Hotel Copenhagen Marathon

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1988
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 20470

Re: Hotel Copenhagen Marathon

Indlægaf Daine » 15. nov 2018, 17:47

Hvis det kan hjælpe Artem, så havde jeg det som dig første gang jeg skulle prøve at køre med metro. Og jeg fandt ud af det (med lidt hjælp fra en debattør ;) ) og nu kan det ikke slå mig ud. Husk af metro kører med få minutters mellemrum, så har du brug for lige at standse op på perronen og orientere dig, så sker der ikke noget ved at misse et tog. Der hænger også oversigtskort på alle stationerne.

Og altså, jeg kommer fra så lille en by, at vi ikke engang har en lysregulering :D
4
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 149
Likede indlæg: 2111

Indlægaf TinaW » 15. nov 2018, 18:29

Jeg har heller aldrig kørt med metroen. Men nu undgår jeg også offentlige transportmidler, så vidt muligt.
Forstår godt, at Artem ikke nødvendigvis lige orker at skulle sætte sig ind i de her ting, i forbindelse med deltagelse i et Marathon løb.
Daine, vi har ingen lysregulering her heller. Vi har to rundkørsler, det er det. Har efterhånden vænnet mig til det i den grad, at det næsten føles stressende at skulle køre bil steder med lysregulering. Og der kan gå måneder mellem jeg er af øen.
Og jeg er ellers født og opvokset i Storkøbenhavn.
1
avdotja
Kort karma: 242
Likede indlæg: 4727

Indlægaf avdotja » 15. nov 2018, 18:36

Jeg synes godt nok Artem får en lovlig hård medfart. Der er vel ikke noget forgjort i, gerne at ville bo så tæt på startstedet at man ikke er afhængig af en offentlig transport man ikke er fortrolig med, ligesom de færreste - god økonomi eller ej - synes det er fedt at bruge penge på en dobbeltværelse man muligvis ikke får brugt.
12
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 83
Likede indlæg: 1933

Indlægaf Misantropen » 15. nov 2018, 19:39

Jeg har aldrig prøvet at flyve så jeg får også lidt panikangst ved tanken om check-in osv. :lol: Men det er jo heldigvis ikke noget der er umuligt at få hjælp til så man kan finde en løsning, ligesom så meget andet man skal lære eller sætte sig ind i. Desuden har offentlig transport jo været nyt for alle på et tidspunkt.

Det eneste der godt kan irritere mig ved sådan noget her er at det ofte bliver taget for givet eller forventes det er noget alle kan eller vil/har brug for lære(som med NemID og e-post fx) Hvis jeg boede i København ville jeg sikkert også være mere rutineret i at bruge metroen eller kunne sætte mig ind i hvor dårlige cyklister er der. Lige sådan med at flyve. Jeg har aldrig haft brug for at sætte mig ind i hvordan proceduren i en lufthavn er så det har jeg ikke gjort.

Til gengæld ved jeg hvordan Letbanen i Århus og andre vigtige ting fungerer, men jeg føler mig stadig dum når jeg skal betale med kontaktløs betaling i butikkerne, da jeg foretrækker at bruge chippen eller MobilePay(QR kode eller nummer)
0
Billede
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 278
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4982

Indlægaf Mistermor » 15. nov 2018, 21:54

Jeg er 57; jeg har heller aldrig prøvet at bestille et hotelværelse.
Min kæreste er jo fra København, - jeg mødte ham for 12 år siden, og jeg blev meget overrasket over, at det ikke var nødvendigt at kende busplanen for at tage fra Hundige til centrum af København, fordi der gik bus og tog hele tiden. For der hvor jeg boede, var gik toget hver anden time, og bussen måske hver time eller lidt mere. Der var faktisk mange "kulturforskelle" at more sig over.

Min kæreste har ikke kørekort. Det har jeg.
Min kæreste kørte på scooter, men da han flyttede til Jylland, kunne han ikke køre på scooter til arbejde, for "han havde aldrig prøvet at køre et sted, hvor der ikke var gadelys". :)

Jeg havde aldrig prøvet at være i Bilka uden at have en bil til at fragte mine varer hjem i, og jeg kunne slet ikke se, hvad man skulle med Ikea, når man tog derud med bus.

