jeg virkelig at forældrene selv må ligge og rode med, eller, jeg vil da gerne behandle børnene pænt, men jeg vil ikke indrette mit liv efter at skulle være rollemodel for alle mulige børn jeg møder på min vej. Grundlæggende synes jeg egentlig at folk må selvom hvornår de er gode nok, jeg vil i hvert fald gerne selv have lov til at bestemme hvornår jeg er den bedst mulige udgave af mig selv. En ting er i hvert fald sikkert, jeg gider ikke leve med hverken mine irriterende bryster eller de tænder der som bivirkning af medicin (og misbrug) ærlig talt er rædselsfulde at se på.


Nu taler jeg om 'almindelige mængder' makeup, og ikke Kim Kardashian-style hver eneste dag. Det fremgår selvfølgelig ikke af mit indlæg, men det er det, jeg mener :) Med 'midlertidig' mener jeg, at makeup kan tages af med det samme - selvom filler og botox ikke er permanent, kan man jo ikke bare lige tage det i én aften og så ud igen, når man kommer hjem.

Jeg tager Kaffes undren som, "hvorfor vil man pynte sig til sådanne 'ekstremer'?". Jeg mener hun selv skrev, at hun gik med makeup, så jeg går ud fra hun er klar over, hvorfor hun selv gør det. Og jeg synes ikke man kan komme med "hvorfor bruger du makeup"? som modsvar til den undren, for det er to vidt forskellige måder at 'pynte sig' på - ifølge mig. Det er ikke ofte, man hører folk undre sig over, at andre går med makeup - jeg synes derimod oftere man høre folk undre sig over, hvorfor man vælger at få større bryster eller numse. Der er altså en forskel, som jeg ikke synes kan ignoreres eller forkastes. Man kan ikke bare lige fortryde to implantater med det samme eller få sine mange tusinde kroner tilbage efter en brystoperation. At få en plastikoperation - om det er bryster, næse, mund, numse, etc. - er en erkendelse af, at man (relativt) permanent ønsker at ændre den måde, man er skabt på. Jeg vil gerne medgive, at fx fillers og botox er en særskilt kategori, da det ikke er permanent på samme måde, men jeg synes stadig ikke det er en markering eller understregning (?) af ens træk. Du fylder unaturlig kemi ind i din krop for at ændre dens form. Det synes jeg ikke er det samme som makeup.

Nej, det er der nok mange der synes, og jeg ved godt, at jeg nok er ret alene med den holdning. Men jeg synes det er en usund tendens at mange efterhånden begynder at ændre på sig selv så drastisk. Jeg tror hverken det er sundt for dem, der får det lavet, eller os andre. Jeg er naturligvis klar over, at vi ikke skal gå og være rollemodeller for andres børn, men jeg taler om problematikken som en samfundstendens- og diskurs, hvor det bliver mere og mere udbredt at få foretaget plastikoperationer og andre mere indgribende kosmetiske operationer. Og det synes jeg er udtryk for nogle usunde værdier.


Men grunden til at ændre sig til sådanne ekstremer er jo den samme som grunden til at kaffe farver hår - Det er subjektivt en forbedring af ens udseende.
Og altså, når man først har set hvad en allergisk reaktion på hårfarve kan gøre, så er det heller ikke så "uskyldigt" igen skulle jeg hilse at sige.

Selvom det et forskellige måder at pynte sig på, betyder jo ikke at motivationen ikke et præcis den samme. Og derfor synes jeg det er underligt at være så uforstående, blot fordi vejen der til er forskellig, og man ikke selv lige ønsker at gå den vej. Man behøver jo ikke synes det samme er pænt, eller være villig til at gøre lige så meget for noget man synes er pænt, for at forstå andre mennesker med andre præferencer/grænser også godt kan lide at gøre sig pæne.
Jeg selv synes ikke rigtig om store muskler, og jeg finder det også sådan lidt ekstremt, men derfor kan jeg nu stadig godt se sammenligningen i mellem andres glæde ved deres voksnene muskler og den glæde jeg kan få ved at tage pænt tøj på. Fordi, på trods af ikke at være helt Det samme, så er det de samme følelser der driver værket.

