Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf HerErJeg » 17. dec 2018, 14:45

Nu kan det svinge +/- 40 år hvornår vi var børn, men det bliver variationen ikke mindre spændende af.
Men hvad husker du særligt fra din barndoms jul? Typisk er det måske noget som slet ikke forekommer længere i vores nutidige måde at holde jul på.

Jeg er årgang 1974. Jeg kan huske at når der skulle udveksles gaver mellem familier, så kørte man rundt juleaftensdag om formiddagen (før kirketiden) og afleverede og fik en sludder for en sladder.
Der var jo intet med at ringe i forvejen, man dukkede bare bare op uanmeldt, og selvfølgelig var der tid og rum til sådan et besøg.
1. juledag var altid afsat til familejuletamtam. Selvfølgelig kunne onkler og tanter drikke sig i hegnet og skændes over selv meget små ting, men det tænkte man jo ikke over som barn. Til gengæld var det helt sikkert, at de bedste julegaver blev slæbt med og vist frem, så var underholdningen også på plads for børnenes vedkommende.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Akehurst2 » 17. dec 2018, 15:41

HerErJeg skrev:Nu kan det svinge +/- 40 år hvornår vi var børn, men det bliver variationen ikke mindre spændende af.
Men hvad husker du særligt fra din barndoms jul? Typisk er det måske noget som slet ikke forekommer længere i vores nutidige måde at holde jul på.

Jeg er årgang 1974. Jeg kan huske at når der skulle udveksles gaver mellem familier, så kørte man rundt juleaftensdag om formiddagen (før kirketiden) og afleverede og fik en sludder for en sladder.
Der var jo intet med at ringe i forvejen, man dukkede bare bare op uanmeldt, og selvfølgelig var der tid og rum til sådan et besøg.
1. juledag var altid afsat til familejuletamtam. Selvfølgelig kunne onkler og tanter drikke sig i hegnet og skændes over selv meget små ting, men det tænkte man jo ikke over som barn. Til gengæld var det helt sikkert, at de bedste julegaver blev slæbt med og vist frem, så var underholdningen også på plads for børnenes vedkommende.


Jeg er årgang 1979. Det gjorde mine forældre også. Jeg havde helt glemt det til du skrev det - men det er et dejligt minde :lun:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf HappyPaww » 17. dec 2018, 16:43

Hos os blev juletræet først pyntet juleaftensdag - og det blev afsløret nærmest ceremonielt med de tændte levende lys lige inden julemiddagen :love:

Det var nu en rigtig fin tradition. Det undrer mig altid at mange nærmest har juletræet klar og pyntet hele december måned, og når man så når til juleaften er træet blevet tørt og trist, og der er ikke noget særlig specielt ved det, fordi man har set på det hele måneden.
8
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Mani » 17. dec 2018, 16:55

Mine forældre pyntede juletræet lillejuleaften når vi var lagt i seng. Det var magisk at stå op juleaftensmorgen og se træet pyntet og fint. Vi pynter stadig lillejuleaften, men børnene er nu så store, at de er med.

Lillejuleaften får vi æbleskiver. Mens jeg står og steger dem banker resten af husets flok på døren og siger ‘Lillejuleaften, det banker på din dør - Lillejuleaften, er kagen aldrig tør.’
Det er en tradition min mor havde med fra sit barndomshjem.

Edit: Årgang 75 her
Senest rettet af Mani 17. dec 2018, 17:43, rettet i alt 1 gang.
4
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Wizzze » 17. dec 2018, 16:56

