Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6974

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Ladysparrow » 18. dec 2018, 08:48

Årgang 80 her.

Juletræet pyntede vi lillejuleaften, og så fik vi risengrød inkl. riiigeligt med smørklat og kanelsukker med Ribena saft til - en lille skål fik vi lov til at sætte op til nissen på loftet - jeg kan stadig huske følelsen af det mørke, kolde og lidt uhyggelige loft. Nissen spiste ALTID op - er ret sikker på at vores hunde nød godt af den tradition.


Lillejuleaften hængte vi også strömper op og julemanden kom besøgt med noget til strømpen - jeg forsøgte ALTID at holde mig vågen for jeg ville så gerne se ham. I strømpen var der lidt slik og et Anders And blad.

Hyacinter er også et juleminde for mig - min bedste far kom altid med sådan en til mig juleaftensdag.

Disneys Juleshow men allermest Anne Fra Grønnebakken - åh hvor jeg savner at se den i julen.
1
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf cola » 18. dec 2018, 08:57

Hvert år til jul kom vi børn hjem til min mormor og morfar, og så skulle der pyntes op til jul, og den store kasse med julepynt blev hentet ned. Der var altid kamp om hvem der satte orkestret i rammen (kravlenisser sat i et maleri).

Og så lillejuleaften skulle træet pyntes, og så blev den store juletræspyntkasse hentet ned, der var et hjerte i kassen som vi altid hængte op, det ligger vist i min juletræspyntkasse nu.

Juleaften blev lysene tændt og vi så disney show, så spiste vi og så blev pakkerne pakket op... og bagefter sad vi og foldede papir sammen og snørede "garnet" sammen, så det kunne bruges året efter.

Hvert år foregik på samme måde, selv da jeg blev 20+ og jeg ville nok stadig have gjort det, hvis de levede.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf lulu-p » 18. dec 2018, 08:59

Jeg er fra 70erne og kan også huske "mens vi venter". Det var superhyggeligt og varede (så vidt jeg husker) hele dage.
Vi besøgte altid nogle af mine forældres venner lillejuleaften. Det var meget hyggeligt og vi fik æbleskiver :love2:
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf dgd2007 » 18. dec 2018, 09:01

Vi tog altid den lange rejse (3+ timer) til mine fynske bedste forældre. Det var enormt hyggeligt.
Som ældste barn var det mig der var julemand og kom ind med med enhel pakke vat under hagen, ret fancy nissedragt og en rigtig sæk med gaver, som var samlet inde på mine bedsteforældres soveværelse. :)

Der var ikke nær det fjernsyn som der kom senere - det eneste interessante var vist Disneys Juleshow (på engelsk).
Til gengæld 1. juledag hvor vi var hos den anden bedstemor (enke) var det ret kedeligt. Og min mor sad altid og tudede til en sort/hvid Cary Grant-film. Det slog aldrig fejl. (Der var jo heller ikke film så tit dengang.)

Mht. ting der er forsvundet så ved jeg ikke rigtig. Der kom en del i løbet af juleaftens dag og ønskede god jul til mine bedsteforældre. Det ved jeg ikke om er så udbredt mere, eller det bare er os der ikke bruger det. :gruble:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Akehurst2 » 18. dec 2018, 09:27

HappyPaww skrev:Hos os blev juletræet først pyntet juleaftensdag - og det blev afsløret nærmest ceremonielt med de tændte levende lys lige inden julemiddagen :love:

Det var nu en rigtig fin tradition. Det undrer mig altid at mange nærmest har juletræet klar og pyntet hele december måned, og når man så når til juleaften er træet blevet tørt og trist, og der er ikke noget særlig specielt ved det, fordi man har set på det hele måneden.


Vi pyntede lillejuleaften - og så tændte min far det også under kaffen, mens vi sad i en anden stue. Åh, at se fløjdørene gå op og så stod træet der og strålede :love:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. dec 2018, 09:45

Jeg holder tæt på præcis den samme jul, som jeg altid har gjort, og indtil sidste år indeholdt den en virkelig gammel tradition, nemlig den at juletræet først kommer frem efter middagen d. 24.
Det stammer fra min mors side af familien og har afhængigt af akiftende boligforhold også sommetider krævet, at træet først blev pyntet efter maden, hvilket gav en god times pause midt i juleaften. Det var ikke let som barn, men det var det værd, når man omsider kom ind i en helt mørk stue og så træet med lys og stjernekastere.

