Plastik

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Plastik

Indlægaf LadyFox » 26. okt 2018, 04:57

dgd2007 skrev:
LadyFox skrev:[...]
Lysten til at ændre noget behøver jo ikke bunde i at man hader sin krop og overhovedet ikke kan leve med den.

Det kommer af at nogle af kosmetikoperationspatienterne netop argumenterer på den måde: "Jamen, det ødelagde mit selvværd, jeg følte mig ikke som kvinde, følte mig ikke tiltrækkende pga. det og det. Så hvorfor skulle jeg ikke ...?"
Der er helt sikkert forskellige fortællinger, alt efter temperament (og alder?). Den anden hovedhistorie er at "jeg har fint selvværd, jeg skulle bare lige have ordnet det og det. Så hvorfor skulle jeg ikke ...?"


Jamen, jeg siger ikke at det ikke finder sted. Jeg siger bare at det ikke nødvendigvis hænger sådan sammen at en utilfredshed nødvendigvis er nærmest livsødelæggende før man vil ændre det.
Nogle argumenter her i tråden er bare meget som om at det nærmest er en psykisk brist der bare vil tage om sig hvis man fixer det med et indgreb frem for en psykolog, men nogen kan jo godt bare være virkelig træt af sin næse. Det bliver gjort som at det handler om kriser og kriser er karakterdannende så man i stedet nærmest burde være taknemlig fordi det giver en muligheden for at arbejde med det og derved blive et bedre mere rummeligt menneske.
Altså, på trods af at jeg anerkender at nogle vitterligt har det rigtig dårligt selvværdsmæssigt, det prøver jeg slet ikke at benægte så er det jo altså ikke universelt gældende.
For Ja, der er da bestemt nogle der vil have glæde af at arbejde med selvværdet først og fremmest, men altså, man kan jo godt både få gjort noget ved næsen og snakke med en fagperson om det dårlige selvværd - Det ene udelukker ikke det andet. Det behøver jo bare ikke nødvendigvis stikke så dybt.
3
...
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 26. okt 2018, 06:30

FormerlyKnownAs skrev:
Fru Sunshine skrev:
dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:
dgd2007 skrev:Det med at hvorfor skulle man kæmpe når man kan smyge sig uden om ... Det er jo personen selv som egenmægtigt - og måske rimeligt ubegrundet - har besluttet at det er et kæmpe problem at andre piger har større bryster eller mindre næser. Så det er vel den person selv der har opfundet "kampen"?
[...]

Og hvad så, hvis man har besluttet det? Det er vel op til en selv, om man vil leve med de gener, man har, eller om man ikke vil.
[...]

Fordi man kan jo så ikke stille sig fornærmet op over for verden eller de andre og sige: "Hvorfor forlanger I at jeg skal leve med det og det kæmpe problem?" - hvis man selv har fundet på at det er et problem.
Det er såmænd det eneste.

Desuden er der vel ingen der kræver af en voksen person at hun ikke må gøre dette eller hint. Men det skal bare ikke stå alene at det er sådan man løser sine problemer. Nogle gange er "løsningen" at opdage at det slet ikke er noget problem! Det er efter min mening den bedste følelse - det var derfor jeg sammenlignede det følelsen af at der i den sudoku som så helt umulig ud, falder det hele lige pludselig på plads. Du må selvfølgelig også gerne snyde i sudoku :lol:

Hvis det nu ER et kæmpeproblem?
Jeg er i øvrigt ikke fornærmet. Jeg forstår bare ikke behovet for at nedgøre andres problemer, bare fordi man selv er gammel hippie.


Jeg fatter slet ikke den der “Hvis man selv har fundet på at der et problem”. Hvad menes der? Hvis man kigger sig selv i spejlet og ser noget man er utilfreds med, så er det vel det. Andre kan da fint være uenige, men altså....”Finde på et problem”.

Og fedt at nogle vil bestemme hvordan man løser sine ting. “Det skal ikke stå alene at det er sådan man løser sine problemer” “Nogle gange er der ikke et problem”. Det er sgu egentlig rimelig arrogant for slet ikke at tale om nedladende.

Det hele er vildt nedladende, bedrevidende og bare ja, jeg ved sgu næsten ikke.