Jeg er årgang ´73 og jeg har også været på julevisitter og gavebytte ture i min barndom.
Så var det ALTID hvid jul da jeg var barn! :gammel:
Jeg tog det der med at "træet skal spises" helt bogstavligt, og brugte meget af tiden op til jul, med at fylde kræmmerhuse, hjerter osv. på træet med pebernødder og slik.
Men det mest julede minde jeg har, er når nissen flyttede ind. Når vi sad ved middagsbordet omkring starten af december, så bankede det på døren, og når jeg så ræsede ud og åbnede døres, så stod der et par små røde træsko og en lille kuffert. Og så råbte mine forældre, "Næææ, nissen er flyttet ind" og jeg fattede hat, for min mor stod jo der og min far der, så det kunne jo ikke være dem, som stod bag, så der måtte jo være en nisse :santa2:
(og en venlig nabo, der gik gennem haven og bankede på, og skyndte sig væk, men det tog mange år før jeg regnede den ud :genert: )
Så vi kogte risengrød i enorme mængder da jeg var barn, og nissen havde altid spis op når jeg tjekkede næste morgen :lun:
9
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Æble » 17. dec 2018, 17:27

Jeg fyldte også godter i hjerter og kræmmerhuse. Pebernødder, lakridskonfekt (som autocorrect retter ti lakridspibeforbud :stoned: ) og rosiner.

Vi havde en kalendernisse (det var de fattige 80’ere og der var ikke råd til kalendergaver). En lille nisse som mine forældre fortalte at de kunne høre hver aften “trip trap trip trap” og så næste morgen var den et nyt sted og jeg sprang ud af sengen hver morgen for at finde den. Juleaftensdag sad den altid i juletræet.

Jeg så Mens vi venter. Et program for børn med værter og børn der klippede julepynt og viste små film. Det varede det meste af dagen så vidt jeg husker.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Delfin » 17. dec 2018, 17:29

Årgang 60
Vi julepyntede først om eftermiddagen lillejuleaften. Til aften fik vi risengrød, og der var kogt nok til risalamande juleaften.
Efter maden pyntede vi juletræet i fællesskab. Der var rift om at hænge de flotteste kugler på, og vi børn havde hver sin favorit. Ve den som rørte den :D Det mest specielle er måske, at lysene blev pustet ud, inden de var brændt helt ned, og så blev de tændt igen nytårsaften.
1
14 11 14
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf HerErJeg » 17. dec 2018, 17:59

Æble skrev:Jeg fyldte også godter i hjerter og kræmmerhuse. Pebernødder, lakridskonfekt (som autocorrect retter ti lakridspibeforbud :stoned: ) og rosiner.

Vi havde en kalendernisse (det var de fattige 80’ere og der var ikke råd til kalendergaver). En lille nisse som mine forældre fortalte at de kunne høre hver aften “trip trap trip trap” og så næste morgen var den et nyt sted og jeg sprang ud af sengen hver morgen for at finde den. Juleaftensdag sad den altid i juletræet.

Jeg så Mens vi venter. Et program for børn med værter og børn der klippede julepynt og viste små film. Det varede det meste af dagen så vidt jeg husker.


Mens vi venter... Ja for pokker.
Tænk at Jørgen Clevin og et par tilfældige voksne udklædt med nissehuer var alt rigeligt for at underholde børn hele juleaftensdag. Altså indtil der kom Disneys juleshow naturligvis.
Jeg kommer forresten i tanke om morgennisserne på DR. Altså i TV. Det kørte et par år i streg, og kunne lige når at blive set inden jeg skulle i skole.
Børn over hele landet sendte tegninger til morgennisserne i absurde mængder, og meningen var jo så at kuverten skulle overfrankeres mest muligt.

Kold nu kæft, jeg sidder og bliver helt sentimental. Der var nu noget over julen før i tiden.
12
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Wizzze » 17. dec 2018, 18:46

Morgennisserne på radio var altså bedre end på TV! Har godt nok sendt mange overfrankerede breve i min tid, mimre mimre :lun:
Det program der var om aftenen, klip & knas?? :gruble: Har jeg godt nok også hørt mange timer af.

Generelt fyldte radio meget mere dengang, TV sendte jo kun fra 17 til 23 eller sådan cirka, og der var kun een kanal, hvis man ikke kunne fange Sverige eller Tyskland. Nu vi snakker Sverige, så husker jeg at de altid sendte Dr. Dolittle, altså originalen, bøger jeg elskede som barn :love:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf landsbytossen » 17. dec 2018, 18:50

Wizzze skrev:Morgennisserne på radio var altså bedre end på TV! Har godt nok sendt mange overfrankerede breve i min tid, mimre mimre :lun:
Det program der var om aftenen, klip & knas?? :gruble: Har jeg godt nok også hørt mange timer af.