Men... Sunde og usunde værdier er jo utroligt subjektivt. Personligt synes jeg selv at jeg er fuld af gode værdier, ja jeg har nærmest ikke andet. Det er jo derfor jeg har netop de værdier jeg nu engang har, jeg er overbevist om at min nabo ikke er helt enig, til gengæld så er han sikkert lige så imponeret over hvor gode værdier han selv har. Og, hvem skal samfundet så følge af os to mennesker med alle de her gode værdier?
For jeg tænker det vel næppe er kun gælder kropsændringer at vi bør modererer os selv, så ungdommen ikke forfalder under alle de dårlige værdier man kan være så uheldig at få øje på ude i offentligheden.


Jeg er med på, at man vælger at tage makeup på og få foretaget kosmetiske operationer af den samme årsag - men jeg kan nu godt forstå, at man kan undre sig over det sidste, og ikke anser det for at være det samme. Selvom årsagen er den samme, kan man jo godt undre sig over, hvorfor folk er villige til at gå så langt og betale så mange penge, som nogle operationer kræver. Der er makeup bare mere socialt og kulturelt accepteret. Jeg er da også interesseret i at høre, hvorfor man føler man har behov for at gå så langt, som nogle er, for at ændre på sig selv, selvom jeg godt ved, at man gør det for at se pænere ud. Så ja, motivet er det samme, men selve praktiseringen er væsentlig anderledes. Man dyrker jo også sport for at være sund, tabe sig eller have det sjovt, men jeg synes da også det er interessant at høre, hvorfor nogle vælger at dyrke ekstremsport. Motivet er sikkert ofte det samme, men det er da interessant at dykke ned i, hvorfor nogen har større eller mere ekstreme behov end andre. Det synes jeg i hvert fald :)

Ift. værdier, så ja, så er det meget subjektivt. Jeg mener ikke, at man skal ændre sine vaner eller sin livsstil for at please andres måde at leve på - man skal selvfølgelig leve, som man har lyst til. :) Du er helt sikkert fuld af en masse gode værdier, som jeg er sikker på vil være sunde i manges øjne - og jeg har også nogle værdier, mange vil finde usunde. At acceptere sig selv for hvordan man ser ud og begynde at acceptere sig selv og sin krop fremfor at ændre den, er en værdi, jeg gerne vil give videre til mine børn og mine medmennesker. Jeg tror godt man kan lære at acceptere sin krop fremfor at ændre på den for at blive tilfreds - det er også en lidt 'farlig' holdning at have i tråden, kan jeg se, men det er nu engang sådan jeg ser på det.


Jeg synes det er fint at undre sig, og jeg synes det er fint at være nysgerrig omkring andres valg, som man ikke selv ville træffe.
Jeg synes dog meget af den undren der er i denne tråd er ret fordomsfuld og negativt ladet.
Ofte kræver det et åben sind at forstå hvorfor folk gør som de gør, hvis det er langt fra ens egen virkelighed, og jeg føler måske bare ikke at det åbne sind er der.

Jeg synes egentlig i bund og grund at grunden til at nogle et villige til at gå længere end andre er at folk der får lavet den slags ikke synes det er ekstremt. Jeg anser det i hvert fald ikke for ekstremt. Og derfor er det at det er ekstremt ikke noget jeg ser som en forhindring eller et dilemma.

Jeg synes også det er helt fair godt at ville præge sine børn til at være glad for deres kroppe, og jeg synes det er fint at det er med i sine overvejelser for hvorfor man ikke selv vil ændre ting. Jeg synes også det er en hel i orden værdi at have, jeg synes bare ikke det er rimeligt at ville trække den ned over hovedet på andre.
Jeg synes ikke man kan pådutte andre rollemodel-kasketten. I bund og grund synes jeg at folk skal gøre hvad de har lyst til, inden for rimeligheden grænser om det er at ligge sig under kniven, drikke øl på en fortovscafe en tirsdag formiddag, ryge cigaretter eller spiser en big mac på Maccen på trods af overvægt uden at skulle spekulerer i at nogle synes det er et træls signal at sende. I virkeligheden er jeg nok bare træt af at den der "Hvad med børnene, vi har et ansvar..." skal trækkes ind i alt muligt voksne mennesker fortager sig.
Nu ved jeg godt at du skriver at du synes folk skal have lov til at leve som de vil, så overstående er nok ikke så henvendt til dig, men, ansvaret for børn har været oppe i tråden, og jeg synes det er et fint eksempel på at der er nogle ret markante holdninger i tråden, der hvis tråden er baseret på en undren nok bliver en stopklods for at blive klogere på den undren, da hvis man ser noget i det lys, så kommer man nok ikke til at være så åben igen for folk valg.
2
...
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Plastik