Der gives et bud på sammenhænge og ikke et facit. Jeg læser ingen arrogance eller nedladenhed, men beskrivelse af synspunkter. At ytre sit syn på en sag har ikke noget med bedrevidenhed at gøre. Det gives ene og alene et bud på, hvordan tingene hænger sammen.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Plastik

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. okt 2018, 06:53

Kaffe skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Fru Sunshine skrev:
dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:
dgd2007 skrev:Det med at hvorfor skulle man kæmpe når man kan smyge sig uden om ... Det er jo personen selv som egenmægtigt - og måske rimeligt ubegrundet - har besluttet at det er et kæmpe problem at andre piger har større bryster eller mindre næser. Så det er vel den person selv der har opfundet "kampen"?
[...]

Og hvad så, hvis man har besluttet det? Det er vel op til en selv, om man vil leve med de gener, man har, eller om man ikke vil.
[...]

Fordi man kan jo så ikke stille sig fornærmet op over for verden eller de andre og sige: "Hvorfor forlanger I at jeg skal leve med det og det kæmpe problem?" - hvis man selv har fundet på at det er et problem.
Det er såmænd det eneste.

Desuden er der vel ingen der kræver af en voksen person at hun ikke må gøre dette eller hint. Men det skal bare ikke stå alene at det er sådan man løser sine problemer. Nogle gange er "løsningen" at opdage at det slet ikke er noget problem! Det er efter min mening den bedste følelse - det var derfor jeg sammenlignede det følelsen af at der i den sudoku som så helt umulig ud, falder det hele lige pludselig på plads. Du må selvfølgelig også gerne snyde i sudoku :lol:

Hvis det nu ER et kæmpeproblem?
Jeg er i øvrigt ikke fornærmet. Jeg forstår bare ikke behovet for at nedgøre andres problemer, bare fordi man selv er gammel hippie.


Jeg fatter slet ikke den der “Hvis man selv har fundet på at der et problem”. Hvad menes der? Hvis man kigger sig selv i spejlet og ser noget man er utilfreds med, så er det vel det. Andre kan da fint være uenige, men altså....”Finde på et problem”.

Og fedt at nogle vil bestemme hvordan man løser sine ting. “Det skal ikke stå alene at det er sådan man løser sine problemer” “Nogle gange er der ikke et problem”. Det er sgu egentlig rimelig arrogant for slet ikke at tale om nedladende.

Det hele er vildt nedladende, bedrevidende og bare ja, jeg ved sgu næsten ikke.


Der gives et bud på sammenhænge og ikke et facit. Jeg læser ingen arrogance eller nedladenhed, men beskrivelse af synspunkter. At ytre sit syn på en sag har ikke noget med bedrevidenhed at gøre. Det gives ene og alene et bud på, hvordan tingene hænger sammen.


Det nedenstående er da at ville bestemme hvordan andre må agere, tænke og føle og ovenikøbet får man at vide at det er et problem man har fundet på. Det er da fint at nogle ikke ser problemet som værende signifikant, men det betyder ikke at det ikke er det for vedkommende. Og så er det dælme arrogant og nedladende at affeje det med pjat og “det er noget i dit hoved og det skal du have terapeuthjælp til. Der står jo iøvrigt står der også at den kosmetiske løsning man vælger ikke må stå alene. Hvem faen skal bestemme det?? Eller det skal DGD så åbenbart.



Fordi man kan jo så ikke stille sig fornærmet op over for verden eller de andre og sige: "Hvorfor forlanger I at jeg skal leve med det og det kæmpe problem?" - hvis man selv har fundet på at det er et problem.
Det er såmænd det eneste.
2
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Plastik

Indlægaf Jedi » 26. okt 2018, 10:28

Mistermor skrev:
Fru Sunshine skrev:
dgd2007 skrev:Det med at hvorfor skulle man kæmpe når man kan smyge sig uden om ... Det er jo personen selv som egenmægtigt - og måske rimeligt ubegrundet - har besluttet at det er et kæmpe problem at andre piger har større bryster eller mindre næser. Så det er vel den person selv der har opfundet "kampen"?

