Parametre for gavekøb

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2583

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Misantropen » 14. nov 2018, 11:03

FormerlyKnownAs skrev:
Misantropen skrev:Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor ønskesedler bliver opfattet som bestillingssedler, eller hvorfor ønsker derpå kan ses som inspiration, trods det er konkrete ønsker. Det virker misforstået. For manges vedkommende gives gaver jo alligevel kun pga. traditioner og fordi det forventes. Jeg ved dog godt det er et emne med mange holdninger herinde så det er ikke en personlig undren over dig, Wizzze, men en generel undren :D

Ting jeg har på min ønskeseddel er der af en grund, og har jeg et konkret ønske om en bestemt ting så er det fordi jeg ønsker mig den ting. Ikke alternativer til det service, eller hvad det kan være, jeg ønsker mig.

Jeg synes tit det virker flabet/uhøfligt/egoistisk når ønsket fx er "Den lampe med skærm, vi så på udflugten med Moster Oda"(for at bruge dit eksempel, Wizzze) men der så bevidst og i trods bliver givet en anden lampe. Er ønsket mere "åbent" og ikke en konkretiseret ting er det noget andet.

Men ellers virker det ret skørt at give gaver på den måde. Der er vel sjældent vundet noget for hverken giver eller modtager, hvis tingen alligevel skal byttes eller ikke vækker lige så meget glæde som det oprindelige ønske :gruble:

Jeg har aldrig oplevet at en ønskeseddel skulle følges slavisk, uden mulighed for at give noget andet end skrevet. Henvisninger ser jeg mere som en service :D Især hvis det er noget (specielt) jeg ikke kender til, der ønskes. Netop så jeg vil kunne glæde modtager. Jeg synes heller ikke det behøver være upersonligt eller kedeligt at give penge eller et gavekort, hvis det betyder vedkommende kan få det h*n ønsker sig.

Jeg kunne dog ikke selv finde på at sende en ønskeseddel med uopfordret sammen med en fødselsdagsinvitation fx. Det synes jeg alligevel bliver lidt for offensivt :genert:

Jeg tænkte faktisk det samme.

Hvis jeg ønsker mig en bestemt lampe er det fordi det er dén lampe og ikke en anden. Fik jeg anden ville jeg tænke at det var sært, bytte den og købe den jeg ønskede mig.

Samler jeg på et bestemt stel så ville jeg finde mærkeligt at få noget fra et andet sæt.

Barnet ønsker sig altid specifikt Lego, hvis jeg bare skrev Ninjago er der 117 slags at vælge imellem. Det giver da langt mere mening at skrive de modelnumre på som han ønsker sig så han ikke får noget han har eller ikke ønsker sig.

En ønskeliste er jo en liste med ting man ønsker sig. Står der noget specifikt kan man jo købe det eller lade være. Står sort knælang nederdel er der jo frit slag for mærke og pris. Så er det 50/50 om det lykkes.

Jeg fatter ikke det med at det er en bestillingsliste.

Jeg tænkte bl.a på legetøj, men der er også andre områder jeg ikke aner noget om hvad "hitter" eller fungerer, selvom det ikke er svært tilgængeligt at finde. Det kan være alkohol, gadgets, elektronik osv.

Jeg er godt nok blevet skuffet mange gange som barn når jeg længe havde ønsket mig én bestemt ting, men i stedet fik et alternativ. Det må man måske ikke sige, men det var altså ofte en skuffelse. Især hvis det var med en begrundelse som "ja, jeg ved godt du ønskede dig det Lego, men det her Duplo er jo næsten det samme". Det er overhovedet ikke det samme :whine:
5
Brugeravatar
Misantropen

Indlægaf Misantropen » 14. nov 2018, 11:09

Planten skrev:Jeg vil bare lige for en god ordens skyld sige, at jeg ikke partout styrer udenom ønsker på en ønskeseddel.. Men en ønskeseddel dækker ønsker - fra ingenting til alt. Jeg har blandt andet modtaget en ønskeseddel, hvor et af ønskerne var en bil. Det kommer jeg jo aldrig til at give. Men det var et ønske for vedkommende, og derfor stod det på ønskesedlen.

