Hvornår/hvordan siger man "tak for sidst".

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ghattner
Kort karma: 50
Likede indlæg: 2483

Hvornår/hvordan siger man "tak for sidst".

Indlægaf Ghattner » 14. nov 2018, 08:03

Lidt inspireret af "Gitar"-tråden.

Hvilke regler og normer har I for at takke venner, familie og bekendte for sidst efter en fest/bytur/social aktivitet?

Hvilken grad af social begivenhed kræver et opkald? Kan man nøjes med en besked? Eller nøjes med at sige det næste gang man nødes. Er det nok at takke når man siger farvel, eller bør man også følge op dagen/et par dage efter?

Jeg har et tydeligt printet minde fra min mor der altid ringede til min moster eller tante dagen efter vi havde været til fødselsdag og takkede for sidst. Det var før mobiltelefoner. Derfor er jeg selv blevet meget obs på at sige tak.
Min egen regel er, i det mindste at takke værten dagen eller et par dage efter. Enten direkte (afhængigt af hvor godt jeg kender vedkommende) eller på Facebook-eventen/tråden/gruppen (som der oftest er i de arrangementer jeg deltager i)
Hvis der ikke er en direkte vært, men måske en bytur/polterabend/andet arrangement, kan jeg godt finde på at sige tak til initiativtageren. Uanset, så synes jeg altid det er hyggeligt med en form for opfølgning.

Jeg har selv oplevet at holde arrangementer for en del mennesker hvor der kun kom få uopfordrede takker. Vi snakker om arrangementer der både har kostet tid og penge. Jeg prøver ikke at lade mig påvirke af det, da min holdning er at man ikke skal give for at få noget til gengæld (meget jf. "gitar"-tråden), men kan alligevel ikke undgå at blive lidt ærgerlig. Måske ogås fordi jeg kan tolke et manglende tak som at de egentlig ikke havde en god aften.
I nogle tilfælde skriver jeg selv ud og takke for deltagelsen via Facebook-eventet. Noget der højst høster et par likes, hvilket jeg også synes er lidt fesent.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 304
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 5432

Re: Hvornår/hvordan siger man "tak for sidst".

Indlægaf Purple Haze » 14. nov 2018, 08:09

Det er ikke noget jeg tænker over.

Hvis det ikke er så længe siden vi sidst har set hinanden, det var hyggeligt og jeg lige husker det, så kan jeg godt finde på at sige det når jeg ser folk.

Oftest er det lidt en joke, som når jeg siger "længe siden" til min veninde mandag, efter vi har set hinanden senest fredag og søndag.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 824
Likede indlæg: 4880

Indlægaf Planten » 14. nov 2018, 08:57

Jeg synes, det er lidt gammeldags at sige tak for sidst til venner og familie. Siger det dog gerne til kolleger fx, hvis man har været til julefrokost om fredagen - når vi så ses igen på arbejde, siger jeg gerne "tak for sidst" hvis vi har grinet meget sammen eller noget.

Jeg har en kammerat, der engang altid skrev "tak for sidst" dagen efter en fest.
4
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2678

Indlægaf Stitch » 14. nov 2018, 09:05

Jeg har aldrig skrevet dagen efter en fest eller begivenhed og sagt tak for sidst. Men jeg sørger altid for at finde værten når jeg går hjem og siger tusind tak for en dejlig aften/event. Det har jeg altid troet var nok.
6
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1345
Likede indlæg: 5007

Indlægaf Spjaerten » 14. nov 2018, 09:08

Det er vist smuttet jeg ikke har sagt tak. Men gør det stort set altid også den anden vej rundt, når jeg er vært.
0
Tryk på * :slem:
SurSødSovs
Kort karma: 141
Likede indlæg: 1107

Indlægaf SurSødSovs » 14. nov 2018, 09:18

Jeg gør det aldrig. Jeg synes, det er mærkeligt
0
Brugeravatar
SAGA
Kort karma: 10
Likede indlæg: 250

Indlægaf SAGA » 14. nov 2018, 09:21

Jeg er opdraget med at sige tak for sidst, hvis det har været en større anledning. Har hele familien været samlet eller har en del venner været samlet er jeg opdraget med at jeg dagen efter ringer til værten eller værtinden og siger tak.
Almindelig høflighed har min mor altid sagt og det er fulgt med mig siden.
0
Brugeravatar
Ghattner
Kort karma: 50
Likede indlæg: 2483

Indlægaf Ghattner » 14. nov 2018, 09:29

SurSødSovs skrev:Jeg gør det aldrig. Jeg synes, det er mærkeligt

Hvorfor er det mærkeligt?
1
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 268
Likede indlæg: 5004

Indlægaf hotlips » 14. nov 2018, 09:36

Jeg siger det højst hvis jeg ser folk næste gang, vi siger jo i forvejen tak for idag eller tak for i aften når vi går og jeg ville nok undre mig noget hvis folk begyndte at kontakte mig med det formål fordi vi havde holdt et eller andet.