Jeg havde aldrig selv taget en taxa alene, før jeg måtte gøre det fra Høje Taastrup til Hundige en sen aften. Taxa er nærmest ikke en mulighed i min tankegang. Selv i Randers nu, hvor bybusserne ikke går sent om aftenen, ville jeg nok gå de godt 3 km hjem uden at overveje, at jeg kunne tage en taxa.

Inden jeg mødte min kæreste, havde jeg været i København 4 gange i mit liv; 1: På vej til Bornholm i 6. klasse, 2: Med folkeskolen i tredje real, 3: Med gymnasiet, 4: I ferielejlighed med min daværende mand og mine børn.

Det handler om skik og brug og tiden, man er vokset op i.
4
1234
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2164

Indlægaf 1234 » 15. nov 2018, 22:11

Altså jeg vil gå med til tiden, man er vokset op i, men jeg køber ikke helt skik og brug, hvis det i hvert fald menes på regionalt niveau for jeg er opvokset i samme region som Artem. Eller I begge region, der har dækket eller dækker Artems for de jo skiftet i min levetid :)
Selvfølgelig er der områder og ting, man oftere har gjort eller besøgt i forhold til ens område, men man kan jo godt bevæge sig ud af det.
Og det er da også mit indtryk af de fleste mennesker under en vis alder gør det rimelig regelmæssigt.

Jeg synes fx også det giver mere mening, at en Københavner forventer jeg har kørt metro end, at jeg forventer, at de har prøvet at køre traktor.
Det er trods alt nemmere for mig som landbo at få prøvet en metro end det er for byboen at få lov at køre en traktor :)
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Indlægaf Artem » 15. nov 2018, 22:14

1234 skrev:Altså jeg vil gå med til tiden, man er vokset op i, men jeg køber ikke helt skik og brug, hvis det i hvert fald menes på regionalt niveau for jeg er opvokset i samme region som Artem. Eller I begge region, der har dækket eller dækker Artems for de jo skiftet i min levetid :)
Selvfølgelig er der områder og ting, man oftere har gjort eller besøgt i forhold til ens område, men man kan jo godt bevæge sig ud af det.
Og det er da også mit indtryk af de fleste mennesker under en vis alder gør det rimelig regelmæssigt.

Jeg synes fx også det giver mere mening, at en Københavner forventer jeg har kørt metro end, at jeg forventer, at de har prøvet at køre traktor.
Det er trods alt nemmere for mig som landbo at få prøvet en metro end det er for byboen at få lov at køre en traktor :)

Jeg har aldrig været "normal" gennemsnitlig på ret mange punkter.
0
Fra bybo til thybo
1234

Indlægaf 1234 » 15. nov 2018, 22:17

Artem skrev:
1234 skrev:Altså jeg vil gå med til tiden, man er vokset op i, men jeg køber ikke helt skik og brug, hvis det i hvert fald menes på regionalt niveau for jeg er opvokset i samme region som Artem. Eller I begge region, der har dækket eller dækker Artems for de jo skiftet i min levetid :)

Jeg har aldrig været "normal" gennemsnitlig på ret mange punkter.

Jeg synes nu du virker meget inden for normalområdet :) Vi har jo alle sammen områder, hvor vi er lidt anderledes .
0
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 15. nov 2018, 22:23

Jeg synes, det er så sjovt, at det forventes, at alle mennesker færdes i København. Så let er det jo ikke. Jeg tænkte på det, da der for nylig var en, der ærgrede sig over, at Bon Jovi kommer til Sønderborg. Vedkommende boede jo i København, og det blev dyrt og besværligt med transport og overnatning.
Det er ikke for at udstille nogen, men der er jo lige langt begge veje. (Det er bare dyrere at overnatte i København, vil jeg tro? - og umuligt at parkere, hvis man kører selv) Min søn syntes, det var fedt, at man for en gangs skyld ikke skal til København til koncert.

Det er da umuligt for mig at køre i metro, medmindre jeg tager til København. Hvorfor er det så mere forventeligt, at jeg har kørt i metro, end at min kæreste har kørt scooter et sted uden gadelygter?