Man har jo lov til at håbe.. :-D
1
Brugeravatar
Misantropen

Indlægaf Misantropen » 14. nov 2018, 11:16

hotlips skrev:
Mistermor skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Men kender man ikke dem man giver en gave og ved hvordan og hvorledes ift gavegivning og nagivere udenom en ønskeliste? Jeg giver ikke gaver til fremmede og får da slet ikke ønskelister fra fremmede.

Jeg synes at det er sært at man partout nægter at ville købe en lampe, kop, Legopakke fordi der står specifikt hvilken.

Eller flosklen om at penge eller gavekort er kedelige. Hvis nu modtager ønsker sig det til et specifikt formål, jamen så giv den da gas.

Enig. Hvis man ikke vil give gaver fra en udspecificeret ønskeliste eller penge, hvis det ønskes, er det jo i virkeligheden egoisme. Så VIL man bestemme, hvad man giver, fremfor at give for at glæde modtageren. Det er klart, at modtageren skal tænke på giverens formåen både i forhold til pris og mulighed for indkøb, men jeg synes ikke, det giver mening, at man vil bestemme, at folk skal have så brede ønsker, at man selv kan vælge "ting".

Min søn var 7, da han begyndte at ønske sig penge. Min svigerfamilie sagde til os, at det vel nok var synd, vi fik ham til det. De havde svært ved at tro, at han selv havde regnet ud, at hvis han ønskede sig penge, kunne han få nogle større ønsker opfyldt, end hvis han fik enkeltgaver, - men det havde han altså selv regnet ud. Det var ikke, fordi han ikke også havde andre ting på ønskeseddelen, men han ønskede sig "mest" penge, fordi han så kunne købe computerspil eller en highhat til sit trommesæt eller større ting til actionman. De mindre ting kunne han jo lettere selv spare op til. :)

Selvfølgelig vil jeg bestemme hvad jeg giver og kan man ikke leve med det så får man ikke noget.

Jeg synes man skal sige det til sin familie hvis man synes de er egoistisk hvis de vil bestemme hvad de giver en i gave, og så kan man måske lige tænke over hvad det siger om en selv imens.

At man ikke er interesseret i at få ting bare fordi man "skal"?
6
godtnavn
Kort karma: 473
Likede indlæg: 3977

Indlægaf godtnavn » 14. nov 2018, 12:05

Planten skrev:Jeg har en veninde, der samler på nogle bestemte tallerkener. Dem ønsker hun sig kun, når de er på tilbud, "for så kan hun få mere". Sådan noget er klamt, synes jeg. Det virker meget grådigt.

Jeg har også ting jeg kun vil have på tilbud, men jeg forventer så ikke at folk køber 2 til mig selvom det er halv pris, men ting jeg ved ofte er på tilbud er simpelthen for dumt at købe til fuld pris. Så det er lidt et princip, og jeg tænker at det er lækkert for min familie at sparer de penge :)
4
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 301
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 5332

Indlægaf Mistermor » 14. nov 2018, 12:57

hotlips skrev:
Mistermor skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Men kender man ikke dem man giver en gave og ved hvordan og hvorledes ift gavegivning og nagivere udenom en ønskeliste? Jeg giver ikke gaver til fremmede og får da slet ikke ønskelister fra fremmede.

Jeg synes at det er sært at man partout nægter at ville købe en lampe, kop, Legopakke fordi der står specifikt hvilken.

Eller flosklen om at penge eller gavekort er kedelige. Hvis nu modtager ønsker sig det til et specifikt formål, jamen så giv den da gas.

Enig. Hvis man ikke vil give gaver fra en udspecificeret ønskeliste eller penge, hvis det ønskes, er det jo i virkeligheden egoisme. Så VIL man bestemme, hvad man giver, fremfor at give for at glæde modtageren. Det er klart, at modtageren skal tænke på giverens formåen både i forhold til pris og mulighed for indkøb, men jeg synes ikke, det giver mening, at man vil bestemme, at folk skal have så brede ønsker, at man selv kan vælge "ting".

