Rejse på ferie?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Selma156
Indlæg: 2350
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6816

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf Selma156 » 16. nov 2018, 08:52

Jeg gider stort set alle slags rejser - undtagen charter. Faktisk er jeg også begyndt at undgå virkelig overrendte steder fyldt med kinesere og selfiesticks, da det egentlig lidt ødelægger min oplevelse, som det fx var tilfældet ved Angkor Wat i Cambodja.

Jeg har som barn og ung været på et par charterferier med all inclusive (Rhodos, Alanya og Gran Canaria) og det var generelt røvkedeligt og meget skandinavisk, blot tilføjet palmer og billigere drinks.

Ellers har jeg rejst som backpacker en del steder, jeg bruger Couchsurfing (både som vært og gæst) og det har givet mig enormt mange anderledes oplevelser. Jeg har boet i Tanzania som frivillig, været på højskole i Kenya og på udveksling i Spanien. Jeg står meget på ski, og er generelt til mange aktiviteter, når jeg rejser. Dykning er også en af favoritterne! Sidste år sejlede jeg i seks måneder på en katamaran i Stillehavet, klart min fedeste rejse so far.

Jeg elsker at hike og bestige bjerge og vulkaner. Jeg elsker at svømme. Jeg har også skydivet og bungeejumpet.

Jeg elsker det afsides, de små øriger, steder, hvor der ikke bliver talt engelsk. Jeg er meget opsøgende over for lokale, og har også oplevet, at de ligeledes er mere opsøgende, når jeg rejser alene. Jeg kender mange, der aldrig kunne finde på at rejse alene, og det er lidt en skam, synes jeg.

Jeg er med alderen blevet en del mindre tolerant over for hostels, og undgår dem helst. Men af og til synes jeg faktisk det kan være meget hyggeligt, jeg går bare uden om de mest "festagtige". Jeg gider ikke sådan noget med 18-årige, der bunder shots og får en t-shirt bagefter med et eller andet plat statement.

Jeg elsker både transporten og planlægningen. Det eneste, der kan få mit pis i kog, er ventetider i lufthavne. Nok fordi, at det har jeg været udsat for utallige gange - vi snakker 20+ timers forsinkelse. Faktisk plejede jeg at være bange for at flyve, men det har stort set kureret sig selv med tiden. Jeg tomler også en sjælden gang, og har ikke noget imod en længere bustur, hvor man kan sidde og stene ud af vinduet.

Jeg læser mange bøger på min rejse, forsøger at undgå internettet vidt muligt (køber fx aldrig lokal data) og spiser gerne street food.

I storbyer kan jeg godt lide at udforske museer, historiske bygninger, arkitektur og kunst.

Ja - der er vist ingen tvivl om, at jeg lever for at rejse :D
2
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf Stitch » 16. nov 2018, 09:03

Jeg elsker at rejse! Bruger gerne en weekend eller to på ferie i Danmark, men skal helst udenlands for at det føles som rigtig ferie. Jeg er dog ikke den store planlægger, så det er som regel kun transport og hotel/lignende der er planlagt. Det ville stresse mig at skulle bruge min ferie hjemme på praktiske ting.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf Annione » 16. nov 2018, 09:36

Jeg bruger rigtig meget airbnb, når jeg rejser. Så kan mad klares for en billig penge. Det betyder ret meget for mig, eftersom jeg ellers aldrig ville komme ud og rejse.

Jeg har rejst i 40+ lande og jeg håber at nå 100 før jeg går mod lyset.
Jeg planlægger ofte ikke hvad jeg gerne vil se - jeg elsker bare at trisse rundt i gader, gyder og finde spændende pladser og hyggelige caféer.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7795
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12459

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf IrmaPigen » 16. nov 2018, 10:04

Misantropen skrev:Det kunne være interessant at høre hvordan I holder ferie eller hvad I betegner som ferie.

Der er jo ret stor forskel på om man er til interrail og at bo i sovesale på hostels, storbyferie i en weenkend, cykelferie eller charterferie med all inclusive i Sydeuropa.

Nogle ferieformer kræver bare bestemte destinationer.


Ny vinkel = lav en ny tråd

Det er dårlig debatstil ikke at respektere, hvad TS ønsker at debattere. Så start din egen tråd.
Senest rettet af IrmaPigen 16. nov 2018, 10:16, rettet i alt 1 gang.
1
Akehurst2
Indlæg: 14181
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf Akehurst2 » 16. nov 2018, 10:14

For en tråd, der lægger op til at høre fra andre, der heller ikke er berejste eller ønsker at blive det, er der godt nok mange indlæg fra folk der fortæller om, hvordan de bare eeeeeeeeeeeeelsker at rejse og gerne vil fortælle om hvor mange lande, de bare lige har besøgt.
7
Selma156
Indlæg: 2350
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6816

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf Selma156 » 16. nov 2018, 12:22

Så sandt! Beklager min lange rejseberetning - overlader tråden til folket, der ikke bryder sig om at rejse.
0
Akehurst2
Indlæg: 14181
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf Akehurst2 » 16. nov 2018, 13:50

Artem skrev:Jeg er heller ikke glad for transport. Som måske kommer fra min far.
Vi har aldrig rejst på ferie som barn, da min far tidligere havde haft vognmandsfirma og kørt europa tynd, hvorfor han ikke gad at rejse mere.
Det har dog ikke smittet af på mine søstre, hvor den ene virkelig er vild med at rejse, mens den anden ikke gør det så meget, men det vist mest på grund af hendes mand som rejser meget i forbindelse med job, og derfor ikke gider at rejse i fritiden.