Indlægaf Æble » 16. okt 2018, 19:32

Kaffe skrev:Det er en god pointe, synes jeg, at utilfredsheden muligvis vil flytte sig til noget andet, hvis man får lavet lige den der ting, man ikke kan lide. Man ser jo ind imellem diverse kendisser, som slet ikke formår at stoppe, når først de går i gang. Og jeg tror lige præcis at årsagen er, at utilfredsheden stammer fra et helt andet sted, men blot manifesterer sig som en lede over sine bryster, ben, ansigt eller whatever. Derfor mener jeg, at der er grund til at arbejde bag om ønsket om at lade sig forskønne og finde de bagvedliggende årsager.
Fuld tilfredshed er en form for ultimativ tilstand, som vi higer efter, men som evt slet ikke findes. Og det kunne man også forholde sig til.
Jeg siger ikke, at det forholder sig som ovenstående for alle, men i hvert fald for nogle. Og jeg peger ikke på nogen konkret person.


Ja. Men det er jo en balance. Ellers skulle logikken jo være at vi alle gik rundt med fedtet hår i en kartoffelsæk. Altså hvis det at ville forskønne sig selv er fordi man skal arbejde med sig selv. Jeg ser det ikke så sort/hvidt. Man bør jo nok altid overveje indgrebets alvorlighed imod det fysiske “problem”. For det at have et ønske om at ændre sit udseende KAN bunde i et helt andet og psykisk problem. Men det behøver det ikke at gøre. Jeg mener man skal prøve at være bevidst omkring om man forsøger at løse et indre eller ydre “problem”. For nej, man kan ikke løse de indre problemer med botox eller silikone. Men det omvendte gælder altså ikke, det er ikke sådan at fordi man gerne vil have fastere bryster så har man et indre problem.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Plastik

Indlægaf JoyNips » 16. okt 2018, 19:35

Hvad med kvinder der får lavet bryster efter et brystkræftforløb? Eller får behandlet et stort ar så det er pænere? Er det okay? Og hvorfor er det i så fald mere okay at genskabe hvad man havde før kræft eller ar end hvad man havde før amning, vægttab, you name it?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46089

Re: Plastik

Indlægaf LadyFox » 16. okt 2018, 19:37

Æble skrev:
Kaffe skrev:Det er en god pointe, synes jeg, at utilfredsheden muligvis vil flytte sig til noget andet, hvis man får lavet lige den der ting, man ikke kan lide. Man ser jo ind imellem diverse kendisser, som slet ikke formår at stoppe, når først de går i gang. Og jeg tror lige præcis at årsagen er, at utilfredsheden stammer fra et helt andet sted, men blot manifesterer sig som en lede over sine bryster, ben, ansigt eller whatever. Derfor mener jeg, at der er grund til at arbejde bag om ønsket om at lade sig forskønne og finde de bagvedliggende årsager.
Fuld tilfredshed er en form for ultimativ tilstand, som vi higer efter, men som evt slet ikke findes. Og det kunne man også forholde sig til.
Jeg siger ikke, at det forholder sig som ovenstående for alle, men i hvert fald for nogle. Og jeg peger ikke på nogen konkret person.


Ja. Men det er jo en balance. Ellers skulle logikken jo være at vi alle gik rundt med fedtet hår i en kartoffelsæk. Altså hvis det at ville forskønne sig selv er fordi man skal arbejde med sig selv. Jeg ser det ikke så sort/hvidt. Man bør jo nok altid overveje indgrebets alvorlighed imod det fysiske “problem”. For det at have et ønske om at ændre sit udseende KAN bunde i et helt andet og psykisk problem. Men det behøver det ikke at gøre. Jeg mener man skal prøve at være bevidst omkring om man forsøger at løse et indre eller ydre “problem”. For nej, man kan ikke løse de indre problemer med botox eller silikone. Men det omvendte gælder altså ikke, det er ikke sådan at fordi man gerne vil have fastere bryster så har man et indre problem.