Så jeg synes egentlig, at det giver mest mening at overveje, at dagligdags ting et sted ikke er det et andet sted.
5
1234

Indlægaf 1234 » 15. nov 2018, 22:31

Mistermor skrev:

Jeg synes, det er så sjovt, at det forventes, at alle mennesker færdes i København. Så let er det jo ikke. Jeg tænkte på det, da der for nylig var en, der ærgrede sig over, at Bon Jovi kommer til Sønderborg. Vedkommende boede jo i København, og det blev dyrt og besværligt med transport og overnatning.
Det er ikke for at udstille nogen, men der er jo lige langt begge veje. (Det er bare dyrere at overnatte i København, vil jeg tro? - og umuligt at parkere, hvis man kører selv) Min søn syntes, det var fedt, at man for en gangs skyld ikke skal til København til koncert.

Det er da umuligt for mig at køre i metro, medmindre jeg tager til København. Hvorfor er det så mere forventeligt, at jeg har kørt i metro, end at min kæreste har kørt scooter et sted uden gadelygter?

Så jeg synes egentlig, at det giver mest mening at overveje, at dagligdags ting et sted ikke er det et andet sted.

Nu der jo ret mange andre steder at køre i metro end København og de fleste folk omkring min alder har været i Berlin, Paris eller lignende i forbindelse med studieture, hvor man ofte tager metroen. En hel del har også været med skolen i København.

Jeg må indrømme, jeg ingen forventninger eller holdninger har til, hvor folk har og ikke har kørt scooter.

Og jeg tror de færreste forventer at det en dagligdagsting at tage en metro, hvis man ikke bor i en by som har det :) Der er ret stor forskel på at have prøvet det og at det er en dagligdagsting.
1
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Indlægaf Artem » 15. nov 2018, 22:34

1234 skrev:Jeg synes nu du virker meget inden for normalområdet :) Vi har jo alle sammen områder, hvor vi er lidt anderledes .

Både ja og nej, for er jo ikke ekstrem på nogle måder.
Men har feks et meget lavere alkoholforbrug, primært fordi jeg ikke kan lide det. Har aldrig prøvet at bo sammen med en kæreste. Har rejst meget lidt. Aldrig rigtigt været på ferie.
Men ok ud over det er jeg vist meget gennemsnitlig.
0
Fra bybo til thybo
1234

Indlægaf 1234 » 15. nov 2018, 22:36

Artem skrev:
1234 skrev:Jeg synes nu du virker meget inden for normalområdet :) Vi har jo alle sammen områder, hvor vi er lidt anderledes .

Både ja og nej, for er jo ikke ekstrem på nogle måder.
Men har feks et meget lavere alkoholforbrug, primært fordi jeg ikke kan lide det. Har aldrig prøvet at bo sammen med en kæreste. Har rejst meget lidt. Aldrig rigtigt været på ferie.
Men ok ud over det er jeg vist meget gennemsnitlig.

Jo men alle har vel ting, hvor de stikker lidt ud.
Jeg drikker nærmest heller ikke alkohol og jeg været sammen med min mand i snart 10 år. De er nok næsten ligeså usædvanligt som 27 årig. Der er sikkert flere ting.
Vi er jo heldigvis alle forskellige mennesker med unikke karaktertræk.
3
Brugeravatar
paint
Kort karma: 343
Likede indlæg: 14302

Indlægaf paint » 15. nov 2018, 22:38

Jeg er 14 generations københavner, og har selvfølgelig ingen problemer med at finde rundt i Metro eller S-Tog. Men jeg kan da se, nærmest dagligt at turister kegler rundt og ikke kan finde ud af det. Det er der jo ikke noget mærkeligt i, når man ikke kender systemet.

På Nørreport f.eks, roder turister rundt i, hvor Metroen overhovedet er. De kommer ned og står og glor på S-toget og aner ikke (før de spørger) at det kører 30-40m længere nede under jorden, via et par trapper og en rulletrappe. Alene fra Nørreport, kører der dagligt 350.000 passagerer. Der er ca. 85 S-togstationer på skinnenettet, og når folk så i mylderet finder ned til Metroen, så er der flere linjer at vælge imellem. Skal man til f.eks Islands Brygge, skal man ikke tage M1 (eller er det M2?) som kører ud over Christianshavn/Amager og til lufthavnen. Men derimod M2, som kører til Vestamager via bl.a Islands Brygge. For slet ikke at tale om at man også kan køre mod Frederiksberg.

