Gaver mellem ikke-kærester.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Kattefjæs » 23. dec 2015, 17:31

Man må da give lige det man har lyst til. Jeg giver ikke en døjt for sådan nogle mærkelige regler.
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. dec 2015, 17:46

Altså, personligt ville jeg ikke gide en vennekreds med den slags regler, men hvis de giver mening for en, skal man da være velkommen til at følge dem.
I hvert fald synes jeg ikke, at der er nogen grund til at provokere bevidst eller gøre sin veninde usikker, når formålet er at glæde.

Så jo, man må gøre, som man vil, men jeg synes, at en gave skal gives for at glæde. Med udgangspunkt i modtageren.
Hvis giveren er i tvivl om, hvordan den konkrete gave vil blive modtaget og forstået, kan det ikke skade med en form for opklarende bemærkning.
Deciderede værdimæssige statements hører ikke til i en gavegivningssituation, synes jeg. Dem må man tage på et andet tidspunkt.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf HappyPaww » 23. dec 2015, 17:46

Undertøj og meget "romantiske" smykker ville jeg synes var forbeholdt kæresten (hvis der er en), men modesmykker fx er fint..
1
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Mulan » 23. dec 2015, 18:12

Jeg tror nok, at hvis man er gode nok venner, ligesom kender grænserne/ønskerne og hinanden til at skide højt og flot på diverse regler. Hvis man ikke kender hinanden supergodt, så kan det måske være smart at være klar over, hvilke signaler nogle gaver kan sende.
4
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Persnikedy » 23. dec 2015, 18:17

Jeg kender godt nogle der har de regler i deres venner grupper, men heldigvis er det sådan i min at man giver hvad man har lyst til.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Flora » 23. dec 2015, 18:47

Hvis man som mand har en veninde der er glad for blomster eller har ønsket sig en bestemt fingerring, hvorfor dælen skulle han så ikke kunne give hende det?

Så længe begge parter er afklarede med at de kun er venner, synes jeg ikke der er noget mærkeligt i at give den slags gaver. Man skal da give hvad man har lyst til og hvad modtager bliver glad for.
1
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Maoam » 23. dec 2015, 21:11

polavyk skrev:En diskussion i det lille hjem;

Hvad må en ung mand give til en veninde, han ikke er eller vil være kærester med?

Nogen mener, at det ikke er ok at give smykker. Nogen mener, at man ikke bør/må give fingerringe men gerne øreringe.

Der er endda nogen, der mener, at man ikke giver blomster til kvinder, man ikke er på romantisk fod med.

Jeg er selv forbløffet over, at der hersker den slags ideer blandt unge i dag. Jeg ville gå ud fra, at hvis begge er enige om, at de er venner og ikke vil være kærester, kan man give hvad som helst i gave uden at bryde nogle sociale spilleregler.

Der er tale om unge mennesker, der har kendt hinanden et halvt års tid og aldrig har været kærester.


Emma Gad har sikkert skrevet om det.

Jeg synes, man skal give det, man har lyst til at give.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Wizzze » 24. dec 2015, 05:55

Jeg har givet Gud ved hvor mange kvinder blomster som gave, uden nogen form for romantisk forbindelse, det er kun for at glæde, trøste, opmuntre, sige tak, eller på anden måde påskønne, det kan jeg virkelig ikke se noget forbudt eller problemfyldt i.
Har endda også givet en fingerring engang, men sådan en modeting, der var ønsket til en fødselsdag tror jeg det var :gruble: ihvertfald sådan en som på ingen måde kunne forveksles med en forlovelsesring.

Sådan noget sexet undertøj ville jeg nok synes var over grænsen at give mellem venner eller folk man ikke kender, ellers kan jeg ikke rigtig se at der skulle være noget der er forbudt at give i gave :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Wizzze » 24. dec 2015, 06:04

Maoam skrev:
polavyk skrev:En diskussion i det lille hjem;

Hvad må en ung mand give til en veninde, han ikke er eller vil være kærester med?

Nogen mener, at det ikke er ok at give smykker. Nogen mener, at man ikke bør/må give fingerringe men gerne øreringe.

Der er endda nogen, der mener, at man ikke giver blomster til kvinder, man ikke er på romantisk fod med.