Det er jeg helt enig i. :) Jeg synes bestemt man bør tænke sig grundigt om omkring hvorfor man gerne vil ændre noget, hvorfor man er utilfreds osv. Inden man prøver at løse det.
Det tror jeg nu også bare de fleste fornuftige mennesker gør, også på trods af der selvfølgelig findes eksempler på det modsatte.
0
...
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 16. okt 2018, 19:49

Vi har allesammen nogle ting, som vi synes kan være svære at sætte os ind i. Hvis jeg får en forklaring på, hvorfor nogle gerne vil have ble på som voksne og har det som fetich, så er det ikke ensbetydende med, at jeg forstår forklaringen, hverken rationelt eller følelsesmæssigt. Det betyder ikke, at jeg ikke kan respektere ønsket, heldigvis.
Jeg tror som sagt ikke på, at man kan sige sig fri for at have fordomme om noget. Det vil kræve en form for perfektion. Men selvfølgelig er det et mål at arbejde hen mod.

Jeg synes, det er utrolig vigtigt, at man kan ytre holdninger i en debat, og jeg synes, at der skal være plads til både yderligheder og mere midtersøgende standpunkter. Det er jo præcis denne vekselvirkning, der skaber udvikling i dialog.
2
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 16. okt 2018, 19:52

Æble skrev:
Kaffe skrev:Det er en god pointe, synes jeg, at utilfredsheden muligvis vil flytte sig til noget andet, hvis man får lavet lige den der ting, man ikke kan lide. Man ser jo ind imellem diverse kendisser, som slet ikke formår at stoppe, når først de går i gang. Og jeg tror lige præcis at årsagen er, at utilfredsheden stammer fra et helt andet sted, men blot manifesterer sig som en lede over sine bryster, ben, ansigt eller whatever. Derfor mener jeg, at der er grund til at arbejde bag om ønsket om at lade sig forskønne og finde de bagvedliggende årsager.
Fuld tilfredshed er en form for ultimativ tilstand, som vi higer efter, men som evt slet ikke findes. Og det kunne man også forholde sig til.
Jeg siger ikke, at det forholder sig som ovenstående for alle, men i hvert fald for nogle. Og jeg peger ikke på nogen konkret person.


Ja. Men det er jo en balance. Ellers skulle logikken jo være at vi alle gik rundt med fedtet hår i en kartoffelsæk. Altså hvis det at ville forskønne sig selv er fordi man skal arbejde med sig selv. Jeg ser det ikke så sort/hvidt. Man bør jo nok altid overveje indgrebets alvorlighed imod det fysiske “problem”. For det at have et ønske om at ændre sit udseende KAN bunde i et helt andet og psykisk problem. Men det behøver det ikke at gøre. Jeg mener man skal prøve at være bevidst omkring om man forsøger at løse et indre eller ydre “problem”. For nej, man kan ikke løse de indre problemer med botox eller silikone. Men det omvendte gælder altså ikke, det er ikke sådan at fordi man gerne vil have fastere bryster så har man et indre problem.


Jeg håber ikke, jeg efterlader det indtryk, at man skal være ligeglad med sit udseende. For det er ikke det, jeg prøver at sige. Men jeg synes grundlæggende, at der er forskel på de operative indgreb og så makeup og almindeligt vedligehold. Og det kan man så være enig eller uenig i.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Plastik

Indlægaf dgd2007 » 16. okt 2018, 19:56

lillebjoern skrev:Jeg hopper ikke rigtig på den der med, at man gør det for sin egen skyld. Hvis man var det eneste menneske på planeten tror jeg næppe, at man ville bruge mange tusinde kroner, gå igennem smerteforløb og blive opereret i for sin egen skyld. Man gør det "for sin egen skyld" for at se godt ud i andres øjne.
[...]