Hvis man så også skal nå ét eller andet, inden for en bestemt tid - så kan det da sagtens blive lidt nervepirrende/forvirrende.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 15. nov 2018, 22:46

1234 skrev:Nu der jo ret mange andre steder at køre i metro end København og de fleste folk omkring min alder har været i Berlin, Paris eller lignende i forbindelse med studieturer, hvor man ofte tager metroen. En hel del har også været med skolen i København.

Jeg må indrømme, jeg ingen forventninger eller holdninger har til, hvor folk har og ikke har kørt scooter.

Og jeg tror de færreste forventer at det en dagligdagsting at tage en metro, hvis man ikke bor i en by som har det :)

Men du skrev jo lige, at du synes, det giver mere mening, at en københavner forventer, at du har kørt metro, end at du forventer, de har kørt traktor?
Hvorfor skulle en københavner forvente det?

Hvorfor er det mere "rimeligt" at forvente, at man har kørt metro, end at man har kørt scooter uden for byområde (hvis man altså kører scooter)? Det handler jo kun om erfaring og livsvilkår - hvorfor er det ene mere rigtigt/nødvendigt/vigtigt end det andet?

Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men metroen i København åbnede jo først i 2002, så man kan vel tidligst være fra omk 1990 for at have kunnet opleve det i folkeskolen.
Masser af mennesker har ikke været i Berlin, Paris eller London. Det er eksempelvis oftest på gymnasium eller efterskole, at man kommer til hovedstæderne; det er ikke alle forundt. :)

Jeg har for øvrigt kørt i metroen i Paris i 1981, - jeg tror ikke, det hjælper mig meget nu. :)
2
1234

Indlægaf 1234 » 15. nov 2018, 22:56

Mistermor skrev:
Men du skrev jo lige, at du synes, det giver mere mening, at en københavner forventer, at du har kørt metro, end at du forventer, de har kørt traktor?
Hvorfor skulle en københavner forvente det?

Hvorfor er det mere "rimeligt" at forvente, at man har kørt metro, end at man har kørt scooter uden for byområde (hvis man altså kører scooter)? Det handler jo kun om erfaring og livsvilkår - hvorfor er det ene mere rigtigt/nødvendigt/vigtigt end det andet?

Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men metroen i København åbnede jo først i 2002, så man kan vel tidligst være fra omk 1990 for at have kunnet opleve det i folkeskolen.
Masser af mennesker har ikke været i Berlin, Paris eller London. Det er eksempelvis oftest på gymnasium eller efterskole, at man kommer til hovedstæderne; det er ikke alle forundt. :)

Jeg har for øvrigt kørt i metroen i Paris i 1981, - jeg tror ikke, det hjælper mig meget nu. :)

Fordi jeg er ret sikker på, at en væsentlig større del af befolkningen, især på min alder har kørt metro end, de har kørt traktor ;)

Alle folkeskoler i min opvækstkommune og alle i min tidligere arbejdskommune tog på udlandstur i udskoling. Og det også mit indtryk, at mange af mine venner og bekendte har. Nu har jeg godt nok ikke lige spurgt dem alle sammen specifikt om det :lol:

Derudover skrev jeg også specifikt i forhold til, at Artem var forholdsvis ung og veluddannet. Jeg er ret sikker på flertallet af det segment også i udkantsdanmark har kørt metro. Det ville ikke undrer mig, at en 70 årig eller folk fra socialklasse fem langt fra hovedstaden ikke har gjort det.

Og mine forventninger bygger altså fra at have boet 25 år af mit liv i de dele af Danmark som af Københavnere kaldes udkantsdanmark og som samtidig er de regioner der lægger længst fra København. Jeg synes egentlig ikke mine forventninger er total skæve for de bygger jo på alle de mennesker jeg har mødt og kender uden for hovedstaden, hvilket jo er langt hoveddelen af min bekendtskabskreds.
1

Tilbage til "Livets forhold"