Kaffe må selvfølgelig svare for sig selv - men jeg synes det kan sammenlignes med en sudoku eller kryds & tværs. Man sidder og glor helt håbløst på den og kan ikke finde en indgang nogen steder ... men så opdager man lige pludselig et enkelt tal eller ordet man trods alt kan indsætte. I første omgang tænker man så: "Nå ok, jeg kunne da finde noget, men det hjælper jo ikke så meget, der er stadig sååå meget tilbage."
Men lo and behold, fordi det ene ciffer blev sat, kunne et andet pludselig kun være ét sted, og så ruller det hele lige pludselig. Jeg ved ikke om der er nogen der spiller sudoku, men hvis noget gør, så ved de det er en skøn følelse. :)

Og hvad så, hvis man har besluttet det? Det er vel op til en selv, om man vil leve med de gener, man har, eller om man ikke vil.

Jeg kan i øvrigt garantere for, at jeg absolut ingen problemer har med at smugkigge løsningen på en sudoku, hvis jeg er kørt fast og har mulighed for det. Det er lige så tilfredsstillende for mig, som hvis jeg havde løst den uden hjælp.


Måske er det også et spørgsmål om værdier? Hvis jeg smugkigger, fordi jeg er gået i stå i en sudoku, er glæden ved at løse den meget meget mindre, end hvis jeg klarer det uden snyd. For det kræver jo ikke rigtig intelligens at kigge løsningen, så jeg KAN bare ikke bilde mig selv ind, at jeg er helt så klog, som hvis jeg har løst den uden snyd.

Samtidig er man bare nødt til at erkende, at man ikke altid KAN løse alle sine problemer selv. Somme tider kan man ikke klare sig uden psykofarmaka, somme tider må man ty til gastric bypass, fordi man ikke kan tabe sig, somme tider kan man ikke. Spørgsmålet er så, hvor længe man synes, man skal forsøge på egen hånd.

Så det må handle om at finde ud af, om "problemet" er et reelt problem,(f.eks. ved at tale med fagpersoner) og om man har forsøgt at afhjælpe det selv.

Men man kan jo sige, at det har vist sig, at det ikke altid hjælper at "snyde" naturen. F.eks. tager rigtig mange, der har fået gastric jo på igen, så pengene man brugte på operation havde været bedre givet ud på psykologhjælp.


Sammenligningen med en sudoko synes jeg er lidt søgt, netop fordi man til sudoku (eller andet skills-baseret) kan øve sig i årevis og blive bedre - det handler om vilje. Man kan ikke vilje sig til større bryster eller mindre flyveører.
Jeg er helt enig i at, det at acceptere sig selv som man er, har en meget stor værdi. Dog mener jeg, at værdier er langt større, når man lærer at acceptere de dårlige sider ved sin personlighed/det indre, fremfor at acceptere de dårlige sider ved sit udseende/det ydre.
Jeg mener ikke, at det er forkert at springe over, hvor gærdet er lavest - man kommer stadigvæk over gærdet, og der er altså ingen grund til at gøre livet mere besværligt end det behøver at være.

Hvem er det man snyder? Sig selv eller de andre? For man kan selvfølgelig sige, at man forgiver at være noget biologisk, som man ikke er.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Plastik

Indlægaf dgd2007 » 26. okt 2018, 11:36

Jedi skrev:Sammenligningen med en sudoko synes jeg er lidt søgt, netop fordi man til sudoku (eller andet skills-baseret) kan øve sig i årevis og blive bedre - det handler om vilje. Man kan ikke vilje sig til større bryster eller mindre flyveører.
[...]

Det var jo mig der nævnte sudoku - men det var atså ikke fordi jeg mente at alt svarer til alt. Jeg nævnte det i forbindelse med følelsen af når det der så umuligt ud, lige pludselig falder på plads. Det ved jeg da er en skøn og speciel følelse, for det havde jeg lige oplevet kort før jeg skrev det. Og så slog det mig at det var en god sammeligning, med følelsen af dette eller hint slet ikke var et problem.

Det var ikke fordi alt vedr. sudoku skulle sammenlignes med alle dilemmaer vedr. plastikkirurgi eller ej.