Noget, der vidner om, at traditionen er gammel og har rødder i et konservativt borgermiljø er, at det ydermere er patriarken, der står for pyntningen, evt. assisteret af voksne sønner og svigersønner.
Jeg havde af samme grund aldrig været med til at pynte vores eget juletræ før sidste år, hvor vi grundet min mors helbred begyndte at pynte d. 23. for at undgå den lange pause.
Min far og jeg har besluttet at fortsætte på den måde, hvilket jeg har det ambivalent med. På den ene side harmonerer sidste del af traditionen slet ikke med vores værdier og kan derfor fint droppes, på den anden side var der alligevel noget særligt ved at videreføre noget rigtig gammelt.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf hotlips » 18. dec 2018, 09:51

landsbytossen skrev:
Wizzze skrev:Morgennisserne på radio var altså bedre end på TV! Har godt nok sendt mange overfrankerede breve i min tid, mimre mimre :lun:
Det program der var om aftenen, klip & knas?? :gruble: Har jeg godt nok også hørt mange timer af.

Generelt fyldte radio meget mere dengang, TV sendte jo kun fra 17 til 23 eller sådan cirka, og der var kun een kanal, hvis man ikke kunne fange Sverige eller Tyskland. Nu vi snakker Sverige, så husker jeg at de altid sendte Dr. Dolittle, altså originalen, bøger jeg elskede som barn :love:

Tænker du på Knas og quiz ?

Det blev sendt i radioen de sidste 3 dage før jul. En af værterne gennem mange år var Hjalmar Havelund


Det kan jeg ikke tro, morgennisserne var hele december hvert år, for mig var det nærmest en form for julekalender, mens de var i radioen var det i mange år otte leisner, Gunnar nu og Jørn hjorting på skift, så de er for mig de rigtige morgennisser.. Det var først de sidste år og efter de kom på tv der blev skiftet ud blandt værterne nærmest hvert år tror jeg.
Det var super hyggeligt, og der var sådan noget publikum i studiet, så sang de en lille nisse rejste og juletræet med sin pynt og folk skulle overfrankere så de fattige kunne få et fjernsyn.... Jeg blev vækket i december af min mor der sagde at jeg skulle se at komme op for nu startede morgennisserne, jeg tror faktisk det var tidligere end jeg normalt skulle op, men jeg kan også godt huske at jeg har haft god tid om morgenen i december så det er måske nok derfor.

Jeg syntes det var hyggeligt at komme på besøg hos farmor og min veninde, der var altid nisser rundt omkring og ting hængt op, derhjemme havde vi som regel en adventskrans og jeg pyntede op med kugler i vinduet og guirlandebuer på mit værelse, men ellers så var der hverken pynt eller andet, bortset fra hvad vi tog til på skolen hvor vi fik æbleskiver og det gjorde jeg også hos mine venner, men indtil den 24 så var der ikke noget jul hos os.. Jeg hørte morgennisserne og så julekalender , men det var vist også det.

Så når det hele endelig kom frem var det heller ikke for tidligt, det var mig og min onkel Henrik der hentede kasserne og pyntede træet, det tog altid sin tid med at få det savet til og så insisterede han på at lyskæderne skulle på før noget andet, og vi havde nogle store træer og 5-6 kæder, så det var altid et cirkus mens han stod og legede kluddermor og fandt de pærer der var gået, og han blev behørigt drillet imens, men det var nu altid hyggeligt, og det er jo også noget særligt at tage pynten frem efterhånden som man finder de gamle fugle man havde glemt, og så videre.
Når vi var ved at være færdige var det nogenlunde så juleshowet startede og de andre begyndte at komme sivende, så hjalp de med at få de sidste ting på træet og så så vi juleshowet sammen.

Jeg har haft en god jul de fleste år, men der er ikke nogen af dem der kommer i nærheden af hvordan vi holder december og jul i min egen familie.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf LaScrooge » 18. dec 2018, 09:55

Min barndoms juleminder flyder sammen i én lang, magisk masse af et hus proppet med familie og intens hygge. Min fætter og jeg var et team der sov sammen og legede sammen og spillede computer sammen og var på hold sammen når vi spillede hasard med de voksne. Ingen sagde hvornår vi skulle gå i seng eller hvornår vi skulle stå op og derfor var det bare én lang flydende julerus. Det var en tryg, gylden lomme af mega-hygge, der føltes uden begyndelse og uden ende.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16112

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Urtekussen » 18. dec 2018, 10:21

Jeg kan huske da jeg var helt lille, og gik i legestue, at vi havde juletræsfest og julemanden kom.
Den rigtige julemand!
Altså jeg kan huske det med at vi troede på, at han var virkelig, og hvor magisk det var.
Jeg elsker at mine børn har samme tro endnu.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. dec 2018, 19:45

