Gaver mellem ikke-kærester.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Hunkat » 25. dec 2015, 18:44

Jeg er på gave med en ung mand (og er selv ung kvinde) som jeg ingen romantisk interesse har/får til. Vi giver de gaver vi har lyst til men der er helt sikkert nogle uskrevne regler som vi ikke har diskutereret nærmere.

F.eks. ville jeg nok finde det lidt mærkeligt at få frækt undertøj eller noget sex-relateret. Den slags synes jeg er forbeholdt en partner og kun denne. Men gaver som fra en partner ville være romantiske f.eks. smykker eller blomster ville jeg bare blive glad for, jeg ved jo hvor vi står i forhold til hinanden og at det ikke er sådan en 'hint-hint jeg kan godt lide dig' gave.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Fru Sunshine » 25. dec 2015, 19:05

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Det var dog en underlig og ret kønsdiskriminerende måde.


Jeg forstår ikke hvordan det er kønsdiskriminerende, det er jo netop et forsøg på at behandle sine venner af forskelligt køn ens. Begynder man at behandle venner af de to køn forskelligt, f.eks. ved at give sin pigeven blomster som man aldrig ville give sin drengeven, er det et symptom på at man ikke formår at holde forholdet på et venskabeligt plan.

Jeg må som kvinde gerne give mine mandlige venner blomster, fordi jeg også ville give dem til en kvindelig ven, men en mandlig ven må ikke give blomster til mig, med mindre han har romantik i baghovedet, fordi han ikke ville give en mandlig ven blomster?
Det er ret kønsdiskriminerende i mine øjne, at det ene køn tillægges andre motiver end det andet, hvis de giver samme gave. Og sært.


Hov hov, det har jeg overhovedet ikke sagt noget om, jeg har givet en simpel tommelfingerregel der fungerer på individniveau, ikke på kønsniveau. Hvis Søren gerne giver sine drengevenner blomster og frækt undertøj, kan han også give sine pigevenner blomster og frækt undertøj.

Men hvis Sørens kvindelige ven godt kan lide at få blomster og ikke lægger andet end en venlig gestus i det, skal det vel ikke afholde Søren fra at give hende det, fordi hans mandlige ven ikke er vild efter at modtage en buket?

Undertøj kan jeg ikke forholde mig til. Det gider jeg ikke engang have af min mand.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19602

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Animi » 25. dec 2015, 19:11

Jeg giver lige hvad jeg har lyst til. At have regler for gaver er noget mærkeligt noget, synes jeg.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Fru Sunshine » 25. dec 2015, 19:24

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Men hvis Sørens kvindelige ven godt kan lide at få blomster og ikke lægger andet end en venlig gestus i det, skal det vel ikke afholde Søren fra at give hende det, fordi hans mandlige ven ikke er vild efter at modtage en buket?

Undertøj kan jeg ikke forholde mig til. Det gider jeg ikke engang have af min mand.


Søren behøver ikke at have nogen konkrete mandevenner han giver blomster, han skal bare vide med sig selv om han ville give en mandlig ven blomster.

Jeg foretrækker min egen metode: hvad vil min ven blive glad for og hvad har jeg lyst til at give og det går jeg ud fra at mine venner også gør.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Fru Sunshine » 25. dec 2015, 19:33

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Men hvis Sørens kvindelige ven godt kan lide at få blomster og ikke lægger andet end en venlig gestus i det, skal det vel ikke afholde Søren fra at give hende det, fordi hans mandlige ven ikke er vild efter at modtage en buket?

Undertøj kan jeg ikke forholde mig til. Det gider jeg ikke engang have af min mand.


Søren behøver ikke at have nogen konkrete mandevenner han giver blomster, han skal bare vide med sig selv om han ville give en mandlig ven blomster.

Jeg foretrækker min egen metode: hvad vil min ven blive glad for og hvad har jeg lyst til at give og det går jeg ud fra at mine venner også gør.


Så længe der ikke er romantisk interesse involveret, er der jo også sammenfald imellem de to metoder. Men hvis du en dag har lyst til at give din ven sex i gave, og det også er det han bliver glad for, så fanger min metode at det nok ikke længere er en venskabelig gave, det gør din ikke.

:lol:
Sex er pænt svært at pakke ind, så det er lige lovligt langt ude som eksempel.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Fru Sunshine » 25. dec 2015, 19:41

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Sex er pænt svært at pakke ind, så det er lige lovligt langt ude som eksempel.