Ja, det kan der være noget om. Jeg har da også engang læst en forumsside hvor nogle kvinder sad og "hjalp" hinanden af med tvivlen om de nu også skulle gøre det der med silikonen. Og der afslørede de sig faktisk: "Ej, men vores mænd lyver når de siger de helst vil være fri. Når vi har fået det, så er de nok glade for det!" (resume efter hukommelsen).
Men jeg tror en del af terapien netop de ting man lærer at sige udadtil. Fx det med "Det er 100% for min egen skyld." Det lukker ligesom munden på de fleste, for hvad skal man sige til det? Hvor skal man begynde? Der er næsten så mange mærkelige ting i den sætning at man opgiver på forhånd. Og så tror den pågældende sikkert at fundet et sikkert "narrativ", og at folk bøjer sig fordi det er sejt.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Plastik

Indlægaf Æble » 16. okt 2018, 19:56

Kaffe skrev:
Æble skrev:
Kaffe skrev:Det er en god pointe, synes jeg, at utilfredsheden muligvis vil flytte sig til noget andet, hvis man får lavet lige den der ting, man ikke kan lide. Man ser jo ind imellem diverse kendisser, som slet ikke formår at stoppe, når først de går i gang. Og jeg tror lige præcis at årsagen er, at utilfredsheden stammer fra et helt andet sted, men blot manifesterer sig som en lede over sine bryster, ben, ansigt eller whatever. Derfor mener jeg, at der er grund til at arbejde bag om ønsket om at lade sig forskønne og finde de bagvedliggende årsager.
Fuld tilfredshed er en form for ultimativ tilstand, som vi higer efter, men som evt slet ikke findes. Og det kunne man også forholde sig til.
Jeg siger ikke, at det forholder sig som ovenstående for alle, men i hvert fald for nogle. Og jeg peger ikke på nogen konkret person.


Ja. Men det er jo en balance. Ellers skulle logikken jo være at vi alle gik rundt med fedtet hår i en kartoffelsæk. Altså hvis det at ville forskønne sig selv er fordi man skal arbejde med sig selv. Jeg ser det ikke så sort/hvidt. Man bør jo nok altid overveje indgrebets alvorlighed imod det fysiske “problem”. For det at have et ønske om at ændre sit udseende KAN bunde i et helt andet og psykisk problem. Men det behøver det ikke at gøre. Jeg mener man skal prøve at være bevidst omkring om man forsøger at løse et indre eller ydre “problem”. For nej, man kan ikke løse de indre problemer med botox eller silikone. Men det omvendte gælder altså ikke, det er ikke sådan at fordi man gerne vil have fastere bryster så har man et indre problem.


Jeg håber ikke, jeg efterlader det indtryk, at man skal være ligeglad med sit udseende. For det er ikke det, jeg prøver at sige. Men jeg synes grundlæggende, at der er forskel på de operative indgreb og så makeup og almindeligt vedligehold. Og det kan man så være enig eller uenig i.


Mit indtryk af din holdning er at du synes det er forkert at ændre sit udseende. Men det er ikke tydeligt hvad den principielle forskel er for dig mellem fx hårfarve og botox. Har set flere i tråden forsøge at spørge ind til den del. Hvorfor er noget forskønnelse ok og andet ikke? Hvor går grænsen (for dig) og hvad er logikken bag din grænse?
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46089

Re: Plastik

Indlægaf LadyFox » 16. okt 2018, 19:56

Kaffe skrev:Vi har allesammen nogle ting, som vi synes kan være svære at sætte os ind i. Hvis jeg får en forklaring på, hvorfor nogle gerne vil have ble på som voksne og har det som fetich, så er det ikke ensbetydende med, at jeg forstår forklaringen, hverken rationelt eller følelsesmæssigt. Det betyder ikke, at jeg ikke kan respektere ønsket, heldigvis.
Jeg tror som sagt ikke på, at man kan sige sig fri for at have fordomme om noget. Det vil kræve en form for perfektion. Men selvfølgelig er det et mål at arbejde hen mod.

Jeg synes, det er utrolig vigtigt, at man kan ytre holdninger i en debat, og jeg synes, at der skal være plads til både yderligheder og mere midtersøgende standpunkter. Det er jo præcis denne vekselvirkning, der skaber udvikling i dialog.

Jeg har fuld forståelse for at der er ting man ikke kan forstå, fordi det lægger langt fra en. Sådan har jeg det selv med mange ting, jeg tænker bare heller ikke man behøver forstå alt.
Jeg påpeger bare at hvis man gerne vil forstå noget, sådan rigtigt, som ligger langt fra ens værdier, så kræver det et åbent sind, og det kræver nok at man et øjeblik lige ligger sine fordomme og holdninger til side, og prøver at finde sine mest neutrale briller frem.

