Plastik

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Kaffe
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4854

Plastik

Indlægaf Kaffe » 11. okt 2018, 17:55

Hvorfor får folk lavet plastickirurgi? Botox? Jeg forstår det ikke.

Hvis det har betydning for livskvaliteten psykologisk set, hvordan klarede folk sig så førhen?

Bliver man mere lykkelig af at se bedre ud (hvis det er resultatet)? Er det en reel positiv ændring af personens selvværdsfølelse eller er det sådan en slags rus, der ikke er varig?

For hvis skyld får folk lavet kirurgisk ændring i udseendet? Er det en god ide at anbefale unge at få lavet større bryster, større læber, mindre hage, mindre kønslæber, suget fedt ud? Jeg mener - det man som voksen gør, skulle gerne være noget, man også kan anbefale de unge at gøre. Har man et ansvar overfor andre?

Imødekommer man mediernes ideal ved at lægge sig under kniven og dermed forstærker idealet?

Kan man undertone de indre værdier ved at lægge så megen vægt på det ydre, at man lægger sig under kniven?

Om ti år er det måske moderne igen at være meget tynd og med en lille barm. Får folk så taget deres implantater ud igen, så de kan matche idealerne? Hvis ja, var det så en selvstændig vurdering i første omgang at få sat dem ind?

Jeg er, indrømmet, lidt sort/hvid i min tankegang, men man kan også kalde det at have faste værdier, og jeg kan ikke forene indre værdier med plastic-kirurgi, fordi det er modsatrettede størrelser. Og så synes jeg, det er en vigtig debat, generelt set.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4854

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 11. okt 2018, 17:57

Jeg glemte at skrive, at hvis man læser med og selv er plastic-opereret, så bør man ikke tage det personligt, fordi det er et generelt emne om en strømning i tiden.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Plastik

Indlægaf Purple Haze » 11. okt 2018, 18:00

Har en veninde der fik "fikset" sin næse, så den blev mindre.
Det gjorde underværker for hendes selvtillid - hun var blevet mobbet med sin "store" næse som barn.
Tror stadig selvtilliden holder her 15 år senere.

Der er dog ikke rigtig nogen af os andre der kan se forskel på før og efter.

Men i hendes tilfælde har det jo gjort noget godt, og så synes jeg det er helt fint
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16840
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20889

Re: Plastik

Indlægaf Misantropen » 11. okt 2018, 18:06

Plastikkirurgi er jo ikke kun et kunstigt udseende eller noget der kan/skal ses.

Hvis man har meget løs hud efter et vægttab kan der være mange gener forbundet med det. Ar efter en flækket læbe og tunge/hængende øjenlåg er måske ikke noget der giver en fysiske gener, men hvis man er træt af at blive opfattet som værende træt og sur hvorfor skal man så ikke gøre noget ved det når det er muligt?
9
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Plastik

Indlægaf Sof » 11. okt 2018, 18:14

Jeg fik også “fikset” min næse for et par år siden, jeg havde egentlig flest gener af den usynlige slags, dårlig vejrtrækning og seriøse problemer med snorken, havde prøvet alle de ikke-kirurgiske løsninger min læge kunne komme på, men lige lidt hjalp det.

Plastikkirurgi har vitterligt reddet mit liv.
Man kan se en smule forskel udvendigt, havde det været mere havde det også været fint med mig.



Hvis andre mener at der skal plastikkirurgi til, så værsgo. Det er ikke mig der skal bestemme hvordan folk ser ud. Der er nogle hvor jeg tænker for mig selv, at de måske skulle være stoppet noget før, eller finde en der er god at snakke med, for jeg tror at der må ligge noget andet bag end “jeg vil bare så gerne ligne Barbie/en dukke/en Kardashian”, som lige er de sidste jeg har læst om.
Jeg ville dog gerne at nogle af de kirurger der laver de mest ekstreme operationer, var lidt mere kritiske, uden at det betyder at de skubber patienterne væk til Østeuropa, eller hvor man nu tager hen og får fyldt ballerne med byggesilikone.
Senest rettet af Sof 11. okt 2018, 18:23, rettet i alt 1 gang.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Plastik

Indlægaf Jedi » 11. okt 2018, 18:20

Fordi man har lyst, samtidig med at man har tid og råd? :)
Selvom man ikke ville gøre det samme, betyder det ikke, at man ikke kan forstå bevægegrunden: Der er noget, der generer mig. Jeg har mulighed for at fjerne denne gene. Derfor gør jeg det.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Plastik

Indlægaf Sangius » 11. okt 2018, 18:32

Kaffe skrev:Hvorfor får folk lavet plastickirurgi? Botox? Jeg forstår det ikke.

