Rejse på ferie?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 344
Likede indlæg: 14384

Re: Rejse på ferie?

Indlægaf paint » 15. nov 2018, 23:18

Mine forældre har rejst på ferie i udlandet, siden jeg var (lille) barn. Jeg har, så at sige, fået det ind med modermælken, og er selv fortsat med den stolte tradition.
Jeg har været over det meste af kloden, og er slet ikke færdig med at rejse endnu. For mig er selve rejsen også en del af oplevelsen - at være på vej (et sted hen) - opleve noget nyt, eller glæde sig over gensynet. Jeg ville visne langsomt, hvis jeg ikke kunne rejse.
7
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
FormerlyKnownAs
Kort karma: 542
Likede indlæg: 4114

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. nov 2018, 23:56

Det føles nogle gange som om at jeg er vokset op i en flyver. Jeg har rejst hele mit liv og langt væk primært. Europa not so much og stadig ikke. Jeg havde gået på den kinesiske mur og været inde i en pyramide inden at jeg nogensinde havde været i Tyskland. Jeg kan godt afsløre at 10 årige synes at det er mere imponerende at havde været på en-dags tur til Tyskland hvor man køber slik, end det er at gå på den kinesiske mur.

Jeg mødte mit match i min mand da han brænder ligeså meget for livet som expat som jeg. Jeg elsker at bo ude og opleve og være i et multinationalt samfund. Samtidig er vi også enige om boformen hvis vi skal bo i Dk. Så det var lidt givet at vi skulle være sammen. Havde vi ikke mødt hinanden på Jamaica for 12 år siden, havde vi aldrig mødtes. Vi er fra vidt forskellige verdener. Vi har rejst verden tynd og nu er vores 5 årige med også. Jeg har opgivet at tælle lande han har været med i, men mange.

Jeg kan også sagtens se os i Dk i mange år frem, bo som vi gerne vil og leve livet der og hvor ferie primært er handyman ferier fordi vi vil hvad vi vil. Men også at rejse og opleve. Ikke charter, aldrig charter. Det er jo at finde balancen til den tid.
0
/Dullen
Nacaw
Kort karma: 6
Likede indlæg: 168

Indlægaf Nacaw » 16. nov 2018, 00:02

Forkert tråd :sol:
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2013

Indlægaf Misantropen » 16. nov 2018, 02:37

Det kunne være interessant at høre hvordan I holder ferie eller hvad I betegner som ferie.

Der er jo ret stor forskel på om man er til interrail og at bo i sovesale på hostels, storbyferie i en weenkend, cykelferie eller charterferie med all inclusive i Sydeuropa.

Nogle ferieformer kræver bare bestemte destinationer.
0
Draw me like one of your french squirrels
Billede
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. nov 2018, 02:49

Kan love dig for at jeg ikke skal bo på hostel :lol:

Vi rejser ret forskelligt. Når vi er i Bangkok, som vi er en del, er det altid midt i smørhullet fordi det er nemmest. Vi prøver af og til et nyt hotel, men vender altid tilbage til det vi plejer.

Jeg er iøvrigt fedtet med priser på hotel og fly.

I Australien lejede vi bil og kørte rundt, det samme i USA. Jeg ved ikke om jeg er SÅ meget til den form, men jeg synes at det er fint. I Australien gad jeg det godt igen. USA sagde mig intet.

Jeg drømmer lidt om at tage en Interrail når vi en dag bor i Dk igen. Ved ikke hvorfor, men tænker at det er da dejligt afslappende bare at sidde i tog og ingen er afhængige at skulle være den der kører.

Vi har aldrig været på rigtig daseferie ved en strand i en uge eller mere. Når vi har været ved strand har det altid været en kombi af by og strand. Ingen af os gider det i flere dage i træk. Hotel med pool er et must i dag hvor vi har vores søn.

Vores tur til Borneo med trekking, natur, dyreliv og nattetur og totalt primitivt er en af de bedste ferier i mit liv og det gad jeg godt igen og noget mere af. Men det bliver næppe foreløbigt når der jo er en baby på vej.