Generelt fyldte radio meget mere dengang, TV sendte jo kun fra 17 til 23 eller sådan cirka, og der var kun een kanal, hvis man ikke kunne fange Sverige eller Tyskland. Nu vi snakker Sverige, så husker jeg at de altid sendte Dr. Dolittle, altså originalen, bøger jeg elskede som barn :love:

Tænker du på Knas og quiz ?

Det blev sendt i radioen de sidste 3 dage før jul. En af værterne gennem mange år var Hjalmar Havelund
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Wizzze » 18. dec 2018, 04:05

DenSyngendeLussing skrev:Lige så langt tilbage jeg kan huske, har vi været til julefrokost med min fars side af familien hos min onkel og tante d. 23. december. Hvert år disker min tante op med det store julefrokostbord og vi spiser, til vi kan trille. Bagefter er der indædt pakkeleg ad flere omgange, imens den kæmpestore konfektskål og portvinen går rundt. Vi børn legede ind i mellem maden og pakkelegen, og fik så meget sukker, at vi næsten blev dårlige.

Nu er vi blevet voksne og har kærester og egne børn med, men traditionen fortsætter, indtil min onkel og tante bliver for gamle til at få huset fuldt. Det er også den eneste gang om året, vi ser hinanden, så der er noget særligt ved at blive opdateret på, hvad der er sket i årets løb, imens alt andet bare bliver ved med at være ved det gamle, helt ned til min tantes store nissepar, der altid er placeret i den lille tomandssofa i spisestuen.

Det ville ikke være jul uden den julefrokost. Lillejuleaften er en vaskeægte dagen før dagen i min familie. :)


Hos os holdes den store familiejulefrokost med ædegilde, pakkelege og alle de gamle historier igen igen igen, på anden juledag. Men ja, selvom man har hørt historierne før, og X får lidt for meget portvin, og Y falder i søvn efter al maden, så er det ikke jul uden den julefrokost :lun: :jule:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf TinaW » 18. dec 2018, 05:41

Ingen særlige juleminder. Men julen var bare mere magisk, da man selv var barn.
Jeg er årgang ‘72 og husker også “Mens vi venter”.
Vi har altid pyntet træet om eftermiddagen/aftenen d. 23 og det gør jeg også nu. Synes også det mister sin charme, hvis det står pyntet hele december måned.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Daine » 18. dec 2018, 05:47

Det eneste jeg kan huske fra min barndom er “Mens vi venter”, det var megahyggeligt at se og en god måde at underholde os børn på. Mine forældre havde altid travlt juleaftensdag, for det er også min mors fødselsdag, så der kom gæster i en lind strøm forbi til kaffe og konfekt.
Men ellers havde vi vist ingen specielle traditioner, som jeg husker det.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Myresluger » 18. dec 2018, 06:02

Knas og quiz. Vi hørte det sammen om aftenen de sidste dage inden jul og håbede på at vores endetal kom ud og håbede at komme igennem. Og så gættede vi lystigt med. Særligt lillejuleaften, hvor vi pyntede juletræ mens vi hørte programmet var helt specielt.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Planten » 18. dec 2018, 07:20

Morgennisserne er helt klart et af mine gode juleminder. Når vi havde tid, så vi det i tv og ellers hørte vi det i radioen. Åh... Og da jeg begyndte at synge i kor, blev julemindet mere det hyggelige i at skulle synge i to landsbykirker og se folk komme festklædte og glade i kirke.

Her er lige morgennisserne med blandt andet Flemming Jensen. Jeg husker det som om, han var med altid :D
https://www.dr.dk/bonanza/serie/341/mor ... e-22121984
0

Tilbage til "Livets forhold"