Hvis det har betydning for livskvaliteten psykologisk set, hvordan klarede folk sig så førhen?

Bliver man mere lykkelig af at se bedre ud (hvis det er resultatet)? Er det en reel positiv ændring af personens selvværdsfølelse eller er det sådan en slags rus, der ikke er varig?

For hvis skyld får folk lavet kirurgisk ændring i udseendet? Er det en god ide at anbefale unge at få lavet større bryster, større læber, mindre hage, mindre kønslæber, suget fedt ud? Jeg mener - det man som voksen gør, skulle gerne være noget, man også kan anbefale de unge at gøre. Har man et ansvar overfor andre?

Imødekommer man mediernes ideal ved at lægge sig under kniven og dermed forstærker idealet?

Kan man undertone de indre værdier ved at lægge så megen vægt på det ydre, at man lægger sig under kniven?

Om ti år er det måske moderne igen at være meget tynd og med en lille barm. Får folk så taget deres implantater ud igen, så de kan matche idealerne? Hvis ja, var det så en selvstændig vurdering i første omgang at få sat dem ind?

Jeg er, indrømmet, lidt sort/hvid i min tankegang, men man kan også kalde det at have faste værdier, og jeg kan ikke forene indre værdier med plastic-kirurgi, fordi det er modsatrettede størrelser. Og så synes jeg, det er en vigtig debat, generelt set.


Hvorfor går du i pænt tøj?
Hvorfor tager du make-up på?
Hvorfor sætter du dit hår?
Hvorfor tager du til frisøren?
Hvorfor barberer du dine ben?

Vi gør mange ting, for at se bedre ud end naturen har begunstiget os med. Plastikkirurgi er bare én ting, om end måske en lidt mere invasiv end de fleste. Men pincrippet er det samme.
9
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Plastik

Indlægaf Aima » 11. okt 2018, 18:33

Der er ret stor forskel på plastikkirurgi og kosmestiske behandlinger som fx. botox og fillers.

For mig er det muligheder jeg benytter mig af af ret simple årsager. Jeg synes, jeg er pænere med et ansigt der er fri for den bekymringsrynke, jeg engang havde mellem brynene og uden rander under øjnene. Jeg synes fx. også, jeg er pænere, når jeg vejer 57 kilo, end når jeg vejer 77, og jeg synes det klæder mig bedre med mørke end med lyse bryn, så jeg får dem farvet. Jeg får også klippet spidser tre gange om året, fordi mit hår er pænest sådan, og jeg bruger en læbepomade med en lille smule farve, fordi jeg synes det klæder mig bedre end uden.

Sådan tager jeg alle mulige valg, der udelukkende har det formål at gøre mig pænere end mit naturlige udgangspunkt. Jeg gør det ikke, fordi jeg ikke kan acceptere, hvordan jeg ser ud uden, for det kunne jeg såmænd hypotetisk set godt, men når nu jeg har muligheden, kan jeg ikke finde nogetsomhelst argument for, hvorfor jeg ikke aktivt skulle ønske, og for så vidt muligt tilvælge, den version af mig, jeg selv synes er bedst. Det gør jeg i øvrigt også når det kommer til det ikke-overfladiske.
10
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Plastik

Indlægaf differentdaydifferentperson » 11. okt 2018, 18:41

Af samme grund(e) som du får klippet hår hos frisøren, går med makeup, køber en vase til 1200 kr. selvom du sagtens kan overleve uden, går med neglelak, har en hund, tager ud at rejse, spiser chokolade, hvad END du nu gør af ting som du sagtens kan overleve uden. Det er af fuldstændig samme grund(e). :)
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Plastik

Indlægaf LadyFox » 11. okt 2018, 18:42

Der er livskvalitet for mange i at føle at de ser pæne og præsentable ud. Ligeledes kan det være ubehageligt ikke at kunne lide det man ser i spejlet.

Mange vil gerne være hvad de synes er den bedste udgave af sig selv, også visuelt. Hvordan man så kommer dertil er jo meget forskelligt, nogle køber pænt tøj, nogle går op i frisuren, nogle bruger kropsudsmykning, nogle male up, andre filler og botox, nogle kombinerer de forskellige ting, andre er tilfredse uden nogle af de ting.
Det synes jeg egentlig må være op til folk selv, hvad de synes er pænt.