Indpakning er kun en karakteristisk egenskab ved en gave, det er ikke en definerende egenskab. Og så var eksemplet bevidst valgt ekstremt fordi jeg er så fuld af spas, jeg stoler på at du selv kan finde på andre.


Tænk: jeg betragter ingen former for kropslige ydelser som gaver, så nej, jeg kan ikke finde på noget.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Maoam » 25. dec 2015, 19:42

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Men hvis Sørens kvindelige ven godt kan lide at få blomster og ikke lægger andet end en venlig gestus i det, skal det vel ikke afholde Søren fra at give hende det, fordi hans mandlige ven ikke er vild efter at modtage en buket?

Undertøj kan jeg ikke forholde mig til. Det gider jeg ikke engang have af min mand.


Søren behøver ikke at have nogen konkrete mandevenner han giver blomster, han skal bare vide med sig selv om han ville give en mandlig ven blomster.

Jeg foretrækker min egen metode: hvad vil min ven blive glad for og hvad har jeg lyst til at give og det går jeg ud fra at mine venner også gør.


Så længe der ikke er romantisk interesse involveret, er der jo også sammenfald imellem de to metoder. Men hvis du en dag har lyst til at give din ven sex i gave, og det også er det han bliver glad for, så fanger min metode at det nok ikke længere er en venskabelig gave, det gør din ikke.


"hvad vil min ven blive glad for".
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Fru Sunshine » 25. dec 2015, 19:47

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Sex er pænt svært at pakke ind, så det er lige lovligt langt ude som eksempel.


Indpakning er kun en karakteristisk egenskab ved en gave, det er ikke en definerende egenskab. Og så var eksemplet bevidst valgt ekstremt fordi jeg er så fuld af spas, jeg stoler på at du selv kan finde på andre.


Tænk: jeg betragter ingen former for kropslige ydelser som gaver, så nej, jeg kan ikke finde på noget.


Du ser da bare imaginære begrænsninger alle vegne, jeg har ikke sagt noget om at det skal være kropslige ydelser.

Hvordan går man sex uden krop?
For jeg er så fantasiforladt, at jeg ikke rigtigt kan se andet, jeg ikke kunne finde på at give - bortset fra det der lede undertøj :gruble:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Fru Sunshine » 25. dec 2015, 20:16

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvordan går man sex uden krop?
For jeg er så fantasiforladt, at jeg ikke rigtigt kan se andet, jeg ikke kunne finde på at give - bortset fra det der lede undertøj :gruble:


Nej, men så gælder reglen jo bare ikke for dig. Men for mange mænd ville det føles ret skævt at begynde at give mandevenner blomster, og for de mænd synes jeg det ville være upassende at give kvindevenner blomster. F.eks.

Det er jeg så helt uenig i.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Kommodedyret » 25. dec 2015, 22:22

Man kan ikke opstille generelle regler for gavegivning. Den slags tendenserer en reduktion af en smuk gestus til en simpel økonomisk transaktion.

Man skal kende sin modtager. De bedste gaver er dem der er nøje tilpasset modtageren, og ikke er bestemt efter upersonlige kategoriseringer.
5
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Fillie » 25. dec 2015, 22:39

Kommodedyret skrev:Man kan ikke opstille generelle regler for gavegivning. Den slags tendenserer en reduktion af en smuk gestus til en simpel økonomisk transaktion.

Man skal kende sin modtager. De bedste gaver er dem der er nøje tilpasset modtageren, og ikke er bestemt efter upersonlige kategoriseringer.


Jeg er helt enig. Og kender man modtageren godt, som jo er tilfældet, når det drejer sig om en person, man vil betegne som "en ven", har man formentlig en ide om, hvorvidt vedkommende vil tolke den gave, man umiddelbart har lyst til at forære ham eller hende, i en anden ånd, end den er givet; f.eks. som en romantisk gestus, der er off i forhold til indholdet af og forventningerne til venskabet. Og så finder man selvfølgelig på noget andet, tænker jeg - eller simpelthen beder om et par ønsker, før man begiver sig på gaveshopping. :)
1
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gaver mellem ikke-kærester.

Indlægaf Fru Sunshine » 26. dec 2015, 11:13

adagio skrev:
Kommodedyret skrev:Man kan ikke opstille generelle regler for gavegivning. Den slags tendenserer en reduktion af en smuk gestus til en simpel økonomisk transaktion.


"Man kan ikke opstille generelle regler for gavegivning" er i sig selv en generel regel for gavegivning.

Og det der er vist på godt dansk flueknepperi.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"