Min søn var 7, da han begyndte at ønske sig penge. Min svigerfamilie sagde til os, at det vel nok var synd, vi fik ham til det. De havde svært ved at tro, at han selv havde regnet ud, at hvis han ønskede sig penge, kunne han få nogle større ønsker opfyldt, end hvis han fik enkeltgaver, - men det havde han altså selv regnet ud. Det var ikke, fordi han ikke også havde andre ting på ønskeseddelen, men han ønskede sig "mest" penge, fordi han så kunne købe computerspil eller en highhat til sit trommesæt eller større ting til actionman. De mindre ting kunne han jo lettere selv spare op til. :)

Selvfølgelig vil jeg bestemme hvad jeg giver og kan man ikke leve med det så får man ikke noget.

Jeg synes man skal sige det til sin familie hvis man synes de er egoistisk hvis de vil bestemme hvad de giver en i gave, og så kan man måske lige tænke over hvad det siger om en selv imens.

Nu skrev jeg jo, at man hellere vil bestemme end at give det, folk ønsker sig. Jeg synes, der er noget af en forskel.

Man kan sagtens bestemme, hvad man giver og stadig følge modtagerens ønske; min datter (som er voksen) laver meget detaljerede ønskesedler. Der er gaver i alle prisklasse, noget skal købes på nettet, og det er virkelig mange forskellige "slags" ønsker - fra Mumikrus til bananer til en gorilla og mange ting derimellem. Så vælger jeg det, jeg vil bruge penge på. F.eks. har hun aldrig fået tekanden i Mumiserien, fordi jeg synes, den er for dyr (den overskrider slet ikke budgettet, jeg synes bare, den koster for meget). Men jeg giver hende ikke et Mads Stage krus eller en ged fra folkekirkens nødhjælp (selvom hun ikke ville blive direkte ked af at få det)

Jeg giver en gave for at glæde modtageren. Min glæde ligger i, at modtageren bliver glad.

Min søn har ikke fået sin eksamensgave endnu, fordi han ikke kan bestemme sig, og han vil ikke have pengene, fordi han ikke vil risikere, at de forsvinder. Han har planer om at købe en Verner Panton Globen lampe, - måske jubilæumsudgaven (så skal han selv spæde til) Jeg har sagt, at med indflyttergaven ligger der 8000 og venter på ham. Jeg ville aldrig selv bruge penge på designervarer. Aldrig! Men han vil gerne have en håndgribelig ting, som er "eksamensgaven", og han og hans kæreste vil gerne have designermøbler. - Jeg vil give ham det, han allerhelst vil have! Han har taget sin uddannelse med bravour, gennemført selvom han var utrolig træt af uddannelsesstedet, været i Asien et semester og deltaget i nogle ting, jeg nærmest falder på halen over(som jeg ikke kan skrive her) Jeg har det svært med, at forældre er stolte af deres børn, for vi har jo ikke meget andel eller ære i, hvad de gør som voksne, men HAN kan i alt fald godt være megastolt af sig selv. Så han skal da have det, han allerhelst vil. Mit hjerte svulmer af glæde på hans vegne. Hvis jeg sætter begrænsninger på, hvad jeg vil "lade" ham bruge pengene på, synes jeg selv, jeg ville være et usselt menneske. ( han ved dog godt, at han helst ikke må bede mig om en tatovering, der har jeg en øm plet, jeg ikke rigtig kan arbejde med :stoned: )
3
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 316
Likede indlæg: 3911

Indlægaf Mani » 14. nov 2018, 17:47

Planten skrev:
Stars skrev:
Planten skrev:Det er lidt som dem, der laver forskellige ønskesedler til folk. Hvis folk spørger om min ønskeseddel, så får de den med alle de ønsker, jeg har. Som ikke er mange for tiden.