Jeg synes emnet er interessant, så jeg debattere det gerne, argument mod argument. Jeg tænker bare ikke det et vejen hvis debattens formål var at forstå noget så godt som muligt, det er det eneste.
1
...
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 16. okt 2018, 20:01

JoyNips skrev:Hvad med kvinder der får lavet bryster efter et brystkræftforløb? Eller får behandlet et stort ar så det er pænere? Er det okay? Og hvorfor er det i så fald mere okay at genskabe hvad man havde før kræft eller ar end hvad man havde før amning, vægttab, you name it?


Jeg kan godt se, den er svær, og man kan nemt komme ud i nogle selvimodsigelser her.

Når det gælder helbred, så synes jeg, man skal gøre alt for at rette op på det. Det gælder også f.eks gastric bypass.

Jeg synes, der er ret stor forskel på at have ammet, som er en naturlig proces - og så at have haft kræft. Efter fødsel om amning sker de en naturlig ændring i kroppen. Nogle synes, det er smukt og vidner om liv. Andre kan blive kede af ændringen. Efter kræft er der måske delvise eller ingen bryster tilbage, og det er en destruktiv sygdom, der ligger bag. Jeg tror ikke, at mange ser det som smukt, fordi årsagen er destruktiv og vidner om et ulykkeligt forløb. Her synes jeg, man skal have hjælp til at genskabe.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 16. okt 2018, 20:14

Æble skrev:
Kaffe skrev:
Æble skrev:
Kaffe skrev:Det er en god pointe, synes jeg, at utilfredsheden muligvis vil flytte sig til noget andet, hvis man får lavet lige den der ting, man ikke kan lide. Man ser jo ind imellem diverse kendisser, som slet ikke formår at stoppe, når først de går i gang. Og jeg tror lige præcis at årsagen er, at utilfredsheden stammer fra et helt andet sted, men blot manifesterer sig som en lede over sine bryster, ben, ansigt eller whatever. Derfor mener jeg, at der er grund til at arbejde bag om ønsket om at lade sig forskønne og finde de bagvedliggende årsager.
Fuld tilfredshed er en form for ultimativ tilstand, som vi higer efter, men som evt slet ikke findes. Og det kunne man også forholde sig til.
Jeg siger ikke, at det forholder sig som ovenstående for alle, men i hvert fald for nogle. Og jeg peger ikke på nogen konkret person.


Ja. Men det er jo en balance. Ellers skulle logikken jo være at vi alle gik rundt med fedtet hår i en kartoffelsæk. Altså hvis det at ville forskønne sig selv er fordi man skal arbejde med sig selv. Jeg ser det ikke så sort/hvidt. Man bør jo nok altid overveje indgrebets alvorlighed imod det fysiske “problem”. For det at have et ønske om at ændre sit udseende KAN bunde i et helt andet og psykisk problem. Men det behøver det ikke at gøre. Jeg mener man skal prøve at være bevidst omkring om man forsøger at løse et indre eller ydre “problem”. For nej, man kan ikke løse de indre problemer med botox eller silikone. Men det omvendte gælder altså ikke, det er ikke sådan at fordi man gerne vil have fastere bryster så har man et indre problem.


Jeg håber ikke, jeg efterlader det indtryk, at man skal være ligeglad med sit udseende. For det er ikke det, jeg prøver at sige. Men jeg synes grundlæggende, at der er forskel på de operative indgreb og så makeup og almindeligt vedligehold. Og det kan man så være enig eller uenig i.


Mit indtryk af din holdning er at du synes det er forkert at ændre sit udseende. Men det er ikke tydeligt hvad den principielle forskel er for dig mellem fx hårfarve og botox. Har set flere i tråden forsøge at spørge ind til den del. Hvorfor er noget forskønnelse ok og andet ikke? Hvor går grænsen (for dig) og hvad er logikken bag din grænse?