Men hvis man skal gå ind i det, så ville forløsningen ved at alle tallene lige pludselig kom væltende og nærmest gav sig selv, vel svare til at man pludselig opdagede at ens bryster slet ikke behøvede at være større. :)

Man har selvfølgelig ret til at insistere på at et eller andet er et problem, selv om ingen andre synes det. Men jeg synes det rigtige spørgsmål er vel: Er det godt?
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Plastik

Indlægaf dgd2007 » 26. okt 2018, 11:43

Jedi skrev:[...]
Hvem er det man snyder? Sig selv eller de andre? For man kan selvfølgelig sige, at man forgiver at være noget biologisk, som man ikke er.

Ja, det er jo også det der er lidt mærkeligt ved det.

Altså de fleste kvinder kan vel godt lide at hendes bryster bliver betragtet som noget dejligt - i den rigtige situation selvfølgelig :D Det ved jeg ikke om der synes, men hvis en opereret kvinde får en kompliment for silikonebrysterne, vil hun så blive glad på samme måde som hvis det var for hendes egne, eller vil det tværtimod give et lille stik i hjertet og minde om at hun ikke var god nok selv? :gruble:

Der er jo meget psykisk i det som man ikke altid kan forudse.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Plastik

Indlægaf Fru Sunshine » 26. okt 2018, 11:52

dgd2007 skrev:
Jedi skrev:[...]
Hvem er det man snyder? Sig selv eller de andre? For man kan selvfølgelig sige, at man forgiver at være noget biologisk, som man ikke er.

Ja, det er jo også det der er lidt mærkeligt ved det.

Altså de fleste kvinder kan vel godt lide at hendes bryster bliver betragtet som noget dejligt - i den rigtige situation selvfølgelig :D Det ved jeg ikke om der synes, men hvis en opereret kvinde får en kompliment for silikonebrysterne, vil hun så blive glad på samme måde som hvis det var for hendes egne, eller vil det tværtimod give et lille stik i hjertet og minde om at hun ikke var god nok selv? :gruble:

Der er jo meget psykisk i det som man ikke altid kan forudse.

Hvorfor skulle det dog det? Hun har jo selv valgt, at hun ikke var tilfreds med de naturlige bryster, så hvis hun får en kompliment for noget, hun selv er glad for, er det da ikke noget negativt.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Plastik

Indlægaf Jedi » 26. okt 2018, 13:00

dgd2007 skrev:
Jedi skrev:.......
Men hvis man skal gå ind i det, så ville forløsningen ved at alle tallene lige pludselig kom væltende og nærmest gav sig selv, vel svare til at man pludselig opdagede at ens bryster slet ikke behøvede at være større. :)

Man har selvfølgelig ret til at insistere på at et eller andet er et problem, selv om ingen andre synes det. Men jeg synes det rigtige spørgsmål er vel: Er det godt?


Det vigtigste må vel være, om det er et problem for personen det handler om, og ikke om det nødvendigvis er et problem for omverdenen.
Hvis en kvinde synes hun har for små, for hængende, for grimme bryster, så er det vel det, som tæller? Og ikke om en eller anden mere eller mindre tilfældig mand synes det? Altså kvindens egen opfattelse må da veje tungere end alle andres, trods alt?

Jeg er enig i, at der for nogen kan være større underliggende problemer for nogle personer, lidt ala mange mennesker forsøger at holde vægten/spiser sundt/vil tabe sig et par kg og nogle få mennesker har en spiseforstyrelse.
2
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Plastik

Indlægaf Jedi » 26. okt 2018, 13:05

dgd2007 skrev:
Jedi skrev:[...]
Hvem er det man snyder? Sig selv eller de andre? For man kan selvfølgelig sige, at man forgiver at være noget biologisk, som man ikke er.

Ja, det er jo også det der er lidt mærkeligt ved det.

Altså de fleste kvinder kan vel godt lide at hendes bryster bliver betragtet som noget dejligt - i den rigtige situation selvfølgelig :D Det ved jeg ikke om der synes, men hvis en opereret kvinde får en kompliment for silikonebrysterne, vil hun så blive glad på samme måde som hvis det var for hendes egne, eller vil det tværtimod give et lille stik i hjertet og minde om at hun ikke var god nok selv? :gruble:

Der er jo meget psykisk i det som man ikke altid kan forudse.