Jeg har været ude for at få en kurv fra klassen fordi jeg fik min mor eller far til at lægge lokaler til julefrokosten og sådan noget, men så har det været fordi det har været noget andre har haft mere nytte af end bare at komme som almindelig gæst.
0
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4639

Indlægaf Tilly » 14. nov 2018, 09:38

Stitch skrev:Jeg har aldrig skrevet dagen efter en fest eller begivenhed og sagt tak for sidst. Men jeg sørger altid for at finde værten når jeg går hjem og siger tusind tak for en dejlig aften/event. Det har jeg altid troet var nok.

Samme her. Jeg siger tak til værten når jeg går hjem. Og så har jeg egentlig ikke tænkt at jeg behøver at takke igen.

Men hvis jeg tilfældigt løber ind i værten et par dage efter, så kan jeg da godt finde på at sige "tak for sidst". Men jeg har aldrig tænkt at det var noget jeg burde/skulle huske at gøre.
0
SurSødSovs
Kort karma: 141
Likede indlæg: 1107

Indlægaf SurSødSovs » 14. nov 2018, 09:49

Ghattner skrev:

Som andre skriver siger jeg jo pænt farvel og tak for i aften. Jeg forstår ikke formålet med mere end det
1
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 268
Likede indlæg: 5004

Indlægaf hotlips » 14. nov 2018, 09:57

SurSødSovs skrev:
Ghattner skrev:

Som andre skriver siger jeg jo pænt farvel og tak for i aften. Jeg forstår ikke formålet med mere end det

Hvis nogen ringede til os og sagde tak for sidst så ville jeg faktisk vente på at de kom frem med det egentlige formål og hvis det trak ud ville jeg nok tænke de havde noget på hjerte der ikke var så nemt at få frem,så jeg ville nok ende med at spørge.
2
fisken80
Kort karma: 285
Likede indlæg: 10039

Indlægaf fisken80 » 14. nov 2018, 10:01

Jeg gør det aldrig aktivt. Hvis jeg møder folk igen hurtigt efter, at jeg har været sammen med dem til en fest eller lignende, så kan jeg godt finde på at sige det. Men jeg skriver ikke tak for sidst på Facebook eller i en sms eller mail eller ringer til dem. Jeg siger altid pænt tak for i aften og at det har været hyggeligt/sjovt osv. når jeg går fra festen, det tænker jeg er nok.
Mine forældre og deres omgangskreds brugte heller ikke at ringe til hinanden efter en fest for at sige tak for sidst, så det er ikke en norm jeg er vokset op med.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
fisken80
Kort karma: 285
Likede indlæg: 10039

Indlægaf fisken80 » 14. nov 2018, 10:02

hotlips skrev:
SurSødSovs skrev:
Ghattner skrev:

Hvis nogen ringede til os og sagde tak for sidst så ville jeg faktisk vente på at de kom frem med det egentlige formål og hvis det trak ud ville jeg nok tænke de havde noget på hjerte der ikke var så nemt at få frem,så jeg ville nok ende med at spørge.

Jeg tænker lidt det samme. Også fordi det hurtigt kunne blive til mange mange opkald, hvis man havde holdt en stor fest med mange deltagere. I dag, hvor man kan skrive det på Facebook eller sms er det selvfølgelig lidt noget andet.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Akehurst2
Kort karma: 597
Likede indlæg: 13048

Indlægaf Akehurst2 » 14. nov 2018, 10:19

Jeg gør det ikke konsekvent, men jeg prøver at blive bedre til det.

Mine forældre gjorde det altid, og jeg synes det er en rigtig fin skik - og jeg bliver selv rigtig glad, når folk ringer eller skriver og siger tak for sidst.
5

Tilbage til "Livets forhold"