Jeg tænker, at hårfarve er pynt man kan tage af og på. Ligesom man kan klippe sit hår og lade det vokse ud. Det er hår og ikke noget, som er unikt for den enkelte. Man kan ikke genkende et menneske på håret; det udgør ikke en del af den enkeltes fysiske særkende. Botox ændrer fysiske karakteristika ved en person. Det går dog væk igen, og derfor synes jeg også, at det er mindre indgribende end at lave næsen eller brysterne om. Med mindre man får lavet botox hele tiden.
Jeg ved ikke, om jeg kan komme det nærmere. Desuden har jeg sandsynligvis en blind plet i form af at jeg er vokset op med, at folk farver hår og altså er det en del af kulturen. Jeg er ikke vokset op med botox og ser det som noget nyt og fremmed. Det, man er vant til, kan virke mere acceptabelt og næsten naturligt, end det man præsenteres for langt senere. Dette er ikke særegent for mig at forholde mig sådan til min omverden. Det er helt almindeligt.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Plastik

Indlægaf dgd2007 » 16. okt 2018, 20:22

Æble skrev:[...]
Men har tænkt over, at hvis jeg fik lavet min mave, så ville det pludselig være mine lår der var det grimmeste på min krop. Ville jeg så ikke bare være ked af mine lår i stedet og glemme hvor lykkelig jeg skulle være over maven? :gruble: Og sådan ville det kunne fortsætte for der er masser af ting på min 40 år gamle morkrop der ikke er smukke.
[...]

Min datter var i USA et år fra hun var 16 til 17 (efter eget valg - eller sikkert fordi hun havde siddet og gloet på Beverly Hills og sådan noget i et par år :lol:), men anyways, havde tanken da strejfet mig vedr. uheldige påvirkninger man kunne samle op der, herunder først og fremmest noget af det mere hysteriske, amerikanske Djesus-halløj - og så silikone.

Jeg sværger at vi ikke havde snakket om det før, eller jeg i hvert fald ikke, men engang efter hun var kommet tilbage, kom hun selv ind på. Hun havde set en tv-serie med noget selvmedlidenhedsporno hvor deltagerne skulle konkurrere om hvem der var mest stakkels mht. til kropslige "fejl", og den der så fik flest stemmer, vandt så en plastikoperation hos sponsorerne. (Jeg ved faktisk ikke om det var i USA eller her hun havde set det.)

Hun havde to kommentarer:
1) Hvordan kan de tro at det er dem selv? Det ved de jo det ikke er. :mellow:

2) Det samme som du er inde på: Når de så har fået det rettet og skal til at være lykkelige, er der så ikke bare noget andet der stikker i øjnene, så det alligevel ikke er helt godt? :gruble:

Ej, jeg ved ikke hvilken smiley der ville passe bedst til hvor glad jeg var for at høre den slags (visdom er det vel faktisk!) fra en 17-årig datter!

PS: hun var i øvrigt heller ikke blevet særlig imponeret af "Praise Jesus" ... hun havde været med værtsparret i deres stamkirke, men hun syntes de kun snakkede om hvor godgørende de havde været i den seneste tid, men egentlig aldrig om Guden. ;)
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Plastik

Indlægaf Viskelæder » 16. okt 2018, 20:43

Kaffe skrev:Jeg tænker, at hårfarve er pynt man kan tage af og på. Ligesom man kan klippe sit hår og lade det vokse ud. Det er hår og ikke noget, som er unikt for den enkelte. Man kan ikke genkende et menneske på håret; det udgør ikke en del af den enkeltes fysiske særkende. Botox ændrer fysiske karakteristika ved en person. Det går dog væk igen, og derfor synes jeg også, at det er mindre indgribende end at lave næsen eller brysterne om. Med mindre man får lavet botox hele tiden.
Jeg ved ikke, om jeg kan komme det nærmere. Desuden har jeg sandsynligvis en blind plet i form af at jeg er vokset op med, at folk farver hår og altså er det en del af kulturen. Jeg er ikke vokset op med botox og ser det som noget nyt og fremmed. Det, man er vant til, kan virke mere acceptabelt og næsten naturligt, end det man præsenteres for langt senere. Dette er ikke særegent for mig at forholde mig sådan til min omverden. Det er helt almindeligt.


Det fremhævede, du beskriver der, er netop ofte sådan fordomme opstår, hvilket er det, du har tendens til at vise her. Jeg er dog overbevist om, at det ikke er det, du bevidst er gået ind i debatten med, og at det tværtimod er en helt reel undren :) Der er dog, trods det, stadig mange fordomme, efter min mening.

