Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Manglende invitation: kan man tillade sig at være sur?

Ja
103
90%
Nej
11
10%
 
Afgivne stemmer: 114
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf Purple Haze » 5. dec 2018, 16:05

Man kan altid tillade sig at føle det man føler.
Om man skal eller bør italesætte det eller gøre noget ved det, det synes jeg afhænger meget af situationen og relationen.

For i princippet synes jeg aldrig at man kan/skal forvente at blive inviteret til noget som helst - men se det som en "gave" og hvis man ikke behandler det på den måde, så kan jeg godt forstå at man fx. ikke vil blive inviteret en anden gang, selvom det måske ville være "normen".
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf Mani » 5. dec 2018, 17:41

Hmmmm. Man kan i al fald blive skuffet over relationen ikke er så tæt, som man selv føler den.
Generelt mener jeg invitationer skal være af lyst og ikke pligt eller norm - og derfor bør man heller ikke forvente en invitation. Men jeg er helt med på man naturligvis kan blive skuffet - netop pga relationen jo så ikke opfattes ens.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. dec 2018, 17:47

For mig er sur ikke det rette ord. Jeg ville blive fælt skuffet og ked af det.
Det synes jeg godt, man kan tillade sig. Og kunne jeg ikke tillade mig det, ville jeg nok blive det alligevel.
6
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf hotlips » 5. dec 2018, 18:08

Næ. Min søster ville have vi skulle flytte min drengs navngivningsfest fordi hun ikke kunne, men den blev helt overlagt holdt den dag han blev et halvt år så det var ikke til forhandling og så synes jeg det var indlysende at jeg ikke skulle sende en invitation til hende, der er ingen mening i at bruge tid og penge på at sende den eller at bruge hendes tid på at sende afbud til noget hun allerede havde sagt hun ikke kunne og jeg ville være noget forbløffet hvis jeg blev bebrejdet det bagefter.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf LadyFox » 5. dec 2018, 18:15

Ja. Det ville jeg sagtens kunne blive.
Hvis jeg godt kunne ville jeg jo stadig ikke være inviteret. En manglende invitation er jo lidt en eksklusion, det bliver jo nemt et symbol på at der er situationer hvor at værten vælger en fra, hvis man selv føler man er tættere på synes jeg det er klart hvis man bliver skuffet og ked af det.
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf LadyFox » 5. dec 2018, 18:25

Purple Haze skrev:Man kan altid tillade sig at føle det man føler.
Om man skal eller bør italesætte det eller gøre noget ved det, det synes jeg afhænger meget af situationen og relationen.

For i princippet synes jeg aldrig at man kan/skal forvente at blive inviteret til noget som helst - men se det som en "gave" og hvis man ikke behandler det på den måde, så kan jeg godt forstå at man fx. ikke vil blive inviteret en anden gang, selvom det måske ville være "normen".


Det har jeg lidt svært ved at sætte mig ind i - altså ikke at man kan kræve at blive inviteret til noget som helst, eller at der ikke er mange situationer hvor jeg tænker det ikke giver mening med sådanne forventninger. Men jeg synes det handler rigtig meget om relationen, og situationen.
Jeg har relationer hvor at jeg synes det er forventeligt at jeg inviteres til store begivenheder, netop på grund af relationen - med mindre der er noget i situationen der adskiller sig fra normen. F.eks. har jeg en klar forventning om at min veninde ville invitere mig til hendes bryllup, og jeg ville blive skuffet hvis jeg ikke blev - med mindre at det var noget super intimt f.eks. kun med den nærmeste familie eller sådan. Vores venskab er bare af sådan en slags hvor det er en selvfølge at vi deler den slags store begivenheder, var jeg ikke inviteret ville det være et fravalg af mig som menneske.
Men altså, jeg ville også være inviteret selv hvis det ellers kun var forældre og søskende.
7
...
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf HappyPaww » 6. dec 2018, 09:09

hotlips skrev:Næ. Min søster ville have vi skulle flytte min drengs navngivningsfest fordi hun ikke kunne, men den blev helt overlagt holdt den dag han blev et halvt år så det var ikke til forhandling og så synes jeg det var indlysende at jeg ikke skulle sende en invitation til hende, der er ingen mening i at bruge tid og penge på at sende den eller at bruge hendes tid på at sende afbud til noget hun allerede havde sagt hun ikke kunne og jeg ville være noget forbløffet hvis jeg blev bebrejdet det bagefter.

Men der kendte hun jo datoen i forvejen - det er jo noget andet end præmissen her.
6
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf Ata » 6. dec 2018, 19:03

Ja, det er jo to forskellige ting - om man er inviteret og om man kan deltage. Det kan jeg ikke se, at man ikke kan "tillade sig". Følelsen ved ikke at være inviteret er vel den samme, uanset om man kunne deltage eller ej?
1
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27375

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf ajnaM » 6. dec 2018, 19:21

Ja, selvfølgelig.

Det handler jo om intentionen. Selvfølgelig også om festen, men skuffelsen ligger jo i følelsen af at blive valgt fra.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27375

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf ajnaM » 6. dec 2018, 19:24

Mani skrev:Hmmmm. Man kan i al fald blive skuffet over relationen ikke er så tæt, som man selv føler den.
Generelt mener jeg invitationer skal være af lyst og ikke pligt eller norm - og derfor bør man heller ikke forvente en invitation. Men jeg er helt med på man naturligvis kan blive skuffet - netop pga relationen jo så ikke opfattes ens.


