Feministisk krænkelseshær?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf Jedi » 14. nov 2018, 18:05

abcd skrev:
Jedi skrev:
abcd skrev:
Jedi skrev:
abcd skrev:Der er vel ikke nogen der er i tvivl om at stereotyper findes. Stereotyper findes fordi mennesker ikke kan fungere uden. Det ville jo være umuligt at navigere i noget som helst hvis man ikke kunne bruge stereotyper til lynhurtigt at klassificere omgivelserne.


Stereotyper findes vel mere fordi der er noget sandhed i dem?


Der er sandhed i dem, og mennesker bruger dem konstant fordi det hjælper dem med at træffe gode beslutninger på kort tid.


Det er jeg helt enig i. Jeg har bare svært ved at se, hvad det har med skilte at gøre? Generelt og her?


Skiltene bruger stereotyper. Og stereotyper opfattes åbenbart af nogle som noget der altid er dårligt.


Det kan jo også bare være, det er et dårligt lavet skilt? Indrømmet, så ved det første skilt hæfter jeg mig personligt ved det skrevne "familiezone", som gør at jeg holder mig væk (skrig og skrål og skodforældre, der skifter lortebleer i midtergangen er de associationer, jeg får af det ord).
Ved det nye, tror jeg, jeg tænker alle børn skal være sammen med en voksen/man skal tage sig af sine børn - hvilket jeg ved nok ikke er tilfældet.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf avdotja » 14. nov 2018, 18:05

Jeg kan se at rigtig mange nævner ordet "krænket", men er der reelt nogen der har udtalt at de følte sig krænket? Personligt sidder jeg lidt tilbage med det indtryk at en masse folk er i gang med at puste en stemning op mod de forfærdelige feminister baseret på egne fordomme uden hold i virkeligheden...
16
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf Jedi » 14. nov 2018, 18:06

et dobbelt indlæg
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf Jedi » 14. nov 2018, 18:09

avdotja skrev:Jeg kan se at rigtig mange nævner ordet "krænket", men er der reelt nogen der har udtalt at de følte sig krænket? Personligt sidder jeg lidt tilbage med det indtryk at en masse folk er i gang med at puste en stemning op mod de forfærdelige feminister baseret på egne fordomme uden hold i virkeligheden...


Nej, det har du faktisk ret i. De har egentligt bare meldt tilbage til DSB om at deres nye skilt på prøve ikke var helt ok. Nogle politikere har dog fået profileret sig på "sagen", så det er jo helt fint (for dem).
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2018, 18:59

avdotja skrev:Jeg kan se at rigtig mange nævner ordet "krænket", men er der reelt nogen der har udtalt at de følte sig krænket? Personligt sidder jeg lidt tilbage med det indtryk at en masse folk er i gang med at puste en stemning op mod de forfærdelige feminister baseret på egne fordomme uden hold i virkeligheden...


Det er ofte sådan i de her debatter, at mange lader til at blive krænkede over den krænkelse, som de skyder andre i skoene.
7
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf ajnaM » 14. nov 2018, 19:02

Jeg ser det måske mest som et udtryk for, at nogle mænd gerne vil slå på feminister og derfor bringe små ligegyldigheder op igen og igen for at puste til ilden? :genert:
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf ajnaM » 14. nov 2018, 19:04

DetSorteCirkus skrev:Det, der faktisk irriterer mig mest, er polariseringen i denne type debatter.
Der lægges altid ud med to standpunkter. Enten skal man tilhøre den lejr, som intet bemærker og slår sig på lårene af grin over, at nogen overhovedet gider beskæftige sig med den slags, eller også skal man være krænket. Eller forudsættes i hvert fald at være det.

Jeg tror på, at kønsroller reproduceres og bekræftes rigtig mange steder (det gør DK jo i øvrigt også selv ved uden nærmere forklaring at fastslå, at personen i kjole må være moderen), og at stereotyper ikke kun findes i de store linjer og sager på ligestillingsområdet, som flere og flere faktisk går op i. Af de grunde bemærker jeg typisk sådan et skilt og reflekterer lidt eller meget over det. Fx. kan jeg da godt overveje, hvad man overhovedet stiller op med skilte i en stadig mere pluralistisk verden. Skal man i det hele taget gøre noget?

Betyder det, at jeg er krænket og straks vil have skiltet fjernet? Næh.


Hep!