Medmindre det er til folk (og dem har jeg hørt om), som ikke vil koordinere gaver med de andre gæster, og bliver MEGET fornærmede, hvis andre har samme gave med som dem. :rulle:

Haha ja, min mormor gjorde det bestemt fordi, hun ikke gad bytte. Men yikes hvor det virker som en bestillingsseddel... :)

Min far og hans familie gør det. Hvilket resulterer vi får et ønske fra hver af mine små søskende. Og overraskelser er ikke velkomne. Jeg føler i den grad det er en bestilling.

Vores ønskelister er de ønsker vi har. Hvis vi ender med at måtte bytte noget så fred være med det. Og vi holder i høj grad af overraskelser.

Vi giver ikke gaver mellem voksne søskende. Så det er mine svigerforældre, min mor, min mormor, min far + kone og mine 2 små søskende og så os selv.
Familien får for mellem 3-500 kr alt efter hvordan det kan passe med gaveønsker. Min mormor får en weekend tur eller lignende med os - det er det eneste hun ønsker sig og vi elsker det.
Vores drenge får for cirka 1000 og gaver manden og jeg imellem varierer efter hvad vi lige finder på. Vi har begge fødselsdag tæt på jul - så det er til tider en stor gave den ene dag og en lille den anden.
1
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
Ladysparrow
Kort karma: 138
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 2405

Indlægaf Ladysparrow » 16. nov 2018, 10:40

LaScrooge skrev:
Pandesteg skrev:Jeg har tidligere haft et budget og prøvet at matche op mod det beløb folk har givet mig for, sådan cirka. Og så prøver man selvfølgelig altid at finde en god gave, men må indrømme jeg ofte holder mig til folks ønskelister.

I år prøver jeg og min søster dog at indføre den der gavemodel, hvor alle i familien trækker et navn, og så er det dén person man køber en gave til. Både fordi overskuddet på mange måder ikke er til at skulle ud og købe en masse gaver, men også fordi ingen af os reelt mangler noget. Og det vi mangler kan vi selv købe. Så der behøver måske ikke være en million gaver under træet for at det kan blive en god jul. Desværre stejler de ældre i familien dog lidt over denne model.

Samme model overvejer jeg at foreslå dem, jeg skal holde jul med. Jeg synes det er trist ingen gaver at få og give, men jeg vil også gerne respektere dem som føler at det hele er et gaveræs.

Vi kører med den model i år - vi skal holde jul med både mine forældre og min kærestes forældre. Mine forældre går altid all in på mange og dyre gaver og hans forældre er noget mere laid back. Så vi bestemt hurtigt da det er os der holder jul at man må købe en gave til en person. Det krævede lidt overtagelse med tanke på min mor - men nu er hun på samme galej som os. Det skal nok blive en hyggelig jul.
0
Sigga
Kort karma: 1
Likede indlæg: 49

Indlægaf Sigga » 19. nov 2018, 17:58

Vi har et budget for julegaver, og sparer op til det over hele året. Det er et levn fra min tid som studerende. Vi giver gaver til hinanden (min mand og jeg), vores børn, min svigermor, børnenes 5 fætre og kusiner, samt 2 oldeforældre.
Vi giver ikke til vores søskende og deres ægtefæller fordi vi prioriterer at give børnene.
Med mine forældre har vi en aftale om at pengene til julegave sættes ind på en opsparingskonto som vi bruger på ture. Så er det kun børnene som får en mindre gave.

Svigermor, fætrene og kusinerne får for 300 kr hver.
Oldeforældrene får foto af familien.
Der sættes 600 kr ind på opsparingskontoen.

Vores egne børn får gaver i varierende beløb. Ofte omkring 1000 kr hver.

Det fungerer meget godt synes jeg
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1478
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 13242

Indlægaf Fru Sunshine » 20. nov 2018, 07:01

Jeg hører forresten til dem, der har protesteret vildt og voldsomt mod modellen "en gave til hver" eller beløbsgrænse på i min familie.
Min søster har foreslået det, men jeg nægter at være med. Hun må gerne lade være med at give gaver, men jeg vil ikke.
Jeg vil have lov at give gaver, og jeg skal nok selv vurdere, hvad jeg vil give for.
Til gengæld har jeg ingen forventning om noget fra andre. Jeg bliver glad for omtanke, men om det er med noget, der kan pakkes ind, eller om det er at stege flæskestegen, er ligegyldigt.