Det synes jeg, man bør. Man bør regne med, at mennesker, der er tæt på en, har lyst til at invitere en - og i det mindste forklarer, hvis der er en årsag til, at de ikke gør det.

Og netop derfor bør man også overveje ret nøje, inden man vælger ikke at invitere en, der klart forventer en invitation. Det er et ret tydeligt signal, som efter al sandsynlighed vil få konsekvenser. Ikke sagt, at man skal invitere alle, der regner med at blive inviteret - men man skal i mine øjne regne med, at de bliver sure/skuffede/kede af det, og det skal man være klar til at håndtere.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf Mani » 6. dec 2018, 19:48

ajnaM skrev:
Mani skrev:Hmmmm. Man kan i al fald blive skuffet over relationen ikke er så tæt, som man selv føler den.
Generelt mener jeg invitationer skal være af lyst og ikke pligt eller norm - og derfor bør man heller ikke forvente en invitation. Men jeg er helt med på man naturligvis kan blive skuffet - netop pga relationen jo så ikke opfattes ens.


Det synes jeg, man bør. Man bør regne med, at mennesker, der er tæt på en, har lyst til at invitere en - og i det mindste forklarer, hvis der er en årsag til, at de ikke gør det.

Og netop derfor bør man også overveje ret nøje, inden man vælger ikke at invitere en, der klart forventer en invitation. Det er et ret tydeligt signal, som efter al sandsynlighed vil få konsekvenser. Ikke sagt, at man skal invitere alle, der regner med at blive inviteret - men man skal i mine øjne regne med, at de bliver sure/skuffede/kede af det, og det skal man være klar til at håndtere.

Det her er vel en sag om at man ikke føler sig lige tætte? Og det forstår jeg snildt man kan blive skuffet over.

Men derfor mener jeg stadig ikke pligt og normer skal være baggrund for invitationer. Hvorfor skal man f.eks. inviterer alle mostre/fastre/morbrødre/farbrødre, hvis man har en særlig relation til 2? Det har vi diskuteret en del i vores vennekreds.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27375

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf ajnaM » 6. dec 2018, 19:51

Mani skrev:Det her er vel en sag om at man ikke føler sig lige tætte? Og det forstår jeg snildt man kan blive skuffet over.

Men derfor mener jeg stadig ikke pligt og normer skal være baggrund for invitationer. Hvorfor skal man f.eks. inviterer alle mostre/fastre/morbrødre/farbrødre, hvis man har en særlig relation til 2? Det har vi diskuteret en del i vores vennekreds.


Ja, og der er selvfølgelig en eller anden usikkerhed i, hvornår man kan forvente en invitation. Og fra den anden side, hvem man regner med, der forventer en invitation...

Men hver gang jeg hører snakke om, at man ikke behøver invitere, og at man ikke skal invitere af pligt, så er det invitationer til folk, man godt ved, vil blive skuffede. Og så skubber man den over på dem og siger, at det er dem, der er noget galt med, fordi de forventer en invitation.

Der mener jeg oprigtigt, at den, der holder festen, skal stå ved sit valg. Og at det nogle gange indebærer at invitere af pligt - og andre gange indebærer, at man giver en forklaring, når man har fravalgt nogen, man godt ved regnede med at blive inviteret med.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf Mani » 6. dec 2018, 20:01

ajnaM skrev:
Ja, og der er selvfølgelig en eller anden usikkerhed i, hvornår man kan forvente en invitation. Og fra den anden side, hvem man regner med, der forventer en invitation...

Men hver gang jeg hører snakke om, at man ikke behøver invitere, og at man ikke skal invitere af pligt, så er det invitationer til folk, man godt ved, vil blive skuffede. Og så skubber man den over på dem og siger, at det er dem, der er noget galt med, fordi de forventer en invitation.

Der mener jeg oprigtigt, at den, der holder festen, skal stå ved sit valg. Og at det nogle gange indebærer at invitere af pligt - og andre gange indebærer, at man giver en forklaring, når man har fravalgt nogen, man godt ved regnede med at blive inviteret med.

Jeg står gerne på mål for mine invitationer/mangel på invitationer. Jeg tror helt ærligt ikke der er nogen af dem der ikke er blevet inviteret, der er blevet skuffede over det. Sådan er vores relation ikke - og vi har forsat talt fint når vi har været sammen. Tilgengæld har jeg hørt meget om det fra min far ‘for det KAN man da virkelig ikke, sådan gøre forskel’.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
MissB
Indlæg: 2381
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 257
Likede indlæg: 2211

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf MissB » 7. dec 2018, 03:56

Skuffet/ ked af det, ja. Vi inviterer et vennepar til vores søns barnedåb, selvom vi allerede ved at de ikke kan deltage.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Kan man tillade sig at være sur over ikke at blive inviteret til noget af en, hvis man alligevel ikke kan på dagen?

Indlægaf Purple Haze » 7. dec 2018, 15:45

Tænker hvis man gerne vil se folk så invitere man dem, også selvom man tror de ikke kan komme - de kunne jo overraske en og lave deres planer om, eller deres anden ting kan blive aflyst.

Det har jeg selv prøvet nogle gange.
Fx en venindes fødselsdag, hvor jeg skulle til koncert, men koncerten blev aflyst og jeg kunne alligevel godt komme til fødselsdag.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Livets forhold"