Jeg synes, der er ret meget at komme efter på ligestillingsfronten. Så at diskutere den slags, med udgangspunkt i at feminister vil føle sig krænkede og alle andre (læs: fornuftige mennesker) ikke vil, er simpelthen for dumt.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf Kaffe » 14. nov 2018, 19:11

Jeg kunne godt tænke mig at kunne forstå moderne feminister.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf Delfin » 14. nov 2018, 19:23

Jeg tror vi skal i gang med en kritisk gennemgang af alle pictogrammer. Jeg bliver så træt

Hvorfor er det kun mænd der skal have en nødudgang.

Billede
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf icelady » 14. nov 2018, 19:26

Gad vide, hvornår de brokker sig over, det hedder "pik"-togram..... :gruble:


Bortset fra det; dét er en af grundene til, jeg ikke kan tage den der feministiske bølge/bevægelse alvorligt. Det her (og andet) er ganske enkelt under bagatel-grænsen for mig.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf Kaffe » 14. nov 2018, 19:49

Der er fortsat brug for opmærksomhed på ligestilling. Men jeg er bange for, at den moderne bevægelse skaber en modstand, som også kan gå ud over de problemstillinger, der reelt måtte være på området. Og på den måde risikerer vi, at den nødvendige debat udebliver.
3
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf Slettet bruger » 14. nov 2018, 20:04

Delfin skrev:Jeg tror vi skal i gang med en kritisk gennemgang af alle pictogrammer. Jeg bliver så træt

Hvorfor er det kun mænd der skal have en nødudgang.

Billede


Det er fordi der er kommet nogle andre mænd som har hjulpet kvinderne ud med børnene først.
5
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf Liou » 14. nov 2018, 20:14

Det er patetiske opråben og opmærksomhedskrævende opkæfteri uden omtanke for, at folk faktisk har vigtigere ting i livet at forholde sig til end feministers meningsløse kamp mod sexisme, hvor der ikke eksistere sexisme.
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf Purple Haze » 14. nov 2018, 20:17

ajnaM skrev:Jeg ser det måske mest som et udtryk for, at nogle mænd gerne vil slå på feminister og derfor bringe små ligegyldigheder op igen og igen for at puste til ilden? :genert:



Det tror jeg du har ret i.
Hver gang nogen (feminister) bringer noget på de ikke synes er hensigtsmæssigt, står der en hær af folk og skriger op om hvor dumt de synes det er og at de i stedet burde fokusere på xxxxxx hvis de vil tages seriøst.

Hvorefter det fremstilles som om, det er dem der synes noget var uhensigtsmæssigt der er de hysteriske.
Og selvfølgelig ER der nogen få der er nogle hysteriske feminazier, tror jeg.
Men oftest er det bare helt normale mennesker der påpeger at tingene kan (og bør) gøres anderledes.
7
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Feministisk krænkelseshær?

Indlægaf ajnaM » 14. nov 2018, 20:23

Purple Haze skrev:
ajnaM skrev:Jeg ser det måske mest som et udtryk for, at nogle mænd gerne vil slå på feminister og derfor bringe små ligegyldigheder op igen og igen for at puste til ilden? :genert:



Det tror jeg du har ret i.
Hver gang nogen (feminister) bringer noget på de ikke synes er hensigtsmæssigt, står der en hær af folk og skriger op om hvor dumt de synes det er og at de i stedet burde fokusere på xxxxxx hvis de vil tages seriøst.

Hvorefter det fremstilles som om, det er dem der synes noget var uhensigtsmæssigt der er de hysteriske.
Og selvfølgelig ER der nogen få der er nogle hysteriske feminazier, tror jeg.
Men oftest er det bare helt normale mennesker der påpeger at tingene kan (og bør) gøres anderledes.


Præcis.

Jeg vil helt klart definere mig selv som feminist - og i øvrigt definere alle andre, der går ind for, at mænd og kvinder skal have lige rettigheder og muligheder som det samme. Jeg er også en af dem, der mener, at vi har nogle strukturer og normer, der fastholder kønnene og dermed indskrænker individets frihed. Jeg debatterer gerne feminisme og ligestilling, og jeg har også stærke holdninger.

Men jeg bliver på ingen måde provokeret af det piktogram der. Jeg synes som sagt, det mest hysteriske er, at nogle bliver forargede over, at en lille gruppe feminister bliver forargede over det. Når det kommer til ligestilling, har vi langt større problemer, end at DSB har lavet en tegning.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Livets forhold"