Plastik

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Kaffe
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4853

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 16. okt 2018, 21:08

Det fungerer jo ikke sådan, at det kun er nogle af os, der har blinde pletter og falder over i en uheldig brug af fordomme. Menneskehjerner er nogenlunde ens. Man kan ikke fritage sig selv. Vi fungerer ret ens i forhold til perception og bearbejdning, og ingen kan være bevidst om alle lag fra perception og frem til refleksion. Dermed kan ingen heller fungere klart objektivt, hvis der overhovedet findes en objektiv verden eller sandhed. Fordomme er en del af hele hjernens kategorisering. Det, man gøre, er at være bevidst om sine begrænsninger og forsøge at undgå eksempelvis had, diskriminering og styring.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Plastik

Indlægaf dgd2007 » 16. okt 2018, 21:14

LadyFox skrev:
dgd2007 skrev:[[...]
B3: Han beslutter til at sætte himmel og jord i bevægelse for at få udryddet hendes negative tanker og satse alle sine 100 point på det. Hun er jo trods alt kun et menneske som også godt har kunnet lide eventyr som barn, så hun bliver inspireret af det og tænker: "Nå ja, skij med hvad andre tænker! Jeg har jo altid været bange for at give fordi jeg ikke følte jeg havde nok at give - men jeg kan sgu da i det mindste give det jeg har!" - så hun smider også alle sine 100 point ind.
De kan selvfølgelig ikke se hvad den anden helt præcis har sat ind, men man kan jo godt fornemme hinandens mod, selvom man måske ikke forstår overvejelserne bag. Så de får styrket beundringen for hinanden og deres sammenhold gevaldig: de løste det sammen.
Og oveni opdager de at når man går all in på den måde, får man dobbelt tilbage. Så nu har de begge 200 point hver. Og hun får aldrig problemer med at se på deres børn, så de forstår at de er gode nok. :)
[...]

B3 ville ikke du' for mig, da mit forhold til mig selv ikke handler om om en eventuel partner eller nogen som helst andre synes jeg er pæn, det er bare en bonus hvis nogen synes det. Det handler om hvad jeg synes er pænt til mig.
Og hvad jeg synes et pænt er ikke afhængig af om andre bekræfter mig.
[...]

Nu kan du jo strengt taget ikke vide om det ville virke hvis du ikke har prøvet det.
Ligesom jeg selvfølgelig ikke kan vide med 100% sikkerhed om min teori om at det dårligt rent mentalt at få operationer der udelukkende er pga. en ide om hvordan skønhed skal være.

Jeg kan ikke argumentere intellektuelt for det hele, men sådan noget med at piger og kvinder faktisk er lidt usikre på udseende, og kan blive endog meget "høje" af bekræftelse, har altid efterladt mig nærmest badet i varmt hvidt lys (sådan overført, forstås). Så gør det jo ikke noget at man kan få sådan en åndssvag trang til at fortælle én hvor påskønnet det er at hun er så dejlig - og heller ikke selvom man måske nogle gange er kommet galt af sted med det - hvis det viser sig at én rent faktisk kan bruge det, eller måske ligefrem trængte til det? Og det er faktisk uanset om jeg har oplevet det one-on-one, eller bare har hørt elletr læst en kvinde beskrive fænomenet :)

Så passer det hele jo sammen. Så sådan vil jeg helst tro det er. Man kan selvfølgelig altid gøre det til en selvopfyldende profeti at det ikke kan lade sig gøre. Men én mand og én kvinde kan nu udrette meget sammen, hvordan det så end logisk kan forklares eller ej.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Plastik

Indlægaf Viskelæder » 16. okt 2018, 21:16

Kaffe skrev:Det fungerer jo ikke sådan, at det kun er nogle af os, der har blinde pletter og falder over i en uheldig brug af fordomme. Menneskehjerner er nogenlunde ens. Man kan ikke fritage sig selv. Vi fungerer ret ens i forhold til perception og bearbejdning, og ingen kan være bevidst om alle lag fra perception og frem til refleksion. Dermed kan ingen heller fungere klart objektivt, hvis der overhovedet findes en objektiv verden eller sandhed. Fordomme er en del af hele hjernens kategorisering. Det, man gøre, er at være bevidst om sine begrænsninger og forsøge at undgå eksempelvis had, diskriminering og styring.