Jeg er selv forbløffet over, at der hersker den slags ideer blandt unge i dag. Jeg ville gå ud fra, at hvis begge er enige om, at de er venner og ikke vil være kærester, kan man give hvad som helst i gave uden at bryde nogle sociale spilleregler.

Der er tale om unge mennesker, der har kendt hinanden et halvt års tid og aldrig har været kærester.


Emma Gad har sikkert skrevet om det.

Jeg synes, man skal give det, man har lyst til at give.


Det har hun :D

Kæft en stram tante :lol:

"JULEGAVER.
Allerede i November begynder de kære Smaa at lade Vink falde om, hvad de kan tænke sig at ville modtage, og inden Juleaften er naaet, er Gavelavinen svulmet op til en tordnende finansiel Katastrofe i mange Huse. Spørgsmaalet vil for de Flestes Vedkommende være: Hvem skal man give Gaver? Det vil naturligvis afhænge af Temperament og Familietradition og særlig af, hvor mange Gaver, man selv faar.

I fornuftigere Kredse har dog Urimeligheden ved, at voksne Mennesker giver hverandre Overraskelsesgaver, gjort sig saa vidt gældende, at man indskrænker sig til Bagateller og spøgefulde Ting, og man maa haabe, at denne Opfattelse vil brede sig, hvor meget end de Handlende anstrenger sig for at holde Skikken vedlige.

De bør ikke give Den, hvis Smag og Vaner De ikke nøje kender, en Genstand af speciel Art eller af stort Omfang. En uhyre Majolikavase, man ikke har Plads til, er slem at faa til Huse, hvorimod et Silkesjal eller et Par Hansker, der lægges i en Skuffe, aldrig kan genere.
Hvis man har ondt ved at finde paa Gaver til sine Kære, er man som oftest paa den sikre Side, naar man holder sig til det, der kan spises, drikkes eller ryges. En Høne, en Æske Konfekt eller en Flaske Likør kan virke beskedent men aldrig uvelkomment. Spisevarer er at foretrække for Blomster, der sendes rundt efter en stor Maalestok.
Naar De faar noget, De finder forfærdeligt, brug da hele Deres Aandsnærværelse for ikke at røbe det, selv med den mindste Trækning. Glem ikke, at Giveren synes om det.

Giv ikke Deres Børn kostbare Julegaver. Barnefantasien har den lykkelige Ævne at gøre det tarveligste Legetøj illuderende, og Luksus bidrager kun til, at Julen, modsat af, hvad den skulde, gør Børnene fordringsfulde og mindre elskværdige.

At lade Gaver, man ikke bryder sig om, gaa videre, er behageligt og besparende, men farligt. Hvem kan i Juleundersøgelsen af Skabe og Skuffer huske, af hvem man har faaet en Tegnebog eller Krukke i Fjor. Men Giveren kan saa glimrende huske det, og en drilsk Skæbne vil undertiden lade det blive ham eller hende, man lyksaliggør med Tingen, og det er ikke Enhver, der kan tage det spøgefuldt.
Naar De derfor lagrer en Genstand med denne Brug for Øje, bør De udstyre den med en oplysende Seddel.

Glem ikke ved Juleudgifterne, at der efter Juleaften er endnu fuldt en Uge tilbage af den endeløse December. Hvis De i Deres Hjertes Godhed lader Dem friste til at støvsuge Deres Pengeskuffe c. den 23de, bliver det vanskeligt for Dem ved de sidste Juletræer at synge: Glade Jul, dejlige Jul med den rette Overbevisning."
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Fru Sunshine » 24. dec 2015, 06:13

Fnis. Hende Emma har sin måde at sige det på, men noget af det er nu rigtigt nok. Det er altså skod at få Kähler-vaser, når man nu hellere ville have en hue.

Bortset fra det, så er der vel ikke deciderede regler for gaver i dag.
Jeg ville nok glo lidt og undre mig en del, hvis jeg fik frækt undertøj af en ven, men ikke hvis jeg fik smykker.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Delfin » 24. dec 2015, 06:29

Wizzze skrev:
Maoam skrev:
polavyk skrev:En diskussion i det lille hjem;

Hvad må en ung mand give til en veninde, han ikke er eller vil være kærester med?

Nogen mener, at det ikke er ok at give smykker. Nogen mener, at man ikke bør/må give fingerringe men gerne øreringe.

