At afvise en rejse med svigerfamilien..

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Tibbler » 4. dec 2018, 06:17

Det du skal holde op mod hinanden er vel; Hvad vil det have af betydning/konsekvenser, hvis du tager med, og hvad vil det have af betydning/konsekvenser, hvis du bliver hjemme i forhold til de fremtidige relationer. Hvad vil kunne have den mest negative effekt på lang sigt?
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. dec 2018, 06:39

Jacobsen81 skrev:Vi var tidligere meget i sommerhus med svigerfamilien, men jeg måtte trække mig, da det var "belastende" for mig. Vi har ikke været afsted med dem i flere år nu. Svigerforældrene har selv foreslået at vi kan bo i en autocamper, mens de vil køre fra hotel til hotel. Så skal vi reelt kun mødes til sightseeing og andre oplevelser. Men jeg tror bare alligevel ikke det går. De har lige været her i max ti minutter og jeg føler mig stadig helt anspændt. Det er som om mit alarmsystem går igang når han træder ind i huset :nerve:


Skal det markerede forstås, som at dine svigerforældre selv er klar over problematikken?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Fru Sunshine » 4. dec 2018, 07:02

Den ville jeg altså æde for min mands skyld.
10
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3079
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Charly » 4. dec 2018, 08:06

Jacobsen81 skrev:
Akehurst2 skrev:Åh, hvor kan jeg genkende meget af det, du skriver. Især det med en pensioneret mand, der har siddet i lederstilling, og nu regner med at alle gør, hvad han siger :tie:

Vi holder jævnligt ferie med min svigerfamilie - de har en tradition omkring julen, så de år, vi holder jul med dem er det ikke bare juleaften, men mindst en uge. For at holde ud, når jeg bare ikke orker mere svigerfar, så har jeg aftalt med min mand, at vi også skal være sammen alene, og at der skal være plads til det. Og så siger han indimellem fra på mine vegne - gerne gennem sin mor, der er den eneste, der rigtig kan trænge igennem til svigerfar.

Hvis det er en rejse, du vil være ked af at gå glip af, og ked af at din mand og børn gik glip af, så ville jeg se på om der kunne indlægges noget tid sammen bare dig og din mand/jer og børnene i løbet af ferien, så der var lidt pauser fra det intense samvær. Og så ville jeg kræve at minmand lovede højt og helligt at sige fra på mine vegne, hvis jeg fandt det nødvendigt.

Vi var tidligere meget i sommerhus med svigerfamilien, men jeg måtte trække mig, da det var "belastende" for mig. Vi har ikke været afsted med dem i flere år nu. Svigerforældrene har selv foreslået at vi kan bo i en autocamper, mens de vil køre fra hotel til hotel. Så skal vi reelt kun mødes til sightseeing og andre oplevelser. Men jeg tror bare alligevel ikke det går. De har lige været her i max ti minutter og jeg føler mig stadig helt anspændt. Det er som om mit alarmsystem går igang når han træder ind i huset :nerve:

Det lyder til at der vil være en del pause i samværet, så jeg var taget med.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Rapfisk » 4. dec 2018, 08:09

Jeg synes, det lyder som om, de gør deres for at inkludere dig, og jeg ville sætte det op som et udviklingsprojekt for mig selv at lære at se de gode sider i Svigerfar.
8
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Akehurst2 » 4. dec 2018, 08:38

Jadajada skrev:Jeg tror på konsekvens.
Konsekvensen for din svigerfar ved at være en nar er at du ikke tager med.
Konsekvensen for din mand ved at være et skvat og ikke stå op for dig er at du ikke tager med.

Mon ikke det kan få dem begge til at mande sig lidt op?


Jeg tror, at for den type gamle mænd, der er løbet kørt for fodbedring, og ens energi er bedre brugt på at finde en måde at holde dem ud på end at forsøge at ændre dem.

I forhold til manden er jeg mere end enig. En helt grundlæggende forudsætning må være, at han gør sit alleryderste for at gøre det til en god oplevelse for TS. Og det betyder, at de skal være et team og han skal sige fra, hvis hans far går over stregen.
2
Jadajada
Indlæg: 721
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2321

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Jadajada » 4. dec 2018, 09:23

Akehurst2 skrev:
Jadajada skrev:Jeg tror på konsekvens.
Konsekvensen for din svigerfar ved at være en nar er at du ikke tager med.
Konsekvensen for din mand ved at være et skvat og ikke stå op for dig er at du ikke tager med.

