Kender du en der er trans?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Tanten » 11. dec 2018, 19:53

Min bror er født som min søster.

Han sprang ud som mand for vel 10 år siden. Han er ikke opereret eller har taget hormoner, men han kalder sig et mandenavn og går i mandetøj etc. Han og hans kvindelige kæreste er meget aktive i kønspolitiske kredse, hvilket - indrømmet - kan være lidt belastende at høre på ind imellem.

Min bror var altid som barn meget drenget, kaldte sig et drengenavn og sprang som 16-årig ud som lesbisk.

Vi havde ikke et særlig godt eller nært forhold, men efter han er blevet en mand, er der faldet et eller andet på plads i ham, og vi har det meget bedre.

Vores familie har taget det stille og roligt - det gav jo fin mening. Mine teenagesønner spurgte bare, om de stadig måtte kalde ham moster.

Derudover har jeg taget en kort efteruddannelse dammen ned en pige, der er født som mand. Vedkommende er sidenhen gået tilbage til sit oprindelige køn.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4215

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Fræksak » 11. dec 2018, 20:08

Ja, jeg kender to, der er født som piger og som nu er mænd. Jeg ville ikke have gættet det, hvis ikke jeg havde fået det at vide. Jeg ved så ikke, om de fx er blevet opereret, men de har en temmeligt mandig hårvækst, så der har nok været nogle hormoner indover.

Og så kender jeg et barn, der som Tantens bror er født pige, men som altid har omtalt sig selv som en dreng, og som af sine forældre har fået lov til at vælge et drengenavn og blive klippet helt korthåret. Jeg kendte ham som pige først, men jeg glemmer faktisk efterhånden, at han ikke er født sådan.
0
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Summer » 11. dec 2018, 20:17

Ikke så vidt jeg ved.
Har ikke noget imod transskønnede, og jeg håber at de gør det som er bedst for dem. Jeg kan dog aldrig lade være med at tænke, hvis jeg møder en trans/ser det i fjernsynet etc., at det må være enormt hårdt at føle at man er født i den forkerte krop/som det forkerte køn.
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf TomKah » 11. dec 2018, 20:22

Næææ... det tætteste jeg kommer er en kvinde som klæder sig som mand på arbejdet, men har ikke talt med hende om det - for det betyder ikke noget.
Jeg er dog fordomsfuld nok til at tænke hun er lesbisk - men ved det dybest set ikke.

Jeg har flere i min omgangskreds og familie som er biseksuelle og har haft samboende forhold med både mænd og kvinder, men ellers nope.

Jeg ville dog have svært ved at tackle den situation med 3 små børn. Synes man skal byde børn noget mere stabilt.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Madam Pomfrey » 11. dec 2018, 20:25

jeg tror ikke jeg kender en der er transkønnet...
men jeg gik i folkeskole med en der er homoseksuel pg transvestit. Det kom meget tidligt til udtryk, han delte absolut interesser med os piger, og ikke drengene, havde barbiedukker og ponyheste, syede. strikkede og hæklede, klædte sig ofte ud som pige, og fik i feminint tøj, havde som stor teen langt hår og lange negle og igen et ret feminint udtryk i det hele taget.

Jeg mindes ikke vi i klassen mobbede ham for hans måde at være på, det var bare sådan han var. Og jeg blev faktisk helt vildt glad da vi blev fb venner, og han begyndte at vise billeder af sig selv stadset ud som dragqueen. Jeg glæder mig altid til priden, hvor det altid er spændene at se hvad han har fundet på.

Personligt nærer jeg ingen fordomme mod mennesker der er anderledes en normen, men jeg kan godt finde på at være ret nysgerrig på det, hvis jeg fornemmer at der er mulighed for at få nogle spørgsmål besvaret.

Et af mine børn går i klasse med en der også i udtryk og udstråling er det modsatte køn af sit biologisk. Det er fuldt ud accepteret i klassen, har aldrig været eller blevet udtrykt som værende et issue, der er ingen mobning eller morsomheder på barnets bekostning, tværtimod stiller de op og forsvarer hvis andre formaster sig til negative udtryk. Jeg har ikke haft lyst til at spørge ind til det, men er da ærligt talt lidt spændt på om barnet vælger at skifte køn en dag f.x.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Animi » 11. dec 2018, 21:51

Jeg kender personligt ikke nogle, der er transkønnet.

Jeg kan jo ikke sige, at jeg forstår, hvordan det er at være transkønnet, da mit biologiske køn stemmer overens med det køn jeg føler mig som. Men selve det, at folk kan være født i en forkert krop, giver god mening for mig. Jeg mener, der findes folk i verden der bliver født med tre arme, eller fire ben, der findes siamesiske tvillinger, der deler én krop, så det ligner en to-hovedet person. For mig er det, at en persons køn i hjernen ikke passer med det biologiske køn ikke mere anderledes end det.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf avdotja » 11. dec 2018, 22:24

Nej og jeg må erkende at jeg svært ved at rumme at folk forsøger at ændre deres biologiske køn. For mig giver det lige så lidt mening som hvis en sort person insisterede på at vedkommende da så sandelig var hvid, for det var det vedkommende identificerede sig som og i øvrigt også lignede med hjælp fra diverse blegningsprodukter.

Jeg mener at de køn vi kender i dag i høj grad er formet af samfundet og ser ingen grund til at kategorisere bestemt opførelse eller bestemte karaktertræk som kvindelig hhv mandelige. Så jeg forstår ikke at man ikke “bare” kan opføre og klæde sig som man nu vil og så undlade at kaste sig ud i hormonindsprøjtninger og kirugiske indgreb.