Hvis det indlæg er til mig, så forstår jeg ikke, hvor du vil hen?
Det er netop det, jeg skriver. Vi har alle fordomme, og det er naturligt, og i denne tråd kommer dine (og andres) til udtryk.
0
Kaffe
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4853

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 16. okt 2018, 21:23

Viskelæder skrev:
Kaffe skrev:Viskelæder: Jeg synes, det er urimeligt, at jeg lægges frem som særligt fordomsfuld eller dårlig til at forstå.

Jeg ser det ikke som om, jeg har fået et endegyldigt og sandt svar 'gentagne gange', men at der er givet nogle input til diskussionen. Så at du er enig i de gentagne svar, betyder da vel ikke, at de er endegyldige?

Jeg er i øvrigt ikke den eneste, der skelner mellem makeup og operative indgreb.


Det var både et svar til dig og et generelt indlæg til debatten, så det var ikke for at single dig ud, beklager. Men jeg synes, at du fremstår fordomsfuld i debatten, og fordi du ikke vedkender dig det, så bliver du, helt forståeligt, defensiv, når man påpeger det.
Det er, efter min mening, ikke fordi du er dum eller ikke forstår noget, overhovedet ikke. Det er blot noget uvant og mærkeligt for dig, som du selv skriver, hvilket skaber fordomme i dig, ligesom det gør i os alle sammen.

Du møder ikke din undren med komplet åbenhed og nysgerrighed, men kommer med dine egne teorier og støtter op om det, andre skriver, omkring, at man ikke viser gode værdier, at man ikke er tilfreds med sig selv osv. Det er det fordomsfulde.

Jeg siger ikke, svaret er endegyldigt, fordi jeg også mener det - men fordi det er derfor, folk får lavet botox, operationer mv.. Det har masser af personer herinde svaret på.


Aha, så hvis man har en holdning til kosmetiske operationer, der minder om min, så er man fordomsfuld :gruble:

Har jeg forresten ikke netop beskrevet flere gange, at jeg vedkender mig at der kan være fordom involveret i mine betragtninger?

Jeg ved faktisk ikke rigtig, hvordan jeg skal forklare det, men de svar der gives er jo ikke nødvendigvis det, som reelt er på spil på hverken et individuelt eller kulturelt plan. Svarene er subjektive, ligesåvel som mine holdninger er det. Vi har som mennesker desuden ikke adgang til at forstå alle bevæggrunde for vores egne valg. Det betyder ikke, at jeg ikke anerkender den enkeltes bud på, hvorfor folk får gjort tingene. Jeg tror bare, der kan være mere og andet i det.

Jeg er forresten ikke enig i præmissen om, at baggrunden for kosmetiske operationer er den samme som for brug af makeup.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4853

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 16. okt 2018, 21:25

Viskelæder skrev:
Kaffe skrev:Det fungerer jo ikke sådan, at det kun er nogle af os, der har blinde pletter og falder over i en uheldig brug af fordomme. Menneskehjerner er nogenlunde ens. Man kan ikke fritage sig selv. Vi fungerer ret ens i forhold til perception og bearbejdning, og ingen kan være bevidst om alle lag fra perception og frem til refleksion. Dermed kan ingen heller fungere klart objektivt, hvis der overhovedet findes en objektiv verden eller sandhed. Fordomme er en del af hele hjernens kategorisering. Det, man gøre, er at være bevidst om sine begrænsninger og forsøge at undgå eksempelvis had, diskriminering og styring.


Hvis det indlæg er til mig, så forstår jeg ikke, hvor du vil hen?
Det er netop det, jeg skriver. Vi har alle fordomme, og det er naturligt, og i denne tråd kommer dine (og andres) til udtryk.


Så er jeg med. Jeg mente, at det virker usandsynligt, at jeg skulle være den eneste i tråden, der har fordomme.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Plastik

Indlægaf Zombie » 16. okt 2018, 23:12

Jeg kender flere, der fik lavet den der ene ting og ikke har haft lyst eller behov for andet. Om det så var bryster eller næse.
Så jeg tror ikke, at har man bare én ting, så falder man i et endeløst hul.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Plastik

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. okt 2018, 23:18

Zombie skrev:Jeg kender flere, der fik lavet den der ene ting og ikke har haft lyst eller behov for andet. Om det så var bryster eller næse.
Så jeg tror ikke, at har man bare én ting, så falder man i et endeløst hul.


Enig. Jeg skal have lavet bryster om et par år + øjenlåg for de giver hovedpine- egen læge foreslog det selv som løsning på problemet. Men der er ikke andet der skal laves, trænes ja, men ikke opereres.

