At afvise en rejse med svigerfamilien..

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Akehurst2 » 4. dec 2018, 17:05

Man kan mene, at man skal sluge kameler og jeg ville godt kunne sluge mange kameler i forhold til virkelig irriterende familiemedlemmer - men den kamel der var, at min mand var konfliktsky og ikke bakkede mig op, den ville jeg have svært ved at sluge.

Så for at jeg skulle kunne komme videre i relationen, så ville det være absolut nødvendigt, at min mand kom på banen i en hel anden grad.
5
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11604
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18656

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf PaleSeptember » 4. dec 2018, 17:42

Kunne det være en ide, at du og svigerfar fik talt ud om jeres problemer? Det er måske det, der skal til, for at du ligesom kan "tømme bægeret".

For mig lyder det som om, at de rigtig gerne vil have, at jeres relation bliver bedre, og den her ferie til jeres drømmedestination er deres måde at prøve at åbne op og komme dig i møde på. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan du har det, men jeg ville nok prøve at se, om jeg kunne række en arm ud og modtage deres gestus - og evt. lige få afstemt forventninger mm. og talt ud inden rejsen.
5
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 4. dec 2018, 17:48

Kære alle
Tak for alle gode svar og uddybende spørgsmål.
Jeg har i dag vendt situationen med min psykolog og har en “handleplan” jeg skal arbejde med. Så jeg lister ud af tråden igen :wave:
5
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11604
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18656

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf PaleSeptember » 4. dec 2018, 18:02

Jacobsen81 skrev:Kære alle
Tak for alle gode svar og uddybende spørgsmål.
Jeg har i dag vendt situationen med min psykolog og har en “handleplan” jeg skal arbejde med. Så jeg lister ud af tråden igen :wave:


Vil du opdatere med, hvad det ender med?
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 4. dec 2018, 20:44

PaleSeptember skrev:
Jacobsen81 skrev:Kære alle
Tak for alle gode svar og uddybende spørgsmål.
Jeg har i dag vendt situationen med min psykolog og har en “handleplan” jeg skal arbejde med. Så jeg lister ud af tråden igen :wave:


Vil du opdatere med, hvad det ender med?

Ja, hvis jeg husker det :genert:
2
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf ajnaM » 4. dec 2018, 21:44

Sophies-mor skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes, det lyder som om, du har givet op på relationen - og det er jeg faktisk lidt uforstående over for.

Det er familie, tæt familie endda, og i mine øjne kan man ikke have den slags 'halve' relationer til dem. Enten skærer man dem fra, hvilket I ikke har valgt, eller også vælger man dem til, arbejder på relationen og sluger den, når der er noget, man ikke kan ændre.

Jeg kan godt forstå, du synes, han har været irriterende, men han er tilsyneladende ikke grænseoverskridende i et omfang, der gør, at det skader relationen til børnene eller din kæreste? Det synes jeg peger i retning af, at det er i 'kamel-kategorien'.

Alle mennesker har grænser, skal man bare sluge en kamel, når de grænser overtrædes?
"Bare fordi" det er familie?

Man skal have lov til at sætte foden ned. Beklager.
Så det er a-okay, fordi det kun er TS, der føler problemet?
Nej.
Hun har lov til at føle, som hun gør.

Primært bør hun og manden vende tingene imellem dem, og så ville jeg derefter vurdere om "drømmerejsen" var vigtig nok til at tilbringe tid, med mennesker, man ikke har det godt med.
Ikke alle kameler bør sluges. Nogle er giftige.


Nu er TS i gang med et forløb, og det synes jeg lyder rigtig fint, så det her er ikke en kommentar til hendes konkrete situation. Men...

Alle oplever at få deres grænser overtrådt. Og hvordan man reagerer afhænger forhåbentlig af situationen - nogle gange skal man helt afskære relationen, andre gange skal man sætte foden ned på andre måder og eksempelvis forklare og tale om, hvad der gik galt, så det ikke sker igen. Nogle gange skal man måske bare tie stille, og andre gange skal man overveje, om det er noget i en selv, man skal arbejde med.

Jeg kalder egentlig bare på, at man lige stopper op og tager situationen i betragtning, inden man bare handler ud fra sine egne umiddelbare følelser og behov. Der er i dette tilfælde en hel familie, der skal regnes med i ligningen. Deriblandt nogle børn, der skal have et forhold til deres bedsteforældre, og som optimalt kan se deres forældre have en god relation til deres farmor og farfar. Børn kræver særlige hensyn - og det gør mænd, og til dels også svigerforældre, i øvrigt også.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: At afvise en rejse med svigerfamilien..

Indlægaf Sophies-mor » 4. dec 2018, 21:47

ajnaM skrev:
Sophies-mor skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes, det lyder som om, du har givet op på relationen - og det er jeg faktisk lidt uforstående over for.

Det er familie, tæt familie endda, og i mine øjne kan man ikke have den slags 'halve' relationer til dem. Enten skærer man dem fra, hvilket I ikke har valgt, eller også vælger man dem til, arbejder på relationen og sluger den, når der er noget, man ikke kan ændre.

Jeg kan godt forstå, du synes, han har været irriterende, men han er tilsyneladende ikke grænseoverskridende i et omfang, der gør, at det skader relationen til børnene eller din kæreste? Det synes jeg peger i retning af, at det er i 'kamel-kategorien'.

Alle mennesker har grænser, skal man bare sluge en kamel, når de grænser overtrædes?
"Bare fordi" det er familie?

Man skal have lov til at sætte foden ned. Beklager.
Så det er a-okay, fordi det kun er TS, der føler problemet?
Nej.
Hun har lov til at føle, som hun gør.

Primært bør hun og manden vende tingene imellem dem, og så ville jeg derefter vurdere om "drømmerejsen" var vigtig nok til at tilbringe tid, med mennesker, man ikke har det godt med.
Ikke alle kameler bør sluges. Nogle er giftige.


Nu er TS i gang med et forløb, og det synes jeg lyder rigtig fint, så det her er ikke en kommentar til hendes konkrete situation. Men...

Alle oplever at få deres grænser overtrådt. Og hvordan man reagerer afhænger forhåbentlig af situationen - nogle gange skal man helt afskære relationen, andre gange skal man sætte foden ned på andre måder og eksempelvis forklare og tale om, hvad der gik galt, så det ikke sker igen. Nogle gange skal man måske bare tie stille, og andre gange skal man overveje, om det er noget i en selv, man skal arbejde med.

Jeg kalder egentlig bare på, at man lige stopper op og tager situationen i betragtning, inden man bare handler ud fra sine egne umiddelbare følelser og behov. Der er i dette tilfælde en hel familie, der skal regnes med i ligningen. Deriblandt nogle børn, der skal have et forhold til deres bedsteforældre, og som optimalt kan se deres forældre have en god relation til deres farmor og farfar. Børn kræver særlige hensyn - og det gør mænd, og til dels også svigerforældre, i øvrigt også.

Det fremgik så ikke så tydeligt af dit indlæg.

Ps. Mødre, kvinder og hustruer kræver også særlige hensyn.
1
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Livets forhold"