Der er endda nogen, der mener, at man ikke giver blomster til kvinder, man ikke er på romantisk fod med.

Jeg er selv forbløffet over, at der hersker den slags ideer blandt unge i dag. Jeg ville gå ud fra, at hvis begge er enige om, at de er venner og ikke vil være kærester, kan man give hvad som helst i gave uden at bryde nogle sociale spilleregler.

Der er tale om unge mennesker, der har kendt hinanden et halvt års tid og aldrig har været kærester.


Emma Gad har sikkert skrevet om det.

Jeg synes, man skal give det, man har lyst til at give.


Det har hun :D

Kæft en stram tante :lol:

"JULEGAVER.
Allerede i November begynder de kære Smaa at lade Vink falde om, hvad de kan tænke sig at ville modtage, og inden Juleaften er naaet, er Gavelavinen svulmet op til en tordnende finansiel Katastrofe i mange Huse. Spørgsmaalet vil for de Flestes Vedkommende være: Hvem skal man give Gaver? Det vil naturligvis afhænge af Temperament og Familietradition og særlig af, hvor mange Gaver, man selv faar.

I fornuftigere Kredse har dog Urimeligheden ved, at voksne Mennesker giver hverandre Overraskelsesgaver, gjort sig saa vidt gældende, at man indskrænker sig til Bagateller og spøgefulde Ting, og man maa haabe, at denne Opfattelse vil brede sig, hvor meget end de Handlende anstrenger sig for at holde Skikken vedlige.

De bør ikke give Den, hvis Smag og Vaner De ikke nøje kender, en Genstand af speciel Art eller af stort Omfang. En uhyre Majolikavase, man ikke har Plads til, er slem at faa til Huse, hvorimod et Silkesjal eller et Par Hansker, der lægges i en Skuffe, aldrig kan genere.
Hvis man har ondt ved at finde paa Gaver til sine Kære, er man som oftest paa den sikre Side, naar man holder sig til det, der kan spises, drikkes eller ryges. En Høne, en Æske Konfekt eller en Flaske Likør kan virke beskedent men aldrig uvelkomment. Spisevarer er at foretrække for Blomster, der sendes rundt efter en stor Maalestok.
Naar De faar noget, De finder forfærdeligt, brug da hele Deres Aandsnærværelse for ikke at røbe det, selv med den mindste Trækning. Glem ikke, at Giveren synes om det.

Giv ikke Deres Børn kostbare Julegaver. Barnefantasien har den lykkelige Ævne at gøre det tarveligste Legetøj illuderende, og Luksus bidrager kun til, at Julen, modsat af, hvad den skulde, gør Børnene fordringsfulde og mindre elskværdige.

At lade Gaver, man ikke bryder sig om, gaa videre, er behageligt og besparende, men farligt. Hvem kan i Juleundersøgelsen af Skabe og Skuffer huske, af hvem man har faaet en Tegnebog eller Krukke i Fjor. Men Giveren kan saa glimrende huske det, og en drilsk Skæbne vil undertiden lade det blive ham eller hende, man lyksaliggør med Tingen, og det er ikke Enhver, der kan tage det spøgefuldt.
Naar De derfor lagrer en Genstand med denne Brug for Øje, bør De udstyre den med en oplysende Seddel.

Glem ikke ved Juleudgifterne, at der efter Juleaften er endnu fuldt en Uge tilbage af den endeløse December. Hvis De i Deres Hjertes Godhed lader Dem friste til at støvsuge Deres Pengeskuffe c. den 23de, bliver det vanskeligt for Dem ved de sidste Juletræer at synge: Glade Jul, dejlige Jul med den rette Overbevisning."


Hvorfor har jeg dog ikke tænkt på at ønske mig en høne i julegave :love: :D
5
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf HappyPaww » 24. dec 2015, 06:57

Jeg elsker Emma Gad :lol: Og hun har da lidt ret noget af det men jeg er også en sur gammel dame efterhånden :devil:
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf vibbsen » 25. dec 2015, 13:24

Wizzze skrev:
"JULEGAVER.
Allerede i November begynder de kære Smaa at lade Vink falde om, hvad de kan tænke sig at ville modtage, og inden Juleaften er naaet, er Gavelavinen svulmet op til en tordnende finansiel Katastrofe i mange Huse. Spørgsmaalet vil for de Flestes Vedkommende være: Hvem skal man give Gaver? Det vil naturligvis afhænge af Temperament og Familietradition og særlig af, hvor mange Gaver, man selv faar.