Jeg kan i øvrigt heller ikke fordrage det der koncept med at dele ønskesedlen op, som de dyrkede i min eks' familie, ligesom jeg bliver dødirriteret over at skulle koordinere gaver med folk. Helt ærligt: går der skår af nogen, for at få to af samme slags? Ting kan som regel byttes.

Jeg glemmer aldrig den jul, hvor min eks surmulede hele aftenen, fordi han fik to rygsække, og han var mest gal på min mor, fordi hun havde formastet sig til at købe noget, uden at spørge hans søster, hvad hun havde købt :stoned:
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Kort karma: 651
Likede indlæg: 4810

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. nov 2018, 07:21

Ej jeg håber virkelig at i år bliver sidste år med gaver voksne imellem. Til jul. Fødselsdage er fint nok. Men jeg synes at det er ligegyldigt til jul. Gave til børn, have fra børn til dem der giver, men mere symbolsk, hjemmelavet, et eller andet. Bytte bytte købmand med 2-3-4-500kr. Orker det ikke mere.
1
/Dullen
Brugeravatar
Honningprut
Kort karma: 74
Geografisk sted: Indre Udkantsdanmark
Likede indlæg: 830

Indlægaf Honningprut » 20. nov 2018, 12:22

Vi er stort set stoppet med gave racet i min familie. Sidste år holdt vi "Genbrugsjul" - hvor gaverne til og fra de voksne kun måtte komme fra genbrugsbutikker. I år har vi aftalt at alle køber for 300 Kr. til en pakkeleg for de voksne, og at der derfor ikke skal gives andre gaver mellem de voksne. Vi bliver vel omkring 6 til jul. Min søn, mor, søster, kæreste, lillebror og jeg.

I min kærestes familie giver de hinanden for omkring 100 - 200 Kr. De er 9 søskende i alt. Så det løber hurtigt op. De har desuden en regel om at deltager man ikke i jul får man heller ikke nogen gaver. Vi plejer dog at give til min kærestes to små søskende og 2 nevøer.

Alt i alt regner vi ikke med at bruge mere end 2500 Kr. på julegaver i år.
0
I'm little My, and i bite because I like it :blomst: :lun:
fisken80
Kort karma: 300
Likede indlæg: 10701

Indlægaf fisken80 » 20. nov 2018, 13:43

Planten skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Planten skrev:Jeg har en veninde, der samler på nogle bestemte tallerkener. Dem ønsker hun sig kun, når de er på tilbud, "for så kan hun få mere". Sådan noget er klamt, synes jeg. Det virker meget grådigt.

Men er der aftalt et gavebeløb man giver hinanden for?

Jeg ville da gladeligt købe noget til nogen på tilbud hvis det betød at de kunne få dobbelt op af det indenfor det økonomiske råderum der er sat. Det er da win win.

Ja, det har de - cirka.

Jeg køber også gerne ting på tilbud, så man kan få noget mere - men hun ønsker sig kun bestemte ting, hvis hun tilfældigvis selv ser, at de er på tilbud. Det, synes jeg, er beregnende. Altså i mit hoved, så enten ønsker man sig tingene eller ej. Man skal da ikke vurdere, hvor meget, man kan få.

Det er lidt som dem, der laver forskellige ønskesedler til folk. Hvis folk spørger om min ønskeseddel, så får de den med alle de ønsker, jeg har. Som ikke er mange for tiden.