Mon ikke det kan få dem begge til at mande sig lidt op?


Jeg tror, at for den type gamle mænd, der er løbet kørt for fodbedring, og ens energi er bedre brugt på at finde en måde at holde dem ud på end at forsøge at ændre dem.

I forhold til manden er jeg mere end enig. En helt grundlæggende forudsætning må være, at han gør sit alleryderste for at gøre det til en god oplevelse for TS. Og det betyder, at de skal være et team og han skal sige fra, hvis hans far går over stregen.



Hvis alle omkring dem accepterer dén præmis, så er det da i hvert fald en selvopfyldende profeti.

Pointen var nu heller ikke så meget at få ham ændret, men at stå op for sig selv når man føler sig tromlet. Det er faktisk ikke alt man behøver at finde sig i for husfredens skyld.
4
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Bergen » 4. dec 2018, 09:27

Jeg var blevet hjemme og sendt mand og børn afsted med ønske om god tur.
Jeg er blevet for gammel til at gå på kompromis med noget, der 100% ender i, at jeg spilder min tid.
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Akehurst2 » 4. dec 2018, 09:28

Jadajada skrev:
Akehurst2 skrev:
Jadajada skrev:Jeg tror på konsekvens.
Konsekvensen for din svigerfar ved at være en nar er at du ikke tager med.
Konsekvensen for din mand ved at være et skvat og ikke stå op for dig er at du ikke tager med.

Mon ikke det kan få dem begge til at mande sig lidt op?


Jeg tror, at for den type gamle mænd, der er løbet kørt for fodbedring, og ens energi er bedre brugt på at finde en måde at holde dem ud på end at forsøge at ændre dem.

I forhold til manden er jeg mere end enig. En helt grundlæggende forudsætning må være, at han gør sit alleryderste for at gøre det til en god oplevelse for TS. Og det betyder, at de skal være et team og han skal sige fra, hvis hans far går over stregen.



Hvis alle omkring dem accepterer dén præmis, så er det da i hvert fald en selvopfyldende profeti.

Pointen var nu heller ikke så meget at få ham ændret, men at stå op for sig selv når man føler sig tromlet. Det er faktisk ikke alt man behøver at finde sig i for husfredens skyld.


Det har du helt sikkert ret i - men det er bare ikke så enkelt endda, når det ikke er ens egen familie. For mig er det i hvert fald ikke det samme det med at sige fra, hvis det kan betyde kortere eller længere perioder, hvor man slet ikke ser den pågældende, når det er min mands familie, frem for når det er min egen.

Jeg kunne snildt leve med aldrig at se min svigerfar igen, men det ville gøre min mand ked af det, og han er vigtigere end at jeg skal holde svigerfar ud indimellem. Så det er en afvejning.

Men at sige fra - helt enig. Og det er jo ulige meget nemmere, hvis man gør det i tryg forvisning om, at ens mand står bag en.
2
Jadajada
Indlæg: 721
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2321

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Jadajada » 4. dec 2018, 09:40

Akehurst2 skrev:Det har du helt sikkert ret i - men det er bare ikke så enkelt endda, når det ikke er ens egen familie. For mig er det i hvert fald ikke det samme det med at sige fra, hvis det kan betyde kortere eller længere perioder, hvor man slet ikke ser den pågældende, når det er min mands familie, frem for når det er min egen.

Jeg kunne snildt leve med aldrig at se min svigerfar igen, men det ville gøre min mand ked af det, og han er vigtigere end at jeg skal holde svigerfar ud indimellem. Så det er en afvejning.

Men at sige fra - helt enig. Og det er jo ulige meget nemmere, hvis man gør det i tryg forvisning om, at ens mand står bag en.


Har lige trimmet.

Det sidste er jeg 100% enig i. Og jeg synes faktisk st det er et større problem at TS' mand ikke har hendes ryg, end at svigerfar er en nar.

Men det kan faktisk godt lade sig gøre at ændre nogle indgroede mønstre.
Jeg havde en kæreste der blev tromlet totalt af sin søster og forældre. Hun har oplevet massive svigt som barn og haft helt urimeligt ansvar alt for tidligt. Det var faktisk først da jeg gjorde hende bevidst om at hendes families behandling af hende ikke var O.K. at hun vågnede til dåd. Herunder også stod op for hende nogle gange hvor hun ikke selv kunne.

Var det rart? Nej, på ingen måde, for nogen af os. Men var det en øjenåbner? Dét var det helt sikkert, hele vejen rundt.
Vi har ikke kontakt mere, men jeg håber at de er fortsat den gode udvikling.