Spørgsmålet gik på, hvorfor nogle vælger at få lavet botox, operationer mv., og det har du fået svaret på gentagne gange: det samme, som når du farver hår og lægger make up, altså et ønske om at tage sig bedre ud. Om vi så ønsker at tage os bedre ud for vores egen skyld eller for andres, det er en anden, længere og interessant debat, som vi aldrig kan blive helt kloge på, fordi vi som enkeltpersoner altid er en del af et samfund og en kultur, og vi påvirker gensidigt hinanden hele tiden.

Så efterlader det en snak omkring grader, eller et barometer, hvorpå make up er i den lette ende, og plastikoperationer er i den tunge. Det vil jo altid være ens egne grænser, der afgør, hvor man selv befinder sig på den. Så det, at man selv står derpå, også selvom det er i den lette ende, og man bedømmer og vurderer dem, der står i den tunge ende - selvom årsagen til, at begge står derpå, er helt den samme - er fordomsfuldt.

Det paradoksale ved fordomme er, at de skaber en ond cirkel, hvor man selv er med til at vedligeholde det, man fordømmer til at starte med.
Her synes det at gå på, at hvis man lægger sig i den tunge ende på barometeret, så repræsenterer man ikke sunde værdier, og så søger man andres anerkendelse og hviler ikke i sig selv osv.. Hvis der er noget, der netop kan få en person til ikke at hvile i sig selv og søge andres anerkendelse, er det at blive mødt med fordomme.
Hvis man gerne vil tale for værdier, der skaber et godt samfund for vores børn osv., så skal man i stedet, som flere har nævnt, være mere frisindet og prøve at gøre sig fri af fordomme, i hvert fald i de tilfælde, hvor de er med til at vedligeholde noget uhensigtsmæssigt.

Vi kan ikke undgå fordomme, som du også selv skriver. Jeg er helt enig i, at det er helt normalt og i mange tilfælde nødvendigt. Men jeg tror, det er uhensigtsmæssigt, når man ikke selv lægger mærke til og er bevidst om, at man kravler rundt inde i sine egne fordomme, og at det er det, der er grunden til, man ikke forstår noget.
4
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 16. okt 2018, 20:53

Viskelæder: Jeg synes, det er urimeligt, at jeg lægges frem som særligt fordomsfuld eller dårlig til at forstå.

Jeg ser det ikke som om, jeg har fået et endegyldigt og sandt svar 'gentagne gange', men at der er givet nogle input til diskussionen. Så at du er enig i de gentagne svar, betyder da vel ikke, at de er endegyldige?

Jeg er i øvrigt ikke den eneste, der skelner mellem makeup og operative indgreb.
1
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Plastik

Indlægaf Viskelæder » 16. okt 2018, 20:59

Kaffe skrev:Viskelæder: Jeg synes, det er urimeligt, at jeg lægges frem som særligt fordomsfuld eller dårlig til at forstå.

Jeg ser det ikke som om, jeg har fået et endegyldigt og sandt svar 'gentagne gange', men at der er givet nogle input til diskussionen. Så at du er enig i de gentagne svar, betyder da vel ikke, at de er endegyldige?

Jeg er i øvrigt ikke den eneste, der skelner mellem makeup og operative indgreb.


Det var både et svar til dig og et generelt indlæg til debatten, så det var ikke for at single dig ud, beklager. Men jeg synes, at du fremstår fordomsfuld i debatten, og fordi du ikke vedkender dig det, så bliver du, helt forståeligt, defensiv, når man påpeger det.
Det er, efter min mening, ikke fordi du er dum eller ikke forstår noget, overhovedet ikke. Det er blot noget uvant og mærkeligt for dig, som du selv skriver, hvilket skaber fordomme i dig, ligesom det gør i os alle sammen.

Du møder ikke din undren med komplet åbenhed og nysgerrighed, men kommer med dine egne teorier og støtter op om det, andre skriver, omkring, at man ikke viser gode værdier, at man ikke er tilfreds med sig selv osv. Det er det fordomsfulde.

Jeg siger ikke, svaret er endegyldigt, fordi jeg også mener det - men fordi det er derfor, folk får lavet botox, operationer mv.. Det har masser af personer herinde svaret på.
3

Tilbage til "Livets forhold"