Jeg er årgang 71, og mindes også Morgennisserne og Mens vi venter. Jeg kan huske Elith Nørreholm, der sad med sine lange ben over kors.
Programmet kørte, mens vi pyntede træ og gjorde rent.
Jeg kan også huske, at vi skulle vaske op efter julemiddagen, mens træet blev tændt og gaverne fundet frem. Jeg fik altid gavefindertjansen, for jeg var jo den yngste, så jeg slap for den kedelige opvask.
Jeg har videreført de fleste af mit barndomshjems traditioner, og jeg må indrømme, at jeg gruer lidt for den dag, jeg må undvære et af mine børn juleaften. Og det kommer jo nok til at ske, nu de er ved at være voksne og i faste forhold.
Senest rettet af Fru Sunshine 19. dec 2018, 07:32, rettet i alt 1 gang.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Alphilia » 19. dec 2018, 07:29

I det meste af min barndom holdt vi jul hos mine bedsteforældre.
Jeg husker den lange tid fra vi havde spist, mens de voksne vaskede op, til dørene til stuen blev slået op og juletræet stod der tændt med alle sine lys. Det var virkelig magisk.
1
Brugeravatar
Sol_sikken
Indlæg: 85
Tilmeldt: 20. sep 2015, 15:27
Kort karma: 6
Likede indlæg: 111

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Sol_sikken » 21. dec 2018, 16:33

Sikke en hyggelig tråd :love2:

Når vi holdet jul hjemme, pyntede vi juletræ d. 23 om aftenen og spiste risengrød og drak hvidtøl til.
Juleaften læste mor hyggelige julehistorier, mens anden var i ovnen og far skrællede kartofler. :love2:

Da jeg var lille (er fra 72) holdt vi ofte jul hos mormor og morfar.
Jeg husker laaaaange julemiddage, med ondt i maven, fordi jeg glædede mig til gaverne.
Man rejste sig ikke fra bordet og måtte ikke lege.
Efter middag, skulle der vaskes op. Vente vente.
Så skulle morfar læse jule engvangeliet og det var forfærdeligt kedeligt husker jeg og det ville ingen ende tage :wacko:
Endelig blev træet tændt og vi dansede om det. Ikke noget med nu er det jul igen eller Rudolf. Nej nej. Dejlig er jorden...julen har bragt....dejlig er den himmelblå.... osv.
(Dem synger vi også i dag, men også de andre lidt mere muntre)
Også var det gavetid. Endelig.
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Hewlett » 21. dec 2018, 17:21

I min barndom samledes hele familien (onkler, fætre, kusiner) i mit oldefars gamle, kæmpe hus med tilhørende kartoffelplantage.

Dét var jul efter de helt gamle traditioner og jeg husker hvor magisk det var, når vi endeligt fik lov at træde ind i den "fine stue" (hvor der i øvrigt altid var pissekoldt, fordi den kun blev brugt ved særlige lejligheder) og det kæmpe juletræ så bare stod der med levende lys og så mange julegaver at de næsten ikke kunne ligge under træet.

Så blev der danset om juletræet og sunget sange mens min oldefar sad i sin lænestol i hjørnet fordi han var for gammel til at gå med rundt om træet. Tænk at se hele sin familie samlet på den måde. Jeg er overbevist om, at vi har været omkring en 18-20 mennesker i alt. Dét må da være helt fantastisk :love2:

Og sådan holdt vi jul i de år min oldefar var rask nok. Med sne så langt øjet rakte ud over kartoffelplantagen :)

Hvis jeg en dag selv får børn, vil jeg ønske for dem at jeg får mulighed for at give dem oplevelsen af sådan en jul.
2
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf Danseprinsesse » 21. dec 2018, 19:47

Noget af det jeg husker mest varmt og særligt fra min barndomsjul er de aftener i december, hvor vi alle sad sammen i stuen med tændte lys i adventskransen. Vi delte et fad med frugt og småkager, mens vi sang og fik læst historie.

Jeg husker især Selma Lagerlöfs “Legenden om juleroserne”, som min mor holdte specielt meget af. Jeg kan stadig høre hendes stemme, som da hun læste den for os og mærke den dejlige og trygge følelse, jeg havde indeni.

Den første jul efter min mors død skulle jeg ikke holde jul hjemme i Danmark med min familie.
Min søster havde fundet en lille bog med historien om juleroserne og sendt til mig. Det er den mest rørende gave, jeg nogensinde har fået.
5
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Har du et særligt juleminde fra din barndom?

Indlægaf RavenClaw » 22. dec 2018, 18:54

Årgang 94 her.

Jeg har ikke de helt store juleminder. Men her bliver træet også først hentet ind den 24. eller sent den 23., og vi har altid levende lys på det. Familien samles på gården til julefrokost den 25.

Til gengæld har vi indført en juletradition til børnene. Hvert år siden den første blev født for 10 år siden, har der været en pakke til hvert barn under farfar/morfars juletræ på gården, når de kommer første juledag. Det er bare en lille ting til max 50 Kr., men det er helt magisk at se alle børnene løbe hen til skydedøren til havestuen (der er lukket indtil efter frokosten) for at se gaverne ligge under træet derude. Det betyder næsten mere for mig end selve julen :lun:
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Livets forhold"