Jeg kender heller ikke nogle som er gået operationsamok efter at have fået fikset noget
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Plastik

Indlægaf Sangius » 17. okt 2018, 01:39

Kaffe skrev:Jeg er forresten ikke enig i præmissen om, at baggrunden for kosmetiske operationer er den samme som for brug af makeup.


Hvorfor har du egentlig oprettet denne debat, hvis du alligevel i forvejen har din mening om hvorfor folk gør det, og ikke vil lytte til dem, som faktisk gør det? :gruble:

Personligt har jeg aldrig fået lavet noget, og skal heller ikke. Men dem herinde der har/skal skriver jo, at motivationen bag er den samme som alt andet skønhedsfremmende, småt som stort.

Men det tror du ikke på, og så er debatten jo lidt moot?
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Plastik

Indlægaf hotlips » 17. okt 2018, 02:15

Kaffe skrev:Viskelæder: Jeg synes, det er urimeligt, at jeg lægges frem som særligt fordomsfuld eller dårlig til at forstå.

Jeg ser det ikke som om, jeg har fået et endegyldigt og sandt svar 'gentagne gange', men at der er givet nogle input til diskussionen. Så at du er enig i de gentagne svar, betyder da vel ikke, at de er endegyldige?

Jeg er i øvrigt ikke den eneste, der skelner mellem makeup og operative indgreb.


Jeg ved ikke om du vinder så meget ved at blive ved, måske er du blevet lidt overrasket over hvorfor mange åbenbart svarer i en tråd hvor man alligevel mener hele diskussionen er ren idioti og så ellers selv går ind i den med alt hvad den kan trække men jeg tænker du måske kan få mere ud af det selv hvis du læser tråden igen om et halvt år og så lige overvejer hvordan du ville have forventet folk reagerede hvis deres udseende og andres mening om det virkelig er noget der fylder i deres liv og de hellere vil falde døde om end at indrømme det, måske ikke mindst for sig selv?
Ikke at jeg ikke godt forstår det er kommet bag på dig, det er det også på mig, men jeg har jo bare læst med på sidelinjen og jeg kan egentlig godt se hvordan det kan være noget der er rigtig svært at finde sådan helt fred med, det strider trods alt imod hvad de fleste siger er deres værdier til hverdag.

Hvis man virkelig bare ønsker sig at få lavet noget ved sit udseende om men man egentlig selv synes det kolliderer med alt hvad man iøvrigt tror på og forsøger at værne om som værende vigtigt, så kan jeg da godt se man er lidt i en lortesituation.

Man køber sig fattig i øko og checker indholdslisten på alt fra håndsæbe til tapetklister og så tager man lige og betaler for at få sprøjtet en vildt farlig gift ind i kroppen, eller narkose og alt hvad der følger med at blive opereret eller måske går man bare og tænker på det uden at gøre det fordi man ikke kan få det på plads i forhold til hvad man ellers tror på... Så tror jeg sq nemt man bliver lidt touchy og jeg synes det er værd at bemærke hvor mange af de der angiveligt synes det bare er super der selv skriver de har tænkt over det længe og alligevel har de ikke gjort noget ved det.

Jeg har ikke noget bortset fra mine tænder jeg kunne tænke mig at få lavet men hvis jeg var ked af noget så tror jeg heller ikke jeg ville tage det så tungt hvis jeg mente jeg ville være mere tilfreds med at få det opereret, det er jeg simpelthen opereret for mange gange til, og det der med at være øko er lissom ikke en mulighed, alene morfin på daglig basis og kvalmestillende når jeg brækker mig og håndkøb mod forstoppelse, og hvad der ellers er af medicin mod bivirkninger fra medicinen, men jeg ville være varsom med at få opereret blivende ting ind, jeg kan tydeligt mærke mine stænger i ryggen og selv de små klamper jeg har i håndleddet kan jeg til tider stadig mærke tydeligt og de er jo ikke meget større end hæfteklammer, så jeg kan ikke se hvordan det skulle være muligt at få implantater der fylder så stor en andel af et bryst som selv de små gør uden at man kan mærke det.
Men det er jo mest sådan nogle praktiske ting, og jeg er generelt godt tilfreds, man kan godt se jeg ikke er 25 men jeg har hverken noget der hænger eller noget der ligner spor efter at have fået barn bortset fra et minimalt at fra kejsersnittet og altså ødelagte tænder og en fin lille blå åreknude på mit ene lår som jeg synes er lidt hyggelig, jeg betragter det som en form for mormærke.... og så har jeg jo også de andre ar fra over 200 sting og 16 operationer udover kejsersnittet.