Nu har jeg ingen børn, men jeg synes det er okay som voksen at gøre ting man ikke vil anbefale et barn, mange forældre drikker da alkohol, har sex, ser uhyggelige film, bliver for længe oppe om aftenen, selv om det nok ikke er noget de vil opfordre deres teenagere at gøre. Der er jo trods alt forskel på børn og voksne - og voksne må ting børn ikke må.

Jeg har svært ved at se hvorfor du ikke kan forene indre værdier med plastikkirurgi? Altså, for det første har alle indre værdier, så det kan vel næppe være modsatrettet, for man bliver jo ikke en zombie af at få fjernet et modermærke af kosmetiske årsager, eller få lidt silikone i brysterne? Hvis du snakker om gode indre værdier så kan jeg heller ikke se hvor du vil hen, hvorfor skulle det være modsatrettet, kan man ikke være retfærdig, god mod dyr og mennesker, gavmild, have sympatiske holdninger, eller hvad man nu ligger i gode værdier fordi at man nu synes noget andet er pænt, end hvad du lige synes?
1
...
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Plastik

Indlægaf differentdaydifferentperson » 11. okt 2018, 18:45

Kaffe, prøv at besvar disse spørgsmål:

"Hvorfor farver folk deres hår? Bliver man mere lykkelig af at få flottere hår hvis det er resultatet? Imødekommer man mediernes ideal ved at farve sit hår? Kan man undertone de indre værdier, ved at lægge så meget vægt på de ydre værdier, at man bruger 1200 kr hver 8. uge på at få farvet hår?"
Senest rettet af differentdaydifferentperson 11. okt 2018, 18:48, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: Plastik

Indlægaf Filipai » 11. okt 2018, 18:46

Jeg har fået udført to operationer. Dog den samme 2 gange. Har fået lavet indvendigt brynløft og udover det kosmetiske så blev det valgt ud fra at jeg ofte havde hovedpine fordi jeg gik og løftede op i brynene, både grundet udseendet men også for at zoome ind.

Jeg tror snildt i fremtiden at jeg kunne få flere operationer af forskellig slags. Bryster tror jeg i hvert fald snildt jeg kunne finde på hvis de efter børn kommer til at ændre sig alt for meget. Det har noget at gøre med at føle sig tilpas i egen krop.
1
Kaffe
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4854

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 11. okt 2018, 18:54

Jeg kan sagtens se meningen i at få lavet ting, der giver fysisk gene, eller hvis man har noget udseendemæssigt, der er skæmmende.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Plastik

Indlægaf Sangius » 11. okt 2018, 18:55

Kaffe skrev:Jeg kan sagtens se meningen i at få lavet ting, der giver fysisk gene, eller hvis man har noget udseendemæssigt, der er skæmmende.


Gør du slet ikke noget, for at forbedre dit udseende? Overhovedet?

Hårene gror på benene, håret klipper du bare selv så det ikke bliver for langt, og make-up går du ikke med?

Hvad med tøj - er det udelukkende funktionelt tøj du går med? Køber du også kun funktionelle ting, eller bruger du af og til penge på kunst, pynt eller en dyrere sofa fordi den er flot?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Kaffe
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4854

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 11. okt 2018, 19:07

differentdaydifferentperson skrev:Kaffe, prøv at besvar disse spørgsmål:

"Hvorfor farver folk deres hår? Bliver man mere lykkelig af at få flottere hår hvis det er resultatet? Imødekommer man mediernes ideal ved at farve sit hår? Kan man undertone de indre værdier, ved at lægge så meget vægt på de ydre værdier, at man bruger 1200 kr hver 8. uge på at få farvet hår?"


Jeg farver mit hår så meget, at det er et under, at det ikke er faldet af.

Jeg tror, folk farver deres hår for at se pænere ud. Men jeg tror bestemt ikke, man bliver lykkeligere af det. Jeg ser det som en substitut for noget, der er vigtigere, f.eks selvværd eller et mere substantielt indhold i livet. Jeg tror ikke, man bliver lykkeligere af et pænere hår. Hvis man gør, synes jeg man skal efterse sin definition af lykke. Jeg tror heller ikke, man bliver ulykkelig af et grimt hår eller noget andet grimt ved udseendet. Kun hvis der er andre faktorer i eens psykologi eller selvbillede, det lider nød.

Jeg mener, man imødekommer idealerne ved at farve håret. Egentlig er det jo meningsløst at gøre det.

Jeg opfatter det som fuldstændig vildt at bruge 1200 kr på at få farvet hår. Helt og aldeles vildt. Jeg ved ikke, hvilke tanker der kan ligge bag en beslutning om at gøre det. Men det er nok ikke at hjælpe nogen med noget.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.

Tilbage til "Livets forhold"