Måske vi også skal se lidt af Myanmar, nu når vi er her. Vi fik ikke set så meget af Vietnam da vi boede der og da slet ikke Bangla. Men her er der mange fantatiske ting og det tror jeg at vi begiver os ud i. Nok mere fly end bus- jeg gider ikke ikke 12 timer i en bus med børn. Jeg gider generelt ikke 12 timer i en bus
0
/Dullen
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. nov 2018, 03:16

Jeg har faktisk prøvet noget hostelagtigt én gang i mit liv. Klammo med klammo. Det var på Jamaica og det var eneste mulighed for at sove inden at vi skulle gå op ad et bjerg alt for tidligt om morgenen for at se solopgangen og det berømte blue mountain. Min mand lagde sig ud i bilen for st sove. Klamt, fugtigt, gamle rustne køjesenge med klamme lagner og tæpper og med al sandsyndlighed ikke skiftet dagligt og fyldt med klamme ting. Ej der var bare...ufff

Turen op gik fint...men det var overskyet :rulle:
0
/Dullen
LaMariposa
Kort karma: 405
Likede indlæg: 6514

Indlægaf LaMariposa » 16. nov 2018, 04:52

1234 skrev:
Pandesteg skrev:Jeg kan til nøds gå med til at udturen kan være hyggelig pga det du nævner. Men hjemturen er fanme dødens pølse. Især når man rejser langt og kun har råd til monkey class flybilletter. Min sidste hjemrejse fra USA tog 24 timer og jeg var ved at gå amok til sidst. Ekstremt lidt plads i flyet, psykopat meget ventetid og flyskift med mere ventetid, man bliver klam og uvasket fordi man ikke kan komme i bad, uha nej det er der altså bare Inter hyggeligt over. Og så venter man bare altid så skidelænge på bagagen i CPH :alien:

Altså udturen er selvfølgelig sjovest :D
Men som regel bruger jeg hjemturen til at fordøje, studere ferebillederne og ellers sove op af min mand.
Jeg er generelt ekspert i at sove under transport :fløjt:

Ellers er hjemturen perfekt til at læse. Hvornår har man ellers så mange (forhåbentlig nogenlunde) uforstyrrede timer til at læse i en bog.
0
:lun:

"I am brave, I am bruised
I am who I'm meant to be, this is me"
1234
Likede indlæg: 2180

Indlægaf 1234 » 16. nov 2018, 05:30

LaMariposa skrev:
1234 skrev:
Pandesteg skrev:Jeg kan til nøds gå med til at udturen kan være hyggelig pga det du nævner. Men hjemturen er fanme dødens pølse. Især når man rejser langt og kun har råd til monkey class flybilletter. Min sidste hjemrejse fra USA tog 24 timer og jeg var ved at gå amok til sidst. Ekstremt lidt plads i flyet, psykopat meget ventetid og flyskift med mere ventetid, man bliver klam og uvasket fordi man ikke kan komme i bad, uha nej det er der altså bare Inter hyggeligt over. Og så venter man bare altid så skidelænge på bagagen i CPH :alien:

Altså udturen er selvfølgelig sjovest :D
Men som regel bruger jeg hjemturen til at fordøje, studere ferebillederne og ellers sove op af min mand.
Jeg er generelt ekspert i at sove under transport :fløjt:

Ellers er hjemturen perfekt til at læse. Hvornår har man ellers så mange (forhåbentlig nogenlunde) uforstyrrede timer til at læse i en bog.

Jeg er som regel løbet tør for bøger på det tidspunkt :lol: så det er kun hvis der lige er noget godt i lufthavnen.
0
1234

Indlægaf 1234 » 16. nov 2018, 05:36

Misantropen skrev:Det kunne være interessant at høre hvordan I holder ferie eller hvad I betegner som ferie.

Der er jo ret stor forskel på om man er til interrail og at bo i sovesale på hostels, storbyferie i en weenkend, cykelferie eller charterferie med all inclusive i Sydeuropa.

Jeg er sådan en irriterende type, der rejser og ikke holder ferie :lol: Det dækker egentlig mest over, at rejsen er i fokus, mens afslapning meget sjældent fylder ret meget.
Ellers er jeg til de fleste rejseformer. Jeg tror undtagelsen er sådan ren charter. Jeg har kun en gang i mit liv præsteret at ligge på en liggestol hele dagen og det var efter 3 ugers rundrejse i Indonesien. Og ski! Det var sgu heller ikke lige mig. Jeg vil hellere vandre i bjerge end køre ned af dem.
0
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10080

Indlægaf fisken80 » 16. nov 2018, 05:38

Pandesteg skrev:
1234 skrev:Det er sjovt jeg synes slet ikke rejsetransport er det samme som andet transport.
Jeg hader at køre bil! Virkelig meget og en af grundene til jeg lige har skiftet job er jeg ikke gad at pendle mere.
Men at køre med tog eller flyv synes jeg er ret fedt egentlig. Man kan læse imens, se film eller bare kigge ud af vinduet, samtidig med man er fyldt med forventningens glæde.