Hvis man har muligheden rent praktisk og det er sådan noget der har fyldt i årevis, så synes jeg det er en dårlig måde at bruge sin tid på jorden på at gå og være utilfreds med ting ved sig selv og da især hvis man så går og slås med sig selv over om og hvad der skal gøres noget ved det...og så synes jeg da man skal komme igang, men hvis det er noget man hverken kan slippe ønsket om at få gjort noget kirurgisk eller andet der gennembryder huden ved eller forlige sig for alvor med hvad det nu end er man er utilfreds med så synes jeg man skal tage det alvorligt og beslutte sig for at få taget en beslutning, også selvom det måske i første omgang bliver at man har brug for hjælp til at se på en udefra.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Plastik

Indlægaf Myresluger » 17. okt 2018, 04:49

Jeg tænker, at måske en af de store forskelle mellem dem der får lavet eller godt kunne tænke sig at få lavet kosmetiske indgreb netop er om man ser det som tilsvarende makeup og hårfarve eller ej. Og at det derfor er noget nær umuligt at acceptere de andres argumenter?
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Plastik

Indlægaf Æble » 17. okt 2018, 05:08

FormerlyKnownAs skrev:
Zombie skrev:Jeg kender flere, der fik lavet den der ene ting og ikke har haft lyst eller behov for andet. Om det så var bryster eller næse.
Så jeg tror ikke, at har man bare én ting, så falder man i et endeløst hul.


Enig. Jeg skal have lavet bryster om et par år + øjenlåg for de giver hovedpine- egen læge foreslog det selv som løsning på problemet. Men der er ikke andet der skal laves, trænes ja, men ikke opereres.

Jeg kender heller ikke nogle som er gået operationsamok efter at have fået fikset noget


Jeg tænker ikke man nødvendigvis går operationsamok, men mere om man så bare går og er ked af noget andet. Ikke i alle tilfælde selvfølgelig, men måske de hvor der (også) er et indre problem.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Plastik

Indlægaf Æble » 17. okt 2018, 05:13

Kaffe. Jeg ville nok ikke kalde sig fordomsfuld, men du er lidt inkonsistent i det du skriver. Du mener det er ok at farve hår, fordi det er du vokset op med er normalt. Men hvis man vil have botox, så er det forkert og man skal arbejde med sig selv. Er med på at du har en grænse der hedder noget med om det er invasivt/midlertidigt (botox og filler er også midlertidigt), men tror det irriterer folk at få at vide at de skal arbejde med sig selv fordi de får botox, når du samtidig selv farver hår og synes det er helt ok. Det virker til at der er bred konsensus om at hårfarvning og botox er nogenlunde i samme boldgade ift at forbedre sit udseende.
2
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Plastik

Indlægaf D.itsen » 17. okt 2018, 05:27

Dem der nævner de gerne vil have deres krop igen efter graviditet og amning, hvilken krop er det I gerne vil have igen? Altså den ændre sig hele livet, så jeg forstår ikke præcis hvad der menes. Uanset om der var kommet børn, så havde den ændret sig i den 5-10 års periode.
Jeg betragter vist de fleste graviditetsmærker som en del af den almindelige udvikling af kroppen, så forstår nok ikke ønsket om reset, før man overhovedet ved hvordan kroppen bliver ændret af det. Jeg synes jeg har oplevet mange der har givet udtryk for det, både før, under og lige efter graviditeten
8
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Plastik

Indlægaf LadyFox » 17. okt 2018, 05:33

dgd2007 skrev:
LadyFox skrev:
dgd2007 skrev:[[...]
B3: Han beslutter til at sætte himmel og jord i bevægelse for at få udryddet hendes negative tanker og satse alle sine 100 point på det. Hun er jo trods alt kun et menneske som også godt har kunnet lide eventyr som barn, så hun bliver inspireret af det og tænker: "Nå ja, skij med hvad andre tænker! Jeg har jo altid været bange for at give fordi jeg ikke følte jeg havde nok at give - men jeg kan sgu da i det mindste give det jeg har!" - så hun smider også alle sine 100 point ind.
De kan selvfølgelig ikke se hvad den anden helt præcis har sat ind, men man kan jo godt fornemme hinandens mod, selvom man måske ikke forstår overvejelserne bag. Så de får styrket beundringen for hinanden og deres sammenhold gevaldig: de løste det sammen.
Og oveni opdager de at når man går all in på den måde, får man dobbelt tilbage. Så nu har de begge 200 point hver. Og hun får aldrig problemer med at se på deres børn, så de forstår at de er gode nok. :)
[...]