I den retning er der vel ikke forskel på, om det er silikonebryster eller hårfarve? Hvis jeg har farvet hår, og folk siger jeg har flot hår, så tænker jeg altså på det som mit hår. Det er ikke en devaluering af min naturlige hårfarve - den er jo slet ikke i spil i den samtale.
3
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Plastik

Indlægaf Jedi » 26. okt 2018, 14:32

Mistermor skrev:
Jedi skrev:
I den retning er der vel ikke forskel på, om det er silikonebryster eller hårfarve? Hvis jeg har farvet hår, og folk siger jeg har flot hår, så tænker jeg altså på det som mit hår. Det er ikke en devaluering af min naturlige hårfarve - den er jo slet ikke i spil i den samtale.


Sådan er det ikke for mig, - men jeg er jo også temmelig gråhåret au naturel. Jeg er ret bevidst om, at komplimenter handler om farven og ikke mit hår.


Det forstår jeg ikke. Farven er jo også dit hår. Hvis du har været på ferie og folk siger "hvor ser du dejlig brun ud", så tænker du vel ikke, at det slet ikke er dig, de synes ser godt ud.
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Plastik

Indlægaf Jedi » 26. okt 2018, 15:08

Mistermor skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Jeg fatter slet ikke den der “Hvis man selv har fundet på at der et problem”. Hvad menes der? Hvis man kigger sig selv i spejlet og ser noget man er utilfreds med, så er det vel det. Andre kan da fint være uenige, men altså....”Finde på et problem”.

Og fedt at nogle vil bestemme hvordan man løser sine ting. “Det skal ikke stå alene at det er sådan man løser sine problemer” “Nogle gange er der ikke et problem”. Det er sgu egentlig rimelig arrogant for slet ikke at tale om nedladende.

Det hele er vildt nedladende, bedrevidende og bare ja, jeg ved sgu næsten ikke.


Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor det er nedladende.

Noget kan da godt være problematisk for den enkelte uden objektivt set at være et problem. Vi kender vel alle mennesker, der har brokket sig over deres næse/deres fregner/ tykkelsen på deres ben/hårfarven (i gamle dage) et modersmærke, skæve tænder osv Og i langt de fleste tilfælde har jeg i alt fald ærligt kunnet sige; man lægger slet ikke mærke til det. Man ser jo på dig i en helhed, og du er så sød/glad/sjov/interessant, at det er det, man lægger mærke til ved dig.

Selvfølgelig er man ikke opmærksom på, at man "finder på" problemet. Så det eksisterer jo i ens hoved. Men derfor findes det jo ikke nødvendigvis i virkeligheden.

F.eks. kan man sammeligne sig med de forkerte; min gamle skolekammerat sagde engang, at hun syntes, det var så træls at gå på stranden, fordi hun ikke var så slank, som hun gerne ville være. Eller rettere.... hun var ikke så slank som en stor del af dem på stranden, som var unge mennesker, mens vi var i 40´erne.

Vi har da opfundet et problem, hvis vores bryster ikke må komme til at se ældre ud, - eller resten af kroppen for den sags skyld. Det er helt reelt, at det er hårdt og mærkeligt at blive ældet, men at vi skal modelleres om, er da noget, vi finder på, og ikke noget, der objektivt set er nødvendigt.


Måske er ordet "objektivt" slet ikke relevant i denne sammenhæng?
Altså, hvis folk brokker sig over noget ved deres arbejde eller kæreste, så kan man selvfølgelig godt sige, at de objektivt skal være glade for overhovedet at have et arbejde eller en kæreste, og at i det store billede, så betyder det som generer de ikke noget. Derudover så vil man vel klappe i hænderne, hvis de løser deres problem, uanset om man selv synes det i det hele taget burde være et problem eller ej. Hvorfor er det, at folks forhold til deres udseende nedvurderes på den måde sammenlignet med andre områder af livet? Hvad er det, der er i vejen med at være forfængelig`?

Ja, vi bliver alle ældre, og det vil selvfølgelig vise sig i ansigt og på krop. Derudover er det ikke en naturlov at man bliver overvægtig med alderen, ligesom man heller ikke behøver at have rynker i stor stil Det handler om at tage var på sig selv.