For 20 år siden rejste jeg på tværs af landet nærmest hver weekend i 1½ år. Hvor jeg virkelig fik nok af offentlig transport. Siden har jeg haft et job hvor jeg kørte meget i bil med omkring 200 km om dagen, det hang mig virkelig også langt ud af halsen til sidst.
I dag foretrækker jeg maks en halv times transport. For selv om man sidder der og som sådan ikke laver noget, bliver man jo helt træt og ødelagt af det til forskel fra hvis jeg feks laver noget praktisk som man bliver frisk af.


MIn far rejste vanvittig meget med sit arbejde, og fra han blev pensioneret nægtede han nærmest at rejse, for nu havde han brugt nok tid i lufthavne.

Jeg er egentlig ret berejst, men har i en længere periode rejst meget med arbejde og nu de seneste år boet i Bruxelles med masser af pendleri til følge, og jeg har efterhånden også fået nok af lufthavne.
0
Akehurst2
Indlæg: 14181
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf Akehurst2 » 16. nov 2018, 13:51

Artem skrev:Har da nogle gange tænkt at jeg også burde prøve at rejse noget mere, og fik da også fornyet mit pas for 2 år siden, men er ikke blevet endnu, og der er som sådan heller ikke lige udsigt til det.


Det her forstår jeg ikke helt - hvorfor skulle du rejse, hvis der ikke er et sted, du gerne vil besøge, noget du vil opleve eller du bare har lyst til at rejse?

Altså, hvorfor rejse for at rejse?
2
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6981

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf Ladysparrow » 16. nov 2018, 13:59

Jeg elsker at rejse, men jeg elsker også at være hjemme men det er mest efter at jeg flyttede i hus. Da jeg boede i lejlighed kunne jeg aldrig være nok væk.

I min barndom, kom vi på sommerferie en uge i sommerhus i Danmark. En gang var vi på 10 dages ferie til Italien. Så det er ikke derfra jeg elsker at rejse.

Sidste år var vi afsted på ferie 5 gange i udland (England, Tyskland, Danmark og Frankrig) og det var altså en tand for meget.
I år har vi været afsted 2 gange (England og Frankrig)
Vores 2 ugers sommerferie var vi i huset, med renoveringsprojekter og endagsture - hvilket passer mig glimrende. :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf Artem » 16. nov 2018, 14:44

Akehurst2 skrev:
Artem skrev:Har da nogle gange tænkt at jeg også burde prøve at rejse noget mere, og fik da også fornyet mit pas for 2 år siden, men er ikke blevet endnu, og der er som sådan heller ikke lige udsigt til det.


Det her forstår jeg ikke helt - hvorfor skulle du rejse, hvis der ikke er et sted, du gerne vil besøge, noget du vil opleve eller du bare har lyst til at rejse?

Altså, hvorfor rejse for at rejse?

Det handler nok om en forventning fra samfundet, og at kunne tale med om at rejse når det er samtaleemnet på job osv.
Lidt på samme måde som de fleste forventer at man drikker kaffe, rødvin, og generelt er til alkohol i sociale sammenhæng. Hvor jeg ikke er til nogle af delene, men godt kan drikke af sociale grunde, selv om jeg helst er fri og synes det smager dårligt.

Med passet for 2 år siden blev det mest fornyet på grund af genindførelsen af grænsekontrol, og hvis jeg tog med på noget grænsehandel, eller ville købe en bil i Tyskland som jeg tit har overvejet.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Akehurst2
Indlæg: 14181
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf Akehurst2 » 16. nov 2018, 15:01

Artem skrev:
Akehurst2 skrev:
Artem skrev:Har da nogle gange tænkt at jeg også burde prøve at rejse noget mere, og fik da også fornyet mit pas for 2 år siden, men er ikke blevet endnu, og der er som sådan heller ikke lige udsigt til det.


Det her forstår jeg ikke helt - hvorfor skulle du rejse, hvis der ikke er et sted, du gerne vil besøge, noget du vil opleve eller du bare har lyst til at rejse?

Altså, hvorfor rejse for at rejse?

Det handler nok om en forventning fra samfundet, og at kunne tale med om at rejse når det er samtaleemnet på job osv.
Lidt på samme måde som de fleste forventer at man drikker kaffe, rødvin, og generelt er til alkohol i sociale sammenhæng. Hvor jeg ikke er til nogle af delene, men godt kan drikke af sociale grunde, selv om jeg helst er fri og synes det smager dårligt.