Jeg er heller ikke fan af “normale” kirugiske indgreb (feks en brystforstørrelse) og skelner egentlig ikke mellem de to ting. Jeg synes det er lige trist og unødvendigt, hvad enten det er en kvinde eller mand der føler behov for at få opereret brysterne større og tage tilskud af hormoner.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Anilara » 11. dec 2018, 22:36

Jeg kender en som er mand, som man opfattede som pige da han blev født og voksede op.
Taget i betragtning af at jeg ellers opfatter mig selv temmelig konservativ, er jeg på dette punkt overraskende nok mere tolerant, eller forstående, end flertallet.
Jeg har eksempelvis aldrig set mig selv som "kvinde", men i højere grad som en person/menneske, som ikke er defineret af mit køn (og det er jeg jo garanteret alligevel, men ikke i nogen særlig grad). Jeg har aldrig forstået de utroligt mange forkerte forventninger der har fulgt med, at jeg udadtil er kvinde, da jeg faktisk ligeså meget opfatter at jeg kunne have været en mand - der er ikke meget stereotypt over mig. Jeg ser mig som et meget sammensat menneske på den måde, som i bund og grund indeholder nogenlunde lige dele maskulinitet og feminintet. Det ville ikke ændre noget personligt for mig, hvis folk tiltalte mig sol en mand - til gengæld ville det helt sikkert ændre meget for omverdenens opfattelse, hvilket er sjovt, da jeg jo stadig bare ville være mig...

Derfor var jeg ret "ligeglad"/upåvirket da min kammerat ændrede betegnelse, da det ikke rigtig har en betydning for mig hvilket køn folk har. Det ændrer ikke på min tilgang til folk, og det er nok ikke helt naturligt at jeg er så blind for det - om det har har noget med min bi-/aseksualitet at gøre, ved jeg ikke.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf dgd2007 » 11. dec 2018, 22:42

Ikke det jeg ved af. :gruble:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Misantropen » 11. dec 2018, 22:55

Animi skrev:Jeg kender personligt ikke nogle, der er transkønnet.

Jeg kan jo ikke sige, at jeg forstår, hvordan det er at være transkønnet, da mit biologiske køn stemmer overens med det køn jeg føler mig som. Men selve det, at folk kan være født i en forkert krop, giver god mening for mig. Jeg mener, der findes folk i verden der bliver født med tre arme, eller fire ben, der findes siamesiske tvillinger, der deler én krop, så det ligner en to-hovedet person. For mig er det, at en persons køn i hjernen ikke passer med det biologiske køn ikke mere anderledes end det.

Man siger også at tvillinger har en helt særlig fornemmelse om hinanden, selvom de ikke er fysisk sammen. Jeg ved ikke om der findes undersøgelser om det der har konkluderet noget.

Fantomsmerter er heller ikke et ukendt fænomen, selvom man kan se og mærke man har mistet en arm fx så jeg kan heller ikke forestille mig hvorfor "gender dysphoria" ikke skulle være en ægte og reel følelse.

Edit: Gender dysphoria = Kønsdysfori.
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Nicolait » 12. dec 2018, 06:34

Ikke hvad jeg ved af.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21849

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Purple Haze » 12. dec 2018, 06:50

Ham jeg kender der var kommet i hormonbehandling er kommet i problemer.
Hans læge er åbenbart kommet i modvind, ifølge min ven fordi han er for transvenlig (hvilket meget vel kan være hans opfattelse af forholdene) og skal undersøges og myndighederne har stoppet behandlingen af alle hans patienter.

Det lyder helt crazy. Så nu kan min ven ikke få fornyet sin recept på hormoner. Tænker at det da må fucke folk (og deres systemer) helt op.
Myndighederne kan da ikke bare stoppe div. Forløb folk er midt i?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf SonataA » 12. dec 2018, 06:57

Professionelt kender jeg 2. Og da det er i den kontekst jeg kender dem, så har jeg en ide om, at det kommer med psykisk vanskelighed - og det gør det sikkert ikke for alle. Men historier om mobning, ekskludering, forvirring, proces ift. tilladelse til kønsskifteoperation mv. gør at jeg har svært ved at se, at de ikke skulle have ar på sjælen.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2018, 06:58

Purple Haze skrev:Ham jeg kender der var kommet i hormonbehandling er kommet i problemer.
Hans læge er åbenbart kommet i modvind, ifølge min ven fordi han er for transvenlig (hvilket meget vel kan være hans opfattelse af forholdene) og skal undersøges og myndighederne har stoppet behandlingen af alle hans patienter.

Det lyder helt crazy. Så nu kan min ven ikke få fornyet sin recept på hormoner. Tænker at det da må fucke folk (og deres systemer) helt op.
Myndighederne kan da ikke bare stoppe div. Forløb folk er midt i?

Men hvis han bilder for mange ind at de skal "transformeres", så bør han vel stoppes? :gruble:

Der er vel andre den pågældende kan gå til. Og hvis han selv har sagt at lægen er for "transvenlig", så er der vel noget om det.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Jedi » 12. dec 2018, 18:48

Nej. Og jeg forstår ikke konceptet.
Jeg opfatter det som noget religiøst og/eller psykiatrisk, og mener det er misforstået omsorg at gå med på den gallej.
Jeg regner med, at der om et par år vil komme en del historier om folk, der fortryder deres ungdoms forvirring og nu fortryder deres transformation. Der er allerede begyndt at komme beretninger på youtube med beskrivelser af "gende reasignment regret" og "de-transitioning".
0

Tilbage til "Livets forhold"