B3 ville ikke du' for mig, da mit forhold til mig selv ikke handler om om en eventuel partner eller nogen som helst andre synes jeg er pæn, det er bare en bonus hvis nogen synes det. Det handler om hvad jeg synes er pænt til mig.
Og hvad jeg synes et pænt er ikke afhængig af om andre bekræfter mig.
[...]

Nu kan du jo strengt taget ikke vide om det ville virke hvis du ikke har prøvet det.
Ligesom jeg selvfølgelig ikke kan vide med 100% sikkerhed om min teori om at det dårligt rent mentalt at få operationer der udelukkende er pga. en ide om hvordan skønhed skal være.

Jeg kan ikke argumentere intellektuelt for det hele, men sådan noget med at piger og kvinder faktisk er lidt usikre på udseende, og kan blive endog meget "høje" af bekræftelse, har altid efterladt mig nærmest badet i varmt hvidt lys (sådan overført, forstås). Så gør det jo ikke noget at man kan få sådan en åndssvag trang til at fortælle én hvor påskønnet det er at hun er så dejlig - og heller ikke selvom man måske nogle gange er kommet galt af sted med det - hvis det viser sig at én rent faktisk kan bruge det, eller måske ligefrem trængte til det? Og det er faktisk uanset om jeg har oplevet det one-on-one, eller bare har hørt elletr læst en kvinde beskrive fænomenet :)

Så passer det hele jo sammen. Så sådan vil jeg helst tro det er. Man kan selvfølgelig altid gøre det til en selvopfyldende profeti at det ikke kan lade sig gøre. Men én mand og én kvinde kan nu udrette meget sammen, hvordan det så end logisk kan forklares eller ej.


Det synes jeg egentlig strengt taget godt at jeg kan vide, i hvert fald langt bedre end du. Jeg føler selv jeg kender mig selv og min psyke temmelig godt.
Jeg er heller ikke sådan en der bliver høj af at få komplimenter på mit udseende. Altså, det kan da godt være rart at få et kompliment på mit udseende, det er da ikke det, og det kan da også være rart at andre synes jeg er pæn, også på et område jeg ikke selv et helt tilfreds med, det ændre bare ikke rigtig på min egen opfattelse. Jeg synes ikke bare noget er pænt fordi andre synes det.

Men jeg kan da godt se at mine argumenter går tabt, hvis man tror at alle der ændre noget gør det for at andre skal acceptere og beundre ens krop, fremfor at det i første og største omfang handler om en selv.

Jeg tror bare ikke måske vores syn på mænd og kvinder er ret forskellig, i virkeligheden. Og det at være både sig selv, og en enhed i et parforhold. Jeg anerkender at folk (også kvinder) er forskellige,
Jeg tænker at opvækst, personlighed og erfaringer også har en del at sige.
1
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Plastik

Indlægaf Sangius » 17. okt 2018, 05:49

D.itsen skrev:Dem der nævner de gerne vil have deres krop igen efter graviditet og amning, hvilken krop er det I gerne vil have igen? Altså den ændre sig hele livet, så jeg forstår ikke præcis hvad der menes. Uanset om der var kommet børn, så havde den ændret sig i den 5-10 års periode.
Jeg betragter vist de fleste graviditetsmærker som en del af den almindelige udvikling af kroppen, så forstår nok ikke ønsket om reset, før man overhovedet ved hvordan kroppen bliver ændret af det. Jeg synes jeg har oplevet mange der har givet udtryk for det, både før, under og lige efter graviditeten


Nu svarer jeg bare fra mit eget perspektiv, selvom jeg ikke har planer om eller lyst til at ændre noget.
Men en graviditet ændrer din krop så lynende hurtigt, at det kan være svært at acceptere disse ændringer bare sådan.
Jeg havde flot, pænt maveskind helt op til 4 uger før termin - og bam - nu har jeg i hvert fald 20 strækmærker fordelt over hele maven.
Babserne ser kun pænere ud mens du er gravid og mens du ammer. Me en uge efter du er trappet ned/stoppet kan man se resultatet. Og det er ikke det du startede med.
Det kan slet ikke sammenlignes med at blive 5, 10 eller 20 år ældre, i min optik.
Her sker forandringerne gradvist, og ikke nærmest natten over.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Livets forhold"