I fornuftigere Kredse har dog Urimeligheden ved, at voksne Mennesker giver hverandre Overraskelsesgaver, gjort sig saa vidt gældende, at man indskrænker sig til Bagateller og spøgefulde Ting, og man maa haabe, at denne Opfattelse vil brede sig, hvor meget end de Handlende anstrenger sig for at holde Skikken vedlige.



Hvis man har ondt ved at finde paa Gaver til sine Kære, er man som oftest paa den sikre Side, naar man holder sig til det, der kan spises, drikkes eller ryges. En Høne, en Æske Konfekt eller en Flaske Likør kan virke beskedent men aldrig uvelkomment.


Giv ikke Deres Børn kostbare Julegaver. Barnefantasien har den lykkelige Ævne at gøre det tarveligste Legetøj illuderende, og Luksus bidrager kun til, at Julen, modsat af, hvad den skulde, gør Børnene fordringsfulde og mindre elskværdige.


Glem ikke ved Juleudgifterne, at der efter Juleaften er endnu fuldt en Uge tilbage af den endeløse December. Hvis De i Deres Hjertes Godhed lader Dem friste til at støvsuge Deres Pengeskuffe c. den 23de, bliver det vanskeligt for Dem ved de sidste Juletræer at synge: Glade Jul, dejlige Jul med den rette Overbevisning."


Gamle sure trunte....

*Fniiiis* En høne, ja det vil sikkert være et stort hit hvis hr.vibbsen var kommet med det til mig i julegave...NOT..Så hellere de 7 dage til Tenerife......

"Værsgo, vi ved godt at du ønskede dig en Lego Starwars Krydser, et Rollerboard og en Ipad. Men her har du en malebog og nogen tusser..Dem kan du få ligeså mange timer til at gå med"....Jeg kan allerede se taknemmeligheden og elskværdigheden for mig :fløjt:

Pfffffff.....Den 23. skulle der sgu mere end en støvsuger til at finde flere penge i "skuffen" her i huset :gisp: :-D
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Fru Sunshine » 25. dec 2015, 18:17

adagio skrev:
polavyk skrev:
adagio skrev:Det samme som han ville give til en mandlig ven. Jeg ville f.eks. aldrig give en mand blomster eller smykker, så derfor skal jeg da heller ikke give de ting til kvinder jeg ikke har nogen romantisk interesse i.


Men nu går de færreste mænd med smykker, så det er et lidt sjovt argument.

Hvis en ven ønsker sig et andet smykke til en piercing, kan en mand så ikke give ham det? Det synes jeg da egentlig er synd.

Hvad må kvinder så ikke give mænd, de ikke vil være kærester med?


Samme regel som for mænd: Hvis de ville give det til en kvindelig ven, må de også give det til en mandlig ven. Det betyder jo også at reglen varierer fra person til person. F.eks. er kvinder nok mere tilbøjelige til at give hinanden blomster end mænd er, så det kan godt være at Susan må give Søren blomster, men Søren ikke må give blomster den anden vej. Jeg kender i øvrigt flere mænd der går med ringe og øreringe, men de ting ville jeg altså aldrig give dem.

Det var dog en underlig og ret kønsdiskriminerende måde.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Fru Sunshine » 25. dec 2015, 18:39

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Det var dog en underlig og ret kønsdiskriminerende måde.


Jeg forstår ikke hvordan det er kønsdiskriminerende, det er jo netop et forsøg på at behandle sine venner af forskelligt køn ens. Begynder man at behandle venner af de to køn forskelligt, f.eks. ved at give sin pigeven blomster som man aldrig ville give sin drengeven, er det et symptom på at man ikke formår at holde forholdet på et venskabeligt plan.

Jeg må som kvinde gerne give mine mandlige venner blomster, fordi jeg også ville give dem til en kvindelig ven, men en mandlig ven må ikke give blomster til mig, med mindre han har romantik i baghovedet, fordi han ikke ville give en mandlig ven blomster?
Det er ret kønsdiskriminerende i mine øjne, at det ene køn tillægges andre motiver end det andet, hvis de giver samme gave. Og sært.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"