Og så er det tilbage ved, at man har en partner, der ikke har ens ryg. Og så bliver det op ad bakke op alle måder.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. dec 2018, 10:03

Jeg synes også, at der er forskel på at omgås irriterende og så grænseoverskridende personer.
Jeg har fx. en kollega, der irriterer mig med sin stemme og fremtoning, men som ikke gør mig noget. Fint nok.
Men jeg har også haft en kollega, hvis, i mine øjne, irriterende sider gik ud over mig og betød, at jeg sommetider tvivlede på min egen indsats og dømmekraft og af og til gik hjem med ondt i maven. Det er IKKE ok.

Jeg fornemmer, at det i TS tilfælde bestemt handler om forskellige værdier og manglende kemi, men at svigerfar også ved visse lejligheder har optrådt grænseoverskridende i en grad, så svigerdatteren nu bliver trigget af hans blotte tilstedeværelse. Hvis det er korrekt, synes jeg overhovedet ikke, at det er et spørgsmål om at sluge kameler.
3
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf hotlips » 4. dec 2018, 10:16

Jeg var blevet hjemme, der er grænser for hvad man skal udsætte sig selv for, også selvom man har børn og jeg ville heller ikke tage imod en dyr rejse fra folk jeg ikke ville bruge 5 minutter på hvis ikke vi tilfældigvis havde personer der var fælles familie.

Jeg har selv sagt stop for fælles ferier med min drengs far iår, for der var bare for stor en andel af tiden der gik med at ønske man ikke var der sammen og jeg har altså også brug for at få min ferie brugt ordentligt.

Hvis din mand og børn vil med så er det vel også fint men jeg kan ikke se hvad du skal det for, det er helt almindeligt og ganske forventeligt at folk ikke gider en når man bare ignorerer hvad de siger og gør det modsatte, uanset om der så er børn involveret eller ej og de har jo haft tid til at ændre på den adfærd.
1
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 4. dec 2018, 11:07

Rapfisk skrev:Jeg synes, det lyder som om, de gør deres for at inkludere dig, og jeg ville sætte det op som et udviklingsprojekt for mig selv at lære at se de gode sider i Svigerfar.

Jeg kan se en masse godt i ham. Han tager generelt ansvar, er en fantastisk bedstefar og er altid klar til at hjælpe!
3
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 4. dec 2018, 11:10

DetSorteCirkus skrev:
Jacobsen81 skrev:Vi var tidligere meget i sommerhus med svigerfamilien, men jeg måtte trække mig, da det var "belastende" for mig. Vi har ikke været afsted med dem i flere år nu. Svigerforældrene har selv foreslået at vi kan bo i en autocamper, mens de vil køre fra hotel til hotel. Så skal vi reelt kun mødes til sightseeing og andre oplevelser. Men jeg tror bare alligevel ikke det går. De har lige været her i max ti minutter og jeg føler mig stadig helt anspændt. Det er som om mit alarmsystem går igang når han træder ind i huset :nerve:


Skal det markerede forstås, som at dine svigerforældre selv er klar over problematikken?

Jeg har flere gange gennem årene snakket med både svigermor og svigerfar om at det er vigtigt at de forstår, at det er mig og min mand der bestemmer over vores børn, når vi alle er sammen. Jeg gør opmærksom på det når det sker.
De kan godt mærke at jeg bliver anspændt.
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 4. dec 2018, 11:11

DetSorteCirkus skrev:Jeg synes også, at der er forskel på at omgås irriterende og så grænseoverskridende personer.
Jeg har fx. en kollega, der irriterer mig med sin stemme og fremtoning, men som ikke gør mig noget. Fint nok.
Men jeg har også haft en kollega, hvis, i mine øjne, irriterende sider gik ud over mig og betød, at jeg sommetider tvivlede på min egen indsats og dømmekraft og af og til gik hjem med ondt i maven. Det er IKKE ok.

Jeg fornemmer, at det i TS tilfælde bestemt handler om forskellige værdier og manglende kemi, men at svigerfar også ved visse lejligheder har optrådt grænseoverskridende i en grad, så svigerdatteren nu bliver trigget af hans blotte tilstedeværelse. Hvis det er korrekt, synes jeg overhovedet ikke, at det er et spørgsmål om at sluge kameler.

Det sidste du skriver, er lige sådan jeg har det.
0

Tilbage til "Livets forhold"