Okay, det forstår jeg så ikke. Jeg ønsker mig ofte bøger. Og så giver jeg netop forskellige titler til folk så jeg ikke ender med tre af samme titel. Det har jeg virkelig svært ved at se noget forkert i.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
fisken80

Indlægaf fisken80 » 20. nov 2018, 13:49

hotlips skrev:
Mistermor skrev:

Jeg forstår ikke det her.
Jeg har intet problem med at få noget, der ikke står på min ønskeseddel, hvis det er noget der er købt, fordi giveren tror, at jeg vil blive rigtig glad for netop den ting eller den bog. Det har jeg ofte oplevet, og især min svigerinde er rigtig god til det.
Men hvis man konsekvent nægter at give noget fra folks ønskeseddel bare fordi... så er det altså for mærkeligt. Især hvis det man så ender med at købe er helt skævt i forhold til modtagerens smag. Selvfølgelig kan man ramme forbi, men som udgangspunkt håber jeg virkelig, at man som gavekøber tager udgangspunkt i, hvad modtageren kan lide og ikke ens egne kæpheste.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
fisken80

Indlægaf fisken80 » 20. nov 2018, 13:54

godtnavn skrev:

Jeg har også ting jeg kun vil have på tilbud, men jeg forventer så ikke at folk køber 2 til mig selvom det er halv pris, men ting jeg ved ofte er på tilbud er simpelthen for dumt at købe til fuld pris. Så det er lidt et princip, og jeg tænker at det er lækkert for min familie at sparer de penge :)

Min svigerinde nævner altid for mig når Bilka har rabat på legetøj. Og det sætter jeg da stor pris på. Jeg synes det er fedt, hvis jeg kan få mere for de samme penge.

Men altså i vores familie er det også helt normalt at tilføje "set på tilbud i Imerco" eller "den kan fås billigt i Bilka" eller "jeg har set den til medlemspris på coop.dk"... vi gør det alle sammen
3
Brugeravatar
Purple
Kort karma: 79
Likede indlæg: 940

Indlægaf Purple » 22. nov 2018, 09:53

Jeg har meldt mig ret godt ud af gave-ræset faktisk.. Engang kunne jeg faktisk super godt lide det,- men jeg følte ofte, at der ikke blev tænkt ret meget over det fra den modsatte side, også gik gejsten lidt af... envejs-glæde er lidt kedeligt i længden...

Nu rejser vi ud af landet altid, - og derfor ser jeg ikke mine forældre, nevøer, niecer, søskende etc til jul - og jeg har taget en beslutning om, at jeg ikke køber gaver i den forbindelse. Jeg har 2 bonusbørn - og de får,- men det er også noget helt andet. Det er "mine børn" - og vi holder også altid en eller anden form for julehygge med dem, hvis ikke de er med på rejsen.

så julegaver har jeg droppet i retningen af mine søskende,- min mor og mand har selv frabedt sig.. og jeg har heller ikke selv fået fra min far i en del år, når ikke vi holder jul sammen.. så jeg syntes den var meget naturlig...

Nevøer og niecer får SÅ meget til jul fra alle andre,- og jeg gider ikke sende gaver afsted, bare for at de kan få en til jul... Jeg er der ikke.. De får ALTID til deres fødselsdag, også selvom vi måske ikke har haft mulighed for at deltage, så får de den næste gang vi ses... men jul, der er jeg hoppet af ræset på de fleste punkter. Det føles faktisk okay. Det var lidt mærkeligt i starten - men jeg syntes det var enormt stressende, og jeg har ofte følt, at det der med "tanken der tæller" ofte ikke har været med den modsatte vej.. altså... har en del gange oplevet at få stukket en pengeseddel i hånden,- uden kort... eller bare overført til kontoen... så vil jeg hellere bare vi lader være :)

Fødselsdagsgaverne er også droppet blandt os søskende - mine brødre hader det med gaver.. og jeg gider ikke, hvis ikke de føler for at tænke lidt personligt.. så kan det altså være lige meget.. Så.. min gejst er nok slukket, fordi de fleste omkring mig ikke rigtigt gider - og jeg er nu længere heller ikke hjemme til jul :)

Når der købes gaver, så har vi et cirka-beløb som regel - undtagen til mine bonusbørn/kærestens børn - det varierer meget - men til fødselsdage osv ved. fx niecer, nevøer etc, der kører vi med et cirkabeløb på 2-300,- uden at det er helt skarpt skåret op heller :)
1

Tilbage til "Livets forhold"