Hvis jeg gerne vil have rettet næsen/fjernet hår overalt/blive fedtsuget, og jeg iøvrigt har pengene til det, så gør jeg da det. Og kommer videre med mit liv mere tilfreds med mit udseende.

Hvis det påvirker resten af mit liv f.eks. at jeg ikke kan passe mit arbejde, betale husleje, tage mig af mine fiktive børn, ja, så er jeg helt enig i, at der er noget riv rav ruskende galt.
2
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Plastik

Indlægaf Jedi » 26. okt 2018, 15:13

Mistermor skrev:
Jedi skrev:
Det forstår jeg ikke. Farven er jo også dit hår. Hvis du har været på ferie og folk siger "hvor ser du dejlig brun ud", så tænker du vel ikke, at det slet ikke er dig, de synes ser godt ud.


Jeg har det sådan, at min krop bliver brun af sig selv, så det er "mig", min farvede hårfarve er jo ikke mig. Ligesom der er forskel på "Den kjole klæder dig godt" og "det er en pæn kjole".


Meeeen.....det er jo ikke dig. For du er ikke født sådan - du er blevet brændt sådan. Så hvordan kan det være "dig"?

Altså, jeg er slet ikke imod at folk tager sol - de må de selv om. Det er for sammenligningens skyld. Jeg forstår ikke sammenligningen med komplimentet
2
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 26. okt 2018, 15:31

Ja, det er jo netop det......at det ikke er noget, vi griber ud af den blå luft, når der sættes spørgsmålstegn ved plastikoperationer og hele dyrkelsen af det ydre. Det er noget, der diskuteres, både på hverdagsniveau, politisk niveau og på akademisk niveau.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Plastik

Indlægaf LadyFox » 26. okt 2018, 15:35

Mistermor skrev:
Jedi skrev:
Meeeen.....det er jo ikke dig. For du er ikke født sådan - du er blevet brændt sådan. Så hvordan kan det være "dig"?

Altså, jeg er slet ikke imod at folk tager sol - de må de selv om. Det er for sammenligningens skyld. Jeg forstår ikke sammenligningen med komplimentet


Det var jo dig, der fandt på, at jeg skulle være solbrun! :P Det er en fiktiv situation, som jeg ikke rigtig oplever, fordi jeg ikke solbader eller rejser.

Hvis jeg gik i solarie, ville jeg også tænke for mig selv, at det jo kom med nogle omkostninger, hvorimod det ville være noget andet, hvis jeg fik at vide, at jeg så sund eller frisk ud, fordi jeg havde fået lidt farve af at være ude, selvom jeg bruger solcreme.

Giver man folk komplimenter for at være brun? Siger man ikke nærmere, "man kan sandelig se, at du har været ude at rejse"?

Men det er et interessant eksempel, fordi min generation er vokset op med, at det er godt at være brun, - så vi forbinder det uvilkårligt med noget positivt, - og det viser jo bare, hvor meget man er underlagt mode, medier osv Så meget at fornuften ryger! For jeg synes, det ser pænt ud, når folk er solbrune eller mørke i huden. Og som teenager prøvede jeg da også vældig meget på at tage solbad, - det var bare forfærdelig kedeligt og varmt. :)

Ja, det et vi nogle der gør. Jeg komplimentere ofte folks kulør, især hvis de har været på ferie i vinterhalvåret og altså efterhånden er de eneste der ikke har gennemsigtig hud.
0
...
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Plastik

Indlægaf Kaffe » 26. okt 2018, 16:33

Jeg kan nemt føle, at jeg snyder mig selv og andre ved brug af makeup og tøj, der sidder godt. Det er ikke den virkelige mig, jeg viser, men en redigeret udgave. Hvis nogen giver en kompliment om, at jeg ser godt ud i dag, så vil jeg holde den op imod graden af redigering. Så hvis mit tøj hhv skjuler og fremhæver, så synes jeg ikke, at jeg har ret til komplimenten. For den er baseret på redigeringen. Sådan ser jeg ikke ud rigtigt.

Jeg ved ikke, om andre har det sådan i mere eller mindre grad, men måske er det kun et fåtal. Og hvordan andre har det, kan og vil jeg ikke bestemme noget om.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.

Tilbage til "Livets forhold"