Jeg kan til nøds gå med til at udturen kan være hyggelig pga det du nævner. Men hjemturen er fanme dødens pølse. Især når man rejser langt og kun har råd til monkey class flybilletter. Min sidste hjemrejse fra USA tog 24 timer og jeg var ved at gå amok til sidst. Ekstremt lidt plads i flyet, psykopat meget ventetid og flyskift med mere ventetid, man bliver klam og uvasket fordi man ikke kan komme i bad, uha nej det er der altså bare intet hyggeligt over. Og så venter man bare altid så skidelænge på bagagen i CPH :træt2:

Venter man længe på bagagen i CPH? De gange jeg er ankommet dertil med fly har det maks taget 20 minutter før vores bagage var der. Sidste gang gik der 10 minutter. Så det kan jeg slet ikke genkende.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
TomKah
Kort karma: 65
Likede indlæg: 959

Indlægaf TomKah » 16. nov 2018, 05:43

Misantropen skrev:Det kunne være interessant at høre hvordan I holder ferie eller hvad I betegner som ferie.

Vi gør det hele.
Skiferie, charterferie, leje af sommerhus, feriehytte i en feriepark og ja bare lidt af det hele.

I vores hovedferie tager vi som regel afsted med rygsæk og rejser rundt fra sted til sted i et område vi har besluttet. Nogle gange lejer vi en bil, andre gange tage vi offentlig transport. Vi kan også finde på at tage telt med.
Så jeg tror de fleste ser os som lidt crazy - både i hvor og hvordan.

Vi har egentlig ikke rejst i min barndom - vi har da været rundt i Europa men første gang jeg var uden for Europa var som 19 årig. Men min forældre rejste i 4-5 år (uden at komme hjem) før de fik mig og jeg er vokset op med at drømme mig væk ved at kigge på billederne.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 665
Likede indlæg: 7024

Indlægaf Pandesteg » 16. nov 2018, 05:47

fisken80 skrev:
Pandesteg skrev:
1234 skrev:Det er sjovt jeg synes slet ikke rejsetransport er det samme som andet transport.
Jeg hader at køre bil! Virkelig meget og en af grundene til jeg lige har skiftet job er jeg ikke gad at pendle mere.
Men at køre med tog eller flyv synes jeg er ret fedt egentlig. Man kan læse imens, se film eller bare kigge ud af vinduet, samtidig med man er fyldt med forventningens glæde.

Jeg kan til nøds gå med til at udturen kan være hyggelig pga det du nævner. Men hjemturen er fanme dødens pølse. Især når man rejser langt og kun har råd til monkey class flybilletter. Min sidste hjemrejse fra USA tog 24 timer og jeg var ved at gå amok til sidst. Ekstremt lidt plads i flyet, psykopat meget ventetid og flyskift med mere ventetid, man bliver klam og uvasket fordi man ikke kan komme i bad, uha nej det er der altså bare intet hyggeligt over. Og så venter man bare altid så skidelænge på bagagen i CPH :træt2:

Venter man længe på bagagen i CPH? De gange jeg er ankommet dertil med fly har det maks taget 20 minutter før vores bagage var der. Sidste gang gik der 10 minutter. Så det kan jeg slet ikke genkende.

Ja det synes jeg. Jeg har selv ventet 30-45 minutter flere gange og hentet min mor et utal af gange hvor de også har ventet så længe.
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. nov 2018, 05:52

Jeg synes også at Cph er en af de langsommeste lufthavne til at håndtere bagage.
3
/Dullen
TomKah
Kort karma: 65
Likede indlæg: 959

Indlægaf TomKah » 16. nov 2018, 05:52

Jeg rejste engang sammen med en veninde hvor der absolut skulle ske noget hver dag. Vi var afsted 6-7 uger og det var sgu ret hæsblæsende. Men det satte sit præg på mig og efter den tur speeded jeg også op i tempo under mine rejser.

Men her de seneste år er jeg begyndt at speede ned igen. Lægge dage ind hvor vi ikke har lavet så meget. Prøvet at få læst bøger fordi jeg ærlig talt for læst for lidt i hverdagen med tre børn og lederjob i en virksomhed med 24-7 drift.
0
1234

Indlægaf 1234 » 16. nov 2018, 06:19

TomKah skrev:Jeg rejste engang sammen med en veninde hvor der absolut skulle ske noget hver dag. Vi var afsted 6-7 uger og det var sgu ret hæsblæsende. Men det satte sit præg på mig og efter den tur speeded jeg også op i tempo under mine rejser.

Men her de seneste år er jeg begyndt at speede ned igen. Lægge dage ind hvor vi ikke har lavet så meget. Prøvet at få læst bøger fordi jeg ærlig talt for læst for lidt i hverdagen med tre børn og lederjob i en virksomhed med 24-7 drift.

Altså jeg laver også noget hverdag på mine rejser, men jeg synes, der er lidt forskel på, hvad man laver. Altså slentre man rundt i en by og ser, hvad der sker på vejen eller har man et tætpakket program for, hvad man skal se hvornår den dag.
1

Tilbage til "Livets forhold"