Med passet for 2 år siden blev det mest fornyet på grund af genindførelsen af grænsekontrol, og hvis jeg tog med på noget grænsehandel, eller ville købe en bil i Tyskland som jeg tit har overvejet.


Nu kan det jo være, du bliver totalt bidt af at tage på marathon-tur og vil ud og prøve flere slags marathons - du ville ikke være den første, der faldt i den fælde :-D

Men ellers ville jeg lægge andres forventninger til side, og så fokusere på, om du reelt gerne vil opleve de ting, der kun er mulige ved rejser, og så gøre det, hvis du har lyst. For en der er så glad for at være udenfor og aktiv i naturen, så er der jo mængder af spændende og anderledes natur derude i verden, som jeg kunne forestille mig, du ville sætte pris på.
3
didaa
Indlæg: 1708
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2344

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf didaa » 16. nov 2018, 15:05

FormerlyKnownAs skrev:Jeg synes også at Cph er en af de langsommeste lufthavne til at håndtere bagage.


Helt enig! Jeg har været i mange lufthavne over hele verden, og enten er vi uheldige (som i hver gang), eller også er der noget om snakken.

For en måned siden sad vi oven i købet 45 min. ekstra i flyet, da den der bro der skal svinges mellem gate og fly ikke kunne rykkes. Så vi skulle ud af flyet på anden vis, og vadede igennem hele lufthavnen kl. 2 om natten. Jeg var helt sikker på at så var bagagen da kommet, men nej, der skulle lige ventes 45 min. mere ved bagagebåndet inden kufferterne begyndte at komme frem. Og jeg tror der gik mere end en halv time fra de første kom frem til de sidste landede der. Helt skørt.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. nov 2018, 16:05

Artem, der er jo også den mulighed at starte i det små, hvis rejser er noget, du er lidt nysgerrig på at prøve af.
Du nævner grænsehandel. Det kunne kombineres med en lidt længere køretur og en overnatning et sted.
Så var det heller ikke rejsen for rejsens skyld.

Jeg rejser som sagt kun i Europa og indrømmer blankt, at det nok til en vis grad handler om manglende lyst til at komme til noget, der virkelig er anderledes fra det, jeg er vant til. Ikke sådan at forstå, at jeg har Klovborg med i kufferten, slet ikke; jeg er bare meget europæisk anlagt.

Jeg synes godt, man sommetider tider kan få indtryk af, at det enten er eksotiske rejsemål eller intet, og sådan behøver det slet ikke være.
2
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf fisken80 » 16. nov 2018, 16:15

didaa skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg synes også at Cph er en af de langsommeste lufthavne til at håndtere bagage.


Helt enig! Jeg har været i mange lufthavne over hele verden, og enten er vi uheldige (som i hver gang), eller også er der noget om snakken.

For en måned siden sad vi oven i købet 45 min. ekstra i flyet, da den der bro der skal svinges mellem gate og fly ikke kunne rykkes. Så vi skulle ud af flyet på anden vis, og vadede igennem hele lufthavnen kl. 2 om natten. Jeg var helt sikker på at så var bagagen da kommet, men nej, der skulle lige ventes 45 min. mere ved bagagebåndet inden kufferterne begyndte at komme frem. Og jeg tror der gik mere end en halv time fra de første kom frem til de sidste landede der. Helt skørt.


Det lyder helt vildt. Nu er det ikke fordi jeg har været vildt mange gange i CPH men de gange jeg har er der aldrig gået mere end 30 minutter, nogle gange 20 minutter og sidste gang gik der kun 10 minutter.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16945
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf Misantropen » 16. nov 2018, 17:02

IrmaPigen skrev:
Misantropen skrev:Det kunne være interessant at høre hvordan I holder ferie eller hvad I betegner som ferie.

Der er jo ret stor forskel på om man er til interrail og at bo i sovesale på hostels, storbyferie i en weenkend, cykelferie eller charterferie med all inclusive i Sydeuropa.

Nogle ferieformer kræver bare bestemte destinationer.


Ny vinkel = lav en ny tråd

Det er dårlig debatstil ikke at respektere, hvad TS ønsker at debattere. Så start din egen tråd.

Nånånånå... Det var nu ikke for at være respektløs, men fordi der tidligere i tråden er blevet tilkendegivet forskellige former for ferie og (udlands)rejser, så det var egentlig bare for at blive klog på hvilke rejseformer folk foretrækker, når de skal holde ferie, deraf eksemplerne. Er man til interrail giver det jo noget mere mening at man elsker at holde ferie i udlandet fx. Det var egentlig bare for at sætte ferie og rejser i perspektiv i stedet for at gøre det til en konkurrence i ferier og rejseformer.

Afhængig af hvilken form for ferie man er til behøver det ikke være så mærkeligt at man ikke er særlig berejst eller har behovet.
1

Tilbage til "Livets forhold"